Защо свиването на икономиката е безумие

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8427796 Защо свиването на икономиката е безумие Защо свиването на икономиката е безумие www.24chasa.bg
СНИМКА: Pixabay
СНИМКА: Pixabay

Някои еколози от дълго време призовават за свиване на икономиката, за да бъде спасена планетата. Тази мечта, сбъдната от коронавируса, се превърна в планетарен кошмар. Съществуват други решения за намаляването на въглеродните емисии на нашата икономика, по-конкретно в транспорта.

Здравната криза, предизвикана от COVID-19, изненада французите и целия свят, като ни вкара изведнъж в тежка икономическа криза, засягаща реалната икономика. При това има голям риск тя да се разпространи в държавния и финансовия сектор.

Днес слушаме доста изумителната теория, че тази криза в крайна сметка ще е "всяко зло за добро": щяла да позволи да се намалят въглеродните емисии и била причинена от пазарната икономика. Долу стокообменът, да живее завръщането на държавата в икономиката. Забравя се, че Франция е страната с най-високо задължително данъчно облагане и най-големи държавни разходи в света и една от най-задлъжнелите в еврозоната. Далеч сме от фантазираното свръхлиберално общество!

Апостолите на свиването на икономиката така и никога не обясниха до какво ще доведе то. Свиването на икономиката означава днес милиони безработни: над 10 милиона души за две седмици в Съединените щати, над 300 000 само в Испания през март. Със свиването на икономиката, най-уязвимите ще станат още по-уязвими и още по-многобройни, а неравенствата - още по-големи.

Същите тези апостоли приписват неравенствата на пазарната икономика и забравят, че тя е извадила от бедността 1,2 милиарда жители на планетата за 20 години и над 80% от населението на Европа за два века. Бедността в света днес е на най-ниското си равнище в историята на човечеството, и то благодарение на стокообмена.

Транспортът, секторът с най-големи парникови емисии

Прагматизмът на държавите развърза широко кесиите им, за да бъде избегнат масовият фалит на компаниите и да бъде смекчен шокът от прогнозираното понижаване на брутния вътрешен продукт (БВП) с 6% през 2020 година. Във Франция бе обявен план за стимулиране на икономиката. Трудното ще е да бъдат помирени краткосрочният и един дългосрочен залог: климатичното затопляне, чиито последици ще бъдат катастрофални, ако не направим нещо бързо.

Транспортният сектор е на първо място във Франция и света по дял на парниковите емисии: 30%, половината от които се падат на автомобилите. По тази причина е необходимо въглеродните емисии в транспорта спешно да бъдат намалени и здравият разум бе изисквал обявеният план за стимулиране на икономиката да съдържа доста обширен раздел за този сектор.

Междуправителствената експертна група към ООН за климатичните промени иска от нас да намалим парниковите си емисии с 40% до 10 години.

Възможни са няколко решения. Да съкратим с 40% нашите пътувания, както предлагат проповедниците на свиването на икономиката. Или пък да се върнем в 1970 година, като разделим наполовина БВП на глава от населението. Това поставя силно под въпрос социалната ни система. То със сигурност би означавало възход на популистките партии, които само чакат, за да направят следващите си ходове: наистина ли това е "всяко зло за добро"?

Намаляването на въглеродните емисии на транспорта

Другото решение е да бъдат намалени въглеродните емисии на транспорта. Днес 90% от пътуванията към големите агломерации и в тяхната периферия стават с кола заради лошото функциониране на нашата железопътна система, която не последва прехвърлянето на работните места в големите градове и тяхната силна привлекателност.

Заради силни наплив към мегаполисите цените на жилищата в техните централни части не са по джоба на тези хора. Именно на техните пътувания се падат две трети от въглеродните емисии в градските райони, а на придвижванията в центъра на града - едва 2%.

Проблемът не е да бъде развит алтернативен транспорт в централните градски части: такъв вече съществува! Утре ще е необходимо да бъде утроено предлагането на обществен транспорт от периферията на агломерациите, ако искаме пътният трафик в градовете да бъде намален.

Ще трябва да бъдат увеличени 40 пъти наличните паркоместа в периферията, за да могат хората да си оставят колата и след това да вземат влак или автобус до големия град. Ще са необходими дигитални решения, осигуряващи лесен достъп до мобилни услуги. Ще трябва общественият транспорт в предградията и крайните квартали да има по-сгъстен график, защото иначе той няма да бъде ефективен.

Опитът показва също, че предлагането на алтернативни варианти на автомобила, без да бъдат налагани ограничения, само увеличава изминаваните километри: ще трябва да се прибегне и до мерки като намаляване на пространствата, отворени за коли, в центъра на града, понижаване на разрешената скорост на някои пътища и въвеждане на такси.

Крайната цел е да бъде позволено на тези, които често пътуват по повече от 50 километра на ден, за да отидат на работа, и така харчат над 150 евро на месец само за гориво, да имат едно по-бързо и по-евтино решение. Залогът не е само за климата, но и за равномерно териториално разпределение, както ни го припомниха добре "жълтите жилетки".

Предвижда се тази програма на стойност 14 милиарда евро за 22-те големи френски града да бъде приведена в действие до пет години и ще трябва да мобилизира регионите и големите градове, с подкрепата на държавата и хората, пътуващи или с кола, или с обществен транспорт.

Президентът на Републиката създаде научен съвет за решенията, свързани с COVID-19. Висшият съвет за климата би могъл по същия начин да дава систематично мнения преди всяко ключово решение. Така ще се освободим от диктатурата на краткосрочното, на изборните сметки, на медийните опростявания. Ще улесним присъединяването на населението към едни понякога трудни решения.

Така Франция нямаше да затвори атомната електроцентрала "Фесенем", оценена като една от най-сигурните от Агенцията за ядрена безопасност. Тя можеше да произвежда електроенергия на ниска цена и без въглеродни емисии за потребителите, но бе заменена от електроцентрала на въглища в Германия, отделяща 200 пъти повече въглероден диоксид! Мишел Рокар (премиер на Франция от 1988-а до 1991 година, когато президент на страната е Жак Ширак - бел. ред.) някога нарече политиката "взимане на решения, след като бъдат изслушани учените и експертите".

Това е желателно за планетата и за нашия социален модел.

/Oт БТА/

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Сложният конфликт в Либия става още по-заплетен и опасен СНИМКА: Ройтерс

Тайната война на Русия в Либия

Русия засилва ангажимента си в Либия. По всичко личи, че Москва изпраща там свои частни войски от наемници, макар че открито не желае да признае този факт. Така сложният конфликт в Либия става още по-заплетен и опасен. В началото на седмицата шефът на американските военни сили в Африка Стивън Таунсенд обяви в Туитър

Президентът на Турция - Реджеп Тайип Ердоган СНИМКА: Ройтерс

Турция хвали качеството на болниците си в борбата с пандемията

Когато броят на случаите на новия коронавирус в Турция започна бързо да нараства, мнозина се опасяваха от "италиански" сценарий с препълнени болници и висока смъртност. И макар че правителството много рано затвори училищата, джамиите и обществените места, президентът Реджеп Тайип Ердоган беше критикуван заради отказа си да наложи пълно

Мира Радева, социолог:  Партии така или иначе научават тези данни. А защо не всички избиратели?

Мира Радева, социолог: Партии така или иначе научават тези данни. А защо не всички избиратели?

Да отпадне законовата забрана за съобщаване на данни от екзитполове в изборния ден. “24 часа” отдавна дискутира и призовава за такава поправка. Сега, след като са направили анализ на проведените миналата година избори, от ЦИК заявиха, че ще предложат на законодателите тази промяна. Попитахме социолози: Какви ще са плюсовете

Корина Крецу

Шанс за развитие. Как ще използва Румъния парите от Европейския съюз ?

Планът за икономическо възстановяване на Европейския съюз, представен в сряда в Европейския парламент, е категорично най-впечатляващият отговор на тази криза. Общо Европейският съюз предоставя на разположение на страните членки 2,4 трилиона евро, с които през следващите седем години се цели реконструкция на европейския проект

Димитър Ганев, "Тренд":  Забраната за данни в изборния ден - поле за измами

Димитър Ганев, "Тренд": Забраната за данни в изборния ден - поле за измами

Да отпадне законовата забрана за съобщаване на данни от екзитполове в изборния ден. “24 часа” отдавна дискутира и призовава за такава поправка. Сега, след като са направили анализ на проведените миналата година избори, от ЦИК заявиха, че ще предложат на законодателите тази промяна. Попитахме социолози: Какви ще са плюсовете

Малкият Иванчо пита от коя степен е трусът с кокаина в Студентски град

Малкият Иванчо пита от коя степен е трусът с кокаина в Студентски град

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Руският президент Владимир Путин СНИМКА: Ройтерс

ФАЦ: Защо коронавирусът е опасен за Путин

Доверието към Владимир Путин е на едно от най-ниските си равнища за 20-те години, откакто е на власт. Поведението му по време на пандемията от коронавирус може да му излезе доста скъпо. През март 2015 година руският президент изчезна за десет дни от очите на обществеността. Без основание. Тогава тръгна слухът, че Владимир Путин е сериозно болен

Урсула фон дер Лайен. Снимка: Ройтерс

"Дойче веле": Хубав трик. Но ЕС е длъжен честно да каже истината за милиардите

Стотици милиарди за ЕС - това звучи многообещаващо. Ако не беше заложен капан. В него ще паднат бъдещите поколения данъкоплатци, които ще трябва да плащат за сегашната криза. А може би кроежите са съвсем други? Гигантският проектобюджет, предложен от председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен за следващите 7 години, беше решителен и смел ход

Да просят храна за пръв път в живота си - такава е участта на хиляди испанци, затънали заради пандемията в бедност СНИМКА: Ройтерс

В Испания бедността е по-тежка, отколкото през финансовата криза от 2008 г.

Да просят храна за пръв път в живота си - такава е участта на хиляди испанци, затънали заради пандемията в бедност, напомняща финансовата криза от 2008 г., от която страната едва бе започнала да се съвзема. "Крия си лицето, защото наистина ме е срам, никога не се е случвало да моля някого за храна", споделя 42-годишната Хакелине Алварес

Премиерът на Израел Бенямин Нетаняху СНИМКА: Ройтерс

Политиката на Нетаняху - тест за якост на единството в ЕС

Върховният комисар на Евросъюза по външните работи и политиката за сигурност Жозеп Борел разговаря по телефона с шефа на израелското външнополитическо ведомство Габи Ашкенази. А предния ден неколцина лидери на страни от ЕС, включително президентът на Франция Еманюел Макрон и премиерът на Великобритания Борис Джонсън

Придружаващо заболяване: насилникът до теб

Придружаващо заболяване: насилникът до теб

Осем жени, убити от мъжете си, а това е само върхът на айсберга Осем жени са били убити от партньорите си по време на извънредното положение. Да сме наясно още от самото начало. Не обвинявам взетите мерки за ограничаване свободата на гражданите. Мерки се взеха и продължават да се вземат в цял свят. Адекватни или не, времето ще отсъди най-добре

Тази своя снимка на гроба на Стефан Данаилов пусна Корнелия Нинова във фейсбук.

Защо й трябваше на Корнелия Нинова да вика на помощ духа на Стефан Данаилов от гроба му?!

Грешният ПР на един партиен лидер Ако Корнелия Нинова беше пуснала свой личен спомен за великия Стефан Данаилов, за да отброи 6-те месеца от неговата смърт, това щеше да бъде трогателен жест на политик, подкрепян емоционално от един изключително влиятелен сред червените съидейник. Защото големият актьор, наричан фамилиарно от своите Ламбо

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber