Художникът Филип Колбер: В изкуството трябва да има предизвикателство, иначе то ще е само декорация

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8216086 Художникът Филип Колбер: В изкуството трябва да има предизвикателство, иначе то ще е само декорация Художникът Филип Колбер: В изкуството трябва да има предизвикателство, иначе то ще е само декорация www.24chasa.bg
Колбер беше в София да представи първата си изложба у нас. СНИМКИ: РУМЯНА ТОНЕВА

Наричаният Кръщелник на Анди Уорхол откри за първи път изложба у нас

Филип Колбер е роден през 1979 г. в Пърт, Шотландия. Завършва философия в Университета на Сейнт Андрюс - най-стария университет в Шотландия, където сред колегите му е и принц Уилям.

Филип Колбер в галерия
Филип Колбер в галерия "Структура", където е показана изложбата му "Лобстер Ленд"

Колбер е световноизвестен художник, който работи в областта на живописта, скулптурата, модата и дизайна. Базиран е в Лондон. Често го наричат Кръщелника на Анди Уорхол. На кръстопътя между попарта, сюрреализма и дълбокото познаване на историята на изкуството, произведенията му са оригинален коментар на страховете в днешния ден като пристрастеността към социалните медии, промените в климата и заплахата от ядрена война. Всичко това той представя с интересни сюжети, които за пръв път бяха показани и у нас - в галерия “Структура”.

Художникът Филип Колбер: В изкуството трябва да има предизвикателство, иначе то ще е само декорация

Един от любимите герои на художника е гигантският лобстер, превърнал се в негово алтер его. Изложбата на Колбер, която ще е в София до 28 март, се казва “Лобстер Ленд”. Тя гостува у нас с подкрепата на “Виваком”.

- Сигурно ви е омръзнал този въпрос, но защо лобстер, г-н Колбер?

- Знаете ли, ако ми омръзне този въпрос, това би означавало, че ми е писнало от мен самия - все пак аз съм Човека лобстер. Той е моето артистично аз. Причината да стана Човека лобстер е в това, че символизмът винаги ме е вдъхновявал. А за мен лобстерът е бил символ на сюрреализма. Творци като Салвадор Дали са използвали фигурата на лобстера в много от произведенията си. Той е присъствал в картини и от XVII и XVIII век, така че има доста препратки към него назад в историята. Лобстерът е отчетлива фигура в сюрреализма.

Аз станах човека лобстер, защото исках да пренеса идеята на сюрреализма в истинския живот.

- Защо нарекохте изложбата си “Лобстер Ленд”?

- Ролята на един художник е да преоткрие възможностите на изкуството. Това е най-хубавото нещо на това да живееш в днешно време - човек може да промени понятието на това какво е изкуство, както и да премине границите на това, което се смята за изкуство. Аз искам да направя свят за моя лобстер - затова е и “Лобстер Ленд”. Това е моят артистичен свят, мястото, в което мога да правя своите артистични научни изследвания, където да играя с границите на реалността и на въображението спокойно.

- Казвате, че самият вие не се стремите изкуството ви да бъде признато. Защо?

- За мен най-важното е един човек на изкуството да може да общува с другите, да се фокусира върху своята работа, върху теорията си, върху това да остане верен на себе си, на своята философия и енергия. Важно е да следваш своите инстинкти, а не тълпата, както е в модата - да правиш това, което всички останали правят и очакват да правиш. Тогава артистът би станал много ограничен. Да, човекът на изкуството има нужда от предизвикателства, от подкрепа, но колкото по-верен е на своята същност, толкова по-голяма е вероятността да получи така или иначе подкрепа.

Има толкова много художници по света, но кое ги прави ценни и значими? И в този въпрос не влагам финансови измерения. Важно е, ако творбите им са оригинални и са направени със страст, ако са верни на вижданията на твореца.

- Завършили сте философия. До каква степен тя повлиява на работата ви?

- За мен философията дава едно овластяване. Когато бях тийнейджър, не бях много по науките, не се справях кой знае колко добре в училище. Но когато осъзнах, че искам да уча философия, тя ми помогна да разбера, че мога да контролирам живота си, да се вгледам в себе си и да видя, че всичко е възможно. Тя ми помогна да осъзная, че решенията,

изборите, които

правим,

самоосъзнаването

е това, което

определя хората

По някакъв начин с достатъчно вяра можем да променим всичко. Вярвам в това. Затова философията може да овластява хората.

Вярвам в индивидуализма, в ценността на всеки човек. Вярвам, че всеки може да стане такъв, какъвто иска да бъде, ако вярва достатъчно в това.

- Наистина ли сте учили в същия университет с принц Уилям, познавате ли го?

- Да, така е. Не го познавам добре, макар да съм го срещал няколко пъти.

- Какъв човек е той?

- Изглежда мил, свенлив човек. Той е по-малък от мен, виждали сме се само няколко пъти. Не мога да кажа много за него, освен че изглежда свестен човек.

- Защо не избрахте образование в сферата на изкуствата?

- Цял живот съм чел за изкуствата. Винаги ми е била интересна историята на изкуството, но за мен философията беше по-вълнуваща за следване. Тя е за това как възприемаме света, а това изчерпва всичко. Философията е по-важна в изкуството от рисуването. Така че не виждах особена причина да уча изкуство. Човек може да учи изкуство, без да следва в колеж.

- Съпругата ви също е човек на изкуството. Сътрудничите ли си?

- Да, помагаме си - и двамата разбираме предизвикателствата в работата ни. Но и двамата се занимаваме с различни неща. Да, понякога си сътрудничим по някои проекти, но нямаме нещо специално общо. Имаме деца - родителството е нещото, по което най-често си сътрудничим.

- Колко деца имате?

- Две - на 4 и на 2 г.

- Харесват ли те вашите произведения?

- Да, макар дъщеря ми да харесва еднорозите повече от лобстерите, а синът ми да предпочита динозаврите. За тях лобстерът е на второ място. (Смее се.)

- Изкуството трябва ли да е красиво?

- Да, но не е задължително. Красотата може да се приема различно. Но в конвенционалния смисъл не е задължително. Аз харесвам изкуството, което предизвиква. Чистата красота за мен е в интериорния дизайн, в декорирането на къщи. Но човекът не може да победи природата в създаването на красота. Тя дава най-дълбоката и истинска красота.

Да,

изкуството може да е

красиво. Но за мен

то задължително

трябва да провокира

публиката, да я кара да си задава въпроси, да я кара да се чувства леко неудобно. В изкуството трябва да има някакво предизвикателство, иначе то е само една декорация.

- Какво ни разкриват вашите картини?

- Диалог с историята, философски поглед към възможностите на рисуването - използвам много препратки към различни философски идеи от миналото, както и към художници, които са станали икони. Опитвам се да показвам този диалог по свой начин.

Днес изкуството се консумира по начина, който напълно определя самото изкуство. Изкуството е напълно консуматорско, дори и да се разграничава от системата. Но според мен демократичното консуматорство е една голяма утопия. Идеята е да даваш на повече хора достъп до нещо - качеството му може да не е добро, но мечтата за всеки се е сбъднала. Така се стига до по-голямата консумация днес от когато и да е било. Това е голямата утопия, но в същото време и проблематичната идея. Това очевидно унищожава планетата.

Сложно е да живееш в реалността днес. Ние сме като летяща в Космоса скала, която изгаря по пътя си. Така сме се устремили към самоунищожението. Но все още трябва да вярваме в идеалите си, да вървим напред по оптимистичен начин. Защото това е ключът към живота според мен - никога да не смъкваш флага на оптимизма.

- Вкарвате Ван Гог по анцуг, заобиколен от емоджита, в едно от платната си. Защо точно емоджита?

- Те са част от съвременния език.

Тези картини се

опитват да уловят

реализма на

съвременния живот

- пренасищането, свръхконсумацията, свръхпроизводството. Аз се опитвам да покажа в картините си системите, които влияят на съвременната култура, без да заемам едната от двете крайности на популизма или либерализма. Но в същото време се опитвам да улавям динамиката между различните играчи, защото в крайна сметка животът е много сложен. Освен това динамиката на крайното разделение може да е много опасна сама по себе си.

Опитвам се да изследвам свръхконсумацията, езика и глобализацията по положителен, а не отрицателен начин. Със сигурност има много позитивна страна, много демократична, в която аз все още вярвам. Онзи предвестник на утопичните идеали, демократизацията на изкуството, информационна свобода и интернет. В същото време има и много тъмна страна, оказваща влияние на ефективността в политиката на много места по света. Тази битка между светлината и тъмнината, между доброто и злото може да се види в моите картини.

- Харесва ли ви в страната ни? Какво знаете за българското изкуство?

- Да, всички са много приятелски настроени. Не знам много за вашите художници, но съм чел доста за историята ви - за революциите, за комунистическия период. Страната ви има необикновена, богата история. Имате интересна култура - тя отразява как сте минали през различните промени в историята си.

 

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Доц. Сотир Марчев: Не се самолекувайте с хининови препарати

Доц. Сотир Марчев: Не се самолекувайте с хининови препарати

Известният кардиолог отправи 7 съвета към сърдечноболните. По-долу ще прочете обясненията, а тук ги поместваме в кратък вариант за лесно запомняне:  1 Спортувайте вкъщи поне 30 минути на ден 2 Пазете си психическата цялост - по-малко лоши новини, повече позитивни четива и общуване от дистанция с близкия кръг 3 Имайте резерв за 30 дни от

Муравей Радев: Да дадем шанс на Борисов да управлява тази криза, както Костов предишната: ръчно - всеки час, всеки ден

Муравей Радев: Да дадем шанс на Борисов да управлява тази криза, както Костов предишната: ръчно - всеки час, всеки ден

“24 часа” търси в кризата финансови министри на България, за да коментират мерките на правителството за стабилизиране на икономиката. След Милен Велчев - днес Муравей Радев. Очаквайте Петър Чобанов Да уважаваме повече титаничните усилия, които медиците полагат, за да запазят живота ни, казва още бившият финансов министър Радев Дано не съм прав

Проф. Асен Николов

Проф. Асен Николов: Бременните са по-уязвими на вируси, защото защитните им сили са насочени към бебето

Коронавирусът като размер е по-голям от обикновените вируси и не преминава плацентарната бариера, казва председателят на Дружеството по акушерство и гинекология и главен координатор на експертния съвет по акушерство и гинекология към министъра на здравеопазването - Проф. Николов, бременните жени обикновено винаги попадат в групите на по-уязвимите

Радосвет Радев: Страх ме е от всяка следваща мярка за бизнеса

Радосвет Радев: Страх ме е от всяка следваща мярка за бизнеса

Докато дойде денят на спасението, може да няма какво да се спасява Поемането на осигуровките при схемата 60/40 не е идеално решение, но е по-добро и почтеността налага да се признае и най-малкото усилие, което прави държавата за бизнеса, казва още председателят на Българската стопанска камара   - Проучване на БСК показа

Любо Нейков: След епидемията ще купувам само от български производители

Любо Нейков: След епидемията ще купувам само от български производители

Актьорите сме една голяма армия и ако се съберем, бихме могли да сме полезни и с физически труд. Ако трябва, ще изградим изцяло нова болница, казва талантливият комик Обадих се и на д-р Костадин Ангелов, шефа на Александровска, и на проф. Иван Костов от “Майчин дом”, и на проф. Мутафчийски, че съм на разположение за каквото преценят Театър винаги

От години Влади Априлов работи като сценарист за някои от най-популярните забавни предавания у нас.

СНИМКА: КРАСЕНА АНГЕЛОВА

Влади Априлов: Продължаваме с “Капките”, за да гледат хората и нещо забавно

Спираме “Сладко отмъщение”, защото в тези условия няма как да се снима - Налага се да излизате, къде ви хващам в момента, г-н Априлов? - Отивам да се видя с колегите сценаристи, с които работим върху “Като две капки вода”, събираме се в офиса. Като имаме четене на сценария, го правим във виртуална стая по телефони, таблети

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Десислава Тальокова

Десислава Тальокова: За 10 г. в дарителството не помня подобна мобилизация на обществото

"Големите решения са възможни само при обща мобилизация на бизнеса, гражданите, правителството и завладяващия разказ на медиите", казва Десислава Тальокова, изпълнителен директор на Фондация “Америка за България” Още акценти от интервюто: - Дарителството не е еднократен акт, а дългосрочна инвестиция в обществото - Оптимизъм ми дава енергията на

Д-р Даниела Дариткова: Нямам оплаквания и симптоми. За първи път ще стоя вкъщи 28 дни

Д-р Даниела Дариткова: Нямам оплаквания и симптоми. За първи път ще стоя вкъщи 28 дни

Пациентите ми да са спокойни, в кабинета спазвах всички предпазни мерки Д-р Даниела Дариткова е председател на парламентарната група на ГЕРБ. Тя е сред тримата депутати, дали положителна проба за коронавирус. Разговаряме с нея, когато тя пътува със специализирана линейка, която я превозва от София към дома ѝ в Смолян

Младоженците от "Пирогов": В карантина сме до 5 април, след това сме готови пак да влезем в изолатора

Младоженците от "Пирогов": В карантина сме до 5 април, след това сме готови пак да влезем в изолатора

Още акценти от интервюто с първите реаниматори доброволци в “Пирогов”  д-р Ая Таха и д-р Сезен Хабилов Двамата се женят на 20 февруари, 20 дни след сватбата започват да лекуват първите с COVID-19, без да излизат от болницата Преди време непознати хора много бързо ни помогнаха, за да заминем на обучение в Германия

Красен Кюркчиев: Стратегия "България на две скорости" може да запази и животи, и икономиката

Красен Кюркчиев: Стратегия "България на две скорости" може да запази и животи, и икономиката

Нужно е да се определят две групи - рискова, където са хора над 65 г., и активна, която да работи и да произвежда брутен вътрешен продукт, казва съсобственикът на "Фикосота" - Какво съдържа стратегията “България на две скорости”, която сте разработили, г-н Кюркчиев? Как тя ще помогне за ограничаване на последствията от коронавируса

Стилиян Петров ексклузивно за "24 часа": Дълго живях в изолация. Рецептата за оцеляване е  търпение, разбирателство и подкрепа

Стилиян Петров ексклузивно за "24 часа": Дълго живях в изолация. Рецептата за оцеляване е търпение, разбирателство и подкрепа

В България се действа доста по-бързо и адекватно, отколкото във Великобритания Стилиян Петров е роден на 5 юли 1979 г. в Монтана. Играе в родния “Монтана”, ЦСКА, “Селтик” и “Астън Вила”. Капитан на националния отбор по футбол, рекордьор по изиграни мачове (106) за България . Футболист №1 на страната за 2003 г

Петър Кънев: Като политик и бизнесмен имам 2 варианта за бизнеса в пандемията

Петър Кънев: Като политик и бизнесмен имам 2 варианта за бизнеса в пандемията

Надявам се този път, за разлика от 2008 г., да не повторим приказката “докато научим магарето да не яде, то взе, че умря”, казва още председателят на икономическата комисия в Народното събрание  Помощта на държавата 60/40 е трудна за администриране и е философски сгрешена Разбирам опасенията на правителството

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber