Лудият мегапроект за втори Босфор в Истанбул

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8189895 Лудият мегапроект за втори Босфор в Истанбул Лудият мегапроект за втори Босфор в Истанбул www.24chasa.bg
Нахиде Дениз

8 милиона в града може да се окажат в капан при силно земетресение

Гигантското съоръжение включва 6 моста, 2 пристанища, жилища за 500 хиляди души

Ако тези дни запитате някой жител на Истанбул коя е най- оспорваната тема в мегаполиса, без колебание той ще ви посочи проекта “Канал Истанбул”. От обявяването му споровете “за” и “против” не стихват. 53,7% от жителите на Истанбул не одобряват построяването на “Канал Истанбул”, показват резултатите от последното проучване на авторитетната социологическа агенция “Сонар” в края на януари. Одобрението е едва 35,9%, 10,4% са посочили, че нямат мнение по въпроса.

Според същия източник 24,1% от анкетираните са отговорили,че са запознати подробно с проекта, а 39% не знаят нищо. Агенция “Сонар” допълва, че “Канал Истанбул” е получил прозвището налудничав проект.

Като налудничав определи проекта на Ердоган и немският вестник “Тагес цайтунг”. Според изданието това е “политически проект, както и една гигантска спекулация със земя - за сметка на Истанбул и неговите граждани”.

В края на м.г. пред дирекциите на Министерството на околната среда се извиха опашки от граждани,които часове наред стояха навън на студа, за да се подпишат под петиции срещу изграждането на въпросния проект. Стотици хиляди истанбулчани се включиха в живи вериги на протеста.

На фона на всичко това “Канал Истанбул” се оказа и най-критикуваният проект на Ердоган преди още да е започнал.

Възраждане на една

стара идея

Неотдавна турският президент Ердоган изненадващо обяви публично, че Турция ще строи втори воден канал в Истанбул като алтернатива на Босфора.

Нямаше да е изненада, ако въпросният проект още през 2011 г. не бе поставен на дневен ред. Тогава някои горещо го толерираха, изтъквайки, че ще разтовари трафика на плавателните съдове през Босфора, които създават риск за крайбрежния град. (През 2005 г. при сблъсък на кораб и цистерна, пренасяща суров петрол, избухна мощен пожар, а тонове петрол изтекоха в морето.) Но навремето Ердоган, който още не беше станал премиер, отхвърли проекта и го определи като “налудничава идея”. Мотивира се, че проектът е прекалено скъп и ще навреди на природата.

Десет години по-късно вече като президент Ердоган изненадващо обяви силна подкрепа и лична ангажираност за стария проект. “Канал Истанбул” е мечтата на моя живот и той непременно ще бъде построен”, заяви сега държавният глава.

“Канал Истанбул” ще представлява корабоплавателен изкуствен воден канал с дължина 45 км, ширина 150 метра и дълбочина 25 метра. Той ще е разположен в западната европейска част на мегаполиса. Гигантското съоръжение включва 6 моста, две пристанища, едно яхтено пристанище, 2 жп линии и жилища за 500 хиляди души. Стойността му се изчислява на около 15 млрд. долара. Според разчетите строителството ще продължи 5 г. “Някои наричат новия проект дублиращ Босфора, но не е точно така, защото Босфорът минава по двата бряга на Истанбул, а “Канал Истанбул” фактически

ще изолира града

като остров в

европейската част

на Истанбул

- на запад в посока към България, на север ще граничи с Черно море, на изток - с Босфора, на юг - с Мраморно море”, казва строителният инженер Мурат Мушлу.

Турските власти съобщиха, че маршрутът на новата транспортна артерия между Черно и Мраморно море ще преминава през истанбулските райони Кючюкчекмедже, Сазлидере и Дурусу.

Главният мотив на защитниците на проекта е, че ще облекчи движението на плавателните съдове през Босфора и ще гарантира екологичната защита на мегаполиса.

Според статистиките годишно през Босфора преминават по 45 хиляди кораба и затова се смята за един от най-натоварените водни коридори в света. Съгласно конвенцията от Монтрьо от 1936 г., регламентираща преминаването на плавателните съдове (военни и граждански) през проливите Босфора и Дарданелите, Турция няма право да спира преминаването на търговските кораби в мирно време. Но голяма част от корабите отказват да наемат лоцмани, което крие опасност от катастрофи. Понякога с дни изчакват в открито море за преминаване в Босфора, изхвърлят в морето нечисти води и т.н., което причинява икономически проблеми на Турция.

“Единствената възможност е да намерим алтернатива за разрешаване на проблема и той е проектът “Канал Истанбул”, който ще влее нов импулс в мощта на нашата страна”, казва Ердоган. По думите му Монтрьо няма да важи за новия канал между Черно и Мраморно море.

Новият проект на Ердоган за втори Босфор се сблъсква с изключително силна съпротива от експерти и голяма част от обществеността. Министерството на екологията огласи експертиза, в която се дава положителна оценка за строителството на канала. В отговор 40 учени и редица политици участваха в експертна конференция в Истанбул. Те обявиха, че реализацията на канала ще има

катастрофално

отражение върху

природата и околната среда

Както и че експертизата на министерството не отговаря на научните изисквания.

Кметът на голямата община на Истанбул Екрем Имамоглу е начело на опонентите на проекта и настоява да се проведе референдум. “Истанбул ще загуби повърхностни и подземни водни ресурси завинаги”, каза кметът, мотивирайки се, че проектът предвижда да преминава до водни източници, които осигуряват почти 30% от водните нужди на Истанбул.

“Проектът е убийство и предателство спрямо този прекрасен град, моля ви, не допускайте това да се случи”, се обърна Екремоглу в публичен призив към Ердоган.

Най-силни опоненти срещу проекта са сеизмолозите. И предупрежденията им звучат много сериозно на фона на земетресенията от последно време, които разтърсват страната. Трус с магнитуд 6,8 по Рихтер преди три седмици в Елазъг причини смъртта на 41 души, нарани над 1600.

“Евентуалното строителство ще унищожи до голяма степен екосистемата, фауната и флората на долината и околностите. Ако се случи очакваното земетресение, устието на канала ще бъде засегнато с интензивност 9-10 степен.

Всички промишлени замърсявания от Централна Европа ще потекат към Мраморно море”, прогнозира известният турски сеизмолог проф. д-р Наджи Гьорюр. (Известният учен прогнозира още на 6 октомври 2019 г. труса в Елазъг, като посочи много точно неговия епицентър.) По думите му най-тревожното е, че при евентуално земетресение (сеизмолозите предупреждават за очаквано силно земетресение в Истанбул над 7-а степен по Рихтер) в района на новия проект близо 8 милиона души може да се окажат в капан.

Неговият колега - професорът по геофизика от Техническия университет в Истанбул Халук Ейдоган, също смята, че каналът ще увеличи земетръсния риск: “Централният Мармарски разлом е само на 12 км от новия канал. Според прогнозите в района на Истанбул през следващите 30 г. може да се очаква земетресение с минимален магнитуд 7. А край новия канал се планира и изграждането на жилищни комплекси, тоест - рискът за хората ще нарасне значително.”

Критиците на Ердоган смятат, че причината за възраждането на стария проект е загубата на неговата партия на контрола на Истанбул, който бе спечелен от опозицията в лицето на новия кмет Екрем Имамоглу. “Около 30% от БВП на Турция се произвежда в 16-милионния Истанбул, а бюджетът на голямата истанбулска община възлиза на около 8,8 млрд. долара. Партията на Ердоган след 17 г. управление изгуби контрола върху всичко това и сега цели да възстанови една част, като раздели града на две чрез “Канал Истанбул”, коментира колумнист от опозиционния вестник “Сьозджу”. И още редица негативи изтъкват критиците, включително унищожаването на обширни засадени плодородни площи.

Опозиционни на Ердоган медии писаха, че няколко милиона декара земя в района на проектния канал са вече изкупени от чуждестранни купувачи. Между тях се споменава майката на емира на Катар шейха Моза, която преди време закупила земи в района на бъдещия строеж. Компании от Кувейт и Саудитска Арабия също се споменават между купувачите на земя в района.

Ердоган обяви, че строителството ще започне тази година. По думите му строежът се планира да приключи за 5 г., а стойността му ще бъде около 15 млрд. долара, като само за изграждането му ще бъдат необходими 10 млрд. долара. Правителството разчита да получава солидни такси от преминаването на корабите през новия изкуствен канал. “Очакваме да получаваме минимум по 1 млрд. долара годишно такса от преминаващите кораби между Черно море и Мраморно море”, посочи турският министър на транспорта и инфраструктурата Джахит Туран.

По думите му по канала ще може да преминават по около 160 съда дневно, докато през Босфора преминават по около 120.

Три чужди компании -
от Нидерландия,
Белгия и Франция,
са проявили интерес към проекта за новия изкуствен канал. Наполовина са разделени и мненията дали проектът ще се осъществи. Но отсега е ясно, че “Канал Истанбул” ще си заслужи славата на най-оспорвания мегапроект на турския президент, защото според специалисти е ненужен, прекалено скъп и опасен както за природата, така и за хората.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Румен Радев СНИМКА: Велислав Николов

Президентът да понамали фалшивия патос и баналните приказки*

В кризата с коронавируса президентът би бил много по-полезен, ако понамали фалшивия патос и баналните приказки. Публиката, която и бездруго е изтерзана от страхове и лоши новини, определено не се нуждае от излишен шум. Мине не мине някой и друг ден - и ето, че изтерзаната от лоши новини публика отново (както и преди кризата с коронавируса) е

ГЕОРГИ ГОСПОДИНОВ

Георги Господинов: Коронавирус и новите недели на света

В безвремието на коронавируса вече няма значение кой ден е. Цялото време на света е връхлетяло отгоре ни, стаите са препълнени с него. Но онзи ден се случи събитие от извънреден порядък. Това са думи, приписки и бележки, слепи размишления в полето на нещо, което не знаем какво точно е. То е като да ходиш пипнешком в тъмното

Калина Андролова към Румен Радев: Първо е нацията, после амбициите на жена ти

Калина Андролова към Румен Радев: Първо е нацията, после амбициите на жена ти

"Ето така се прави, когато имаш стил и обич към нацията. Вдъхва се увереност, подчертава се, че това е един горд и успешен народ, успокоява се, че всичко ще бъде наред. И че бъдещето ще е добро". Това написа във фейсбук профила си силно лявата журналистка Калина Андролова по повод обръщението на кралица Елизабет Втора към британската нация

Вирус по заплатите - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Вирус по заплатите - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Вижте останалите му карикатури

Хенри Кисинджър Снимка: Ройтерс

Хенри Кисинджър: Коронавирусната пандемия завинаги ще промени световния ред

Сюрреалистичната атмосфера на пандемията COVID-19 върна в съзнанието ми това как се почувствах като млад човек от 84-та пехотна дивизия по време на Битката при издутината (по време на Арденската офанзива - бел. ред.) . Сега, както в края на 1944 г., има усещане за опасност, която е насочена не към някой конкретен човек

Силвия Лулчева: Вирусът използва нас за транспорт. Отказвам да изпълнявам тази услуга

Силвия Лулчева: Вирусът използва нас за транспорт. Отказвам да изпълнявам тази услуга

"Здравейте, казвам се Силвия Лулчева, по професия актриса", така започва обръщението на талантливата артистка, което се появи във фейсбук страницата на дирекция "Култура" към Столична община. "У дома съм. След първоначалната категорична съпротива да се озова в домашна изолация, осъзнах че този вирус, колкото и да е всемогъщ и всесилен

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Нанси Шилър

Нанси Шилър: Доброто е по-заразително от вируса

"Доброто е по-заразително от вируса", това заявява Нанси Шилър, президент на фондация "Америка за България" във фейсбук страницата на фондацията по повод разпространението на коравируса. Очаквайте в съботния брой на в. "24 часа" интервю с изпълнителен директор на Фондация „Америка за България” Десислава Тальокова

Георги Господинов

Георги Господинов: Когато се събудим в свят без коронавирус

Може би е още рано. А може би тъкмо сега е времето. Да си сложим бележка на хладилника за тогава, когато... Когато излезем оттук Когато излезем оттук, да не забравим да пренесем цялата си любов към света, който ни беше отказан. (Най-желаният свят е отказаният свят.) Любовта, която имаме, докато стоим сами и затворени

Зарица Георгиева

ЕС отдели близо трилион евро за битката с COVID-19

В последните седмици се чуват редица обвинения за бездействието на ЕС по време на пандемията. Нека не забравяме, че Европейският съюз е създаден като проект за следвоенното възстановяване и мирно благоденствие на Европа. Никога никой не е давал гаранции, че процесът ще е лесен или бърз. ЕС не е федерация и решенията зависят от волята и

ЕВА МАЙДЕЛ

Кой е с нас в тази криза

Вероятно през последните дни всички сме попаднали на снимки от самолетите, които Русия изпрати в Италия. Прочели сме и за помощта, която Китай оказва с лекари, както и за броя маски, които са дарили. Същевременно по телевизионните студия все по-често чуваме как Европа е разединена, не реагира и просто отсъства в тази извънредна ситуация

Снимка Ройтерс

Балканите преди короната и след това

Балканските народи са изправени пред ново предизвикателство. След дълги години препирни, явни конфронтации и открити военни конфликти за първи път всички се намират на една и съща страна. Срещу тях е непознатият и невидим противник - коронавирусът. В целия регион е включена червената светлина за опасност

Митрополит Антоний

Молитва за избавяне от новата епидемия

Предоставена от митрополит Антоний, заедно с негови архипастирски благословения „Господи, Боже наш, Който си богат в милостта и чрез Твоето мъдро грижовно предводителство, направляваш нашия живот, чуй нашата молитва, приеми нашето покаяние за греховете, спри новата инфекциозна болест (новата епидемия)

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber