След като преди два месеца стана застъпник
на протестна петиция в Европарламента, сега
размахва пръст на трасето, по което се работи
Като слуша човек какво говори евродепутатът Радан Кънев за довършването на магистрала "Струма", не може да разбере как така хем горещо иска това да стане бързо (както твърди), хем
постоянно
размахва пръст
и пречки
По bTV Радан Кънев каза за проекта, по който се работи през Кресненското дефиле - с платно в едната посока по сегашния път и второ източно от него, че бил “негоден”, “неодобрен” и “корупционна схема”. Обвинява “правителството и свързания с него строителен бранш”. Тези компании не можели да строят тунели.
Каква е алтернативата? За другия проект - с голям тунел, отдавна бе установено, че е необоснован, с далеч по-големи екологични нарушения и най-вече невъзможно скъп.
Версията на Кънев обаче е, че той не лобирал за нито един от проектите, а Еврокомисията одобрила варианта с тунела, а не текущия, по който се работи. Истината е, че ОВОС за голям 15-километров тунел действително има, разглеждана е още през 2008 г. и е утвърдена. Но с толкова много забележки и условности по нея, че никой в следващите години не намери начин да направи реален технически проект за тунела, спазвайки всички забележки на доклада по ОВОС.
Като защитава имагинерния и отдавна изоставен проект и атакува реалния, Кънев допринася работата изобщо да не се свърши.
Но иначе вчера заяви “Дай Боже максимално бързо да стигнем до това да има Магистрала Струма!”.
Преди дни се разбра, че България оттегля временно кандидатстването за европари за "Струма" през Кресненското дефиле, но довършването на участъка ще стане с пари от следващия програмен период.
Застъпник на
протестна
петиция,
но не е “против”
А миналия декември Радан Кънев стана застъпник в Европарламента на петиция от екоорганизации и жители на Кресна срещу текущия проект. Но кой знае защо не присъства на заседанието на комисията, която разглеждаше петицията.
Пред “24 часа” на 4 декември Радан Кънев каза: “Никога не съм предприемал стъпки за спирането на проекта АМ “Струма”. Но “дали магистралата ще мине през дефилето, или по по-разумно трасе, без риск за живота на пътуващите, без увреждане на местните хора и околната среда, е отговорност на българското правителство и ЕК”.
А пред Нова тв пак тогава изтъкна подробно купища пречки: “Много хора в Кресна са против единствения им път да бъде зает от магистрала. Много хора се тревожат за ефектите върху Кресненското дефиле от гледна точка на околната среда. Проблем има и с безопасността на преминаването по сегашното трасе. Тези завои не са предвидени за магистрала. Всеки български гражданин има право неговата петиция да бъде изслушана в Европейския парламент и депутатите да преценят нейната основателност”.
Петицията тогава падна, но Радан продължава с едната ръка да е “за” “Струма”, а с другата “против”. Защото някак
не иска да
изглежда зле
пред стотиците
хиляди шофьори
и избиратели,
които сегашният път през дефилето изправя на нокти.
Но нека все пак знае, че ефекти върху дефилето от сегашния път има от поне две хилядолетия, защото това е стар римски път. И тези негативни влияния ще продължат да се оказват, независимо дали пътят ще продължи да бъде с две или с двайсет ленти. (24часа)