Кристоф Де Мил: Клиентите ни ще имат и небанкови услуги в нашите приложения

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7744378 Кристоф Де Мил: Клиентите ни ще имат и небанкови услуги в нашите приложения Кристоф Де Мил: Клиентите ни ще имат и небанкови услуги в нашите приложения www.24chasa.bg
Кристоф Де Мил: Клиентите ни  ще имат и небанкови услуги в нашите приложения

Време е да има правила и за роботите в банките, казва изпълнителният директор и иновативен лидер на Обединена българска банка 

- Когато изброявате най-големите предизвикателства пред банките за идните години до това за лихвените нива, винаги споменавате дигитализацията и иновациите. Защо, г-н Де Мил?

- Трябва да сме в крак с поведението и очакванията на клиентите ни. И има нещо, което е много важно - клиентът днес няма време и иска веднага да се случат нещата. Той става все по-ленив, иска да управлява всички свои финанси от дивана, а не от банковия офис. Така че иновациите вече са реалност, случват се. Има все по-малко посещения в клоновете.

Банковият сектор обаче е малко по-бавен, защото ние имаме по-стари IT системи, които в основата си са счетоводни и не толкова бързи. Изоставането ни е проблем. Трябва да се промени и начинът на мислене, защото последните 30 години нещата са се случвали по един и същи начин. Вече имаме нужда от силна промяна. Очаквам тя да бъде рязка. И още нещо, което е много важно - има нови играчи на пазара - “Епъл”, “Фейсбук”, “Амазон”, които навлизат в този бизнес и знаят как да се справят. Проблем, поставящ банките в по-неизгодно положение спрямо тях, са регулациите. Те правят живота на банкера малко по-труден. Една от тях например ни кара да зададем по 20 въпроса на човек, за да го направим наш клиент. Представяте ли си тези въпроси, изписани на мобилното му устройство, и да отговори- той просто няма да го направи.

Ако трябва да обобщя, банковият бизнес става все по-труден и няма едни и същи правила за банките и за другите, които участват на този пазар и искат “парче от баницата”. Трябва да сме готови за всичките тези промени.

- Убеден ли сте, че опростяването заради клиентите и иновациите не си противоречат? У хората май вече има страх от иновации, коя от коя по-сложни. А има и хора, които предпочитат традиционните решения и консервативното отношение към тях.

- Права сте. Ние се стремим към дигитализация с човешко лице. Силата на банковия сектор е в това, че може да го предложи. Докато на дигиталния сектор силата е в подценяването на човешкия фактор.

Дали клиентът е готов, това е големият въпрос. Той иска нещата да се случват бързо и средата да е готова. Как се случва това? Не би било мъдро решение масирано да се затварят клонове. Не е мъдро да се върви само към дигитализация, хората не очакват това от нас. Очевидно е, че трябва да има баланс и да се върви паралелно.

Нещата в дигитализацията започват бавно и после много бързо ескалират. Например в Белгия, където е компанията майка на ОББ, преди 5-6 години онлайн банкирането е било едноцифрено число, а сега го използват цели 40%. Това може много бързо да се случи и в България. Затова трябва да сме готови и да държим ръка на пулса на клиента.

- Иновациите и дигитализацията са скъпи начинания. Отплащат ли се и как - на клиентите, а и на банките, защото нали това е целта?

- Така е. Скъпо е, но през последните десетилетия се е инвестирало в клонове, което също е доста скъпо нещо - и създаването, и поддържането им. Това, което правим сега, е преместване на част от инвестицията от физическите клонове към дигитални технологии. Това не е проблем. Проблемът е как дигиталните технологии да се имплементират в нашите системи. Ние нямаме избор, за да не загубим част от бизнеса си и той да отиде към фин тех компаниите. Със сигурност инвестициите в иновации ще са от полза на банките - ще си оптимизираме разходите. А що се отнася до клиента, той ще оперира с парите си по-бързо и по-лесно и всички печелят от този кръговрат.

- Какво се оказа - има ли пазар за функционалното мултибанкиране? Какво ще направите, за да го разширите? Само на “умората от приложенията” ли ще разчитате, или и на други инструменти?

- Има пазар. Ние го лансирахме тази година. И виждаме, че много клиенти го използват. Да, тази иновация ще нараства. Клиентът иска да му е удобно, иска незабавна консумация и направо е уморен от 50 000 апликации, които трябва да използва. Така че, когато има апликации, които комбинират няколко неща, той го оценява. Мултибанкирането е добър пример за това. Има една тенденция в очакванията на хората -всичко в едно, това е и нашето виждане.

Клиентът иска да е простичко и да се влиза от едно място, от един ап. Мисля, че бъдещето на банковите апликации ще е извън банкирането, извън банковата сфера. Това ще са небанкови услуги, които ще се включат в нашите апликации.

Знаете ли кои са най-често ползваните приложения в момента - за времето, социалните медии и банковите апликации. Това е в глобален план, не само в България.

Банкирането е в топ 3 Ако искаме да остане там и дори да се придвижи нагоре, трябва да добавим към тях услуги, които клиентът ще ползва, влизайки в банковата апликация.

В Белгия например КВС е вторият продавач на билети. Защо да не се включат подобни услуги в банковите ни приложения?

- Роботите кога ще “превземат” банките? Има ли “подводни камъни” в тази експанзия и кого ще засегнат повече - банковите служители или клиентите ви?

- Роботите едва ли ще превземат банките. Няма да могат изцяло да го направят, защото те не могат да съчувстват. Не можем да ги научим на емпатия. А в много от услугите това е най- важното. Роботите могат да изпълняват рутинни, повторяеми дейности. Да, те не се разболяват, не излизат в отпуск, което е тяхно предимство. И ги използваме точно затова, защото искаме хората, които са освободени от тези досадни, повторяеми дейности, да могат да се занимават с дейности, свързани с човешкото общуване. Роботите могат да бъдат подсилени с данни и с изкуствен интелект, но не могат да заменят изцяло хората.

Навлизането им носи много предимства, но има и рискове. Да, машината прави всичко много бързо. Най-големите рискове пък са свързани с това кой ги контролира, когато вземат самостоятелно решение.

Мисля, че най-важното е да се създаде правна рамка. До къде можем да позволим изкуственият интелект да стане по-умен от човека. А също и етиката на тези отношения - докъде да им се разреши да управляват един процес или една система. Доколко искаме да станат умни роботите, всъщност това е въпросът.

Хората, които работят в банки, се питат също ще ни отнемат ли роботите работата. Ако се върнем към изобретяването на електричеството например, ще видим, че да, то е отнело работни места, но едновременно с това е създало други, повече от отнетите. Роботите наистина ще заемат работни места и ще лишат някого от работата му. Но и ще създадат нови места и нова работа, ще създадат съвсем нови професии. Аз не се опасявам от загубата на работни места По-важно е хората да бъдат обучени и ние като общество имаме такъв ангажимент.

- Да бъдат обучени за какво - как да общуват с !роботите ли?

- Ще ви отговоря с един пример, за да стане ясно. Щети “Каско” в Белгия се управляват от роботи - снима клиентът щетата и я изпраща, решенията се вземат от роботи и за две секунди се получава отговор. Обаче клиентът, като има такова бързо решение, започва да се съмнява дали то е истина. Той трябва да свикне с тази скорост, за да не звъни и да пита дали няма някаква грешка и взето ли е наистина решението. В началото дори умишлено се залага леко забавяне, за да бъде клиентът спокоен, докато свикне с бързината.

- Разкажете за плановете на ОББ в близко бъдеще - какви иновативни решения да очакваме?

- Не мога да ви кажа точно за тях, разбира се, а само най-общо. Клиентът би трявало да може да си купува нашите продукти през мобилното банкиране. Клиентът ни в един момент ще стигне до това, че няма да се налага да ходи в банката, за да стане наш.

Може да получава и други услуги, не само банкови, също дигитално. Например каското е вече дигитално в ДЗИ, която, знаете, е част от групата на ОББ. Предстои да включим и имуществените щети да станат дигитални. Което означава, че и получаването, и изпращането, и подписването на всички документи може да се случва изцяло дигитално, разбира се, ако клиентът иска това.

Другата тенденция е да си разширим съществуващите иновации, които вече сме въвели. Мултибанкирането е това, което ние наричаме “отвъд банкирането.”

Един пример, пак от ДЗИ - използваме дронове да летим над земеделските земи след събитие, за да видим какви са щетите. До въвеждането им винаги имаше някой недоволен - или клиентът, че получил по-малко, или застрахователят, който смята, че е дал прекалено много. След като и така, и така пускаме дрона, а той може например да види, че на някои места площта не е добре наторена, защо да не го предложим като услуга. Това можем да го включим като нов елемент. Така че клиентите ни могат да очакват от нас три важни неща - удобство, “всичко в едно” и “отвъд банкирането”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Сейед Мохаммад Джавад Расули е роден на 23 ноември 1959 г. Магистър по Международни право. Започва работа в Министерството на външните работи на Иран през 1985 г. Работил е иранските мисии в Катар и Филипините, бил е генерален консул в Мюнхен и Хамбург. Първият му мандат като посланик е в Саудитска Арабия (2010 – 2014). От 2018 г. е посланик на Иран у нас.

Иранският посланик: Солеймани няма отношение към атентата в Бургас, това е фалшива новина

Израел се опитва да прикрие своите собствени терористични нападения, като обвинява нас, казва Сейед Мохаммад Джавад Расули - Г-н посланик, познавахте ли лично ген. Солеймани? - Всички го познаваха. Той беше гост във всеки ирански дом. Ген. Солеймани е добре известен не само на всички иранци, но и на хората в региона, много мил

Доц. д-р Лъчезар Иванов

Доц. д-р Лъчезар Иванов: Ако д-р Дечев е забелязал злоупотреби, защо мълча досега? Да не намигва към фармакомпаниите?

С колеги от 4 парламентарни формации внесохме предложение през 2015 г. частните болници да не правят обществени поръчки, защото това ни задължи ЕС - Доц. Иванов, шефът на здравната каса д-р Дечо Дечев съзря лобизъм в закон, внесен от вас, който дал възможност на частните болници да ощетяват НЗОК със 7 пъти по-скъпи лекарства

Нона Караджова

Нона Караджова: За първи път с подмяната на стари печки европари ще отиват директно за домакинствата

Допускам, че кризата с водата в Перник е заради комбинация от няколко фактора - предизборна ситуация и надеждата, че ще се сбъднат прогнозите да завали, казва Караджова Още акценти от интервюто: По официални данни на МОСВ в България не са внасяни опасни отпадъци Министърът и служителите на МОСВ не могат да обикалят всички язовири в

Иван Нейков

Иван Нейков: Защо ни е 9-часов работен ден? Има 14 вида гъвкаво работно време в кодекса

По-къс работен ден и работна седмица мотивират работника да се труди по-качествено. Това е бъдещето, казва бившият социален министър Още акценти от интервюто с Иван Нейков Никоя от работодателските организации не ще да припознае предложението за вдигането на извънредния труд от 150 на 300 часа годишно Нормално е моделът за работно време

Николина Ангелкова

Ангелкова: Оттегляме текста за зони за парти и семеен туризъм

Твърдо вярвам и така работя - промените в туризма се правят при доказан очакван ефект и за улеснение на работещите  в сектора, вслушвам се в бранша, казва Николина Ангелкова, министър на туризма - Госпожо Ангелкова, предстои окончателното гледане на промените в Закона за туризма в парламента. Какво мотивира зонирането на курортите и определянето

Милен Керемедчиев е роден на 27 септември 1968 г. Бил е зам.-министър на икономиката в правителството на Симеон Сакскобургготски, генерален консул в Дубай (2005-2007) и зам.-министър на външните работи в правителството на Сергей Станишев (2007-2009). В последните години се занимава с консултантски бизнес.

Милен Керемедчиев: Тръмп печели от кризата с Иран, но бизнесът в Дубай губи

Убийството на ген. Солеймани качи рейтинга на американския президент с 2% и той вече използва това в кампанията за втори мандат, казва анализаторът - Г-н Керемедчиев, след като се разминахме с третата световна война,въпреки апокалиптичните анализи, как ще коментирате събитията, на които бяхме свидетели

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Георги Харизанов: Очаквам още обвинения!  Има и по-виновни по веригата!

Георги Харизанов: Очаквам още обвинения! Има и по-виновни по веригата!

Арестът на министъра в оставка Нено Димов е знак, че омертата “докато си на власт, не те закачат”, приключи с идването на Иван Гешев като главен прокурор Не по-малка от тази на министъра, а дори и по-голяма отговорност носят експертите и началниците на басейнови дирекции и РИОСВ за случая с безводието в Перник Твърденията

Тони Димитрова

Тони Димитрова: До септември графикът ми е запълнен - и в страната, и в чужбина

2019 г. беше много натоварена и динамична, сега си мечтая за почивка Приятел композитор пише нова песен за мен, но я пази в тайна, ще бъде изненада - Тони, в какво настроение посрещате рождения си ден? - Изнервено, ако трябва да съм откровена. От сутринта ме почнаха с поздравления във фейсбук, но не смогвам на всички да отговоря

Проф. Пламен Нинов

Проф. д-р Пламен Нинов: 2 пъти по-малко вода има през 2019 г. в сравнение с предишната

Нищо друго няма да напълни язовир “Студена” освен вода от небето, казва заместник генералният директор на НИМХ - Проф. Нинов, с какви водни ресурси разполага България в момента? - В Националния институт по метеорология и хидрология поддържаме мониторингови мрежи за наблюдения на водите, ползваме модерни методики, а когато правим своите анализи

Ридван Караходжа: Разбрах, че съм българин, след като отворих един стар куфар на дядо ми

Ридван Караходжа: Разбрах, че съм българин, след като отворих един стар куфар на дядо ми

Научих сам книжовния български език - от речник, казва Ридван, който е уволнен, защото отказал да преподава на турски в Гърция и сега иска бг паспорт - Ридван, вашата история звучи невероятно. Възможно ли е да не знаете през половината си живот, че имате български предци и да го научите от документ? - Откъде да знам - майка ми е неграмотна жена

Спас Гърневски

Спас Гърневски: Не изпитвам вина, че продадох терена с антиките, Пловдив беше пред фалит

- Четвърт век там е дупка, в която са заровени пари и нищо не може да се построи - Заем от 328 млн. неденоминирани лева висеше като дамоклев меч над общината - Към онзи момент през 1996 г. да мислим за нов музей, беше утопия - Бизнесменът Димитър Георгиев е в правото си да търси атрактивно място за своите инвестиции От няколко дни архитектурната

Адвокат Евтимов: 4-дневна работна седмица? Да - искам да бъда обграден от щастливи хора

Адвокат Евтимов: 4-дневна работна седмица? Да - искам да бъда обграден от щастливи хора

За лятото планираме 6-часов работен ден, дори може и 5-часов Заплатите остават същите - Адвокат Евтимов, как се роди идеята за 4-дневна работна седмица във вашата кантора? - Тя не е моя и аз никъде не претендирам за новаторство. Идеята за 4-дневна работна седмица за първи път стартира в Швеция през 2015 г

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber