Мирослав Йотов: Най-много проблеми има с евтините уреди

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7704895 Мирослав Йотов: Най-много проблеми има с евтините уреди Мирослав Йотов: Най-много проблеми има с евтините уреди www.24chasa.bg
Мирослав Йотов
Мирослав Йотов

Последния път проверявахме уреди за грижа за косата - преси, маши и сешоари. Почти от всяка проба имаше нередности, казва директорът на дирекция “Надзор на пазара” към ДАМТН

- За какво следи вашата дирекция “Надзор на пазара” по отношение на електроуредите, г-н Йотов?

- Главна дирекция “Надзор на пазара”, която е част от Държавна агенция за метрологичен и технически надзор”, е отговорна за продукти на пазара, които попадат в обхвата на директивите и регламентите от Нов подход - ново законодателство на ЕС, което включва различни продуктови категории и стандарти за надеждността им, и производителите трябва да се съобразяват с тях.

В тях влизат и електрически уреди, екодизайн - една много нова материя, която е много популярна във връзка с потреблението на продуктите, електрическото и електронното оборудване и съдържанието им на вредни вещества, електромагнитната съвместимост и отпадъците от електрическо и електронно оборудване. Пазарът е изключително наситен.

Ние работим много активно и с Агенция “Митници”, защото една част от спирането на несъответстващите продукти може да стане и на митница, и имаме инструкция за взаимодействие между нас. Изготвят се рискови профили, те ни информират и ние извършваме проверка на митниците. Имаме много спрени от внос продукти на територията на ЕС.

- За какво следите основно при проверките?

- Ние извършваме надзор на пуснатите на пазара продукти, работата ни е в търговските обекти и складовите бази. При производителите не могат да влизат наши инспектори, освен ако няма искане от други контролни органи, защото трябва да имаме доказателства, че този продукт е пуснат на пазара, а не се тества все още. Извършваме, първо, визуална проверка на продукта - електроуредите трябва да имат поставена CE маркировка, която означава, че продуктът е преминал всички тестови изпитвания и съответства на европейските норми на безопасност.

На второ място, трябва да имаме инструкция за употреба на български език в пълен обем така, както я е съставил производителят. Защото много пъти се натъкваме на

съкратен превод от

вносителя и се

спестяват пасажи

с ценна информация

как да се работи

правилно с

продукта и как

да се поддържа,

за да не се получи дефект, преди да е изминал гаранционният срок и да не се получи инцидент. И на трето място, върху опаковката трябва да са обозначени наименованието и адресът на производителя и в случай че продуктът е произведен в трета страна, и на вносителя за ЕС.

Проверките се осъществяват от екипи от поне двама инспектори. При съмнение и нарушение инспекторите съставят на място констативни протоколи и още на следващия ден да бъде издадена заповед за спиране на бройките в търговския обект, докато търговецът не го преведе в действие. Това става през вносителя или производителя.

- Какво показват последните проверки?

- През тази година за 9-месечието са извършени проверки на 6694 продукта, от тях 1139 електрически съоръжения - около 17% от всички. От тях има несъответствие при около 16%. Те са под различни форми - планови, извънредни и национални проверки, като кампании за безопасно лято или безопасна Коледа. Имаме проверки и на продукти по проекти на ЕК, по които тя финансира изцяло закупуването и изпитването на пробите.

Битката да се включваме в тези проекти е огромна, но България се е доказала като добър партньор с надеждни експерти. Последния път проверявахме уреди за грижа за косата - преси, маши и сешоари. Почти от всяка проба имаше нередности.

- Къде има най-много проблеми?

- Проблем има при евтините продукти, тъй като при тях дефектите се проявяват бързо и често. Дори и производителите, които произвеждат продукти под тяхна марка, когато те са в ниския ценови клас, имат проблеми, защото продуктите имат минимум 2 години гаранция по Закона за защита на потребителите. В тези 2 години евтиният продукт само за това, че влиза няколко пъти в сервиза, увеличава разходите на производителя да поддържа този сервиз и да се грижи за този уред, за да изпълни ангажимента си към потребителя.

Разбира се,

и при по-скъпите

има марки и

модели с дефекти,

но хубавото е, че бързо си взаимодействаме с производители, те виждат, че има контрол, и коригират нещата.

- Има ли значение откъде купуваме уредите?

- Очаква се в един легален магазин продуктите да съответстват на правилата. На един нелегален често няма инструкции или адрес на производителя и няма кой да поеме отговорност, ако стане инцидент с продукта. Затова апелираме, че и потребителите са длъжни да имат култура, да знаят правата си.

- А какви са техните права?

- По Закона за защита на потребителите, когато има дефектирал уред, те имат право да го върнат в определения срок. Онлайн платформите вече също се обхващат и догодина ще има регламент, тъй като при тях трудно се установява кой го държи и кой носи отговорност.

- Получавате ли сигнали от потребители?

- Не са малко сигналите и жалбите, които идват при нас. Имаме за електрически кани, чушкопеци, електрически грилове, сешоари, електрически одеяла. Проблемите им са различни - изгърмели са, запушени са, не работят. Често

постъпват

оплаквания за

развалили се уреди

в гаранционния срок

Имаме и оплаквания извън срока, когато се е случил някакъв инцидент - например с битови готварски печки.

- Значи малките продукти създават повече проблеми?

- Имаме жалби и за други - хладилници, перални. Но при тях цялата електроника е капсулована и основното несъответствие е да се окаже, че има място, където лесно може да се достигне с ръка и да те хване ток. Ние проверяваме това чрез специални уреди, които наподобяват пръст на ръка.

- Работите ли съвместно с Комисията за защита на потребителите?

- Партнираме си успешно. Потребителите могат да подават сигнали и при тях, и при нас - по телефон на страницата ни или онлайн. Ако жалбата не е в нашите компетенции, я препращаме към съответния орган. Така прави и КЗП. Основно, когато даден уред е ремонтиран един-два пъти в рамките на гаранционния срок и на третия път му е отказано, и те се жалват, че не им се приема рекламацията и че продуктът е опасен.

Втората част идва при нас и ние проверяваме дали уредът наистина е опасен. Оттам те поемат, за да се изпълнят условията по гаранцията, а ние сме длъжни да работим с производителя, за да може, ако е опасен продуктът, той да го изтегли, унищожи или ако може, да го преработи, да го оцени наново и да ни представи документация, за да бъде пуснат на пазара.

- Вие ще имате ли нови функции след въвеждането на новите мерки от ЕК?

- Не, колегите от КЗП ще следят етикетите за енергийна ефективност дали са налични и каква е информацията върху тях. А за това дали информацията отговаря на продукта, сме отговорни ние - чрез изпитвания.

- Какво е мнението ви за новите мерки на Брюксел?

- Поради това и сериозната опасност от замърсяване с отпадъци от електрическо и електронно оборудване през 2021 г. има намерение да бъдат въведени по-строги регулации на производителите на домакинска и електротехника. Чрез тях ще се осигури по-дълъг срок и живот на един продукт, без той да бъде ремонтиран толкова често, както при евтините продукти.

Тези нови регулации ще бъдат въведени в националните законодателства. По този начин ще се намали и зависимостта от това да правят разходи за поддръжка на сервизи, обслужване на често дефектирали продукти. Очаква се

производителите да

правят по-качествени

продукти

и те трябва да могат да поддържат резервните части, което значи, че и гаранционният период се удължава.

Въпросът е да се обърнем към опазване на околната среда, защото за производството на уреди се изискват ресурси - енергийни, материални, разделянето на отпадъци също влияе на околната среда и водите, използват се различни суровини за отделянето на материали, които не могат да се отделят ръчно.

CV

1984 - 1988 - учи в Техникум по строителство и архитектура във Враца

1990 - 1995 - учил в Университет по архитектура, строителство и геодезия. Завършва магистър по промишлено и гражданско строителство, със специалност строителен инженер по промишлено и гражданско строителство

2002 - 2015 - заема различни позиции в Главна дирекция “Котрол на пазара” в ДАМТН

2015 - досега - Главен директор на дирекция “Контрол на пазара”

Владее английски и руски език

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Маноил Манев - депутат от ГЕРБ

Маноил Манев: От непрофесионалното ръководство на НСО идва разклатеното доверие в службата

Който и да е направил компроматите срещу премиера, службата най-малкото е знаела ОЩЕ АКЦЕНТИ: Нужни са 4-5 четения, за да се вникне в мотивите на президентското вето Ще излезем още по-силни след компроматните войни, ГЕРБ няма алтернатива Ще пратя двете си книги по охрана с препоръчана поща до президентството С депутата от ГЕРБ Маноил Манев

Калоян Паргов: БСП е като детето от притчата за цар Соломон, а аз не искам то да бъде разсечено

Калоян Паргов: БСП е като детето от притчата за цар Соломон, а аз не искам то да бъде разсечено

Още акценти от интервюто с председателя на БСП в София: Човек не може да тича по две писти едновременно, моята е БСП - София През последните 4 г. постигнахме много на софийския терен - и като резултати, и като присъствие След последните избори политическата обстановка в столицата е нова - тоталната доминация на ГЕРБ от последните 10 г

Борислав Велков

Борислав Велков: НДК с лятна "Киномания" и коледна програма на открито

Публиката се превръща в специален фокус - нейната сигурност и безопасност вече са основен компонент от приятното преживяване, казва председателят на Съвета на директорите на НДК Това, което постигнахме за 3 години, COVID-19 ни отне за 3 месеца В навечерието на 40-годишнината на НДК се налага да преведем двореца през едно

Емил Радев, евродепутат от ЕНП/ГЕРБ

Емил Радев: Държавата губи, защото кара вечните длъжници да влизат в сивия сектор

10-годишната давност ще спести разходи по съдебни такси и скъпи адвокати Краят на дълговете ще идва само с една декларация Общ проект за промени в Закона за задълженията и договорите, според който, ако 10 г. човек не е плащал задълженията си, се прекратяват изпълнителните дела и преследването от колектори

Искрен Веселинов: И с новия закон дългът остава в досието на кредитополучателите

Искрен Веселинов: И с новия закон дългът остава в досието на кредитополучателите

Не може насипна социална помощ, трябва лимит от една минимална заплата, казва съпредседателят на “Обединени патриоти” - Г-н Веселинов, по искане на ВМРО парламентът даде 6 месеца на министър Деница Сачева да събере социалното законодателство в кодекс. Защо поискахте това? Какъв е проблемът в сегашното? - Поредица от проблеми са

Братя Аргирови

Братя Аргирови: Не искаме да се мерим с идолите на тийнейджърите, нашата публика е на над 35

Сравняваха ни с “Бийтълс”, възраждаме култовите си парчета, но с ново модерно звучене Легендарните певци Благовест и Светослав Аргирови стават известни като дуета Братя Аргирови през 1982 г., когато записват първата си песен за Българското национално радио - “Ненужен”. Тогава са едва на 23 години, а песните им бързо се превръщат в шлагери

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Проф. Милена Цанева

Чл.-кор. проф. Милена Цанева: “Под Игото” “в превод” – абсурдна идея

В Пловдив Вазов пише “Епопея на забравените” - там се разгръща талантът му Чл.-кор. проф. д-р Милена Цанева е родена през 1930 г. в семейството на акад. Георги Цанев и поетесата Пенка Цанева - Бленика . Литературен историк и критик, автор на 14 книги и многобройни студии и статии с изследвания на творчеството на Иван Вазов, Пенчо Славейков

Теодор Ушев: Карантината е само ваканция за лудостта ни

Теодор Ушев: Карантината е само ваканция за лудостта ни

Да бъдем в изолация, е алегория на живота на поколението ни. Ние гледахме телевизия, докато глобалните катастрофи се случваха пред очите ни Изборът на XXI век е ясен - какъв е броят на починалите, които сме готови да пожертваме, за да запазим икономическото статукво? Толкова бях зажаднял за спокойствие, концентрация

Българи с революционно решение на проблема с боклука

Българи с революционно решение на проблема с боклука

Чрез собствена технология го правят подходящ за горене в ТЕЦ, казва Методи Митев, учредител е на фондация „Балкански институт за възстановяване и развитие", както и собственик на "Нулеви отпадъци" ЕООД.  Той се занимава с частен бизнес от 20 години. Заедно с екип от специалисти разработва инсталации за сепариране на отпадъци и производство на РДФ

Инж. Антон Янев, управител на проектантско бюро РИКАТ

Съветници - уж еколози, играят театър против метрото в ущърб на столичани!

Така смята инж. Антон Янев, управител на проектантско бюро РИКАТ - Инж. Янев, вие сте част от екипа, проектирал отсечката до Симеоновския лифт. Как възникна идеята? Общинският съветник Борис Бонев дава сега яростен отпор и смята, че това трасе трябва да се обслужва от автобуси. - Метрото ще даде възможност Витоша да започне да се посещава с

Росен Тодоров

Росен Тодоров: Бюрото по защита не е НСО - ние пазим заплашени свидетели срещу организираната престъпност

Мерките, които прилагаме, се определят от заплахата, а не от това дали опазваме главния прокурор, или свидетел, казва директорът на Бюрото по защита при главния прокурор  Още акценти от интервюто: В момента се грижим за сигурността на магистрати и свидетели Има случаи, когато още по време на предварителната защита някои отказват да влязат в

Теменужка Петкова

Теменужка Петкова: Големите проекти в енергетиката се изпълняват заради последователната ни политика при спазване на правилата

Цените на тока на борсата сега са ниски и 1 октомври е добра дата малкият бизнес да излезе на свободния пазар, казва министърът на енергетиката - Г-жо Петкова, оказва се, че и в пандемия, когато се смяташе, че проектът “Белене” се забавя, 3 компании направиха консорциуми за строителството. Така ли излезе? - Да

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber