Във понеделник “24 часа” писа, че надзорният съвет на “Фолксваген” в петък е отложил решението си да построи бъдещия си завод в Турция за пети път след атаката от Брюксел. Топшефовете от съвета са призовали за още анализи и събиране на информация. Ето какво пише по този въпрос германското издание “Берлинер Моргенпост”.
Концернът планира да го направи в Турция, близо до Измир. Европейски депутати предусещат съмнителна сделка
Плановете на “Фолксваген” да построи новия си източноевропейски завод в Турция се сблъскаха със силна критика в Европейския парламент от различни партии.
Представители на християндемократичната Европейска народна партия, Зелените и Либералите изразиха пред нашата редакция съмнение, че Турция е нарушила ангажиментите си в рамките на митническия съюз с ЕС
с обещанието си за
държавна помощ за
“Фолксваген”
и така си е създала конкурентно предимство спрямо държавите – членки на съюза.
В писмо до Европейската комисия, с което нашата редакция разполага, седемте депутати внасят дело в общия Съвет на асоциацията между ЕС и Турция (съвета на Европейската асоциация за свободна търговия - б.р.). В същото време представителката на Зелените от Долна Саксония Виола фон Крамон-Таубадел, която е сред подписалите се, апелира и към Надзорния съвет на “Фолксваген” да спре проекта.
“Фолксваген”
инвестира близо
един милиард евро
В края на миналата седмица “Фолксваген” потвърди, че преговорите за инвестицията край Измир в Турция са близо до своя край. Надзорният съвет на компанията вече е взел твърдо решение за завода, в който предстои да се сглобяват моделите “Пасат” и “Шкода Супърб” за износ към Източна Европа. Размерът на инвестицията по неофициална информация възлиза на близо един милиард евро.
Съседната държава, членка на ЕС - България, също се бореше за местоположението, но беше ограничена от регламентите на ЕС в ангажиментите си за субсидия. Евродепутатите - освен Крамон това са лидерът на европейските депутати от германския Християндемократически съюз (ХДС) Даниел Каспари, председателят на европейските Зелени Райнхард Бютикофер и политикът от Свободната демократична партия Свеня Хан - подкрепят критиката си с информация, според която
турските власти са
предложили
държавна помощ
от 400 млн. евро
и гаранция, че ще изкупуват 40 хил. автомобила на година, за да убедят “Фолксваген” да инвестира в Турция.
Освен това Турция се е задължила в рамките на митническото споразумение със съюза да спазва европейските правила за държавна помощ, пишат депутатите в запитването си до Комисията.
Инвестиционните планове на “Фолксваген” са спорни и заради ситуацията с човешките права в Турция. Според Зелените изборът на местоположение на “Фолксваген” е “катастрофален сигнал”.
Политикът от Зелените Крамон-Таубадел заяви пред редакцията ни, че с избора си на местоположение
“Фолксваген”
подкрепя
“автократичния
режим на Ердоган”
и в същото време изпраща “катастрофален сигнал” на конкурентна България.
“Изглежда, че “Фолскваген” не е научил нищо от последните скандали”, каза политикът от Зелените. И добави: “Всеки, който смята, че може да разчита на финансовите обещания на президента Ердоган предвид сегашната нестабилна и силно критична политическа ситуация в Турция, може да трябва да плати още по-скъпо за финансовия риск от една такава инвестиция”.