Кинорежисьорът Милко Лазаров: Ако бизнесът ни подкрепи, “Ага” може и да се пребори за “Оскар”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7652052 Кинорежисьорът Милко Лазаров: Ако бизнесът ни подкрепи, “Ага” може и да се пребори за “Оскар” Кинорежисьорът Милко Лазаров: Ако бизнесът ни подкрепи, “Ага” може и да се пребори за “Оскар” www.24chasa.bg
Милко Лазаров   Снимка: Руми Тонева
Милко Лазаров Снимка: Руми Тонева

Успехът зависи от скъпа рекламна кампания

- Честита българска номинация за “Оскар”, г-н Лазаров! Има ли “Ага” шансове да вземе наградата за чуждестранен филм, след като спечели толкова много награди на кинофестивали по цял свят

- Оскарите са обратно на фестивалите. На фестивалите искат премиери, филмът да не е показван никъде, при оскарите е обратното - филмът да има разпространение поне в държавата си, а е добре да е прожектиран и в САЩ. Както сега е случаят с “Ага” - в момента върви в Америка, а е показван и в Австралия, Нова Зеландия, Република Корея, Франция, Германия, Китай...

На 28 септември

е премиерата му

в Лос Анджелис,

ще бъде прожектиран в няколко кина. През декември там започва много голяма кампания за всеки филм. Наемат се т. нар. пъблишъри, които организират всичко - наемат рекламни карета в известни издания, в радиа и сайтове, ангажират се киносалони, в които се канят членовете на филмовата академия, а те са над 2000, и е добре да видят и нашия филм. Не е като в Европа, където даденият филм се гледа от малко жури. Всичко това струва пари, много пари.

- Откъде ще ги намерите?

- Ние с продуцента сме готови да дадем всичките си спестявания, но те няма да стигнат. Националният филмов център ни подкрепя скромно, според възможностите си. БНТ ни е копродуцент, но може да помогне само с рекламно време.

Затова приканвам бизнеса да подкрепи финансово една достойна кампания да покажем български филм в Холивуд. Ние сме се обърнали с молба към най-добрия пъблишър да направи рекламната кампания за “Ага”.

- Кой е той?

- Не мога да ви кажа името му. Става дума за компания, от която още нямаме отговор, но от там поискаха да видят филма и ни помолиха за конфиденциалност. Техните пакети са много големи. Не мога да споменавам цифри, но за нас са космически.

- Все пак, ориентировъчно...

- Малките им пакети с услуги са по стотина хиляди долара. Те имат различни пакети - за толкова кина, за такова покритие, за толкова рекламни карета във “Варайъти” или в “Холивуд рипортър”. За 50 хиляди долара - те го наричат бюджетна кампания - филмът може да бъде показван поне три пъти. 50 хиляди долара за нас са много големи пари, за 100 хиляди да не говорим.

- Какви са коментарите на специалистите там за филма ви “Ага”?

- Коментарите са, че филмът има капацитет заради темите, които засяга, и наднационалните му послания и внушения. Сниман е на лента в Русия, засяга темата за климатичните промени... “Ага” има голям потенциал да впечатли членовете на академията и зрителите. По-старомодничък е филмът ни, а те обичат такива, заснет е много добре, има много позитиви, за които не вярвах, че там могат да бъдат забелязани.

- Какво ще получи българският бизнес срещу парите си за вашата кампания?

- Ще участва в една национална кауза - подкрепа за филма “Ага”, който има много сериозни шансове

да впише

България в

световното кино

Бизнесът пък ще използва нас за своя реклама. Например, ако върви реклама на някоя банка, може да се напише, че тази банка подкрепя българското предложение за “Оскар”. Холивуд, “Оскар” са ключови думи, които ще засилят вниманието на зрителите и на експертите. Аз съм слаб в тези неща, но нека поне да направим опит. Не можем все да стигаме до средата на пътя.

- Вие самият как определяте филма "Ага" - като фестивален или като зрителски?

- От участието си в 50 фестивала “Ага” има 40 награди. И то в сериозни фестивали. В този смисъл филмът е много, много успешен. Закрихме фестивала в Берлин като част от конкурсната програма.

- Но все пак на тези фестивали ходят предимно хора, по някакъв начин свързани с киното...

- Сега ще довърша изречението. За 2018 г. “Ага” е най-гледаната копродукция във Франция от всички френски копродукции. Видян е от над 45 хиляди зрители. В Германия, която също е копродуцент, е гледан от над 25 хиляди души. А общо в целия свят - от над 150 хиляди зрители. Това за чужд филм е много голям успех.

- А в България?

- Тук е гледан от десетина хиляди зрители. Скромно, но аз очаквах и по-малко хора да го гледат.

- Зрителите разбират ли посланията ви във филма?

- Мисля, че да. В много страни голяма част от зрителите се разплакват на финала му. Значи историята му ги е докоснала. Но това са все пак зрители, които обичат такъв тип кино. Не е лесен за гледане филмът ми...

- И въпреки това има някаква странна магия в този ви филм. На мен нито в един момент той не ми беше скучен или досаден. С какъв бюджет заснехте “Ага”?

- Нямам много точна представа, продуцентът знае най-добре. Предполагам, че е около един милион евро.

- Копродуцентите няма ли да вложат пари в рекламната кампания на “Ага” в Холивуд?

- Ще вложат, но не много, те нямат големи възможности. Дистрибуторите печелят пари от филмите, не копродуцентите. В нашия случай френският копродуцент е и дистрибутор, но това е голяма рядкост. Дистрибуторът печели от продажбата на филма.

Така е

композиран

целият

кинобизнес

Агентът продава на дистрибутора, той го показва в кината и по тази верига печелят парите, те са търговци. Аз получавам хонорар за заснемането на филма и дотук ми стигат на мен финансовите интереси. Филмът дори милиони да спечели, аз нищо повече няма да получа. Само тук-таме някакви суми от авторски права от телевизионно излъчване, които са много малки.

- Вие можехте да заснемете този филм и в някое затънтено селце в Северозападна България - официално най-бедният регион на Европейския съюз. Понеже съм от този край, можех да ви намеря някое затънтено селце с двама възрастни самотни хора, чиято къща се руши...

- Да, но нямаше да е метафора. Това е разликата. “Ага” е метафора - ние не уточняваме от коя държава са тези хора. Това е последното семейство, избягало е съвсем на север, опитва се да запази ценностите.

Затова отидохме в Якутия. Иначе същата история става и тук: старците са сами, дъщерята е в Испания, говорят си по скайп, тъгуват... Но щеше да е разказ по действителен случай, друга конотация щеше да домъкне тази история.

Има режисьори силни в социалните филми, аз не съм такъв. Други правят филми, в които има екшън, но и това е друга дарба.

Аз обичам да

наблюдавам,

да не участвам

много във

филма,

да не съм нахален, да стоя по-отстрани.

- На вас ли хрумна идеята да снимате филма в снежната пустош на Якутия, а не примерно в село Пролазница, Белоградчишко?

- Да. Режисьорът е човекът кино. Всички режисьори, които имат характер, са така. Не може иначе - всичко се избира от режисьора, дори и най-малките подробности. Но аз имам и огромната подкрепа на моя продуцент - Веселка Кирякова, която ми е и режисьор по монтажа. Тя е изключителен човек.

Ако нещо ме смущава или ме вкарва в почуда, тя веднага ми дава своя отговор, който приемам. Тя е много близко до моите вкусове, работим с нея от години. Беше ми студентка в НАТФИЗ, когато преподавах там. Открих, че тя има невероятен талант - разбира от драматургия, композиция...

- В заключение - какъв шанс си давате филмът “Ага” да влезе поне в късия списък от 10 филма за финала?

- Мога да кажа това, когато разберем кой ще ни е пъблиширът, каква ще бъде рекламната кампания. Това ще определи шанса. Иначе съм убеден, че “Ага” е филм с потенциал да бъде приет много добре в киносредите на Холивуд. Имаше коментари, че той завършва като холивудска продукция - музиката е старовремска - Малер, филмът е изграден като стар японски филм, сниман целият в студио, затова слънцето е ниско и има големи сенки...

Пораженчески не може да се мисли, но ще ни трябват солидни средства за реклама. Затова пак ще се обърна към големия бизнес за финансова подкрепа. Заедно можем и да успеем...

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Георги Марков

Георги Марков: Провал с коронакризата може да помете правителства в Европа

Начинът, по който се справи Борисов, му носи нов мандат, казва депутатът от ГЕРБ Още акценти от интервюто: Няма друг демократ в Европа като Бойко, грижи се и за опозицията От аферата в Костинброд, вдъхновена от Мая Манолова, създаде цял омбудсман Какво е да строши лев да развие и “Да, България” с т.нар

Стефан Тамбуев, издател: Вестникът е арбитър на новини, да му дадем глътка въздух

Стефан Тамбуев, издател: Вестникът е арбитър на новини, да му дадем глътка въздух

С периодичния печат хората се информират в дълбочина. А той е сред силно пострадалите в кризата - Инициатор сте на петиция за намаляване на ДДС за печатните издания. Какви са вашите очаквания от внасянето на тази петиция в парламента, г-н Тамбуев? - Очаквам, че тази поправка ще бъде приета от народните представители

ПЕТЪР КЪНЕВ

Петър Кънев: При всяка криза и бизнесът, и хората се обръщат към държавата - нищо страшно! В целия свят е така

В надзорите на важни компании трябва да доминира опозицията, казва председателят на икономическата комисия в парламента Още акценти Защо само у нас държавата е лош стопанин? И въпреки това по-лош от държавния монопол се оказва частният Лошото е, че не се включиха вестниците и списанията в проекта за намаляване на ДДС

Нора Гудев е психотерапевт в Лондон.

Нора Гудев, психотерапевт: На хората им е нужен кураж, а не всяване на страх

Има полза от епидемията - интересуваме се повече от здравето си, казва българката, която преболедува К-19 и помага на бездомни в Лондон Българката Нора Гудев е психотерапевт в Лондон. Идва преди 12 г. в британската столица, за да учи журналистика, но още по време на следването си започва да помага на хора, преминаващи през трудни житейски ситуации

Даме Стойков

Даме Стойков: Преживях ужаса COVID-19, имам антитела, ще давам кръв за серум

Мерките срещу коронавируса бяха взети навреме и това смекчи броя на заразените Председателят на Обединени спортни клубове “Локомотив” (Сф) и вицепрезидент на федерацията по джудо Даме Стойков бе заразен с коронавирус през март. След лечение в болница и карантина той се възстанови. През април бившият национал по джудо и участник на олимпийските

Екатерина Тупарева

Екатерина Тупарева: Надявам се българските рекламодатели да подкрепят повече българските медии

Фармацията, финансите и магазините са категориите, чиито инвестиции в реклама нарастват, казва главният изпълнителен директор на комуникационната компания “Огилви груп България” - Г-жо Тупарева, има ли голям спад на рекламния пазар у нас заради пандемията от коронавирус? - Очакваната икономическа криза в световен мащаб, за съжаление

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Черният сценарий: наесен силна втора  вълна COVID-19, съчетана с грип и морбили

Черният сценарий: наесен силна втора вълна COVID-19, съчетана с грип и морбили

СЗО оценява, че се справяме с коронавируса, но отпускане може да нанесе такъв удар 3 в 1  Сега е добър момент за малко забавяне на темпото на живот и продължаване на внимателното общуване на ръба на физическата изолация Истината е, че никой не може да “види” ясно в бъдещето как ще се държи пандемията България отрано взе мерки

КРИСТИАН КОСТОВ

Кристиан Костов: В Москва излизаме само до супермаркет или аптека

Правя музика за европейския, азиатския и англо-американския пазар Кристиан Костов стана популярен у нас покрай участието си в “Х Фактор” през 2015 и 2016 г., когато се класира втори. През 2017 г. представя страната ни на Евровизия. Миналата година участва в най-голямото тв шоу за професионални световни изпълнители в Китай - Singer

Проф. Васил Николов: Български език се говори над 10 века, няма македонски

Проф. Васил Николов: Български език се говори над 10 века, няма македонски

В Австрия говорят вариант на немския, но се чувстват австрийци - аналогична ситуация с нас и Северна Македония - БАН издаде книга, според която официалният език на Република Северна Македония е югозападна писмено-регионална норма на българския език. Какво означава тази формулировка, проф. Николов? - Като зам

Тончо Токмакчиев

Тончо Токмакчиев: Дайте първо да помислим как да работим, а след това - къде ще почиваме

Сякаш забравихме, че живяхме 45 години “с коронавирус”, не искам онова време да се връща, казва известният актьор Да, свободен артист съм. Другото не са артисти, а чиновници Навърших 57 - не върви да съм постоянно същият като в младежките си години, когато разбивахме авторитети и закостенели мисления Театър, телевизионно шоу, кино, дори и политика

Фандъкова: Обмисляме инвестиционен заем за градски рингове и зелено околовръстно

Фандъкова: Обмисляме инвестиционен заем за градски рингове и зелено околовръстно

По-голямо количество битум с по-ниско качество е причината за разтеклия се асфалт в “Подуяне”. Ремонтът за 30 000 лв. ще струва 20 пъти по-скъпо на изпълнителя, казва в интервю кметът на София Още акценти от интервюто: Родителите да са спокойни - децата няма да загубят местата си, ако не тръгнат сега на градина Пускането на първите 8 км от

Диана Ковачева

Диана Ковачева: Внасям промени в НК за по-тежки наказания за насилници у дома

Според данни на СЗО - 7 жени са убити само за двата месеца на извънредно положение, казва омбудсманът в интервю Без нито един глас “против” Диана Ковачева бе избрана в четвъртък от парламента за национален омбудсман за пълен 5-годишен мандат. Тя бе единствената кандидатура, предложена от ГЕРБ, и бе подкрепена със 173 гласа “за”

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber