Успехът зависи от скъпа рекламна кампания
- Честита българска номинация за “Оскар”, г-н Лазаров! Има ли “Ага” шансове да вземе наградата за чуждестранен филм, след като спечели толкова много награди на кинофестивали по цял свят
- Оскарите са обратно на фестивалите. На фестивалите искат премиери, филмът да не е показван никъде, при оскарите е обратното - филмът да има разпространение поне в държавата си, а е добре да е прожектиран и в САЩ. Както сега е случаят с “Ага” - в момента върви в Америка, а е показван и в Австралия, Нова Зеландия, Република Корея, Франция, Германия, Китай...
На 28 септември
е премиерата му
в Лос Анджелис,
ще бъде прожектиран в няколко кина. През декември там започва много голяма кампания за всеки филм. Наемат се т. нар. пъблишъри, които организират всичко - наемат рекламни карета в известни издания, в радиа и сайтове, ангажират се киносалони, в които се канят членовете на филмовата академия, а те са над 2000, и е добре да видят и нашия филм. Не е като в Европа, където даденият филм се гледа от малко жури. Всичко това струва пари, много пари.
- Откъде ще ги намерите?
- Ние с продуцента сме готови да дадем всичките си спестявания, но те няма да стигнат. Националният филмов център ни подкрепя скромно, според възможностите си. БНТ ни е копродуцент, но може да помогне само с рекламно време.
Затова приканвам бизнеса да подкрепи финансово една достойна кампания да покажем български филм в Холивуд. Ние сме се обърнали с молба към най-добрия пъблишър да направи рекламната кампания за “Ага”.
- Кой е той?
- Не мога да ви кажа името му. Става дума за компания, от която още нямаме отговор, но от там поискаха да видят филма и ни помолиха за конфиденциалност. Техните пакети са много големи. Не мога да споменавам цифри, но за нас са космически.
- Все пак, ориентировъчно...
- Малките им пакети с услуги са по стотина хиляди долара. Те имат различни пакети - за толкова кина, за такова покритие, за толкова рекламни карета във “Варайъти” или в “Холивуд рипортър”. За 50 хиляди долара - те го наричат бюджетна кампания - филмът може да бъде показван поне три пъти. 50 хиляди долара за нас са много големи пари, за 100 хиляди да не говорим.
- Какви са коментарите на специалистите там за филма ви “Ага”?
- Коментарите са, че филмът има капацитет заради темите, които засяга, и наднационалните му послания и внушения. Сниман е на лента в Русия, засяга темата за климатичните промени... “Ага” има голям потенциал да впечатли членовете на академията и зрителите. По-старомодничък е филмът ни, а те обичат такива, заснет е много добре, има много позитиви, за които не вярвах, че там могат да бъдат забелязани.
- Какво ще получи българският бизнес срещу парите си за вашата кампания?
- Ще участва в една национална кауза - подкрепа за филма “Ага”, който има много сериозни шансове
да впише
България в
световното кино
Бизнесът пък ще използва нас за своя реклама. Например, ако върви реклама на някоя банка, може да се напише, че тази банка подкрепя българското предложение за “Оскар”. Холивуд, “Оскар” са ключови думи, които ще засилят вниманието на зрителите и на експертите. Аз съм слаб в тези неща, но нека поне да направим опит. Не можем все да стигаме до средата на пътя.
- Вие самият как определяте филма "Ага" - като фестивален или като зрителски?
- От участието си в 50 фестивала “Ага” има 40 награди. И то в сериозни фестивали. В този смисъл филмът е много, много успешен. Закрихме фестивала в Берлин като част от конкурсната програма.
- Но все пак на тези фестивали ходят предимно хора, по някакъв начин свързани с киното...
- Сега ще довърша изречението. За 2018 г. “Ага” е най-гледаната копродукция във Франция от всички френски копродукции. Видян е от над 45 хиляди зрители. В Германия, която също е копродуцент, е гледан от над 25 хиляди души. А общо в целия свят - от над 150 хиляди зрители. Това за чужд филм е много голям успех.
- А в България?
- Тук е гледан от десетина хиляди зрители. Скромно, но аз очаквах и по-малко хора да го гледат.
- Зрителите разбират ли посланията ви във филма?
- Мисля, че да. В много страни голяма част от зрителите се разплакват на финала му. Значи историята му ги е докоснала. Но това са все пак зрители, които обичат такъв тип кино. Не е лесен за гледане филмът ми...
- И въпреки това има някаква странна магия в този ви филм. На мен нито в един момент той не ми беше скучен или досаден. С какъв бюджет заснехте “Ага”?
- Нямам много точна представа, продуцентът знае най-добре. Предполагам, че е около един милион евро.
- Копродуцентите няма ли да вложат пари в рекламната кампания на “Ага” в Холивуд?
- Ще вложат, но не много, те нямат големи възможности. Дистрибуторите печелят пари от филмите, не копродуцентите. В нашия случай френският копродуцент е и дистрибутор, но това е голяма рядкост. Дистрибуторът печели от продажбата на филма.
Така е
композиран
целият
кинобизнес
Агентът продава на дистрибутора, той го показва в кината и по тази верига печелят парите, те са търговци. Аз получавам хонорар за заснемането на филма и дотук ми стигат на мен финансовите интереси. Филмът дори милиони да спечели, аз нищо повече няма да получа. Само тук-таме някакви суми от авторски права от телевизионно излъчване, които са много малки.
- Вие можехте да заснемете този филм и в някое затънтено селце в Северозападна България - официално най-бедният регион на Европейския съюз. Понеже съм от този край, можех да ви намеря някое затънтено селце с двама възрастни самотни хора, чиято къща се руши...
- Да, но нямаше да е метафора. Това е разликата. “Ага” е метафора - ние не уточняваме от коя държава са тези хора. Това е последното семейство, избягало е съвсем на север, опитва се да запази ценностите.
Затова отидохме в Якутия. Иначе същата история става и тук: старците са сами, дъщерята е в Испания, говорят си по скайп, тъгуват... Но щеше да е разказ по действителен случай, друга конотация щеше да домъкне тази история.
Има режисьори силни в социалните филми, аз не съм такъв. Други правят филми, в които има екшън, но и това е друга дарба.
Аз обичам да
наблюдавам,
да не участвам
много във
филма,
да не съм нахален, да стоя по-отстрани.
- На вас ли хрумна идеята да снимате филма в снежната пустош на Якутия, а не примерно в село Пролазница, Белоградчишко?
- Да. Режисьорът е човекът кино. Всички режисьори, които имат характер, са така. Не може иначе - всичко се избира от режисьора, дори и най-малките подробности. Но аз имам и огромната подкрепа на моя продуцент - Веселка Кирякова, която ми е и режисьор по монтажа. Тя е изключителен човек.
Ако нещо ме смущава или ме вкарва в почуда, тя веднага ми дава своя отговор, който приемам. Тя е много близко до моите вкусове, работим с нея от години. Беше ми студентка в НАТФИЗ, когато преподавах там. Открих, че тя има невероятен талант - разбира от драматургия, композиция...
- В заключение - какъв шанс си давате филмът “Ага” да влезе поне в късия списък от 10 филма за финала?
- Мога да кажа това, когато разберем кой ще ни е пъблиширът, каква ще бъде рекламната кампания. Това ще определи шанса. Иначе съм убеден, че “Ага” е филм с потенциал да бъде приет много добре в киносредите на Холивуд. Имаше коментари, че той завършва като холивудска продукция - музиката е старовремска - Малер, филмът е изграден като стар японски филм, сниман целият в студио, затова слънцето е ниско и има големи сенки...
Пораженчески не може да се мисли, но ще ни трябват солидни средства за реклама. Затова пак ще се обърна към големия бизнес за финансова подкрепа. Заедно можем и да успеем...