Георги Терзийски: Започваме разширението на околовръстното от “Младост” до началото на “Тракия” още в края на септември

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7640745 Георги Терзийски: Започваме разширението на околовръстното от “Младост” до началото на “Тракия” още в края на септември Георги Терзийски: Започваме разширението на околовръстното от “Младост” до началото на “Тракия” още в края на септември www.24chasa.bg
Георги Терзийски
Георги Терзийски СНИМКА: Румяна Тонева

По-големият бюджет догодина ще позволи на пътната агенция да обърне повече внимание на второкласните пътища в страната, казва председателят на Управителния съвет на АПИ

Натрупаните под мостовете отпадъци създават опасност и от наводнения

- Господин Терзийски, ще видим ли изпитване на прословутия 62-и километър на магистрала “Струма”, където имаше пожар, направено с тежко натоварени камиони? Така поискаха някои експерти, преди участъкът да се пусне в експлоатация.

- Вече направихме такова изпитване на носимоспособността на съоръжението в определени ленти и след това пуснахме движението по тях. То бе извършено по строго определена процедура – монтират се датчици на определени места в конструкцията и върху платното се разполагат натоварени камиони.

Потвърди се прогнозата, че платното за София може да понесе натовареност, и затова пуснахме движението реверсивно – в една и в две ленти в посока в различните дни. След приключването на ремонта пак ще правим такива тестове.

По прогнози ремонтът ще продължи 4 месеца, но се надяваме движението да се пусне изцяло по-рано.

- А какво ще правим с тези много сметища и площадки за отпадъци под мостовете?

- АПИ предприема всичко, което е в правомощията ѝ, за да премахне боклуците и суровините там, където не са установени собствениците им.

От общо над 3800 съоръжения по републиканските пътища под 120 бе установено

струпване на отпадъци. Те създават възможности и за наводнения, особено там, където съоръженията са над водни обекти. Когато се натрупат отпадъци, това затруднява оттока на реката и могат да причинят запушване и наводнения.

Разбира се, ние ще си търсим правата по Закона за пътищата – там, където има установени виновници, има глоби.

- Колко пари ще трябват за справяне с този проблем?

- Не по-малко от половин милион лева, за да приведем съоръженията в добър експлоатационен вид. Искаме да призовем и за промяна в самосъзнанието от пътуващите. Пространството под мостовете не място за изхвърляне или складиране на битови и сторителни отпадъци.

- Едва ли ще могат да се натрупат такива огромни купчини само от хвърляне на боклуци през прозорците на колите.

- Да, по пътищата всеки хвърля сравнително малко боклук, но той се натрупва. А

под мостове някои изхвърлят и цялата си покъщнина. И накрая идва този, който сваля стъклото и хвърля недогорялата си цигара върху всичко това.

- А какво ще се прави с прословутата “Феникс Дупница”, която си поиска отпадъците обратно и се наложи вие да ги върнете, макар и малко по-встрани от моста?

- Именно заради този казус преди дни имаше среща при областния управител на Кюстендил. Реши се всяка институция в рамките на своите правомощия да вземе мерки по отношение на такива регламентирани или нерегламентирани площадки.

Не знам подробностите, но има съдебни спорове между община Дупница и “Феникс Дупница” за това чия е площадката за депониране на вторични суровини. Тя е със статут на предоставена за ползване на фирмата от доста време. РИОСВ по принцип трябва да издаде акт на собственика на площадката и разчистването ѝ да стане за сметка на този собственик.

- Какво стана с искането на БСП да им се предостави документацията за голям брой пътни обекти и да се вземат проби от асфалта, за да се види колко е качествен? Наскоро Георги Свиленски от БСП се оплака, че не им ги давате.

- Напротив, всичко което беше поискато като техническа документация им беше предоставено, но в продължение на месец никой не се заинтересува от документите, които самите народни представители бяха поискали по Закона за достъп до обществена информация.

Наши служители положиха немалък труд да изваждат документи, свързани с изграждането на 46-та участъка, за които те поискаха пълната информация. Те са строени по различно време, някои даже и преди 1989 г.

Става въпрос за огромно количество документи, на практика всичко, което се съдържа в един проект: задание, технически чертежи, проектно-сметна документация.

Предоставихме им пълен достъп до всички документи в периода 30 май - 27 юни в специално отделена стая тук в управлението на АПИ. Никой не пожела да дойде да ги погледне.

- Вие не контактувахте ли с тях, не ги ли питахте защо?

- Ние поддържаме официална кореспонденция, защото в случая те подадоха искане по Закона за достъп до обществена информация. В него подробно се описва кой точно ще дойде да ги чете. Бяха определили общо 11 човека.

Мога само да се досещам какви са мотивите на това поведение. Темата просто беше

удобна в предизборната кампания за евроизборите. Сред заявителите са Георги Свиленски и Елена Йончева, която сега е евродепутат. Сега идват други избори и вероятно затова темата отново възниква.

- А какво стана с пробите от асфалта? Те твърдят, че им създавате проблем с лабораторията, която ще ги изследва.

- От БСП заявиха, че ще дадат пробите на избрана от тях акредитирана лаборатория, която да направи независима експертиза. Но и досега не са посочили тази лаборатория.

- Ами вие им дайте пробите, пък те нека си търсят лаборатория...

- Няма как да правим такова нещо. Има си ред и правила за вземане на проби: отива се на място заедно с тези независими експерти, които те посочват, пробите се вземат по определен начин в наше присъствие и се носят в тази лаборатория. Не може да пуснем някой да отиде да копае асфалта така, кажи-речи нелегално.

- Какво стана с магистралата Русе-Велико Търново, чието изграждане затъна в съдебни спорове?

- Всички съдебни инстанции се произнесоха в наша полза и до края на годината

предвиждаме да стартираме първите 75 километра от трасето. Това е от Русе до Бяла и обходният път на Бяла, което е всъщност най-критичният участък от гледна точка на безопасността на движението.

Като казвам стартираме, имам предвид да обявим обществена поръчка за избор на изпълнител.

- Наближава времето за съставяне на бюджета за 2020 г. На какви пари ще разчита пътната агенция, като се има предвид, че влизат в сила толтаксите, а приходите от винетки ще намалеят?

- Агенцията е второстепенен разпоредител на бюджетни средства. И за 2020 г. основният източник на финансиране ще бъдат приходите от смесената система за таксуване.

По предварителни разчети през 2020 г. приходите от толтакси ще бъдат 500-600 млн. лв. От винетките, с които в момента се облагат и леките коли, и тежките камиони, към момента са събрани 310 млн. лв. Догодина тази сума ще намалее на 250 млн. лв.

- Но заедно с толтаксите глобалната сума всъщност нараства на 850 млн. лв., а за 2019 прогнозата беше за общо 420 млн. лв. Т.е. нараства двойно. Какво ще правите с толкова много пари?

- Парите за поддържане на пътищата никога няма да достигат. Ако достигаха, кабинетът нямаше да ни отпуска целево средства за един или друг нов пътен обект, нито щеше да ги има парите от европейските фондове.

850 млн. лв. все още не означават, че ще има достатъчно пари за поддържане на пътищата.

Но все пак увеличението на средствата ще ни позволи да обърнем по-голямо внимание на пътищата втори и трети клас. Както по отношение на тяхното състояние като настилка и експлоатационно състояние, така и за почистване и системи за безопасност. 

Например състоянието на мантинелите по нашите пътища не е добро

Ние правим необходимото да ги подменяме, но един по-голям бюджет ще ни даде възможност да ги приведем в съответствие с нормите.

Ще има пълна подмяна на осветлението в тунелите. То и сега се подменя със съвременно, защото разходът за електроенергия е доста голям, но парите ще ни позволят да разширим тази дейност. Поне на всички тунели, които са по международните пътища.

Продължаваме с инфраструктурните проекти. Вярно, че те се финансират от европейските фондове, но това няма да продължава вечно и ще дойде момент, в който да се финансират от собствени приходи.

- Кабинетът отпусна вече средствата за довършване на южната дъга на софийското околовръстно между “Младост” и началото на “Тракия”. Но какво ще правим със западната дъга – този невероятно тесен вход към столицата?

- В напреднала фаза сме на утвърждаване на проекта за тунелните съоръжения там, тъй като те са свързани с много сериозни отчуждения.

Решението е взето отдавна, но заедно със Столична община в момента го оптимизираме, така че да скъсим дължината на съоръжението. Тунелът ще е в района на пресечката между булевард “Цар Борис Трети” и булевард “Никола Петков” и ще отвежда движението от околовръстното с едно ухо към бул. “Цар Борис Трети”. Разбира се, проектът за западната дъга на околовръстното предвижда и разширение на пътя до “Люлин”.

- Кога ще можем да стигнем поне до обявяване на обществена поръчка за тази западна дъга?

- Все още не мога да кажа, в момента сме се концентрирали върху южната дъга. Строителството ще започне още в края на септември, тъй като вече сме готови с процедурите.

- Вие лично какви статистически данни за състоянието и качеството на пътищата в България ползвате? Откъде знаете точно къде качеството им е добро, средно или лошо?

- Ние ползваме емпирични данни, но оценката все пак се прави по методология. Всяка година се прави доклад по области, в който се посочва по колко километра са оценени като добри, средни, лоши или в критично състояние. Този доклад е публичен.

Къде точно се намират конкретните пътища и участъци с определени качества се знае в съответните областни пътни управления. Когато се стигне до ремонт на определен път, се прави по-подробна оценка.

 

CV

l Роден е на 1 септември 1971 г.

l Завършил е икономика в УНСС и право в Русенския университет “Ангел Кънчев”

l Работил в инспектората на Националната служба по заетостта от 1996 до 2002 г.

l От 2002 до 2009 г. работи в Главна инспекция по труда, като заема длъжности от главен инспектор до директор на дирекция “Инспекция по труда” в Ловеч

l Бил е управител на предприятие за производство на метални изделия от 2009 до 2014 г.

l Последователно е зам. областен и областен управител на Ловеч

l От 31 януари 2019 г. е председател на Управителния съвет на АПИ

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Илва Йохансон - европейски комисар с ресор вътрешни работи

Еврокомисарка: Надявам се скоро всички европейци, включително българите, да пътуват без визи в САЩ

Страните - членки на ЕС, трябва да поемат част от бежанците в Гърция, казва Илва Йохансон - европейски комисар с ресор вътрешни работи в екипа на председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен от 1 декември 2019 г. - Комисар Йохансон, имате за задача да разработите нов Европейски пакт за миграцията и убежището

Анна Александрова - председател на правната комисия към Народното събрание

Анна Александрова: Машините за гласуване ще оскъпят следващите избори поне с 60 млн. лв.

Борисов възложи на юристите от ГЕРБ да обмислим промени в конституцията Надявам се да получим подкрепа да падне забраната за съобщаване на социологически данни в изборния ден ОЩЕ АКЦЕНТИ: В европейските доклади България най-много е критикувана за дописването на избирателните списъци Управляващите сме за комбинирано гласуване с машини и хартиени

Николай Урумов

Николай Урумов: Живеем като в казармата на принципа "всяка заповед е предпоследна"!

Хубаво е да се види историята на поп Минчо Кънчев, защото малцина ще седнат да четат 1200 страници - Николай, последният ти моноспектакъл е “Мъжка задушница” от Емил Бонев. Какво внушаваш с него? - Ако героят от “Лалугер” е малък човек, поп Минчо от “Мъжка задушница” е голям човек. В Стара Загора има музей на негово име. Имат улица

Доц. Марчев: Дали ще имаш високо кръвно, зависи и от бактериите в червата

Доц. Марчев: Дали ще имаш високо кръвно, зависи и от бактериите в червата

Трансплантирането на микроорганизми е следващият блокбастър - топмилиардери като Бил Гейтс и Марк Зукърбърг влагат пари в биотехнологични компании, които разработват микробиомни терапии, казва доц. Сотир Марчев - началник на Клиниката по кардиология в Медицинския инстутит на МВР. Почетен член (FESC) е на Европейското кардиологично дружество

Доц. Околийски: Без сексуално образование оставяме децата на захарните чичковци

Доц. Околийски: Без сексуално образование оставяме децата на захарните чичковци

В България за секса или не се говори, или се интерпретира през виц, а баячки, врачки и Кобилкина претендират, че помагат, казва доц. д-р Михаил Околийски. Завършил е социална терапия с профил сексология през 1995 г. в Хумболтовия университет в Берлин, а през 1998 г. получава докторска степен по сексология от същия университет. От 1998 г

Румен Стоянов: След срещата на кметовете с Иван Гешев полицаи и прокурори питат как да помогнат

Румен Стоянов: След срещата на кметовете с Иван Гешев полицаи и прокурори питат как да помогнат

Запознахме главния прокурор как висш магистрат придобил земя в плевенско село по съмнителен начин, как боклук се извозва веднъж за 70 лв. на тон, друг път по 250 лв., как са откраднати 100 000 лв. от комплекса “Христо Ботев” в Калофер и как Карлово влезе в неизгодна сделка с имоти с бизнесмена Христо Ковачки, казва кметът на Калофер - Г-н Стоянов

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Валентин Николов: Богатите домакинства ще могат да избират оферти за ток от платформа за търговия

Валентин Николов: Богатите домакинства ще могат да избират оферти за ток от платформа за търговия

От 1 юли изваждаме на свободния пазар големите къщи, както и част от бизнеса, и ще тестваме модела, казва председателят на енергийната комисия в парламента Това няма да повлияе на цените на тока за бита Още акценти Всички потребители, които трябва да са защитени, ще останат на регулирания пазар Ще задължим със закона КЕВР да направи платформа

Боил Банов

Боил Банов: "Нетфликс" е готова да влезе у нас, ако дадем стимули за снимането на филми

Освен колекцията на Васил Божков ще проверим и частните музеи на Бобокови и Димитър Иванов, казва министърът на културата Преди време имаше огромен спор дали главата на Севт да пътува за Лувъра Дори министър не може да разгледа колекцията на Божков в момента, защото се водят процесуално-следствени действия Участваме във Венецианското биенале

Неделчо Неделчев

Неделчо Неделчев: Fibank отчете нетна печалба от 129 млн. лв. за 2019 г.

Очакваме всеки момент КФН да потвърди проспекта за публично предлагане на акции на банката, казва главният изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка - На какъв етап е процесът по увеличение на капитала на банката, г-н Неделчев? - Очакваме всеки момент Комисията за финансов надзор (КФН) да потвърди проспекта за публично предлагане на

Лазар Лазаров

Лазар Лазаров: Държавата няма да взима деца от родителите им

Още акценти от интервюто със заместник-министъра на труда и социалната политика: 557 млн. лева са за хората с увреждания, но трябва анализ, за да стигат до всички нуждаещите се Държавата поема и шофьорския курс на хората с увреждания  През март тръгва новата програма, за да не останат хората без асистенти Отпускаме до 3500 лв

Доц. д-р Маргарита Златарева - бивш конституционен съдия и преподавател по граждански процес, наскоро издаде книга с юридически поглед към процеса на Васил Дякон Левски.

Доц. д-р Маргарита Златарева: Процесът на Левски показва респекта на Османската държава към този, който събужда българите

Какъв е статутът на Специалната нарочна комисия, която е провела процеса, с какъв акт е завършил той и какви са съдържанието и тежестта му - Доцент Златарева, знаем, че сте от Карлово, но освен това с какво ви привлече темата за процеса срещу Левски? - Като юрист съм работила и в правораздаването, и в доктрината и очевидно професионалният ми

Кристиан Кръстев

Кристиан Кръстев: Първите 3 довеждащи линии ще возят от квартала до метрото в “Овча купел”, “Витоша ВЕЦ-Симеоново” и “Люлин”

До 2021 г. София трябва да има нов генерален план за организацията на движението, за да стане градският транспорт по-бърз и удобен за хората, казва в интервю зам.-кметът по транспорт и градска мобилност на София Още акценти от интервюто: Осигуряваме градски транспорт до Витоша по време на ученическите ваканции

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber