Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7611542 Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя www.24chasa.bg

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал над 55 900 прочитания.

Статистиката продължава да е безмилостна и доказва с всеки изминал месец, че колкото по-стари и неподържани са автомобилите, толкова повече е смъртта на пътя.

Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва редовният анализ на Евростат. В същото време

над 3000 тежки

катастрофи

с 328 загинали

са станали в страната за първите седем месеца на 2019 г., като 138 от тях са намерили смъртта си на пътя само от началото на лятото.

Нивата на произшествия са се повишили в сравнение с 2018 г. и ни нареждат на второ място по брой загинали в катастрофи в целия Европейския съюз непосредствено след Румъния.

Според статистиката на Пътна полиция от години най-черният месец заради големия брой катастрофи и убити е август. Това лято обаче кошмарът започна още през юни, когато по пътищата на страната

загинаха 71 души

- с 22-ама повече

от същия месец

на 2018 година

Колите до 5 години у нас са едва 5%, или около 160 000, до 10 години са 10 на сто, или около 400 000, а между 10 и 20 г. - 60 на сто, или близо 2,4 млн.

Най-старите автомобили - над 20-годишните, са близо 1 млн., което прави 25% от автомобилния парк в България.

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 г. е отчетен в Люксембург - 25%. Следват Дания - 24 на сто, Белгия - 22 на сто, Швеция - 20 на сто, Австрия - също 20 процента. В същите тези страни са и двойно по-малко смъртните случаи при катастрофи, отколкото у нас, като регистрираните нови возила в България на възраст до 2 години за миналата година са едва 1,7 процента.

С други думи България продължава да е автомобилната гробница на Европа и това е главната причина да се сее смърт по родните пътища.

Някои ще се втурнат да ми обясняват, че виновник номер 1 за катастрофите е състоянието на пътищата,

други ще

потърсят

причината в

самите шофьори Да, и те ще бъдат прави, но големият брой катастрофи с фатален изход се дължи именно на старите коли.

Моят автомобил също е над 10 години и въпреки доброто му техническо състояние и скромния пробег от почти 75 000 (истински) километра, не мога да го сравня с нито един нов, който имам щастието да тествам, благодарение на “24 часа”. Дори и новичка кола в най-ниския клас и с минимални екстри дава сигурност и стабилност на пътя, която употребяван автомобил над 10 години трудно ще постигне.

Ситуацията става плашеща, ако се вземе предвид, че всяко второ возило, внесено у нас, е претърпяло пътен инцидент, а пробегът му е на стотици хиляди километри.

Специалистите са на мнение, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност - ESP, ABS, и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле, отколкото нов автомобил. Тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя. ESP пречи на колата да се преобърне, докато спирачната система ABS е толкова добра, че вече се поставя и на мотоциклетите. Новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар. Така се получава прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.

Ако човек може да си позволи месечна вноска от порядъка на 250-300 лева, е по-изгодно да си купи нова кола за около 25-30 хиляди лева, отколкото употребявана. Това го казвам на тези, които ще защитят избора си на стар автомобил с факта, че 90 процента от българите нямаме европейски стандарт на живот. Защото масово българинът предпочита да вземе 2-3 коли за по 5-6 хиляди лева, “за да не се блъска жената в трамвая”, отколкото да вземе една по-новичка, но която може да му спаси живота.

А и продължавам да държа на тезата си, че който няма пари да поддържа автомобил, просто няма да кара. Не е толкова страшно. Най-страшното е да загубиш човешки живот - твоя, на спътник и близък, или пък на нищо неподозиращите хора в кола в отсрещната лента.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Бумът на индустриалните зони

София и Пловдив са двете водещи дестинации С наближаването на местните избори все повече се заговори за обособяването на индустриални зони в различни региони в страната. Кметът на София обяви, че се предвижда изграждането на четири нови индустриални зони, като най-голямата ще е в северните райони на столицата – „Кремиковци”,

Кратък наръчник за разпознаване на фалшиви социологически данни

Девет признака, че проучването е съмнително Както обикновено, с наближаването на предизборната кампания в новинарските емисии зачестява появата на данни от “социологически изследвания” на различни агенции, които често се застъпват като дати на обявяване, но си противоречат като изводи и прогнози. Това създава усещането за “стъкмистика” в

Защо тези избори не са лесни за прогнозиране

Очаквам балотаж Манолова - Фандъкова, който да завърши в полза на Фандъкова Можем да очакваме разширяването на изборните резултати на БСП, но те едва ли ще са високо конкурентоспособни. Впрочем такива биха могби да бъдат в около 60 общини. Въпросът е дали след тях ще има знакови общини, след това областни градове

Как да познаем кое социологическо проучване иска да ни подхлъзне. Капанът “Предизвестена победа” и други хватки

Съмнителни са данни, които казват “Кандидатът Х печели, а Y губи” и са анкетирани под 1000 души. Също - ако са от телефонна анкета, или са правени в момент, когато няма формирани солидни електорални нагласи Зададат ли се избори, започват да прехвърчат данни от социологически сондажи далече преди кампанията.

Видеозавещание: Убиецът Полфрийман е пуснат, без дори да е платил кръвнината

Предсрочното освобождаване на австралиеца Джок Полфрийман от затвора логично предизвика възмущение. През 2007 година той уби студент в центъра на София.Това каза в рубриката "Завещание на седмицата" крими репортерът Кирил Борисов. Вижте какво друго каза по темата във видеото: Предсрочното освобождаване от затвора на австралиеца Джок Полфрийман

От кого да защитим “европейския начин на живот” - от мигрантите или от популистите?

Урсула фон дер Лайен е изправена пред труден баланс “Защита на нашия европейски начин на живот” - тези няколко думи отприщиха въпроси и критики, след като бъдещият председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ги предложи като название на нов портфейл в комисията. Гласовете от блоковете на либералите, зелените и социалистите

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

22 срещу 23 септември

През 1908 г. имаме връх, после идва дългата българска нощ на омразата  Септември е най-добрият и най-лошият месец в българската история. В него е поредицата от дати, които са символ на българския триумф и трагедия. В тях попадат и Денят на Независимостта - 22 септември 1908 г., и 23 септември 1923 г

Шпионски игри по Томислав Дончев

Съветът за административна реформа под вещото ръководство на вицепремиера Томислав Дончев е одобрил в понеделник малко ексцентрична методология за наблюдение на чиновниците по метода “Таен клиент”. Донякъде прилича на “Шеф под прикритие”, но без реквизит Основното е, че министерствата ще могат да задължават със заповед служителите си да действат

Нека да дръпнем шалтера на генералния директор на БНР сега!

В наръчника на всеки конспиратор и превратаджия дори и в технологичния XXI век пише колко важна институция е националното радио. Независимо дали действието се развива в Боливия, в Индонезия или в Гърция, радиото е една от най-важните точки за превземане при преврат за смяна на властта. В родна България може и да сме изостанали в някои показатели,

Вече се вижда с просто око: властта на Ердоган се разпада

Ердоган има сериозен проблем. През последните месеци стотици хиляди членове напуснаха партията му. Сред тях са множество авторитетни личности. Вече се вижда с просто око: властта на Ердоган се разпада. Дълго време Ахмет Давутоглу беше една от най-влиятелните фигури в турската политика. От 2002 година нататък,

Пловдив - бялата политическа лястовица в местните избори

Опитът да се води разговор и да бъдат разбрани нагласите на хората за промяна е знак за смислена политическа  надпревара В Пловдив се очертава смислена политическа надпревара и добре подготвени кандидати за кметския пост. Осъзнаването от ГЕРБ на необходимостта от промяна в начина на управление и идеите на Здравко Димитров в сферата на културата и

Чакат ни по-високи цени на бензина още утре

Скок ще има и при хранителните стоки, може и на парното и тока, ако цените на петрола се задържат високи Цената на петрола скочи исторически най-високо от 60 до почти 72 долара за барел след дронната атака на най-голямата рафинерия в света в Саудитска Арабия. Поскъпва изходната цена на нефта, а оттам и на всички нефтопродукти

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber