Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7611542 Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя www.24chasa.bg
Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал над 55 900 прочитания.

Статистиката продължава да е безмилостна и доказва с всеки изминал месец, че колкото по-стари и неподържани са автомобилите, толкова повече е смъртта на пътя.

Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва редовният анализ на Евростат. В същото време

над 3000 тежки

катастрофи

с 328 загинали

са станали в страната за първите седем месеца на 2019 г., като 138 от тях са намерили смъртта си на пътя само от началото на лятото.

Нивата на произшествия са се повишили в сравнение с 2018 г. и ни нареждат на второ място по брой загинали в катастрофи в целия Европейския съюз непосредствено след Румъния.

Според статистиката на Пътна полиция от години най-черният месец заради големия брой катастрофи и убити е август. Това лято обаче кошмарът започна още през юни, когато по пътищата на страната

загинаха 71 души

- с 22-ама повече

от същия месец

на 2018 година

Колите до 5 години у нас са едва 5%, или около 160 000, до 10 години са 10 на сто, или около 400 000, а между 10 и 20 г. - 60 на сто, или близо 2,4 млн.

Най-старите автомобили - над 20-годишните, са близо 1 млн., което прави 25% от автомобилния парк в България.

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 г. е отчетен в Люксембург - 25%. Следват Дания - 24 на сто, Белгия - 22 на сто, Швеция - 20 на сто, Австрия - също 20 процента. В същите тези страни са и двойно по-малко смъртните случаи при катастрофи, отколкото у нас, като регистрираните нови возила в България на възраст до 2 години за миналата година са едва 1,7 процента.

С други думи България продължава да е автомобилната гробница на Европа и това е главната причина да се сее смърт по родните пътища.

Някои ще се втурнат да ми обясняват, че виновник номер 1 за катастрофите е състоянието на пътищата,

други ще

потърсят

причината в

самите шофьори Да, и те ще бъдат прави, но големият брой катастрофи с фатален изход се дължи именно на старите коли.

Моят автомобил също е над 10 години и въпреки доброто му техническо състояние и скромния пробег от почти 75 000 (истински) километра, не мога да го сравня с нито един нов, който имам щастието да тествам, благодарение на “24 часа”. Дори и новичка кола в най-ниския клас и с минимални екстри дава сигурност и стабилност на пътя, която употребяван автомобил над 10 години трудно ще постигне.

Ситуацията става плашеща, ако се вземе предвид, че всяко второ возило, внесено у нас, е претърпяло пътен инцидент, а пробегът му е на стотици хиляди километри.

Специалистите са на мнение, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност - ESP, ABS, и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле, отколкото нов автомобил. Тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя. ESP пречи на колата да се преобърне, докато спирачната система ABS е толкова добра, че вече се поставя и на мотоциклетите. Новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар. Така се получава прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.

Ако човек може да си позволи месечна вноска от порядъка на 250-300 лева, е по-изгодно да си купи нова кола за около 25-30 хиляди лева, отколкото употребявана. Това го казвам на тези, които ще защитят избора си на стар автомобил с факта, че 90 процента от българите нямаме европейски стандарт на живот. Защото масово българинът предпочита да вземе 2-3 коли за по 5-6 хиляди лева, “за да не се блъска жената в трамвая”, отколкото да вземе една по-новичка, но която може да му спаси живота.

А и продължавам да държа на тезата си, че който няма пари да поддържа автомобил, просто няма да кара. Не е толкова страшно. Най-страшното е да загубиш човешки живот - твоя, на спътник и близък, или пък на нищо неподозиращите хора в кола в отсрещната лента.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Домът на ужасите в Пловдив - грозно изключение или просто дефицит на човещина

Домът на ужасите в Пловдив - грозно изключение или просто дефицит на човещина

Мизерно заплащане на персонала, лоша база, дълга листа на чакащи - как да очакваме истинска грижа за тежко болните възрастни В България сме царе на тридневните скандали. Точно толкова живее всеки един от тях, който за кратко разклаща обществото, събира възмущения от типа: “Ама как е възможно!”, после тръгват проверки

Само затворниците още не са поискали среща с Борисов

Само затворниците още не са поискали среща с Борисов

Премиерът Бойко Борисов не обича зимните протести. Напомнят му за февруари 2013 година, когато първото му правителство подаде оставка в резултат на множество митинги и шествия срещу монополите в София. И това явно вече го знаят всички. Така че, който в държавата има проблем, първата му работа е да заплаши или директно да блокира движението на

Колкото по-тъмно синьо е оцветена държавата, толкова по-демократична е. Колкото по-тъмно червена е, толкова по-ниско е нивото на демокрация.
Кликни, за да видиш графиката по-голяма
ГРАФИКА: Economist Intelligence Unit

"Икономист": България е по-демократична от Полша, Унгария, Румъния, Хърватия

Оказва се, че по качество на демокрацията през 2019 г. България изпреварва 4 страни-членки на Европейския съюз. Това се вижда от новия годишен доклад "Индекс на демокрацията 2019" на авторитетното британско звено "Икономист интелиджънс юнит", аналитично звено към "Икономист груп". Глобалното проучване показва

Вълненията на елита в Давос: по-малко за рецесия, повече за гооолемия зелен бизнес на хоризонта

Вълненията на елита в Давос: по-малко за рецесия, повече за гооолемия зелен бизнес на хоризонта

Страхът от криза е намалял - показва го цената на златото Организацията “Оксфам” публикува в навечерието на Световния икономически форум в Давос доклада си за световното неравенство. Според него неравенството се засилва. Но тази тема едва ли е в центъра на вниманието на форума, по-скоро има отбелязване на съчувствие Все пак в Давос са най-големите

ПЕТЪР НИКОЛОВ ТОМОВ, дългогодишен журналист в България, в момента живее в Сарасота, Флорида, САЩ

Страхът от високото в София и спрялото време

Нови фобии, къде заварени, къде насадени по политическа линия, стряскат някои хора в София В наше време се роди своеобразна “Света инквизиция”, която е на нож с хората, искащи да вкарат българската столица в света на модерната архитектура. А в същото време си затварят очите за грозната еклектика и безвкусно отсъствие на стил

Снимка: Pixabay

The Times: Австралийският екологичен фундаментализъм стана на пепел

Австралийският екологичен фундаментализъм стана на пепел, пише австралийският журналист Тим Блеър в материал, представен в британския вестник The Times без редакторска намеса, предаде "Фокус". Според съвременните стандарти, дядо ми вероятно би се считал за екологичен престъпник. За да изчисти земята за фермерската си къща в североизточната част на

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Кирил Петков за новите 30 години: Как икономиката ни може да се удвои (Видео)

Кирил Петков за новите 30 години: Как икономиката ни може да се удвои (Видео)

Може ли България да постигне ускорено развитие през следващите 30 години? Може, ако формулира дневен ред от силни и работещи каузи. Три десетилетия след началото на демократичните промени е време за поглед към хоризонта на новите 30 години. Национални приоритети, които да привлекат и спечелят интереса и енергията на българите и да служат като

И езерото Байкал няма да помогне, ако безстопанствеността продължава

И езерото Байкал няма да помогне, ако безстопанствеността продължава

Планът за прехвърлянето на вода от Белмекен към Перник показва, че все още на тази територия има инженерна мисъл Идеята вода за Перник да се вземе през 3 планини и около 200 км по въздушна линия очарова с мащаба си и същевременно с изпълнимосттта си. Очевидно в тая държава все още има инженери, не сме още тоталщета

Вотът на недоверие няма да мине - ключовите играчи днес искат да останат още малко

Вотът на недоверие няма да мине - ключовите играчи днес искат да останат още малко

БСП го инициира и ще гласува “за”, както и ДПС, но “Воля” и “Атака” ще пазят сегашното статукво, за да останат в парламента - от всичко това печели ГЕРБ Не виждам основания за съмнение, че този вот на недоверие ще последва съдбата на всички такива процедури, провеждани досега. Забелязвам обаче, че доста хора се упражняват по аритметика

Коментар на седмицата №1: Убиха Андреа и Кристин, а социалните ги няма, те тормозят удобни жертви

Коментар на седмицата №1: Убиха Андреа и Кристин, а социалните ги няма, те тормозят удобни жертви

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал близо 129 хил. прочитания. Гледам тъжните новини от врачанското село Галиче и се чудя как можаха в края на лятото сливенските роми да се вържат на фалшивата новина, че социалните ще отнемат децата им направо от училище

Проф. Огнян Герджиков

Коментар на седмицата №2: Г-н главен прокурор, вие сте на ход!

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №2 и е събрал близо 80 хил. прочитания. На въпрос в банката Х за “произход на средствата, които имам в сметката си”, написах, че съм ги намерил на улицата. Излъгах, т.е. извърших документна измама - тежко престъпление Последния месец на миналата година ми се

Коментар на седмицата №3: България уби Андреа и Аксел, Норвегия щеше да ги спаси

Коментар на седмицата №3: България уби Андреа и Аксел, Норвегия щеше да ги спаси

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал близо 65 хил. прочитания. При всяко престъпление с деца има обща линия - липсва родител, но и помощ от институциите и хората Над 330 000 деца живеят така и са бъдещите маргинали и изверги, а политиците се занимават с фалшиви новини На 16 март 2001 г

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber