Стари коли = смърт на пътя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7602985 Стари коли = смърт на пътя Стари коли = смърт на пътя www.24chasa.bg

Статистиката продължава да е безмилостна и доказва с всеки изминал месец, че колкото по-стари и неподържани са автомобилите, толкова повече е смъртта на пътя.

Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва редовният анализ на Евростат. В същото време

над 3000 тежки

катастрофи

с 328 загинали

са станали в страната за първите седем месеца на 2019 г., като 138 от тях са намерили смъртта си на пътя само от началото на лятото.

Нивата на произшествия са се повишили в сравнение с 2018 г. и ни нареждат на второ място по брой загинали в катастрофи в целия Европейския съюз непосредствено след Румъния.

Според статистиката на Пътна полиция от години най-черният месец заради големия брой катастрофи и убити е август. Това лято обаче кошмарът започна още през юни, когато по пътищата на страната

загинаха 71 души

- с 22-ама повече

от същия месец

на 2018 година

Колите до 5 години у нас са едва 5%, или около 160 000, до 10 години са 10 на сто, или около 400 000, а между 10 и 20 г. - 60 на сто, или близо 2,4 млн.

Най-старите автомобили - над 20-годишните, са близо 1 млн., което прави 25% от автомобилния парк в България.

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 г. е отчетен в Люксембург - 25%. Следват Дания - 24 на сто, Белгия - 22 на сто, Швеция - 20 на сто, Австрия - също 20 процента. В същите тези страни са и двойно по-малко смъртните случаи при катастрофи, отколкото у нас, като регистрираните нови возила в България на възраст до 2 години за миналата година са едва 1,7 процента.

С други думи България продължава да е автомобилната гробница на Европа и това е главната причина да се сее смърт по родните пътища.

Някои ще се втурнат да ми обясняват, че виновник номер 1 за катастрофите е състоянието на пътищата,

други ще

потърсят

причината в

самите шофьори Да, и те ще бъдат прави, но големият брой катастрофи с фатален изход се дължи именно на старите коли.

Моят автомобил също е над 10 години и въпреки доброто му техническо състояние и скромния пробег от почти 75 000 (истински) километра, не мога да го сравня с нито един нов, който имам щастието да тествам, благодарение на “24 часа”. Дори и новичка кола в най-ниския клас и с минимални екстри дава сигурност и стабилност на пътя, която употребяван автомобил над 10 години трудно ще постигне.

Ситуацията става плашеща, ако се вземе предвид, че всяко второ возило, внесено у нас, е претърпяло пътен инцидент, а пробегът му е на стотици хиляди километри.

Специалистите са на мнение, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност - ESP, ABS, и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле, отколкото нов автомобил. Тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя. ESP пречи на колата да се преобърне, докато спирачната система ABS е толкова добра, че вече се поставя и на мотоциклетите. Новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар. Така се получава прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.

Ако човек може да си позволи месечна вноска от порядъка на 250-300 лева, е по-изгодно да си купи нова кола за около 25-30 хиляди лева, отколкото употребявана. Това го казвам на тези, които ще защитят избора си на стар автомобил с факта, че 90 процента от българите нямаме европейски стандарт на живот. Защото масово българинът предпочита да вземе 2-3 коли за по 5-6 хиляди лева, “за да не се блъска жената в трамвая”, отколкото да вземе една по-новичка, но която може да му спаси живота.

А и продължавам да държа на тезата си, че който няма пари да поддържа автомобил, просто няма да кара. Не е толкова страшно. Най-страшното е да загубиш човешки живот - твоя, на спътник и близък, или пък на нищо неподозиращите хора в кола в отсрещната лента.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Защо отношенията на Русия с Г-7 рухнаха

Тази седмица държавният глава на САЩ Доналд Тръмп ще посети Франция, за да присъства на срещата на върха на Г-7. Въпреки това, вместо да планира срещите си със световните лидери в югозападния френски курорт Биариц, американският лидер се съсредоточи върху страна, която няма да бъде представена на форума

Къде са лидерите? И защо не искат столицата?

В политиката битка не се пропуска. Ако вярваш, че предлагаш добър продукт, излизаш Нормално ли е някой, когото хората не разпознават, като го видят на улицата или по телевизията, да очаква, че ще бъде избран за кмет на столицата? Да, съгласна съм, че право да се кандидатира има всеки български гражданин, навършил 18 г

Тръмп е продукт на нарцистична медийна епоха

Неотдавна гледах телевизионния дебат от 1980 г. между тогавашния президент демократ Джими Картър и републиканския му съперник и бивш губернатор на Калифорния Роналд Рейгън. От дистанцията на времето този дебат впечатлява, не заради някакви запомнящи се крилати фрази (рейгъновото "Хайде пак почнахте" почти не се класира), а заради тон и съдържание

Адв. Иван Тодоров: При убийствата по особено мъчителен или жесток начин да е необходимо съгласие на прокурора за съкратено съдебно следствие

Няма съмнение, че убиец, който е убил по особено жесток и мъчителен начин и изнасилил жена, а още повече дете, заслужава възможно най-тежкото наказание. А ако убиецът е рецидивист, това показва и безнадеждността на превъзпитанието в затвора. Важен въпрос е дали в подобни случаи да се допуска така нареченото съкратено съдебно следствие.

Днес Кристин. А вчера Виктория, Мирослава, Вероника... Още колко убийци ще помилваме?

Ако започна да пиша с какви глупости се занимават българските депутати, това със сигурност ще е най-дългият и забавен текст в живота ми. Любимото ми е как приемат някакъв закон и после го поправят 50 пъти, като първият поправителен идва месец-два след като са го гласували в пленарната зала. Разбира се, няма да крия, фаворит ми е изборният закон

Как можех да направя един измамник политически герой

Технологията на разбунване на либералните духове във фейсбук Представете си малка павирана уличка в широкия център на София в късния следобед, тишина, коли минават все по-рядко, няколко жени пушат и бърборят пред фризьорски салон и козметично студио. По тротоара точно срещу нашия вход върви отблъскваща фигура - двуметров мъж с огромен корем,

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Защо коренякът софиянец хем е антикомунист, хем има носталгия по комунизма

Страда дълбоко, без да си признава, по онова време, което покрай жителството го даряваше с признание за неговата “изключителност” Коренякът софиянец, обикновено с корен, не по-дълбок от този на хортензия или мъх, има един особен и тежък шизофренен комплекс - скрита много по-дълбоко от корена му носталгия по комунизма,

Убийството на Кристин: след две присъди - още по-голяма жестокост

Как затворът да променя насилниците, не да ги ожесточава Според прокуратурата заподозреният за убийство Мартин Трифонов е направил пълни самопризнания за изнасилването и убийството по особено жесток и мъчителен начин на Кристин. Което заедно с другите известни обстоятелства в досъдебното производство прави Мартин почти сигурен извършител.

Защо рокът губи избори

И защо балканската музика ги печели Най-новото проучване на “Тренд” показва, че която политическа сила разчита на рок концертите, няма голям шанс да бие на изборите у нас. В бъдеще шансът още ще се спихва, тъй като младите хора до 30 г. си падат по чалгата, наречена попфолк. А между балканската чалга и американския рок зее пропаст,

Тръмп размахва чука на санкциите, експерти се чудят до какво ще доведе това

Да я наречем дипломация на принудата. Администрацията на Тръмп агресивно прилага икономически санкции като първостепенен инструмент във външната политика до степен, невиждана от десетилетия, или дори може би никога досега. Мнозина изказват съмнения за резултатите, макар че чиновниците настояват, че наказанията постигат целите си.

Коментар на седмицата №1: Мощен износ + автомобилен завод - дали ставаме една нова Словакия?

Трябва ново гориво, за да стане българският експорт солиден двигател на икономиката Износът за полугодието нараства с 6,3% спрямо година по-рано и надхвърли 27,8 млрд. лева, макар през юни да се отчита спад. Данните заслужават поне пет коментара: 1. Износът достигна 27,8 млрд. лева и ако динамиката се запази до края на годината, през 2019 г.

Коментар на седмицата №2: Какво е да си беден в САЩ и в България

Чиновници ползват статистиките за бедност за политики, които водят до повече бедност Понятието бедност е по-скоро чувство, отколкото обективен измерител. Ако сложите американец с 500 000 долара годишна заплата и 3 милиона долара спестявания в Бел Еър, Лос Анджелис, много е вероятно той да ви каже не просто че не се чувства богат и финансово

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber