Стари коли = смърт на пътя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7602985 Стари коли = смърт на пътя Стари коли = смърт на пътя www.24chasa.bg

Статистиката продължава да е безмилостна и доказва с всеки изминал месец, че колкото по-стари и неподържани са автомобилите, толкова повече е смъртта на пътя.

Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва редовният анализ на Евростат. В същото време

над 3000 тежки

катастрофи

с 328 загинали

са станали в страната за първите седем месеца на 2019 г., като 138 от тях са намерили смъртта си на пътя само от началото на лятото.

Нивата на произшествия са се повишили в сравнение с 2018 г. и ни нареждат на второ място по брой загинали в катастрофи в целия Европейския съюз непосредствено след Румъния.

Според статистиката на Пътна полиция от години най-черният месец заради големия брой катастрофи и убити е август. Това лято обаче кошмарът започна още през юни, когато по пътищата на страната

загинаха 71 души

- с 22-ама повече

от същия месец

на 2018 година

Колите до 5 години у нас са едва 5%, или около 160 000, до 10 години са 10 на сто, или около 400 000, а между 10 и 20 г. - 60 на сто, или близо 2,4 млн.

Най-старите автомобили - над 20-годишните, са близо 1 млн., което прави 25% от автомобилния парк в България.

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 г. е отчетен в Люксембург - 25%. Следват Дания - 24 на сто, Белгия - 22 на сто, Швеция - 20 на сто, Австрия - също 20 процента. В същите тези страни са и двойно по-малко смъртните случаи при катастрофи, отколкото у нас, като регистрираните нови возила в България на възраст до 2 години за миналата година са едва 1,7 процента.

С други думи България продължава да е автомобилната гробница на Европа и това е главната причина да се сее смърт по родните пътища.

Някои ще се втурнат да ми обясняват, че виновник номер 1 за катастрофите е състоянието на пътищата,

други ще

потърсят

причината в

самите шофьори Да, и те ще бъдат прави, но големият брой катастрофи с фатален изход се дължи именно на старите коли.

Моят автомобил също е над 10 години и въпреки доброто му техническо състояние и скромния пробег от почти 75 000 (истински) километра, не мога да го сравня с нито един нов, който имам щастието да тествам, благодарение на “24 часа”. Дори и новичка кола в най-ниския клас и с минимални екстри дава сигурност и стабилност на пътя, която употребяван автомобил над 10 години трудно ще постигне.

Ситуацията става плашеща, ако се вземе предвид, че всяко второ возило, внесено у нас, е претърпяло пътен инцидент, а пробегът му е на стотици хиляди километри.

Специалистите са на мнение, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност - ESP, ABS, и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле, отколкото нов автомобил. Тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя. ESP пречи на колата да се преобърне, докато спирачната система ABS е толкова добра, че вече се поставя и на мотоциклетите. Новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар. Така се получава прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.

Ако човек може да си позволи месечна вноска от порядъка на 250-300 лева, е по-изгодно да си купи нова кола за около 25-30 хиляди лева, отколкото употребявана. Това го казвам на тези, които ще защитят избора си на стар автомобил с факта, че 90 процента от българите нямаме европейски стандарт на живот. Защото масово българинът предпочита да вземе 2-3 коли за по 5-6 хиляди лева, “за да не се блъска жената в трамвая”, отколкото да вземе една по-новичка, но която може да му спаси живота.

А и продължавам да държа на тезата си, че който няма пари да поддържа автомобил, просто няма да кара. Не е толкова страшно. Най-страшното е да загубиш човешки живот - твоя, на спътник и близък, или пък на нищо неподозиращите хора в кола в отсрещната лента.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

"Тренд": 1/4 от решилите да гласуват още не са сигурни за кого

Най-важно е новият главен прокурор да е честен и неподкупен, показват данните от проучване на изследователския център “Тренд” по поръчка на “24 часа” С приближаването на местните избори желанието за участие във вота се увеличава. Над половината от тези, които имат намерение да гласуват, вече твърдо са избрали за кого ще дадат своя вот

Икономиката ни расте сред глобален спад. Какви са сценариите?

Двигателят е вътрешното потребление МВФ намали очакванията си за глобалния растеж за 2019 и 2020 г. Прогнозата за 2019 г. е за нарастване на световния БВП от 3% (най-ниска стойност след кризата от 2008-2009 г.) и 0,4 процентни пункта по-ниска от предвижданията, представени в априлския преглед. Растежът за 2020 г

“Алфа рисърч”: Всеки трети в Пловдив ще гласува за Здравко Димитров (Обзор)

Кандидатът на ГЕРБ в Пловдив - Здравко Димитров, убедително води с 29,9% пред основния си опонент Славчо Атанасов от НФСБ, подкрепата за когото е 22,2%. Димитров е удвоил дистанцията с Атанасов в сравнение с началото на кампанията. Днес почти всеки 3-и пловдивчанин, решен да гласува на 27 октомври, ще пусне бюлетина за Димитров

Шестте ни региона се развиват по-бързо от Румъния и Гърция

- Според най-новия индекс за конкурентоспособност в ЕС за 2019 г. всички части на България стават по-привлекателни за фирми и граждани през последните 3 години - Северозападът вече не е последен, изпреварва 4 гръцки, един испански, Френска Гвиана и Майот Българските региони стават по-привлекателни за граждани и фирми през последните 3 години

"Патриотични игри"

На изборите в София съществува един политически залог, който сякаш остава в периферията на обществения интерес на фона на сблъсъка между Фандъкова и Манолова. Става въпрос за това как ще бъде поделено т. нар “патриотично пространство”. Защо този въпрос е важен? Първо, той касае структурата и функционирането на управляващото парламентарно

По македонския въпрос и за пайдушкото хоро

Скопие трябва да бъде поканено за преговори за влизане в ЕС преди Белград и това е патриотизъм Разбира се, че комиксовата история, която си измислиха в Скопие, е повече от смешна. Но въпреки това България трябва да престане да се репчи на режима в Скопие и да направи всичко по силите си република Северна Македония и Албания тутакси да влязат в

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Коментар на седмицата №1: На 18, с мощна кола, без опит, нощем. Кой ти дава право да убиеш 5-има и да самоубиеш себе си?!

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал близо 218 000 прочитания. Няколко въпроса към обществото, преди да изсъхне вестникарското мастило и да забравим поредната касапница на пътя Малцина ще се сетят за поета Николай Хрелков, от чиято “Балада за три сестри” вземам назаем “Нощ лежи над село

Коментар на седмицата №2: Ердоган влезе в капана

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №2 и е събрал над 192 000 прочитания. Възникна надежда наистина да правим фаувета  Когато през 1990 г. Саддам Хюсеин нахлу в Кувейт, той бе останал с погрешното впечатление, че Вашингтон няма нищо против. После се оказа,

Коментар на седмицата №3: За “българския” и “английския” расизъм

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал близо 32 500 прочитания. Расизмът няма етнос, злото и тъпотията не са национални понятия. България преживява един от най-срамните моменти в новата си история. Българите са определени като расисти, нацисти. Не отделни тъпанари, а цялата нация.

Дума на седмицата: Расизъм

Белите цигани от “Люлин”, които ни изложиха пред цял свят България бе опозорена пред цял свят като расистка нация заради група хулигани, които се подиграват на чернокожите футболисти от отбора на Англия, викайки “У-у-у”, както правели човекоподобните. Иначе българите няма как да са расисти по простата причина, че и на нас не ни е чист косъмът

Путин с 62% рейтинг сред българите, Макрон - с 32%

От 4 на 29% са се увеличили доволните от живота за 30 г., но 57% смятат, че преди икономическото положение на хората е било по-добро 40% от българите смятат, че децата им ще живеят по-богато от родителите си. Този оптимизъм е значително по-нисък във Франция - 16%, и Гърция - 26 на сто. 57% от поляците обаче вярват в по-доброто финансовото бъдеще

Макрон да се върже за мачтата на обединена Европа

Макрон все по-очевидно изоставя идеята за обединена Европа - обединена в рамките на нейните географски и културни граници. Причините за това не се коренят в трудностите за управление на настоящата многообразна конструкция на ЕС след голямото разширяване от предходното десетилетие. Тези трудности са факт

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber