Коментар на седмицата №2: Второ полувреме с Турция за “Фолксваген” - време ли е за скрити козове

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7600622 Коментар на седмицата №2: Второ полувреме с Турция за “Фолксваген” - време ли е за скрити козове Коментар на седмицата №2: Второ полувреме с Турция за “Фолксваген” - време ли е за скрити козове www.24chasa.bg

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №2 и е събрал над 58 хиляди прочитания:

Неочакван бонус за България - чуждите инвеститори чуха за нас като финалист в голямо състезание. И може да кандидатстваме за други големи заводи

Немските медии продължават редовно да пишат за новия завод на “Фолксваген”. Тези дни в. “Ханделсблат” публикува положителен материал за България като един от двамата кандидати с най-големи шансове за завода. Преди седмица пък най-популярният вестник “Билд” публикува изключително критична статия относно идеята заводът да бъде в Турция. И в двете медии от “Фолксваген” отричат да са взели окончателно решение, така че играта продължава с пълна сила.

Турция очевидно впряга всички възможни ресурси, за да получи завода – включително високопоставени лобисти, щедра държавна подкрепа и субсидии, както и

геополитически

козове,

като поддръжка от Катар, която е третият най-голям акционер в немската компания със 17% от правата на глас. Въпреки всичко обаче обществото и медиите са доста критични към евентуален избор на Турция заради проблемите с демокрацията и правата на човека през последните години, а в. “Билд” директно нарича Ердоган “деспот”, който вкарва германци в затвора.

В тази ситуация отлагането на вземане на окончателно решение работи в полза на България. Реално, колкото повече време минава,

толкова повече

критики има

към немския концерн от различни медии и правозащитни групи. Още повече че Турция почти ежедневно създава напрежение и поводи за критики. Това трудно ще компенсира козовете на Турция, но все пак прави състезанието малко по-балансирано.

Факт е, че България игра в състезанието честно и по правилата – предложи няколко добри площадки за нов завод, направи максимално добра оферта в рамките на европейските правила, ангажира се с подкрепа на най-високо ниво, за да няма бюрократични пречки. Турската страна подходи по съвсем различен начин и наруши всякакви правила на честното състезание, предлагайки свръхсубсидии (което е дъмпинг) и ангажирайки директно акционерите, както и политическа подкрепа. Това е все едно във футболен мач

да подкупиш

рефера и

футболната

федерация

само и само да спечелиш. От тази гледна точка критика в немските медии към Турция поне малко ще изравни ситуацията в наша полза.

Но има и един неочакван позитив от цялата ситуация. Огромен брой чужди медии пишат за завода на “Фолксваген” и в почти всяка такава статия България се споменава като финалист в състезанието, който е успял да победи всички държави от региона и да достигне до директен двубой с Турция. Това само по себе си е невероятна реклама за България като инвестиционна дестинация. Страната ни да е в кратката листа на кандидатите заедно с Турция – една от най-големите европейски страни – това е изключително висока оценка за България като бизнес среда и условия.

Сега

изведнъж много

хора извън

България

научават,

че в страната има десетки чужди заводи за автомобилни части и компоненти с многомилиарден износ. Научават, че имаме няколко готови площадки за автомобилен завод, върху които веднага може да се започне да се строи. Научават за българската данъчна система, която е изключително конкурентна, но не е достатъчно известна извън страната. Научават, че страната е отворена за чужди инвестиции и вече има много такива. Отделно, покрай номинацията на Кристалина Георгиева за МВФ България също се оказа най-неочаквано в центъра на световното внимание.

Този интерес към страната трябва да се използва максимално. Сега е моментът опитът от кандидатстването за завода на “Фолксваген” и безплатната реклама на страната покрай него да се използва, за да влезе в България в конкуренция за поне 10-20 други завода. Покрай Брекзит вероятно ще има преместване и на други автомобилни производители към нашия регион, а освен това сега има и големи инвестиции в заводи за батерии за електрически автомобили, както и множество други инвестиционни възможности. България трябва да използва успешния екип, който работи по “Фолксваген”, и да го превърне в постоянно действаща структура, която да кандидатства постоянно за големи инвестиции.

Ако

кандидатстваме

за десет огромни

завода

и привлечем 2-3, ще е съвсем приличен резултат – така се случва в успешните страни. Отделно, България вече е популярна за заводи за автомобилни части и тази популярност с известни усилия може да се увеличи още повече.

Но това е за бъдещето. Не бива да се отказваме все още от “Фолксваген”. Все още немският концерн не е взел решение. Страната не е изгубила шансове и трябва да положи допълнителни усилия. Може би и ние като Турция трябва малко да впрегнем допълнителни усилия и дори “нестандартни” мерки. Например, след като Турция обещава такава щедра подкрепа за автомобилен завод, може да се проучи

доколко това

противоречи на

европейските

правила за

забрана на

дъмпинга

и как може да се противодейства (все пак Турция е в митнически съюз с ЕС и също трябва да се съобразява с правилата). Може да се говори и с новоизбрания председател на Европейската комисия и с евентуалния нов комисар по конкуренцията дали е възможно да се допусне по-голяма гъвкавост в офертата на България, така че автомобилните заводи да останат в ЕС.

След като Турция може да използва политическо лобиране и геополитически лостове, може би и България трябва да използва инструментите, до които има достъп на ниво ЕС. И след като Турция цака с катарските акционери във “Фолксваген”, защо България да не говори директно с другите акционери, които имат дори по-голяма тежест?

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Тръмп е продукт на нарцистична медийна епоха

Неотдавна гледах телевизионния дебат от 1980 г. между тогавашния президент демократ Джими Картър и републиканския му съперник и бивш губернатор на Калифорния Роналд Рейгън. От дистанцията на времето този дебат впечатлява, не заради някакви запомнящи се крилати фрази (рейгъновото "Хайде пак почнахте" почти не се класира), а заради тон и съдържание

Адв. Иван Тодоров: При убийствата по особено мъчителен или жесток начин да е необходимо съгласие на прокурора за съкратено съдебно следствие

Няма съмнение, че убиец, който е убил по особено жесток и мъчителен начин и изнасилил жена, а още повече дете, заслужава възможно най-тежкото наказание. А ако убиецът е рецидивист, това показва и безнадеждността на превъзпитанието в затвора. Важен въпрос е дали в подобни случаи да се допуска така нареченото съкратено съдебно следствие.

Днес Кристин. А вчера Виктория, Мирослава, Вероника... Още колко убийци ще помилваме?

Ако започна да пиша с какви глупости се занимават българските депутати, това със сигурност ще е най-дългият и забавен текст в живота ми. Любимото ми е как приемат някакъв закон и после го поправят 50 пъти, като първият поправителен идва месец-два след като са го гласували в пленарната зала. Разбира се, няма да крия, фаворит ми е изборният закон

Матео Салвини - лидерът на италианските суверенисти е повален, но още е в играта

С лозунга си "Италианците на първо място" и тирадите си срещу "нелегалните", които не спира да повтаря в туитове и видеоматериали във Фейсбук, Матео Салвини, ръководителят на крайнодясната "Лига", възнамеряваше да вземе властта в Италия, като взриви управляващата правителствена коалиция. Изглежда обаче, че той загуби

Как можех да направя един измамник политически герой

Технологията на разбунване на либералните духове във фейсбук Представете си малка павирана уличка в широкия център на София в късния следобед, тишина, коли минават все по-рядко, няколко жени пушат и бърборят пред фризьорски салон и козметично студио. По тротоара точно срещу нашия вход върви отблъскваща фигура - двуметров мъж с огромен корем,

Убийството на Кристин: след две присъди - още по-голяма жестокост

Как затворът да променя насилниците, не да ги ожесточава Според прокуратурата заподозреният за убийство Мартин Трифонов е направил пълни самопризнания за изнасилването и убийството по особено жесток и мъчителен начин на Кристин. Което заедно с другите известни обстоятелства в досъдебното производство прави Мартин почти сигурен извършител.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Защо рокът губи избори

И защо балканската музика ги печели Най-новото проучване на “Тренд” показва, че която политическа сила разчита на рок концертите, няма голям шанс да бие на изборите у нас. В бъдеще шансът още ще се спихва, тъй като младите хора до 30 г. си падат по чалгата, наречена попфолк. А между балканската чалга и американския рок зее пропаст,

Тръмп размахва чука на санкциите, експерти се чудят до какво ще доведе това

Да я наречем дипломация на принудата. Администрацията на Тръмп агресивно прилага икономически санкции като първостепенен инструмент във външната политика до степен, невиждана от десетилетия, или дори може би никога досега. Мнозина изказват съмнения за резултатите, макар че чиновниците настояват, че наказанията постигат целите си.

Коментар на седмицата №1: Мощен износ + автомобилен завод - дали ставаме една нова Словакия?

Трябва ново гориво, за да стане българският експорт солиден двигател на икономиката Износът за полугодието нараства с 6,3% спрямо година по-рано и надхвърли 27,8 млрд. лева, макар през юни да се отчита спад. Данните заслужават поне пет коментара: 1. Износът достигна 27,8 млрд. лева и ако динамиката се запази до края на годината, през 2019 г.

Коментар на седмицата №2: Какво е да си беден в САЩ и в България

Чиновници ползват статистиките за бедност за политики, които водят до повече бедност Понятието бедност е по-скоро чувство, отколкото обективен измерител. Ако сложите американец с 500 000 долара годишна заплата и 3 милиона долара спестявания в Бел Еър, Лос Анджелис, много е вероятно той да ви каже не просто че не се чувства богат и финансово

Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя

Статистиката продължава да е безмилостна и доказва с всеки изминал месец, че колкото по-стари и неподържани са автомобилите, толкова повече е смъртта на пътя. Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва редовният анализ на Евростат. В същото време над 3000 тежки катастрофи с 328 загинали са станали в страната за първите седем месеца на

Грета, климатът и новата 1968-а

Младите днес се борят точно за обратното, към което се стремяха родителите им. Те искат ограничения, регулации и правила Тези дни западното човечество празнува 50 години от знаменития Уудсток. Фестивалът, който се е превърнал в символ на едно цяло поколение. Поколението на 1968 г. Онова, което въстана срещу родителите си, войната,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber