Как да пътуваме - с кола, самолет или влак

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7567394 Как да пътуваме - с кола, самолет или влак Как да пътуваме - с кола, самолет или влак www.24chasa.bg

Плюсове и минуси по сигурност и как стоят нещата в България и по света

По данни на правителствения Национален център за здравна статистика на САЩ за периода 2000 - 2010 г. на един изминат километър в самолет вероятността да изгубим живота си поради самолетна злополука на самолет на авиокомпания, (без малките въздушни таксита), е 750 пъти по-малка, отколкото с кола.

На един час пътуване вероятността да загинем във въздуха с такъв полет в САЩ е 37 пъти по-малка, отколкото ако пътуваме с кола.

Европейската агенция за железопътен транспорт (European Railway Agency) сравнява сигурността в различните видове транспорт за периода 2008-2012 г. Според Агенцията въздушният транспорт, включително и малките самолети, управлявани от непрофесионалисти, на километър е 52 пъти

по-сигурен

за живота

на хората от карането на автомобил. За 1 час пътуване вероятността от смърт при автомобилния транспорт е 3 пъти по-голяма за час полет със самолет. Нека да отбележим, че карането на собствен самолет от непрофесионални пилоти е многократно по-рисково от полетите с големите самолети на гражданската авиация. ЕстественоЫ най-сигурни са редовните линии. А най-надеждни са полетите в САЩ, ЕС, Япония и Австралия.

Както и да се смята, във въздуха е неимоверно по-сигурно, отколкото с кола. Естествено, една самолетна катастрофа може драстично да промени статистиката за кратък период от време, защото самолетните катастрофи, особено в САЩ и Европа, са изключително редки. Например през 2015 г. в САЩ няма нито един загинал в самолетна катастрофа, включително с малки самолети. Статистиката в САЩ сочи, че вероятността да загинеш от самолетна катастрофа е по-малка от тази да загинеш от задавяне при хранене.

Вероятността

да се загине

от мълния

е 4 пъти по-голяма от тази да се загине при въздушен инцидент. Вероятността да ти падне нещо на главата и загинеш също е многократно по-голяма от тази да попаднеш във фатален инцидент със самолет.

В Европа вероятността човек да загине във влакова катастрофа на единица път – например 1000 км - е 2 пъти по-голяма, отколкото в самолетна катастрофа. В автобус е с 65% по-вероятно човек да загуби живота си, отколкото във влак. При шофиране на кола е 15 пъти по-вероятно да загине човек, отколкото в автобус.

Няма как да се пропусне фактът, че пътуването с влак се доближава по сигурност до пътуването със самолет. Европа хвърля все по-големи инвестиции в железопътния транспорт и се очаква той да постигне почти същата сигурност. Все пак да отбележим, че засега казаното за сигурността на железопътния транспорт не важи в същата степен за България. Но пък пред нас е голямото светло бъдеще.

Пътуването с влак има редица предимства. Тръгва се и се пристига на гари, които обикновено са в центровете на градовете. До гарите почти винаги се стига лесно и с метро, и с такси. По този начин пътуването от град до град до 1200 км с влак, който пътува със средна скорост над 150 км/ч става все по-предпочитано.

А вече в много западноевропейски държави, в Япония и между големите градове в Китай влаковете масово пътуват с 250-300 км/ч.

Например да пътуваш с влак между Лондон и Париж, Лондон – Брюксел, Париж – Брюксел, Париж – Лион, между много от немските градове и някои от китайските градове вече е по-бързо и

по-комфортно с

влак, отколкото

със самолет

В Япония вече е в редовна употреба и влак със скорост 581 км/ч, а във Франция – с 574 км/ч Пред пускане са и влакове с много по-висока скорост. Ако в България наистина се изгради бърза железопътна връзка с чисто поддържани влакове между градовете, много хора ще предпочетат железопътния транспорт.

И тогава няма да се налага 80% от приходите на железопътния транспорт да се дотират от държавата. Вече има таксиметрови фирми и в България, които са с читави коли и чистоплътни шофьори, което би направило железопътния транспорт предпочитан в много от случаите след изграждане на нови линии и

закупуване на

нови влакове

А голяма част от приходите от концесията на летище София се предвижда да покрие именно такива разходи.

Пътуването с кола, естествено, няма да изчезне. Много хора си водят децата сутрин на училище тъкмо с кола и това е единственият начин да ги доставят до самото училище с тежката раница и да успеят да отидат навреме на работа. Освен това при семейните почивки на разстояния до 600 км превозът на всички пътници и на багажа е от врата до врата, което е безспорно предимство. Наличието на магистрали по основните туристически направления също улеснява пътуването. А и много хора предпочитат удоволствието от управлението на автомобила и свободата да обикаляш, където искаш.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Тръмп е продукт на нарцистична медийна епоха

Неотдавна гледах телевизионния дебат от 1980 г. между тогавашния президент демократ Джими Картър и републиканския му съперник и бивш губернатор на Калифорния Роналд Рейгън. От дистанцията на времето този дебат впечатлява, не заради някакви запомнящи се крилати фрази (рейгъновото "Хайде пак почнахте" почти не се класира), а заради тон и съдържание

Адв. Иван Тодоров: При убийствата по особено мъчителен или жесток начин да е необходимо съгласие на прокурора за съкратено съдебно следствие

Няма съмнение, че убиец, който е убил по особено жесток и мъчителен начин и изнасилил жена, а още повече дете, заслужава възможно най-тежкото наказание. А ако убиецът е рецидивист, това показва и безнадеждността на превъзпитанието в затвора. Важен въпрос е дали в подобни случаи да се допуска така нареченото съкратено съдебно следствие.

Днес Кристин. А вчера Виктория, Мирослава, Вероника... Още колко убийци ще помилваме?

Ако започна да пиша с какви глупости се занимават българските депутати, това със сигурност ще е най-дългият и забавен текст в живота ми. Любимото ми е как приемат някакъв закон и после го поправят 50 пъти, като първият поправителен идва месец-два след като са го гласували в пленарната зала. Разбира се, няма да крия, фаворит ми е изборният закон

Матео Салвини - лидерът на италианските суверенисти е повален, но още е в играта

С лозунга си "Италианците на първо място" и тирадите си срещу "нелегалните", които не спира да повтаря в туитове и видеоматериали във Фейсбук, Матео Салвини, ръководителят на крайнодясната "Лига", възнамеряваше да вземе властта в Италия, като взриви управляващата правителствена коалиция. Изглежда обаче, че той загуби

Как можех да направя един измамник политически герой

Технологията на разбунване на либералните духове във фейсбук Представете си малка павирана уличка в широкия център на София в късния следобед, тишина, коли минават все по-рядко, няколко жени пушат и бърборят пред фризьорски салон и козметично студио. По тротоара точно срещу нашия вход върви отблъскваща фигура - двуметров мъж с огромен корем,

Убийството на Кристин: след две присъди - още по-голяма жестокост

Как затворът да променя насилниците, не да ги ожесточава Според прокуратурата заподозреният за убийство Мартин Трифонов е направил пълни самопризнания за изнасилването и убийството по особено жесток и мъчителен начин на Кристин. Което заедно с другите известни обстоятелства в досъдебното производство прави Мартин почти сигурен извършител.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Защо рокът губи избори

И защо балканската музика ги печели Най-новото проучване на “Тренд” показва, че която политическа сила разчита на рок концертите, няма голям шанс да бие на изборите у нас. В бъдеще шансът още ще се спихва, тъй като младите хора до 30 г. си падат по чалгата, наречена попфолк. А между балканската чалга и американския рок зее пропаст,

Тръмп размахва чука на санкциите, експерти се чудят до какво ще доведе това

Да я наречем дипломация на принудата. Администрацията на Тръмп агресивно прилага икономически санкции като първостепенен инструмент във външната политика до степен, невиждана от десетилетия, или дори може би никога досега. Мнозина изказват съмнения за резултатите, макар че чиновниците настояват, че наказанията постигат целите си.

Коментар на седмицата №1: Мощен износ + автомобилен завод - дали ставаме една нова Словакия?

Трябва ново гориво, за да стане българският експорт солиден двигател на икономиката Износът за полугодието нараства с 6,3% спрямо година по-рано и надхвърли 27,8 млрд. лева, макар през юни да се отчита спад. Данните заслужават поне пет коментара: 1. Износът достигна 27,8 млрд. лева и ако динамиката се запази до края на годината, през 2019 г.

Коментар на седмицата №2: Какво е да си беден в САЩ и в България

Чиновници ползват статистиките за бедност за политики, които водят до повече бедност Понятието бедност е по-скоро чувство, отколкото обективен измерител. Ако сложите американец с 500 000 долара годишна заплата и 3 милиона долара спестявания в Бел Еър, Лос Анджелис, много е вероятно той да ви каже не просто че не се чувства богат и финансово

Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя

Статистиката продължава да е безмилостна и доказва с всеки изминал месец, че колкото по-стари и неподържани са автомобилите, толкова повече е смъртта на пътя. Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва редовният анализ на Евростат. В същото време над 3000 тежки катастрофи с 328 загинали са станали в страната за първите седем месеца на

Грета, климатът и новата 1968-а

Младите днес се борят точно за обратното, към което се стремяха родителите им. Те искат ограничения, регулации и правила Тези дни западното човечество празнува 50 години от знаменития Уудсток. Фестивалът, който се е превърнал в символ на едно цяло поколение. Поколението на 1968 г. Онова, което въстана срещу родителите си, войната,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber