Ненков: Толсистемата ще измерва и теглото, за претоварен камион ще се плаща повече

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7566008 Ненков: Толсистемата ще измерва и теглото, за претоварен камион ще се плаща повече Ненков: Толсистемата ще измерва и теглото, за претоварен камион ще се плаща повече www.24chasa.bg
Александър Ненков
Александър Ненков СНИМКА: Десислава Кулелиева

Тя ще се ползва и от всички следващи правителства, казва зам.-председателят на регионалната комисия в парламента Александър Ненков

- Г-н Ненков, с колеги от ГЕРБ внесохте промени в Закона за пътищата, с които се отлага толсистемата с до 6 месеца. Какво наложи промените?

- Две са основните причини. Първата и по-съществена е липсата все още на компромис между държавата, респективно Агенция “Пътна инфраструктура”, и превозвачите.

Другата причина е да не допуснем грешките и техническите проблеми от януари с електронните винетки. Сега АПИ тества толсистемата, за да може през следващите месеци да се изчистят всички детайли.

- Вече имаше срещи между държавата и транспортния бранш. Докъде стигнаха разговорите?

- На 5 юли започнаха консултативни срещи, за да се намери баланс. Той е необходим, защото това е сериозна реформа - до този момент 70% от приходите от винетки идваха от леките автомобили, 30% от тежкотоварните.

Всички превозвачи казват, че трябва да се въведе толсистема и я подкрепят, но никой не иска да плаща повече. Целта е да се обърне моделът и АПИ да има много повече средства. Още повече че европейско финансиране за магистрали няма да има скоро. Затова трябва да мислим как да попълним бюджета на АПИ, ако искаме качествени пътища. Поради това този, който руши повече, да плаща повече.

- Първоначалният обхват на толтаксуването от 10 800 км ще бъде намален до близо 6000. Това е почти двойно по-малък обхват, да очакваме ли и два пъти по-малко постъпления?

- Зависи от тарифите. АПИ трябва да каже какви финансови параметри иска да постигне за първата годна.

Системата е отворена и може да бъде разширявана. С отлагането на търговската експлоатация по-скоро няма да дойдат приходи, които сме планирали за 2019 г. Като започне технологичната експлоатация на системата, ще е ясно дали тарифите ще изпълнят финансовите параметри.

Имаше предложение и общинските пътища да бъдат финансирани от нея, което няма как да стане на този етап. Но съм сигурен, че системата ще се разширява и нищо чудно в близко бъдеще и самите общини да поискат тяхната пътна мрежа да бъде обхваната, така че да могат да генерират приходи.

- Какви пропуснати приходи се очакват от отлагането на толсистемата?

- Около 250-260 млн. лв. бяха предвидени от толтаксуването от 16 август до края на годината. Тежкотоварните автомобили ще продължат да бъдат с винетки. Има леко оскъпяване при тях и повече приходи, защото сега ползват само едномесечни, тъй като няма годишни по регламент.

- По време на обсъждането на текстовете се чуха предложения българските превозвачи да бъдат таксувани на по-ниски цени от чуждестранните. Възможно ли е това?

- Това не може да се случи, защото услугата е една. И по европейските правила няма как системата да се раздели.

- Кога ще се видят първите резултати от толтаксуването?

- Ако приемем, че стартира от март 2020 г., ще видим ефект още в следващите месеци. А в края на следващата година ще се прецени дали трябва да се промени обхватът или цените. Приходите от толсистемата ще са основен ресурс за правене на пътища. Редица правителства напред ще се ползват с тази електронна система. Ние сме се забавили много в сравнение с други западноевропейски държави. Но правим нещо иновативно - от една страна, електронна винетка, а от друга, толтакси на тежкотоварни автомобили.

- Другите държави избират един от двата метода за таксуване. В България ще има смесена система - какви са плюсовете?

- Някой може да каже защо сме се хванали да правим нещо, което никъде го няма. А защо да не сме първите и да не сме винаги последните на опашката. Сигурен съм, че когато го изградим, много други държави, където предстои да преминават към такива системи, ще търсят нашия опит.

Системата е потребителски насочена към леките автомобили, за тях няма плащане на изминато разстояние, а за време. Промяната от хартиена към електронна винетка също е насочена към потребителите. За сметка на това тежкотоварните превозни средства по-справедливо ще плащат на изминато разстояние и на категорията автомобил.

Има нещо много ценно в тази система - тя ще мери товара, защото това е сериозен проблем. От претоварването на камионите идва разрушаването на пътищата. От АПИ коментираха, че там, където рампите вече работят, се направили калкулация за хиляди левове на ден пропуснати ползи за държавата от това, че някой е претоварил камиона, но не е бил санкциониран. Вече по електронен път този, който е го е направил, ще получава санкцията.

- Какви са трудностите пред толсистемата освен компромиса с превозвачите?

- Има технически неща, които не са доизчистени. Сигурен съм, че до февруари 2020 г. те ще бъдат отстранени.

- В закона е записан краен срок за въвеждане на толтаксуването - 1 март 2020 г. Може ли да се случи по-рано?

- Имаме уверението, че до дни след постигане на консенсус ще може да стартира събирането на такси. Не трябва да ни плаши, че 6 месеца ще се забави такава сложна система. Важна е крайната цел - повече приходи и обръщане на модела.

Превозвачите ще имат през този срок време да изчислят разходите чрез тестовите устройства. Държавата също ще види какви приходи ще търси, защото ще има нужда от 800 млн. до 1 млрд. лева, които да бъдат инвестирани в мрежата и в момента ги няма.

Редица

правителства

занапред

ще я ползват

- Главните притеснения са, че ще има повишение на цените на услуги и стоки.

- Мисля, че е малко спекулативно твърдението за поскъпването на стоките. Сигурно ще има, но за превоз на пътниците например ще е със стотинки. Системата е гъвкава, може да намалява и да увеличава обхвата в зависимост от целите. Тарифите също са лесно сменяеми, ако бъде необходимо.

Таксуването не може да е прекалено скъпо, защото транзитният трафик ще започне да заобикаля България. Но не може да е и прекалено евтино, защото няма да се постигнат финансовите цели. Това е деликатният баланс - да се запази трафикът и да се генерират приходи. Вярвам, че МРРБ и АПИ ще намерят баланса. Има различни модели, които са предоставени на превозвачите и най-вероятно ще се стигне до споразумение.

- Тоест, ако се започне с високи такси и се види, че има силно покачване на цени, таксуването може да бъде понижено?

- Не мисля, че ще стигнем до много високи такси в началото - по-скоро с по-ниски, за да се види какъв ще бъде трафикът и обхватът. Не искаме да плашим бизнеса, който да загуби своята конкурентоспособност. Това е система, която ще се ползва дълго време и ще дава ресурс за правене на пътища.

В Швейцария и Австрия пътните агенции се финансират не само от винетки, а и от пътни данъци, като всяка област определя размера. Освен това шофьорите плащат на литър гориво надценка - справедлив модел, при който има 3 начина за приходи. Ние имаме винетки, от които приходите за миналата година са около 360 млн. лв., а за тази се очакват малко над 400 млн. На фона на близо 1 милиард, нужни на година.

- Мина над половин година от заработването на толуправлението. Какви са резултатите?

- Увеличението на приходите означава, че ползва от толполицията има и хората все по-малко си позволяват да ползват републиканската мрежа без винетка. Досега не беше така.

- С поправките в закона отпада ангажимента на АПИ да организира разпространението и поддръжката на бордови устройства за толтаксуване. Предлага се и тези, които доставят GPS данни заедно с доставчика на електронна услуга, да обединяват данните и да ги доставят на агенцията. Защо е нужна тази промяна?

- Знам какво е притеснението и предполагам, че това е едната тема, която ще се дебатира. Не е целесъобразно АПИ да участва на конкурентен принцип в търговски отношения с всички доставчици на електронна услуга или на GPS данни. За АПИ е важно да има контрол върху системата, да следи какво се случва. Самите доставчици да си сключват търговски споразумения, да доставят верни данни, които АПИ може да проверява, и да си събира парите.

Не е целесъобразно да инвестира в хора, софтуер, за да върши дейност, в която няма да е конкурентоспособна.

- Има притеснения, че с тези текстове АПИ губи контрол.

- АПИ няма как да загуби контрол – системата е нейна. Всичко, което се изгражда, е в полза на държавата. А операторите само ползват мрежата, но тя е собственост на държавата. Защото засяга националната сигурност – имаш поглед и възможност да контролираш всяка една услуга, стока по пътната мрежа. В общите условия, които АПИ има с търговците, които ще бъдат посредници между нея и превозвачите, рискът е за доставчиците на услуги. Ако те не могат да си събират парите от превозвачите, това е техен проблем. АПИ не носи риск, тя има банкови гаранции, от които ще може да се възползва, ако на мига не е заплатено за превозно средство.

- Друго притеснение на бранша е, че към момента има само една фирма, която продава винетки и събира толтакси. До реалния старт очаква ли се да има още оператори?

- Вярвам, че дотогава ще има поне още 3-4 фирми. В момента има заявено желание от 4. Въпрос на техническа възможност е, не само на желание. Даже втората фирма, покрай която се появи напрежение, има технически несъответствия с АПИ.

Задължително е да има конкуренция, за да се дават най-добри условия на превозвачите. Това е смисълът да е отворена системата – АПИ само дава общи правила.

- Вие сте зам.-шеф на регионалната комисия, която беше водеща при приемането на промените в закона, с които бе забранено дивото къмпингуване. Чуха се много предложения за промяна на текстове, трябват ли такива?

- Промените в закона са балансирани. Не бе разбрана добре темата, както и мотивите на президента. Никой никога не е имал цел да ограничава свободното къмпингуване. Говореше се за по-либерален режим, а в момента няма такъв. Всеки може да отиде и да си сложи караваната или кемпера където си пожелае и няма как някой да го спре.

Изследвали сме другите държави - никъде не може да си сложите каравана или кемпер на места, които не са определени за това. Даже в Гърция през 2017 г. двама българи са ги арестували, че са спрели на нерегламентирано място. Първо сме дали много дълъг период за въвеждане на наредбата. В момента имаме места, в които общините да определят територия, без да се сменя предназначението ѝ, и се казва на хората да заповядат и да си прекарват приятно времето.

Най-вероятно ще заплащат някаква такса, но тя трябва да отиде в бюджета на общината, за да няма случаи като община Шабла. На година тя плаща 100-150 хил. лв. да чисти и поддържа зони, през които минават хора през лятото, а тези средства не са предвидени в бюджета.

За наредбата сме ангажирали 4 министерства - не става дума за строителство, изграждане, канализации. Но трябва да се спазват правила от хигиенна точка, а общината, държавата или частникът да получават приход. Санкциите ще влязат 1 година след наредбата, която ще трябва да е готова до 6 месеца. Вярвам, че тя ще бъде разписана с всички заинтересовани страни и неправителствени организации.

Някои казват, че това дали чистиш след себе си, зависи от възпитанието, но не може да разчитаме само на това. Има съвестни хора, но има и такива, които оставят бунище след себе си.

- Наближава август, който е почивен за парламента. Кои са важните промени, които трябва да се свършат преди ваканцията и след нея?

- Има много законопроекти, които се движат от регионалната комисия. Един от тях е законът за водите, който е съществен. Отнася се за прехвърлянето на язовири общинска собственост, което да е възможно още от миналата година. Беше създадена държавна агенция към Министерството на икономиката, която да управлява язовирите, но се получи правен вакуум - според закона имотите публична общинска собственост не може да бъдат прехвърляни на трети лица, дори на държавата. Предстои да бъде изчистено това. Не знам дали ще успеем до края на юли, тъй като има още важни закони като Избирателния кодекс.

- Г-н Ненков, с колеги от ГЕРБ внесохте промени в Закона за пътищата, с които се отлага толсистемата с до 6 месеца. Какво наложи промените?

- Две са основните причини. Първата и по-съществена е липсата все още на компромис между държавата, респективно Агенция “Пътна инфраструктура”, и превозвачите.

Другата причина е да не допуснем грешките и техническите проблеми от януари с електронните винетки. Сега АПИ тества толсистемата, за да може през следващите месеци да се изчистят всички детайли.

- Вече имаше срещи между държавата и транспортния бранш. Докъде стигнаха разговорите?

- На 5 юли започнаха консултативни срещи, за да се намери баланс. Той е необходим, защото това е сериозна реформа - до този момент 70% от приходите от винетки идваха от леките автомобили, 30% от тежкотоварните.

Всички превозвачи казват, че трябва да се въведе толсистема и я подкрепят, но никой не иска да плаща повече. Целта е да се обърне моделът и АПИ да има много повече средства. Още повече че европейско финансиране за магистрали няма да има скоро. Затова трябва да мислим как да попълним бюджета на АПИ, ако искаме качествени пътища. Поради това този, който руши повече, да плаща повече.

- Първоначалният обхват на толтаксуването от 10 800 км ще бъде намален до близо 6000. Това е почти двойно по-малък обхват, да очакваме ли и два пъти по-малко постъпления?

- Зависи от тарифите. АПИ трябва да каже какви финансови параметри иска да постигне за първата годна.

Системата е отворена и може да бъде разширявана. С отлагането на търговската експлоатация по-скоро няма да дойдат приходи, които сме планирали за 2019 г. Като започне технологичната експлоатация на системата, ще е ясно дали тарифите ще изпълнят финансовите параметри.

Имаше предложение и общинските пътища да бъдат финансирани от нея, което няма как да стане на този етап. Но съм сигурен, че системата ще се разширява и нищо чудно в близко бъдеще и самите общини да поискат тяхната пътна мрежа да бъде обхваната, така че да могат да генерират приходи.

- Какви пропуснати приходи се очакват от отлагането на толсистемата?

- Около 250-260 млн. лв. бяха предвидени от толтаксуването от 16 август до края на годината. Тежкотоварните автомобили ще продължат да бъдат с винетки. Има леко оскъпяване при тях и повече приходи, защото сега ползват само едномесечни, тъй като няма годишни по регламент.

- По време на обсъждането на текстовете се чуха предложения българските превозвачи да бъдат таксувани на по-ниски цени от чуждестранните. Възможно ли е това?

- Това не може да се случи, защото услугата е една. И по европейските правила няма как системата да се раздели.

- Кога ще се видят първите резултати от толтаксуването?

- Ако приемем, че стартира от март 2020 г., ще видим ефект още в следващите месеци. А в края на следващата година ще се прецени дали трябва да се промени обхватът или цените. Приходите от толсистемата ще са основен ресурс за правене на пътища. Редица правителства напред ще се ползват с тази електронна система. Ние сме се забавили много в сравнение с други западноевропейски държави. Но правим нещо иновативно - от една страна, електронна винетка, а от друга, толтакси на тежкотоварни автомобили.

- Другите държави избират един от двата метода за таксуване. В България ще има смесена система - какви са плюсовете?

- Някой може да каже защо сме се хванали да правим нещо, което никъде го няма. А защо да не сме първите и да не сме винаги последните на опашката. Сигурен съм, че когато го изградим, много други държави, където предстои да преминават към такива системи, ще търсят нашия опит.

Системата е потребителски насочена към леките автомобили, за тях няма плащане на изминато разстояние, а за време. Промяната от хартиена към електронна винетка също е насочена към потребителите. За сметка на това тежкотоварните превозни средства по-справедливо ще плащат на изминато разстояние и на категорията автомобил.

Има нещо много ценно в тази система - тя ще мери товара, защото това е сериозен проблем. От претоварването на камионите идва разрушаването на пътищата. От АПИ коментираха, че там, където рампите вече работят, се направили калкулация за хиляди левове на ден пропуснати ползи за държавата от това, че някой е претоварил камиона, но не е бил санкциониран. Вече по електронен път този, който е го е направил, ще получава санкцията.

- Какви са трудностите пред толсистемата освен компромиса с превозвачите?

- Има технически неща, които не са доизчистени. Сигурен съм, че до февруари 2020 г. те ще бъдат отстранени.

- В закона е записан краен срок за въвеждане на толтаксуването - 1 март 2020 г. Може ли да се случи по-рано?

- Имаме уверението, че до дни след постигане на консенсус ще може да стартира събирането на такси. Не трябва да ни плаши, че 6 месеца ще се забави такава сложна система. Важна е крайната цел - повече приходи и обръщане на модела.

Превозвачите ще имат през този срок време да изчислят разходите чрез тестовите устройства. Държавата също ще види какви приходи ще търси, защото ще има нужда от 800 млн. до 1 млрд. лева, които да бъдат инвестирани в мрежата и в момента ги няма.

Редица

правителства

занапред

ще я ползват

CV

l Роден на 7 ноември 1983 г. в София.

l Завършил международни отношения в УНСС

l Оглавява ГЕРБ в столичния 23-и многомандатен избирателен район

l Депутат в 41-ото, 42-ото, 43-ото и 44-ото НС. В този мандат е парламентарен секретар на Народното събрание

l Зам.-председател е на комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Член е също на комисията по енергетика

l Владее английски и френски език

l Женен, с едно дете

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Акад. Благовест Сендов в непубликувано интервю: Бори се за себе си, а не срещу друг!

Акад. Благовест Сендов в непубликувано интервю: Бори се за себе си, а не срещу друг!

Коалиция е от женски род, но не става дума за харесване, важното е какво ще направи Това е последното непубликувано интервю с акад. Благовест Сендов. Разговаряхме в кабинета му на 16 февруари 2015 г., когато Русия подготвяше референдум за присъединяването на Крим. - Харесвате ли широката коалиция, която в момента управлява България, акад. Сендов

Тихомир Безлов: Нова измама по модела на телефонните - изнудват възрастни при ремонти вкъщи

Тихомир Безлов: Нова измама по модела на телефонните - изнудват възрастни при ремонти вкъщи

2/3 от грабежите остават скрити, мистика е защо хората мълчат, казва в интервю за "24 часа" старши анализаторът в Центъра за изследване на демокрацията - Г-н Безлов, според главния прокурор Иван Гешев бандитите, които тормозят хората в малките населени места, са известни и на кмета, и на полицаите. Но голяма част от тях са на свобода и трябва да

Цветан Кюланов

Нищо не е загубено - България има шанс да усвои парите от Еврокомисията за “Струма”

Страната не е задължена да връща средствата от ЕС за вече финализираните участъци на магистралата, казва Цветан Кюланов, изпълняващ длъжността ръководител на Представителството на ЕК у нас - Г-н Кюланов, през изминалата седмица България се отказа от европейското финансиране на магистрала “Струма”. Заради различни спекулации нека да изясним - има

Джейсън Кинг

Мрежата на “Теленор” е класирана сред най-добрите в Европа

Стартът на 5G е в бъдещето, но сме компания, която е готова да  открива, инвестира и побеждава, казва в интервю изпълнителеният директор на компанията Джейсън Кинг   - Г-н Кинг, мрежата на “Теленор” получи сертификат Best in Test от компанията за измерване на мобилни мрежи Umlaut. Какво означава това за вас

Калин Сърменов
Снимки: Личен архив

Калин Сърменов: Ставаме неграмотни, невъзпитани, нетолерантни

Не знам дали икономически бум може да направим, но ако ние културно, образователно или на тема здравеопазване не се съберем за бум, няма да може да сторим и крачка напред, казва директорът на Сатиричния театър - Г-н Сърменов, годината, която изпратихме, беше много тъжна за българския театър... Отидоха си големи звезди..

Доц. Стефан Левтеров: Казахме на мъж с рак, че е излекуван, след 1,5 г. тумора го нямаше

Доц. Стефан Левтеров: Казахме на мъж с рак, че е излекуван, след 1,5 г. тумора го нямаше

На 80 г. съм и денят ми протича съвсем обикновено: всяка сутрин влизам в операционните на ВМА и давам анестезии, когато съм дежурен, оставам до 20 ч, давам и дежурства като консултант за ВМА и страната. Най-хубавият момент е да видя благодарност в очите на излекуван пациент. Но най-развълнуван съм бил

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Сейед Мохаммад Джавад Расули е роден на 23 ноември 1959 г. Магистър по Международни право. Започва работа в Министерството на външните работи на Иран през 1985 г. Работил е иранските мисии в Катар и Филипините, бил е генерален консул в Мюнхен и Хамбург. Първият му мандат като посланик е в Саудитска Арабия (2010 – 2014). От 2018 г. е посланик на Иран у нас.

Иранският посланик: Солеймани няма отношение към атентата в Бургас, това е фалшива новина

Израел се опитва да прикрие своите собствени терористични нападения, като обвинява нас, казва Сейед Мохаммад Джавад Расули - Г-н посланик, познавахте ли лично ген. Солеймани? - Всички го познаваха. Той беше гост във всеки ирански дом. Ген. Солеймани е добре известен не само на всички иранци, но и на хората в региона, много мил

Доц. д-р Лъчезар Иванов

Доц. д-р Лъчезар Иванов: Ако д-р Дечев е забелязал злоупотреби, защо мълча досега? Да не намигва към фармакомпаниите?

С колеги от 4 парламентарни формации внесохме предложение през 2015 г. частните болници да не правят обществени поръчки, защото това ни задължи ЕС - Доц. Иванов, шефът на здравната каса д-р Дечо Дечев съзря лобизъм в закон, внесен от вас, който дал възможност на частните болници да ощетяват НЗОК със 7 пъти по-скъпи лекарства

Нона Караджова

Нона Караджова: За първи път с подмяната на стари печки европари ще отиват директно за домакинствата

Допускам, че кризата с водата в Перник е заради комбинация от няколко фактора - предизборна ситуация и надеждата, че ще се сбъднат прогнозите да завали, казва Караджова Още акценти от интервюто: По официални данни на МОСВ в България не са внасяни опасни отпадъци Министърът и служителите на МОСВ не могат да обикалят всички язовири в

Иван Нейков

Иван Нейков: Защо ни е 9-часов работен ден? Има 14 вида гъвкаво работно време в кодекса

По-къс работен ден и работна седмица мотивират работника да се труди по-качествено. Това е бъдещето, казва бившият социален министър Още акценти от интервюто с Иван Нейков Никоя от работодателските организации не ще да припознае предложението за вдигането на извънредния труд от 150 на 300 часа годишно Нормално е моделът за работно време

Николина Ангелкова

Ангелкова: Оттегляме текста за зони за парти и семеен туризъм

Твърдо вярвам и така работя - промените в туризма се правят при доказан очакван ефект и за улеснение на работещите  в сектора, вслушвам се в бранша, казва Николина Ангелкова, министър на туризма - Госпожо Ангелкова, предстои окончателното гледане на промените в Закона за туризма в парламента. Какво мотивира зонирането на курортите и определянето

Георги Харизанов

Георги Харизанов: Преди министъра по водната верига има още 4 нива

Политологът Георги Харизанов говори в интервю за “24 часа” за това кой освен Нено Димов носи отговорност за водата в Перник. Помолихме го да доуточни какво според него е разпределението на отговорността по административната верига. Как местното водно дружество се е притеснявало за нивото на язовира и в същото време е доставяло същите количества на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber