Томислав Дончев: След вота наесен трябва да обсъдим общинска надбавка върху данъка на доходите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7560618 Томислав Дончев: След вота наесен трябва да обсъдим общинска надбавка върху данъка на доходите Томислав Дончев: След вота наесен трябва да обсъдим общинска надбавка върху данъка на доходите www.24chasa.bg

Така ще им дадем средства да финансират развитието си, казва вицепремиерът

Има общини, които дори не могат да си назначат главен архитект

Служители посрещнаха реформата с “Така е било, така ще бъде. Тези какво си мислят?”

- Г-н Дончев, не ви ли шокираха резултатите от проверката на тайните клиенти в администрацията? Шестчасови опашки вече е прекалено.

- Опашките в КАТ са стара болка и обяснението на МВР е, че има моменти с взривна натовареност. Но това не е достатъчно, трябва да се вземат радикални мерки. Доколкото разбрах след проверките на тайните клиенти и писмата, които разпратих, вътрешният министър се е заел сериозно.

- Ще продължат ли тези проверки, или всичко беше за веднъж?

- С екипа ми правим куп неща - променяме закони, отпадат удостоверителни документи, съкращаваме режими и т.н. В реалността обаче се оказва, че нещата изглеждат малко по-различно. Има случаи, в които администрацията не изпълнява закона, не се спазват правилата за добро обслужване. Срещу това ние имаме две форми за обратна връзка от гражданите и бизнеса - сигналите на специалния имейл и тайните клиенти. Вторият инструмент е проактивен, защото гражданинът може и да ни напише сигнал, може и да не ни напише. Заради това е задължително да увеличим мащабите на тайните клиенти и да си гарантираме, че имаме достатъчно жива сила, която да влиза навсякъде на проверки. Така служителите никога няма да са сигурни дали не са проверявани в момента. Но нито външни консултанти, нито само служители от Министерския съвет могат да ни гарантират тези мащаби. Заради това първо помолихме всички работодателски организации да се включат в проверките “Таен клиент”. Фирмите ползват реални услуги и техните проверки ще са много полезни, защото работят с реални казуси. Вторият подход е държавни служители от едни администрации да бъдат обучени и пращани в други населени места като тайни клиенти.

- Как си обяснявате, че служители от администрацията не познават законите и заради това не ги изпълняват?

- Ако трябва да съм откровен, няма такава ситуация, в която служители да не знаят за промените. Много е лошо, когато си правил едно нещо 20 г. по един начин и сега да трябва да го правиш по друг. Имаме дори засечени реплики от служители в администрацията: “Така е било, така ще продължи да бъде. Тези какво си мислят?”. Това е изконната съпротива срещу промените.

- Една от мерките да няма такива индивидуални случаи беше създаването на комплексни центрове, където човек отива и заявява на едно място всякакви услуги, вместо да се разхожда от администрация на администрация.

- Много общини направиха такива центрове и те работят, както трябва. Но съвместяването на няколко администрации в един център хич не е лесна задача. Друг въпрос е комплексното административно обслужване, при което гражданинът отива само в една администрация, а тя служебно си събира информация от другите. По отношение на това няма спор и трябва да го въвеждаме за колкото се може повече услуги. Но нарочни центрове за услуги е трудно да бъдат създадени, а и ще стане безсмислено при напредване на електронното управление.

- Да, но електронното правителство много се бави. За пореден път отложихте въвеждането на електронни лични карти, продължава всяка администрация да си издава нейни си ПИК-ове, продължават да искат купуването на електронни подписи. Това не е електронно правителство.

- Първо, ако някой си представя електронизацията като един миг на просветление, това не е така, случва се поетапно. Само през последната година и половина отпаднаха много документи благодарение на RegiX. От миналата година администрациите си обменят кореспонденция по електронен път. Ние сме една от малкото държави от ЕС, където процесът на подаване и отчитане на документите е тотално електронизиран, няма нищо на хартия. От тази година обществените поръчки се прехвърлят изцяло по електронен път. Имаме отличници като НАП, където услугите са тотално електронизирани. Така че твърдението, че нямаме електронно правителство, е в голяма степен невярно. Остават ни две големи неща, които трябва да се случат тази година - облак и електронната идентификация. Това ще е финалът и е пряко свързан с документите за самоличност. Процедурата е в ход, определени са кандидатите от предварителната селекция и се надявам да бъде финализирана колкото се може по-бързо. Но дори при избран изпълнител и започнало издаване на електронни лични карти има граждани, които ще си подменят документите по-късно. Заради това всякакви алтернативни и сигурни форми на електронна идентификация ще се използват. Ще разрешим такива схеми, включително и през мобилния телефон, на база биометрични данни. Втората стъпка е да направим преглед на всички електронни услуги и да видим има ли такива, които изискват в момента електронен подпис, а можем да минем и без такъв. Примерно при подаването на проект по еврофондовете не е задължително да има електронен подпис. Защото най-големият риск в случая е някой да подаде проект от името на друг. Това риск ли е? Не, защото и да е подал проект от името на друг, при сключването на електронния договор вече има електронен подпис.

- Кога ще продължите с отпадането на изискванията за хартиени документи, както стана със свидетелството за съдимост?

- То продължава непрекъснато. Има сфери, където разсъждаваме оттук напред. Като обществените поръчки. Но има и такива, където за удостоверителни документи се правят проверки за 30-40-50 години назад. Част от тези архиви са електронизирани, други - не. Примерно при удостоверението за брак няма нужда да се предоставя, но ако бракът е след 2000 г. Преди това архивите са на хартия. Всяка институция в момента си дигитализира архивите, но става дума за милиони страници документи и това отнема време.

- И все пак продължават безумните изисквания за документи. Ако единият родител е починал, детето може да напуска България само с оригиналния акт за смърт. Кому е нужно, след като МВР има достъп до ЕСГРАОН и там пише кой е починал и кой е жив?

- Сигурно колегите от МВР имат обяснение, но аз нямам отговор на този въпрос. За администрацията никога не е било проблем да ти иска нещо, което не ѝ трябва, защото тя не полага усилия. И всеки такъв режим трябва да бъде преглеждан.

- Успяхте ли да съкратите администрацията, каквато амбиция имахте в началото на годината?

- 2000 бройки, като министерствата трябва да завършат процеса до края на годината. Само че трябва да развенчаем мита, че българската администрация е голяма. България, отнесено към населението на страната, има администрация доста под средноевропейските нива - 130 000 души. Това не означава, че няма администрации, в които работят повече хора, отколкото им е нужно. Трябва да развенчаем и мита, че администрацията се увеличава. При първия мандат на Бойко Борисов като премиер беше въведен т.нар. административен борд и отварянето на нови щатни бройки някъде е свързано с намаляването им в друга структура. И тези правила стриктно се следват. Дори при създаването на нови звена не се разкриват нови щатни бройки. От 2010 г. досега числеността на администрацията, в това число и МВР, е намаляла с 25 000 щатни бройки. Допълнително в момента правим функционални анализи, за да видим къде персоналът отговаря на потока от работа. Част от анализите са завършени и чакаме предложения от министерствата от каква част от служителите ще се лишат. Вторият подход са споделените услуги. Пилотно ги стартирахме в земеделието и здравеопазването по желание на съответните министри. Там ще видим натрупания опит и ще го приложим в по-широк мащаб, защото ИТ услуги, счетоводство, юристи са услуги, които ще се окаже, че може да бъдат вършени в по-малък състав.

- А обсъждате ли намаляване на администрацията чрез окрупняване на области или закриване на малки общини?

- Това е много тежка тема. А и в областните администрации работят 1000 човека. В момента готвим модела за финансиране след 2020 г. и опитваме да имаме синхрон между това, което правим с европейски пари, и това, което правим с националните. Де факто, в момента нямаме сериозен ресурс да правим институционална политика. Нужни са ни силна централна власт и силна местна власт. Но има неща, които се случват на регионално ниво, където местната власт няма мащаб или правомощия, а пък централната власт не може да стигне дотам. Първит проблем е, че областните управители нито имат пари, нито правомощия. Вторият е, че обхватът и броят на областите не отговарят на нуждите на регионалната политика. Има прекалено малки области. Но промяната в броя не е лесна. Не можем да ги сведем просто до статистическите райони от второ ниво, защото тогава ще имаме хиперогромни области, които обхващат общини без никаква логика помежду си. Заради това опитваме един гъвкав модел за регионални проекти, който няма да се вмества до границите на областите и общините. Механизмът ще позволява финансиране на общи проекти в образованието, технопарковете, информационната инфраструктура. Този модел ще позволява три-четири общини заедно да направят нещо. Но нови администрации не искам да създавам. А дали трябва да има 28 областни управители, събужда всякакъв вид локални емоции и за тази дискусия в момента нямаме време. По отношение на общините - те не са малки. Ние имаме сравнително големи общини и като територия, и като население. Проблемът е, че са много бедни и не могат сами да генерират приходи, за да предоставят адекватни услуги. Има общини, които не могат да вземат на работа главни архитекти и не могат да предоставят качествени услуги.

- Тогава ще им преотстъпи ли държавата част от приходите си, за да имат пари?

- Само преди две години правителството имаше такава инициатива, която не срещна подкрепата на парламента - всеки общински съвет да има правото да определи надбавка върху данъка върху доходите на физическите лица. Това щеше да разшири много доходната база на общините и ще даде данъчна диференциация в различните райони на страната. Ако общината отчаяно има нужда от пари за детски градини, може да определи надбавка върху данъка, хората ще плащат и ще събере пари. Или обратното - общинският съвет може да реши данъкът да стои на базисната стойност, за да е атрактивна общината за нови инвеститори. Според мен е хубаво да има рестарт на тази тема след местните избори и да се проведе тази дискусия. Категорично трябва да увеличим приходната база на общините и да дадем на местната власт инструменти да развиват общините.

- Тоест в следващата бюджетна процедура можем да очакваме отново такова предложение за общинска добавка върху данъка?

- Това е огромна тема. Аз съм далеч от мисълта, че сядаме с Владислав Горанов, разбираме се, минава през Министерския съвет, отива в парламента и нещата се получават от първия път. Това не може да стане без обществена дискусия.

- От няколко месеца говорите за промяна на икономическия модел в България. Имате ли вече някакви предложения като мерки в тази насока?

- Самото говорене върши работа, защото променя мисленето на ректори, директори, мениджъри, собственици. Иначе две европейски програми ще имат значително увеличено финансиране. Ако разполагаме с 6-7 милиарда повече, една огромна част от тези пари трябва да отидат в програмата за конкурентоспособност и тази за образование и интелигентен растеж. Но парите няма да решат проблема. Трябва нов начин на правене на политика и нови правила. Това предполага създаването на нова институция. Трябва да слеем част от министерството на икономиката и част от министерството на образованието, да намерим силен лидер, който да води тази структура. Защото ние и в момента даваме много пари по тази тема. Но няма гаранции, че се следват най-високите приоритети и има координация. Едно такова звено трябва да координира целите. Но ни трябват и гаранции, че публичното финансиране няма да измести частното. Трябва да намерим начин да регулираме процесите между учените в лабораториите и фабриките, които внедряват техните продукти. Освен това, ако не искаме да имаме сложната история на София Тех парк да не може да си напълни лабораториите, трябва някой да координира създаващите се центрове за върхови технологии. Новото звено трябва да поеме опека над тези институции и да им дава задачи. Трябва да има промени и при традиционната бизнес инфраструктура, дори и скоростта, с която държавата и общините могат да удоволетворят исканията на бизнеса. Опитваме да ускорим процеса на разрешителни за строеж на фабрики. Ще променим и регламентацията на индустриалните зони. Целта е още със създаването на зоната да се минат процедурите за цялата и когато се появи инвеститор, да не минава отново през тях.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Шефът на Пътна полиция: Заснехме 10 746 шофьори с превишена скорост над 50 км/ч

Издали сме 950 370 акта, фиша и електронни фиша за първите 7 месеца на годината, казва Росен Рапчев - Комисар Рапчев, август месец традиционно е най-тежък откъм катастрофи. Какви мерки вземате това лято? - Не само август, а трите летни месеца – юни, юли и август, са най-натоварени и с най-сериозен пътен травматизъм. 78 са загиналите през август м

Николай Вълканов: За бизнеса е важно да има стабилност в управлението за 4 г. Като правиш 300 млн. лева инвестиции, а се промени рамката, ще настъпи катастрофа

От две години има спад на цените на металите с 30%, въпреки товаинвестираме и увеличаваме заплати, казва председателят на Българската минно-геоложка камара и зам.-председател на КРИБ  Още акценти Слава богу, че правителството на г-н Борисов не се поддаде на спекулативни искания, той обеща, че за целия мандат няма да се увеличат данъците,

Вероника Имова: Методи Лалов трябва да изготви съдебни актове по 111 дела, преди ВСС да приеме оставката му

Важно е имиджът на магистрата да е чист, ако ще става политик, казва членът на Съдийската колегия на ВСС Вероника Имова - Г-жо Имова, след проваленото заседание на Съдийската колегия на ВСС, на което не беше освободен Методи Лалов като съдия, той упрекна кадровия орган и вас персонално, че не му позволявате да подаде оставка,

Нанси Шилър: Дарихме 221 млн. долара в 886 проекта

Повече от половината от тези средства са отпуснати от Фондация “Америка за България” за образование в страната, казва президентът на Фондацията Част от екипа на “Америка за България”, отговарящ за проектите на фондацията заедно с президентката Нанси Шилър, разказват за някои от най-успешните ѝ инициативи

Проф. Антоний Тодоров: С Мая Манолова за първи път има условия за пробив в управлението на ГЕРБ в столицата

Още акценти от интервюто: Тя в момента не е изпълнителна власт, за да решава проблеми. Нейната работа като омбудсман е именно да говори И Фандъкова, като е започнала като кмет, не е имала по-голям опит от нея. Хората се учат Нинова развърза ръцете на градската организация да подкрепи кандидатура на обществения защитник в София Резултатите

Асен Александров: Най-сетне на учителя се дава свобода той да е царят в клас, а не учебната програма

Атестирането е добър подход, трябва да се мисли и за стимули на тази база - сега разликата между най-добрия и най-лошия преподавател е до 30 лв. на месец, казва директорът на столичното 51-о средно училище "Елисавета Багряна" - Г-н Александров, защо трябва учителите да бъдат атестирани - за първи път се въвежда редовно оценяване на всеки 4 години

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Кирил Добрев: Дребнавостта не отива на БСП и ако нещо е добро за София - като Мая Манолова, няма проблем да го подкрепим

Още акценти от интервюто със зам.-председателя на БСП: Само ние имаме вроден инстинкт да оставяме на заден план тяснопартийните си интереси. Изискваме обаче уважение и принципност В тази кампания ще изненадаме избирателя с изцяло ново поколение политици в БСП, готово да влезе сега в местната власт.

Румяна Коларова: Мая Манолова изчаква септемврийската социология и е нервна - името й се коментира прекалено рано

Още акценти от интервюто: Местните избори са вододелът - оттях зависи както бъдещето на ГЕРБ, така и на лидера на БСП Номинациите ще тръгнат след 15 септември. До тогава може да има промяна в нагласите България има нужда от конструктивна лява алтернатива. Иначе дясното ще започне да предлага социалните решения Слави Трифонов е пред

Емил Нешев: Единствени в ЕС сме без хеликоптер линейка, а ни трябват поне 5 за реакция в “златния час”

Още акценти от интервюто: Лятно време спасяването е само на ръце, колата стига, докъдето има път, казва шефът на Планинската спасителна служба Губят се хората, които подценяват планината Само през миналата седмица имахме 10 спасителни акции  Издирването на туристи може да струва и 150 хил. евро Тръгвайте към върховете с уважение и респект В

Николай Димитров: Промените в Несебър са видими и ярки, за мен най-важна е оценката на хората

Не само градът, а и съставните селища са живи и многолюдни, казва кметът на Несебър  Държа на проектите с директно отношение към подобряване на жизнените условия в общината Административното ръководство се старае да предоставя максимално качествени и достъпни услуги независимо от финансовия ресурс - Г-н Димитров,

Таро Коно: България е силен лидер в усилията за просперитет на Балканите

В Черно и Южнокитайско море трябва да се гарантира свобода на корабоплаването и мирно разрешаване на споровете,  казва министърът на външните работи на Япония - Г-н министър, каква е основната цел на посещението ви в България? - За мен е изключително радостно, че имам възможността да посетя България по повод “трите годишнини” в японско-българските

Тихомир Безлов: Големи чужди разузнавания нямат проблем да получат наши лични данни

Хакерите на НАП - или анархисти на ХХI в., или гонят меркантилна цел - Хакнаха НАП, последва опит, но безуспешeн, да хакнат Комисията за защита на личните данни. Онзиден пък научихме, че измамници се възползват от ситуацията и се опитват да крадат пароли от банки чрез имейли. На какво да отдадем хакерската активност в горещото лято, г-н Безлов

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber