Росен Желязков: Кой ще е първи за концесията на летище София, ще стане ясно тази седмица

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7558565 Росен Желязков: Кой ще е първи за концесията на летище София, ще стане ясно тази седмица Росен Желязков: Кой ще е първи за концесията на летище София, ще стане ясно тази седмица www.24chasa.bg

Въпреки инвестициите в нови вагони и мотриси не очаквам билетът за влак да поскъпне, казва министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията

Важни са ни достоверността и изпълнимостта в предложенията на кандидатите за летището

Ако имаме хранилка за БДЖ, колкото и да даваме, пак ще даваме

Очакваме новите мотриси да влязат в експлоатация в края на 2022 г.

- Г-н Желязков, кога ще бъде готова класацията на петимата кандидати за концесията на летище София? Споменаваше се една дата - 12 юли, която мина.

- По закон няма срок. В документацията е записано това да стане 90 дни след отваряне на предложенията. Но има следната последователност. Когато комисията напише протокол за класирането, той се предоставя на министъра на транспорта, който трябва да се произнесе по законността на процедурата. На мен ще са ми нужни поне два-три дни да се запозная с всичките над 130 страници на протокола. Тази седмица комисията ще информира за класирането.

- Доколкото разбирам, вероятно това ще стане в средата на седмицата.

- Това са нашите очаквания.

- И кое е важно в процедурата за концесия - парите, които ще прибере държавата кеш, развитието на летището или баланс между двете?

- Формулата за оценяване е направена така, че 55% тежест да има финансовото предложение, тоест - годишното концесионно възнаграждение, и 45% е техническото предложение. То включва цялостната концепция за развитието на летището, бизнес плана, финансовия план и допусканията за развитието му, защото все пак става дума за прогноза.

Ангажиментът за

инвестиции и изграждане

на трети терминал не

може да е по-малко

от 600 млн. евро

без ДДС. Оттук нататък всеки имаше възможността да направи своите инвестиционни предложения. За нас е важно да се прецени развитието на летищните такси - търсенето от страна и на пътници, и на авиокомпании. Преценяват се допусканията за трафик, за капиталовите разходи, печалбата преди амортизации и данъци. Всичко това прави целия силует на техническото предложение на кандидатите за концесионер. Парите от концесионното възнаграждение ще влязат в сребърния фонд, а развитието на летището има значение не само за инфраструктурата, която ще остане публична държавна собственост и след края на концесията, но има значение и за развитието на България като дестинация. Така че за следващите десетилетия е важно да се прецени достоверността на допусканията и изпълнимостта на предложенията.

- 550 млн. лв. без ДДС е първоначално кешово плащане. Къде ще отиде?

- Инвестициите са колосални. Но ние не гледаме само конкретната инвестиция и конкретния приход. Смятаме тази концесионна процедура като механизъм за подобряване на разбирането за инвестиционната среда в България, на начина, по който държавата я прави, по който предоставя за управление публични активи.

- В средата на седмицата ще стане ясно класирането. Какви са следващите стъпки и кога може да има подписан договор?

- От пет кандидати ще има един, който ще бъде доволен, и четири, които няма да са доволни. Въпросът е дали ще има обжалване. То е двуинстанционно – пред КЗК и през ВАС.

- Това още година време ли означава?

- Не мисля, че ще е толкова дълго, но не бива да изключваме варианта обжалване. Когато има стабилизиран избор на кандидат, се сключва договорът, той

влиза в действие след

извършване на

първоначалното

плащане от 550 млн. лв.

- От тези 550 млн. лв. ще се върнат в бюджета парите, с които държавата кредитира БДЖ, за да изплати компанията дълговете си ли? Ще има ли пари за нови влакове?

- Дълговете към кредиторите бяха лихвоносни, докато към бюджета са безлихвени. Дали държавата би опростила тези задължения, или би ги погасила от първоначалното концесионно плащане, е въпрос на политическо решение. При всяко положение тези пари няма да влязат в БДЖ за нови капиталови разходи. Ще влязат в бюджета.

- Вие какво ще предложите?

- Какво бих искал аз, е ирелевантно. Всяка година БДЖ получава субсидия по договора с държавата, който е до 2024 г. В тази рамка трябва да прави капиталови разходи, да купува подвижен състав, да плаща на банки, но да си прави финансовия анализ. Иначе се развращава системата. Ако имаме хранилка, колкото и да даваме, пак ще даваме.

- Кога ще има нов подвижен състав, което включва нови мотриси, вагони, ремонти?

- На къси и средни разстояния транспортната услуга може да бъде извършвана с наличните мотриси и с до 15 нови. До края на 2019 г. обществената поръчка ще бъде обявена. На финал е процедурата за капиталов ремонт и удължаване на пробега на мотрисите “Сименс”, които са до 50. Така с около 60 мотриси превозът на пътници по договора с държавата до 2024 г. за къси разстояния ще бъде осъществен. Пак до края на годината ще бъде обявена и процедура за до 50 нови вагона за дългите дестинации. Целта е да осигурят около 4000 седящи места за средни и дълги разстояния, едното струва 25 000 евро. Прогнозната стойност за новите мотриси и новите вагони е до 100 млн. евро и се планира така, че да не бъде затруднено финансовото състояние на компанията.

- Как тези инвестиции ще се отразят на цената на билета за влак?

- Не би трябвало билетът да поскъпва до 2024 г., докогато е договорът с държавата. След това ще има ново договаряне каква ще е субсидията.

- В коя година ще има нови влакове?

- За новите мотриси - в края на 2022 и началото на 2023 г. За дългите разстояния предвиждаме и пълна модернизация на локомотивите “Шкода”, за да могат да постигнат скорост на движение до 160 км в час и до 20 г. допълнителен живот. Преговаря се и за вагони от немските железници, средната цена на такъв вагон е по-ниска от ремонта на съществуващите в България.

- Колко вагона ще се купуват?

- 100 вагона. Възложил съм от БДЖ да направят проучване за еврофинансиране при модернизиране на пътния състав за новия програмен период 2021-2027 г.

В момента се подготвя графикът за движение на влаковете за 2020 г. Целта е на база на пътникопотока да бъдат определени стратегическите направления и оценка на тяхното развитие. За да направим анализа, ни трябват данни, а за да са налице те, имаме нужда от достоверност, а нея ще я имаме от новата билетоиздаваща система, която след месец ще е готова. В момента говорим с “Гугъл” за платформа, която да покаже вариантите за маршрут с влак. Прави се последната верификация на данните и тя скоро ще е факт.

- Ще се направят ли бързите релси в Южна България в този програмен период?

- Правим възможното

да наваксаме изоставането

заради обжалвания

До октомври ще има яснота и за последните жалби за участъка Елин Пелин-Костенец. С това всички етапи от развитието на трасето от София до Пловдив и от Пловдив до Бургас ще бъдат открити, за да може да ги приключим до 2023 г. Обжалването за проекта за телекомуникациите на жп линията Пловдив-Бургас, фаза 2, приключи, предстои подписването на договора и модернизацията ще се случи. Очакваме в този програмен период цялото направление от София до Бургас да бъде завършено.

- Подготвя се новият програмен период. Какви ще са основните проекти в него и какво се предвижда за Северна България?

- Европейските инвестиции в новия програмен период трябва да са по основните трансевропейски транспортни коридори. Планираме София-сръбска граница, София-Северна Македония. Връзката Карнобат-Синдел задължително трябва да се направи, това ще струва 800 млн. лв.

- Какво ще се направи по жп мрежата в Северна България?

- 650 млн. лв. са за жп линията Видин-Медковец, предвиждаме изграждане на цялостна централизирана диспечерска система за Горна Оряховица за 100 млн. лв., изграждане на система за менажиране на жп трафика с пълна автоматизация на участъка Мездра-Горна Оряховица, което е за 100 млн. лв. Същото ще е за Каспичан-Синдел.

- Въпросът е, че от София до Бургас ще се стига за между 3 и 4 часа - било по магистрала, било с влак, а до Варна се пътува по 5, че и до 7 часа.

- Ако се направи жп линията Карнобат-Синдел, няма да е така. Пътуването от Карнобат до Варна няма да е повече от час. Но предимството на железницата не е само в бързото пътуване, а в цената, комфорта, възможността вътре да работиш, да имаш уебсвързаност.

- Ако се върнем в Северна България, какво е бъдещето на мостовете на Дунав? С два ли ще останем?

- С румънците имаме подписан меморандум за пет моста - Свищов-Зимнич, Силистра-Кълъраш, Оряхово-Бекет, Никопол-Турну Мъгуреле и втория мост Русе-Гюргево. Румънското правителство има решение за изграждане на моста при Свищов-Зимнич, в преговори сме с румънския ми колега Александру-Ръзван Кук. Подготвили сме проект на договор между двете правителства, който сме изпратили - за мястото на моста, за избор на концесионер или изпълнител. Според нас това е процедура за избор на концесионер, румънската страна има предложение за процедури по режим на Европейска инвестиционна банка, така че в момента търсим начина за привличане на инвеститор, защото

освен втория мост при

Русе другите са извън

европейски коридори и

не могат да бъдат

финансирани от ЕС

- Ще бъде ли включен вторият мост при Русе за еврофинансиране в новия програмен период?

- Той е на транспортен коридор, но дали ще бъде включен за изграждане, зависи дали с румънската страна ще постигнем разбиране. До този момент има за Свищов-Зимнич, затова сме направили и нашите разчети за строителството на довеждащия път от магистралата Русе-Велико Търново до Свищов.

- Ще направите ли пътя?

- Имаме разчети и проектна готовност, това са 20 км скоростен път, който да се направи заедно с магистралата.

- А за другите мостове?

- Те са в меморандума, но когато се постигне съгласие, тогава започва да се прави предпроектното проучване.

- Защо каните EASA да инспектира българската авиация?

- EASA е Европейската агенция за авиационна безопасност, неин ангажимент е да прави инспекции на въздухоплавателните администрации на всичките държави членки.

- Тя по презумпция трябва да прави проверки, защо ни трябва меморандум с нея? Защо тогава вземат заплати в Гражданската въздухоплавателна администрация, след като викате европейци, питат някои в авиацията?

- Странен е въпросът. Агенцията извършва проверки във всички страни, но това не означава, че те не трябва да имат граждански въздухоплавателни администрации и служителите им да не получават заплати. В 15 държави в ЕС имат меморандуми с EASA за сътрудничество. Ние предложихме на агенцията да сключим меморандум и да имаме комитет за наблюдение за изпълнение на препоръките ѝ.

- Одитът, който вие назначихте, явно показва проблем във ГВА.

- Одитът показа

неблагоприятна тенденция

в текучеството на

инспекторите

Щатните бройки са 44, през 2017 г. са назначени 11, напусналите са 15, през 2018 г. са назначени 14, а напусналите са 11. До момента за 2019 г. са назначени 10, напуснали са 5. А обученията им отнемат между 12 и 36 месеца. Най-сериозната констатация на ЕАSА е, че инспекторите, които следва да упражняват контрол върху сертификация, надзор на въздухоплавателни средства, на площадки, подготовка на авиационен персолен, не могат да покажат устойчивост.

- Ситуацията ми прилича на времето, когато на авиацията ни бе наложена от ЕС предпазна клауза, а от САЩ имаше забрана български авиокомпании да летят до техни летища през 2006 г.

- Предпазната клауза бе наложена като на държава извън ЕС.

- Но в преговорен процес.

- В много различна ситуация сме сега. Но дебело искам да подчертая, че имаме проактивно поведение, не чакаме да се случи нещо неблагоприятно, затова искаме съвместно с европейската агенция да предприемем мерки, за да не се стигне до такава ситуация. В това число функционални и структурни мерки, било да се преформатира ГВА, било да се създадат предпоставки за увеличаване на капацитета, включително увеличаване на заплатите на инспекторите.

- Къде се загубиха трите проектозакона, на които се разделя Законът за движение по пътищата?

- Два от проектите – за движение по пътищата и за водачите, са качени за обществено обсъждане, до дни ще бъде публикуван и проектът на Закон за пътните превозни средства. Очакваме много активно обсъждане, защото сме предложили най-различни мерки.

- Ще има ли единен орган за контрол на пътя?

- Не, няма да има.

- А регистрацията на автомобилите ще се премести ли от КАТ в автомобилната администрация и в частни пунктове?

- Ние сме предложили първоначалният преглед на новорегистрирани автомобили да минава през специализирани технически пунктове, а даването на контролния талон и табелите да е от МВР, но това е предложение. Ще видим общественото обсъждане, възможно е да остане и сегашният начин.

CV:

- Роден на 5 април 1968 г.

-Магистър е по право от СУ “Свети Климент Охридски”, адвокат е по гражданско и търговско право

- От 1994 до 1999 г. е заемал различни позиции в Столична община, бил е зам.-кмет на “Лозенец”, главен секретар на общината

- От 2011 до 2013 г. е председател на УС на Института по публична администрация

- От 2009 до 2013 г. е главен секретар на Министерския съвет

- 2014-2016 г. е съветник на министър-председателя по въпросите на държавната администрация и електронното управление

- От 30 септември 2016 г. е председател на Държавна агенция “Електронно управление”

- От 15 януари 2018 г. е председател на КРС

- На 20 септември парламентът го избра за министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Корнелия Нинова: Отказвам разговори за пари и власт с отделни личности в БСП. От това ми идват проблемите

Друга партия не може да събере 50 000 души, водени от идеи, а не от лични интереси и не принудително докарани 50 хиляди показаха на Бузлуджа, че БСП не е разделена. Партията не съм нито аз, нито пленумът - ние сме временно избрани да изпълняваме политиката ѝ Виждаме различно ролята на държавата в управлението на финансите - бихме оставили процент

Константин Марков: Пак има “Тангра”, но с друг певец и работим върху албум

Навремето взех диплома за инженер, но бях категоричен, че ще стана музикант. Образованието ми обаче много ми помага в работата - Напоследък има възраждане на старите рок групи, на какво се дължи това, г-н Марков? - Преди време музиката се правеше по различен начин, при други условия. Ако говорим за “Тангра”

Доц. Любов Трифонова, климатолог: Повече суша и наводнения ще е ефектът за България

За последните 30 години има 176 случая с температури над 42 градуса, за предишните 90 са само 46 - Доц. Трифонова, как глобалното затопляне ще се отрази на климата у нас? - Понятието “глобално затопляне” е въведено от проф. Брокър от Колумбийския университет през 70-те години на миналия век, но всъщност още в края на XIX век шведският учен

Илия Гърков: Открихме нов рудник на място, където се е добивало злато преди 3500 г.

- “Дънди Прешъс Металс” инвестира в Ада Тепе 164 млн. долара, казва вицепрезидент на “Дънди Прешъс Металс” и изпълнителен директор за България  - 1/3 от работещите в рудника се върнаха от чужбина - Средната работна заплата е 2700 лв., от 238 наети само 9 не са местни   - Г-н Гърков, след колко години работа открихте рудника Ада Тепе?

След арест на румънска банда телефонните измами намаляха с 33 процента

Имаше няколко сигнала за двамата убити край Негован, но не стигнахме до следа, казва заместник-директорът на Главна дирекция "Национална полиция" старши комисар Николай Хаджиев - Старши комисар Хаджиев, в последните дни работите по намерените двамата убити край с. Негован. Какво може да кажете за разследването

Проф. Генчо Начев: Предлаганият здравен модел е стъпка в правилната посока, но ако се въведе изведнъж, има риск да фалира цялата система

Без остойностяване на медицинските услуги, въвеждане на критерии за качество и жесток контрол всеки допълнителен лев за здраве само ще потъне, казва директорът на УМБАЛ "Света Екатерина" Още 2005 г. можехме да въведем диагностично свързаните групи. Изчисленията тогава показаха, че разходът ще се качи с 50%, и тази стъпка не се предприе

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Шефът на Пътна полиция: Заснехме 10 746 шофьори с превишена скорост над 50 км/ч

Издали сме 950 370 акта, фиша и електронни фиша за първите 7 месеца на годината, казва Росен Рапчев - Комисар Рапчев, август месец традиционно е най-тежък откъм катастрофи. Какви мерки вземате това лято? - Не само август, а трите летни месеца – юни, юли и август, са най-натоварени и с най-сериозен пътен травматизъм. 78 са загиналите през август м

Николай Вълканов: За бизнеса е важно да има стабилност в управлението за 4 г. Като правиш 300 млн. лева инвестиции, а се промени рамката, ще настъпи катастрофа

От две години има спад на цените на металите с 30%, въпреки товаинвестираме и увеличаваме заплати, казва председателят на Българската минно-геоложка камара и зам.-председател на КРИБ  Още акценти Слава богу, че правителството на г-н Борисов не се поддаде на спекулативни искания, той обеща, че за целия мандат няма да се увеличат данъците,

Вероника Имова: Методи Лалов трябва да изготви съдебни актове по 111 дела, преди ВСС да приеме оставката му

Важно е имиджът на магистрата да е чист, ако ще става политик, казва членът на Съдийската колегия на ВСС Вероника Имова - Г-жо Имова, след проваленото заседание на Съдийската колегия на ВСС, на което не беше освободен Методи Лалов като съдия, той упрекна кадровия орган и вас персонално, че не му позволявате да подаде оставка,

Нанси Шилър: Дарихме 221 млн. долара в 886 проекта

Повече от половината от тези средства са отпуснати от Фондация “Америка за България” за образование в страната, казва президентът на Фондацията Част от екипа на “Америка за България”, отговарящ за проектите на фондацията заедно с президентката Нанси Шилър, разказват за някои от най-успешните ѝ инициативи

Проф. Антоний Тодоров: С Мая Манолова за първи път има условия за пробив в управлението на ГЕРБ в столицата

Още акценти от интервюто: Тя в момента не е изпълнителна власт, за да решава проблеми. Нейната работа като омбудсман е именно да говори И Фандъкова, като е започнала като кмет, не е имала по-голям опит от нея. Хората се учат Нинова развърза ръцете на градската организация да подкрепи кандидатура на обществения защитник в София Резултатите

Марта Вачкова: Баща ми страдаше от Митко Бомбата. А аз се радвам, когато ме сочат: Виж, мамо, сестра Жекова!

Актрисата отпразнува 60-ия си юбилей на морето заобиколена от приятели, както в детството си - Г-жо Вачкова, това лято отпразнувахте 60-ия си юбилеен рожден ден на морето, нали така? - Да, като в детството ми. Когато бях малка, винаги прекарвах рождения си ден на морето. От една страна, като ученичка страдах, че не съм със съучениците си

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber