Коментар на седмицата №2: Защо всички искат нов автомобилен завод?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7558437 Коментар на седмицата №2: Защо всички искат нов автомобилен завод? Коментар на седмицата №2: Защо всички искат нов автомобилен завод? www.24chasa.bg

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №2 и е събрал над 45 000 прочитания

Защото е мащабна, дългосрочна и стратегическа инвестиция, при това експортно ориентирана

Новият автомобилен завод на “Фолксваген” предизвика фурор на Балканите.

Практически всички страни от региона участваха в състезанието и щедро наддаваха, за да привлекат стратегически инвеститор.

Кандидати, които се считаха за силни, като Румъния и Сърбия, отпаднаха сравнително рано, но дори и след това не се отказват и продължават да полагат усилия и да хвърлят щедри обещания. Няма страна, която да е вдигнала ръце и да се е отказала от надпреварата.

България и Турция останаха на финалната права и наддаването, изглежда, продължава изключително интензивно.

Например наскоро се разбра, че

Турция е

предложила

стотици милиони

евро подкрепа за

завода, както и

безплатна земя,

инфраструктура и куп други облекчения - само и само производството да е в страната.

Дни по-късно се появи още по-щедро предложение, този път от нов и неочакван играч – Саудитска Арабия. Кралството предлага не само земя, сгради, хора и инфраструктура, но и субсидия за всеки произведен автомобил за десетилетие напред – а това означава милиарди долари финансова подкрепа.

Това не е изключение за автомобилния бизнес. Подобни състезателни процедури са нормална практика за новите автомобилни заводи и често държавите се ангажират с мащабна подкрепа, за да привлекат автомобилен завод.

Когато производителят на електрически автомобили “Тесла” избираше къде да построи завод в САЩ, няколко щата наддаваха, за да привлекат инвестицията. Спечели Невада с данъчни облекчения за над 1,3 милиарда долара до 2024 година – но това си заслужаваше, защото в завода са инвестирани вече над 6 милиарда долара и са създадени над 7 хиляди работни места плюс много повече в свързани компании.

“Тесла” получи подкрепа и за китайския си завод в Шанхай, а в момента тече наддаване и за западноевропейския завод на компанията.

Миналата година Словакия предостави 125 милиона евро подкрепа за автомобилен завод на “Ягуар Ленд Роувър” – общата инвестиция ще достигне 1,4 милиарда евро и ще бъдат създадени 3000 работни места.

Също миналата година

Унгария привлече

BMW да построи

нов завод за

1 милиард евро

в Дебрецен, а малко по-рано предостави 133 милиона евро на “Ауди” за нов 1,2-милиарден завод.

Чехия също е предоставила подобни суми за привличане и разширяване на автомобилните заводи в страната – “Шкода”, “Хюндай”, “Тойота” и “Пежо”. Румъния пък наскоро подпомогна финансово разширението на завода на “Дачия” (част от групата “Рено”).

Примерите са много, изводът е един – всички искат автомобилен завод и дават мило и драго, за да го привлекат. Защо?

Отговорът е, че автомобилният завод е мащабна, дългосрочна и стратегическа инвестиция, при това експортно ориентирана.

Добър пример е Словакия – тя е малка страна с население от едва 5,4 милиона души, но вече има три автомобилни завода и се изгражда четвърти. В страната действат 350 завода за автомобилни части и компоненти, а в сектора директно и индиректно са заети 250 хиляди души.

Автомобилната индустрия генерира 26 милиарда евро износ за Словакия и е една от причините за отличните икономически резултати на страната, включително растежа на заплатите и доходите.

Евентуален автомобилен завод на “Фолксваген” в България

автоматично

ще стане

най-големият

завод в страната,

и то с огромна разлика от следващите.

Всъщност автомобилният завод би имал повече приходи от целия сектор машиностроене в момента – или казано с други думи, един-единствен автомобилен завод ще удвои продукцията на този отрасъл.

Отделно наличието на автомобилен завод ще привлече редица съпътстващи бизнеси и заводи, включително още предприятия за автомобилни части и оборудване, с което ефектът ще бъде многократно увеличен. Не на последно място, където навлезе един автомобилен завод, е по-вероятно да дойде и втори, и трети. България ще бъде далеч по-разпознаваема, когато се опитва да привлича други стратегически инвеститори.

За Турция, която страда от финансова и валутна криза, привличането на стратегически инвеститор като “Фолксваген” е жизненоважно, за да се демонстрира, че страната все още може да привлича капитали. Разчита се и за по-лесно разрешаване на политическите проблеми и търкания между Турция и Запада.

Но Турция е непредсказуема – преди два месеца бяха отменени резултатите от кметските избори, а сега през уикенда безпрецедентно беше уволнен управителят на централната банка, което ще взриви финансовите пазари.

Да не говорим, че дрънкането на оръжие по повод Кипър отвори и темата за санкции срещу страната. САЩ вече наложиха мита на Турция и премахнаха безмитния внос на редица стоки, включително автомобили и автомобилни части.

Саудитска Арабия отдавна иска да привлече автомобилен завод, което е част от стратегията за диверсификация на доминираната от петрол икономика. Краят на петролната ера наближава и

наистина е време

петролните

икономики

да се насочат

към други

производства

Проблемът е, че засега не се получава. Саудитска Арабия искаше да купи компанията “Тесла”, но сделката се провали. А съвсем наскоро световните медии съобщиха, че “Тойота” е отказала да строи завод в Саудитска Арабия, тъй като разходите за производство са изключително високи и всеки автомобил ще има нужда от 50% субсидия, за да е конкурентен на пазара.

За “Фолксваген” също не е много логично да построи завод на 5000 километра от потенциалните пазари в Европа. Да не говорим за други проблеми, като убийството на журналиста Кашоги.

Забележително е каква кампания се води за новия завод на “Фолксваген” – например твърди се, че бившият премиер на Германия Герхард Шрьодер лобира за Турция, а авторитетни немски медии тиражират непотвърдени слухове, често противоречащи си един на друг.

В края на юни само в рамките на седмица немски медии първо твърдяха, че “Фолксваген” е избрал турския град Измир, после написаха, че изборът е България, а накрая включиха и Саудитска Арабия.

В борбата се използват всякакви средства, макар че това може да има и обратен ефект.

България трябва да избягва тази истеризация и да пази пълно мълчание, но в същото време активно да работи с “Фолксваген”, за да предложи конкурентен пакет и да увеличи шансовете за успех. И да не се повтарят караниците от месец май, когато висши държавници взеха да спорят кой е довел “Фолксваген” в България – още преди да е взето такова решение. Тези неща пречат. Точно сега е важно да има пълна мобилизация, за да се постигне успех.

*Авторът е старши икономист в Институт “Отворено общество”

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Коментар на седмицата №1: Мощен износ + автомобилен завод - дали ставаме една нова Словакия?

Трябва ново гориво, за да стане българският експорт солиден двигател на икономиката Износът за полугодието нараства с 6,3% спрямо година по-рано и надхвърли 27,8 млрд. лева, макар през юни да се отчита спад. Данните заслужават поне пет коментара: 1. Износът достигна 27,8 млрд. лева и ако динамиката се запази до края на годината, през 2019 г.

Коментар на седмицата №2: Какво е да си беден в САЩ и в България

Чиновници ползват статистиките за бедност за политики, които водят до повече бедност Понятието бедност е по-скоро чувство, отколкото обективен измерител. Ако сложите американец с 500 000 долара годишна заплата и 3 милиона долара спестявания в Бел Еър, Лос Анджелис, много е вероятно той да ви каже не просто че не се чувства богат и финансово

Коментар на седмицата №3: Стари коли = смърт на пътя

Статистиката продължава да е безмилостна и доказва с всеки изминал месец, че колкото по-стари и неподържани са автомобилите, толкова повече е смъртта на пътя. Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва редовният анализ на Евростат. В същото време над 3000 тежки катастрофи с 328 загинали са станали в страната за първите седем месеца на

Грета, климатът и новата 1968-а

Младите днес се борят точно за обратното, към което се стремяха родителите им. Те искат ограничения, регулации и правила Тези дни западното човечество празнува 50 години от знаменития Уудсток. Фестивалът, който се е превърнал в символ на едно цяло поколение. Поколението на 1968 г. Онова, което въстана срещу родителите си, войната,

Новите хора и техните понятия

Свръхактивните деца преди бяха невъзпитани, а на #Metoo им викаха “доячки” Естествено е светът да се променя, за да върви напред, но напоследък нещата неусетно се объркват, вместо да става по-прост, той се усложнява. Има например едни деца, които крещят, правят сцени, зъбят се, раздават ритници, най-нагло лъжат,

Партийната система в Русия деградира

Социолози от центъра "Левада" публикуваха данни от допитване през юли. На жители на Русия е бил зададен въпросът за кого ще гласуват, ако следващата неделя бъдат свикани избори за парламент. Най-близката кампания за нова Държавна дума всъщност предстои през 2021 г., но тенденциите от последните година-две се открояват доста ясно и със сигурност ще

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Проф. Иван Тодоров: В САЩ провокацията към подкуп е могъщ инструмент срещу средната корупция

Подкрепата за нов НК е много положителна Чисто от правна гледна точка смятам за много положителна подкрепата за нов Наказателен кодекс. И специално за декриминализиране на много на брой незначителни престъпления. Многократно съм писал, че те изяждат времето на прокуратурата и я отклоняват от съществените ѝ задачи

3 неща, които вдигат заплатите във вашия град

Къде са центровете, които издърпват икономически цели региони Какви са условията, за да има високи заплати в едно населено място у нас? Данните на НСИ за заплатите по области за второто тримесечие на 2019 г. позволяват да се направят изводи. (Виж картата.) Прави впечатление, че Враца изпреварва повечето области по заплати

Проф. Георги Близнашки: Концепцията на Гешев е реалистична и прагматична

Няма фантасмагории, а стъпва на закона Концепцията на Иван Гешев беше много приятна изненада и не навлиза в минното поле на политиката. Ако трябва да я характеризирам с две думи - реализъм и прагматизъм. Така си представям начина, по който трябва да се държи потенциалният главен прокурор. Няма фантасмагории, не влиза в полемики.

Мощен износ + автомобилен завод - дали ставаме една нова Словакия?

Трябва ново гориво, за да стане българският експорт солиден двигател на икономиката Износът за полугодието нараства с 6,3% спрямо година по-рано и надхвърли 27,8 млрд. лева, макар през юни да се отчита спад. Данните заслужават поне пет коментара: 1. Износът достигна 27,8 млрд. лева и ако динамиката се запази до края на годината, през 2019 г

Русия може би няма нужда от атомната ракета "Буревестник"

Русия ще продължи да разработва и тества нови оръжия независимо от трагедията на полигона в Архангелска област. Това заяви във вторник Франц Клинцевич от комисията по отбрана и сигурност в Съвета на федерацията, съобщи Интерфакс. За жалост, случва се изпитания на нови оръжия да възникнат проблеми заради "куп различни обстоятелства", посочи той

Лъжи и мълчание: Разбрахме ли какво точно се случи край Архангелск?

Каква беше тази тайнствена авария край Архангелск? Взривът напомня за катастрофата в Чернобил, а властите се крият зад стена от мълчание. И също като по времето на СССР те и днес не казват истината. Аварията на един полигон на руския военно-морски флот в Архангелска област напомни на руснаците за аварията в Чернобил

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber