Спрете вноса и на старите бензинови коли

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7528384 Спрете вноса и на старите бензинови коли Спрете вноса и на старите бензинови коли www.24chasa.bg

Решението е в стимулите при покупка на по-новите автомобили, а не в забраните

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите автомобили. За първи път в официален документ, в случая в проекта на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите коли втора употреба.

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на 166-страничния документ, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях. Има и едно много важно уточнение - първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Още отсега може да бъдете сигурни, че България няма да получи такова разрешение. Затова се предлага и друг вариант - да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили.

Европейската агенция за околна среда публикува данни, които потвърдиха прогнозите за ново увеличение на емисиите на въглероден диоксид, отделяни от новорегистрирани автомобили през 2018 г. в Европа. По-специално емисиите на CO2, които са с ръст от 1,6 в сравнение с 2017-а, и са се покачили за втора поредна година.

Всичко това се случва въпреки срива на пазара на новите дизелови автомобили в Европа за сметка на бензиновите. През 2018-а бензиновите коли са най-продавани на Стария континент, като пазарният дял надвишава прага от 50% (56,01%), Миналата година са регистрирани 8,5 млн. бензинови превозни средства срещу 7,6 млн. през 2017 г., докато нафтовите возила са намалели с 1,2 млн. и са паднали до 5,4 млн. Това обаче води до увеличаване, а не до намаляване на емисиите на въглероден диоксид, което не е компенсирано и от повишението на продажбите на електрически или хибридни превозни средства до 302 хил. бройки, коментират от АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители).

Гледайки числата, човек не може да не стигне до извода, че се води една “нечистоплътна” война срещу дизеловите автомобили за сметка на бензиновите. Затова предлагам в екоборбата срещу колите с двигатели с вътрешно горене да бъдат включени освен дизеловите и бензиновите. Нека от следващата година да се забрани вноса на всички автомобили с “обикновени” мотори, които нямат екостандарта Евро 4, т.е. произведени преди 2005-а.

Естествено, че това звучи налудничаво и скоро няма как да стане. Намаляването на вредните газове, изхвърляни от ауспусите на старите возила, няма да се осъществи със забрана и на вноса им.

Властимащите отдавна трябваше да вземат драстични мерки с ограничаване на вноса на “трошките” чрез огромно повишение на годишните екологични такси и данъци. Те трябва да са толкова големи, че да няма смисъл човек да си купува 20-годишен автомобил.

Стандартът на българина няма да достигне средноевропейския в близките 20-ина години и хората скоро няма да могат да си позволят да си купят по-новички коли. Затова, ако искаме да подмладим малко от малко най-стария автомобилен парк в ЕС (т.е. българския), трябва да се помисли за стимули при покупката на нов екологичен автомобил. Те могат да бъдат най-различни. Като се почне от директни премии при връщане на стария, премине се през премахване изцяло или част на ДДС-то, или пък се стигне до съответните данъчни облекчения. Механизмите са много, но няма политическа и държавническа воля това да бъде направено.

С намаляването на общата възраст на българския автомобилен парк няма да намалеят драстично вредните емисии, изхвърляни от колите, но със сигурност ще паднат смъртните случаи заради катастрофи в страната. През този юни загиналите по родните пътища са вече 59, а месецът още не е приключил.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Питат ли ме дей зората - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Вижте останалите карикатури

Въшката на челото

Учете смисъла на българските думи, защото да не владееш родния си език, освен позорно е и опасно Винаги съм смятал, че да изпъстряш речта си с банални английски думички, е като въшка на челото. Колкото и умни неща да казваш, ако пускаш лафове като “малко съпорт от моите приятели” или “има пойнт в този ивент”,

Коментар на седмицата №3: Учени: “Възродителен процес” и “голямата екскурзия” са тоталитарни и обидни понятия

Те са цинични изрази на комунистическия режим в България, защото става дума за безмилостно етническо претопяване и прочистване, съпроводени с кървави разправи с всяка съпротива “Въпреки изминалите 30 години от принудителното изселване на турците от България темата е трудна, парлива, има политическа натовареност и много често политиците я

Учени: “Възродителен процес” и “голямата екскурзия” са тоталитарни и обидни понятия

Те са цинични изрази на комунистическия режим в България, защото става дума за безмилостно етническо претопяване и прочистване, съпроводени с кървави разправи с всяка съпротива НАХИДЕ ДЕНИЗ спец. кор. на БТА в Истанбул, специално за “24 часа” “Въпреки изминалите 30 години от принудителното изселване на турците от България темата е трудна,

Красен Станчев: България има забележителни успехи в опазването на природата

Покрай възхитата от едно изследване, което показвало, че 1 трлн новозасадени дървета щели да "спасят" Земята, не е лошо да се знаят две неща: 1. Една голяма звезда в центъра на Слънчевата система има не съвсем забелязана роля в температурите тук; 2. В ЕС- сравнителен план България е единствената страна със съществено разраснал се горски фонд -

Трите предимства на госпожа Урсула фон дер Лайен

След дълги кандърми европейските лидери най-сетне се споразумяха и избраха новия лидер на ЕС. Това е германката Урсула фон дер Лайен. Тя е известна с три неща. Първо, името й е по-лесно от това на Анегрет Крамп-Каренбауер. Второ, има седем деца. И трето, досега беше военен министър. Самите германци нямат нищо против да аутсорснат Урсула в Брюксел.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Радост и братско в Христа общение в Киев

Ние, представителите на поместните православни църкви, бяхме осрещнати много сърдечно, по братски Православните християни в Украйна посрещат митрополит Гавриил. По молба на Негово Блаженство Киевския и на цяла Украйна митрополит Онуфрий, с благословението на Негово Светейшество Българския патриарх Неофит и по решение на Светия синод на БПЦ бях с

Виновни са не кучетата, а стопаните им - идиоти

Животинската агресия няма да бъде озаптена с глоби от 300 лв. за разхождане на куче над 5 кг без повод в града Кучемразците са хора, които не обичат дори себеподобните си. Те си изкарват комплексите върху нещастните животинки, тъй като иначе са страхливи и срещу човек не могат да се изправят. Но по-големи комплексари са онези идиоти,

Ако спазвате законите, изядени няма да има

Кучелюбите са креслива общност, която смята всяко ограничение за нарушение на гражданските им права Пиша за кучешкия проблем от над 20 години. Толкова отдавна, че по онова време нямаше фейсбук. Като написах първата си статия и на другия ден отидох на работа, телефонът звънеше неистово. Вдигнах, а отсреща един глас попита: “Ей, боклук,

Не, искането за истината за комунизма в учебниците не е цензура

Как те да създават общност,ако в различни училища иградове се учат 5 различни,често противоречащи сиистината за историята? През изтеклата седмица тече много разгорещена размяна на мнения за начина, по който комунизмът трябва да бъде представен в учебниците по история.Чуха се остри и аргументирани упреци към някои от предлаганите учебници.

Корейската шоу дипломация на Тръмп не е подходяща за Иран

На 30 юни американският президент два пъти влезе в историята. Тръмп стана първият действащ американски президент, който стъпи на севернокорейска земя (първият бивш президент стана Джими Картър, който посети Северна Корея през 1993 г.). Той направи това в рамките на среща с Ким Чен Ун - двамата лидери се срещнаха на границата между КНДР и Южна

Проф. Джеймс Е. Молитерно: Съдебната независимост не е щит, който да пази съдиите

Без наличието на механизъм за отговорност на съдиите и прокурорите, съдебната независимост може да бъде използвана за създаване на предпоставки за корупция в тези среди, вредейки на държавата и на гражданите, казва преподавателят по правна етика на Washington & Lee University School of Law Нивото на независимост,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber