Спрете вноса и на старите бензинови коли

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7528384 Спрете вноса и на старите бензинови коли Спрете вноса и на старите бензинови коли www.24chasa.bg

Решението е в стимулите при покупка на по-новите автомобили, а не в забраните

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите автомобили. За първи път в официален документ, в случая в проекта на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите коли втора употреба.

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на 166-страничния документ, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях. Има и едно много важно уточнение - първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Още отсега може да бъдете сигурни, че България няма да получи такова разрешение. Затова се предлага и друг вариант - да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили.

Европейската агенция за околна среда публикува данни, които потвърдиха прогнозите за ново увеличение на емисиите на въглероден диоксид, отделяни от новорегистрирани автомобили през 2018 г. в Европа. По-специално емисиите на CO2, които са с ръст от 1,6 в сравнение с 2017-а, и са се покачили за втора поредна година.

Всичко това се случва въпреки срива на пазара на новите дизелови автомобили в Европа за сметка на бензиновите. През 2018-а бензиновите коли са най-продавани на Стария континент, като пазарният дял надвишава прага от 50% (56,01%), Миналата година са регистрирани 8,5 млн. бензинови превозни средства срещу 7,6 млн. през 2017 г., докато нафтовите возила са намалели с 1,2 млн. и са паднали до 5,4 млн. Това обаче води до увеличаване, а не до намаляване на емисиите на въглероден диоксид, което не е компенсирано и от повишението на продажбите на електрически или хибридни превозни средства до 302 хил. бройки, коментират от АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители).

Гледайки числата, човек не може да не стигне до извода, че се води една “нечистоплътна” война срещу дизеловите автомобили за сметка на бензиновите. Затова предлагам в екоборбата срещу колите с двигатели с вътрешно горене да бъдат включени освен дизеловите и бензиновите. Нека от следващата година да се забрани вноса на всички автомобили с “обикновени” мотори, които нямат екостандарта Евро 4, т.е. произведени преди 2005-а.

Естествено, че това звучи налудничаво и скоро няма как да стане. Намаляването на вредните газове, изхвърляни от ауспусите на старите возила, няма да се осъществи със забрана и на вноса им.

Властимащите отдавна трябваше да вземат драстични мерки с ограничаване на вноса на “трошките” чрез огромно повишение на годишните екологични такси и данъци. Те трябва да са толкова големи, че да няма смисъл човек да си купува 20-годишен автомобил.

Стандартът на българина няма да достигне средноевропейския в близките 20-ина години и хората скоро няма да могат да си позволят да си купят по-новички коли. Затова, ако искаме да подмладим малко от малко най-стария автомобилен парк в ЕС (т.е. българския), трябва да се помисли за стимули при покупката на нов екологичен автомобил. Те могат да бъдат най-различни. Като се почне от директни премии при връщане на стария, премине се през премахване изцяло или част на ДДС-то, или пък се стигне до съответните данъчни облекчения. Механизмите са много, но няма политическа и държавническа воля това да бъде направено.

С намаляването на общата възраст на българския автомобилен парк няма да намалеят драстично вредните емисии, изхвърляни от колите, но със сигурност ще паднат смъртните случаи заради катастрофи в страната. През този юни загиналите по родните пътища са вече 59, а месецът още не е приключил.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

И точно сега Фолксваген иска да инвестира в Турция?

Турция навлиза с войски в съседна държава, обкръжава с кораби Кипър, изнудва ЕС с плашилото на миграцията, потъпква правата на собствените си граждани. И точно сега Фолксваген иска да инвестира милиарди в тази страна? Фолксваген вече съвсем не бива да инвестира в Турция. Операцията на турските войски в Северна Сирия

Четирима митрополити отговарят на дядо Николай за руска делегация

Изявление на ловчански метрополит Гавриил, Варненски и Великопреславски митрполит Йоан, Неврокопски митрополит Серафим и Видински митрополит Даниил.  Никакви извънцърковни фактори не могат да влияят на отношенията с всички поместни църкви. Това стана ясно от изявление на българската Патриаршия. В отговор на множество отправени към нас въпроси

Как да изберем кмет и общински съветници в своя регион

"24 часа" осигурява на своите читатели изчерпателни и навременни данни за основните кандидати във всички области "24 часа" ще улесни своите читатели при избора им на кметове и общински съветници в цялата страна. За целта сме подготвили специална секция с информация по региони, както и две интерактивни карти

Защо Турция пренесе борбата в Сирия?

Според министъра на външните работи на Турция, военната операция е необходима за да се гарантира националната сигурност и за да се помогне на разселените сирийци да се завърнат у дома. За съжаление коментарите в американската преса по отношение на военната операция водена от Турция в североизточна Сирия са, че това е нападение срещу кюрдите,

Кандидатът за кмет на София от партия “Воля” инж. Пламен Христов: София може да се развива по-бързо и да се управлява по-добре

Надявам се да убедя хората в столицата, че аз съм алтернативата - Господин Христов, от какъв кмет се нуждае столицата? - София има нужда от силна личност, която умее да обединява хората около себе си, да ги мотивира да са всеотдайни в работата. Не на последно място трябва да е независима личност и да не се притеснява да упражнява контрол

Партийните потайности на Слави - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Вижте останалите

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Коментар на седмицата №1: Как да изберем кмет и общински съветници в своя регион

"24 часа" осигурява на своите читатели изчерпателни и навременни данни за основните кандидати във всички области "24 часа" ще улесни своите читатели при избора им на кметове и общински съветници в цялата страна. За целта сме подготвили специална секция с информация по региони, както и две интерактивни карти

Коментар на седмицата №3: “Фолксваген” строи новия си завод в Турция - Европейският парламент е възмутен

Във понеделник “24 часа” писа, че надзорният съвет на “Фолксваген” в петък е отложил решението си да построи бъдещия си завод в Турция за пети път след атаката от Брюксел. Топшефовете от съвета са призовали за още анализи и събиране на информация. Ето какво пише по този въпрос германското издание “Берлинер Моргенпост”

"Фокус" пише, Манолова, Паргов и ГЕРБ четат “24 часа”

Една дописка от предизборните обиколки на кандидатите за кмет на София два дни тревожи двете основни политически сили БСП и ГЕРБ. В петък, в 13:40 рив Фокус съобщи......На дежурния в сайта 24 часа тази новина се вижда супер интересна, защото хиляди столичани ползват таксиметровите услуги. Малко след публикуването на материала в най-големия

Евелина Славкова: Поведението на Сидеров е обърнато към неговия електорат

„Когато наближават избори се появяват такъв тип ситуации със скандали, било то в самолети, в НАТФИЗ или други места. Това поведение е обърнато към неговия електорат", коментира скандалите действия на Волен Сидеров в предаването "Референдум" социоложката Евелина Славкова. Тя посочва, че на последните европейски избори ПП "Атака" има много слаби

Александър Йорданов към Демократична България: Млъкнете, фарисеи!

МЛЪКНЕТЕ, ФАРИСЕИ! АЗ СЪМ ОТ СДС! Като евродепутат от СДС, а и като политик, участвал в създаването на тази политическа сила преди 30 години, не ми е безразлично докъде може да стигне в коварната си злоба и арогантност към нас т.нар. Демократична България. Това, че са се вманиачили, че само те са демократите в България, е добре известно

“Фолксваген” строи новия си завод в Турция - Европейският парламент е възмутен

Във понеделник “24 часа” писа, че надзорният съвет на “Фолксваген” в петък е отложил решението си да построи бъдещия си завод в Турция за пети път след атаката от Брюксел. Топшефовете от съвета са призовали за още анализи и събиране на информация. Ето какво пише по този въпрос германското издание “Берлинер Моргенпост”

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber