Петър Николов: Не може в учебника терорът при комунизма да се замете под килима, нито Османската империя да е мултикултурен рай

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7528346 Петър Николов: Не може в учебника терорът при комунизма да се замете под килима, нито Османската империя да е мултикултурен рай Петър Николов: Не може в учебника терорът при комунизма да се замете под килима, нито Османската империя да е мултикултурен рай www.24chasa.bg
Петър Николов
Петър Николов

Имаме антагонистични разкази за българската история, нека учените постигнат съгласие, казва заместник-министърът на образованието и науката

- Г-н Николов, какво спестиха авторските колективи на учебниците по история за 10-и клас от най-новата история на България?

- Грешка е, че в оформилия се дебат се слагат под общ знаменател всичките предложени учебници. Погледнати в цялост, може да се каже, че авторските колективи са спазили изискванията на програмата и комунистическият период е отразен обективно. Само в някои от учебниците според различните сигнали на специалисти, които министерството получи, може да се каже, че съществуват проблеми, свързани най-вече с подценяването на репресивния и тоталитарен характер на комунистическия режим. Бих казал, че става въпрос за една тенденция, преднамерена или случайна, да се представи режимът от 1944 до 1989 г. като нещо нормално. Убеден съм обаче, че в диалога, който министерството осъществява с издателствата, тези неща ще се оправят.

- Министър Красимир Вълчев каза, че в учебниците имало откровено провокативни текстове, какво видяхте?

- Става въпрос най-вече за усещането в някои от текстовете, че

комунизмът

едва ли не

трябва да бъде

оправдан

поради спецификите на времето. Че става въпрос за едно подценяване на репресиите и политическото насилие, на убийствата и лагерите, на цензурата и действията на тайните служби. А също и за неглижиране на трите фактически фалита на комунистическата държава - на двете дългови кризи, в които страната влиза, и в крайна сметка на последния трети фалит, съвпаднал с рухването на режима.

- Какви забележки направихте на издателствата и ще се съобразят ли те с тях?

- Проведохме един по-общ разговор. Всичките ни бележки бяха насочени към това ясно да се подчертае, че става въпрос за недемократичен и тоталитарен режим, за диктатура. Не си позволихме да изразим резервите си към онези части от учебниците, посветени на периода след 1989 г., макар и там да срещнахме фрапиращи неща. Но това са теми, засягащи актуалната политика. Стъпихме обаче на разбирането, че

периодът преди

1989 г. не може

и не бива да бъде

дискусионен,

поне що се отнася до насилието, унищожаването на демокрацията, избиването на елита на нацията. Защо? Защото проблемът да имаме демокрация или да имаме диктатура е решен в политическия ни и обществен дебат още през 1990 г. Днес няма политическа партия или група, която да иска терор, забрана на партиите, цензура и пр. Каквито и да са разделенията между политическите сили - леви срещу десни, консервативни срещу либерални, каквито и дебати да има по икономически, геополитически и пр. въпроси, никой не казва: дайте да отменим демокрацията. Затова няма как оценката за комунистическия режим да бъде неутрална. Не можем да позволим следващото поколение българи да не знае през какви предизвикателства е минало обществото ни в не толкова далечното минало.

- Миналата година също имаше дискусии около новата програма, тогава скочи БСП.

- Да, това съвпадна с приемането на програмата, по която да бъдат разработени днешните учебници. БСП скочи, но в получилия се дебат не успя да защити тезите си, защото осъзна, че с позициите си

се е върнала

във времето

отпреди

Априлския

си пленум

и на практика защитава сталинизма. В крайна сметка левицата усети, че живеем в друга епоха и тезите ѝ са абсурдни. Говорителите на БСП видяха, че министерството не си позволява намеса във въпроси от актуалната политика, а просто иска историческата истина да възтържествува. И замълчаха.

- Тогава имаше забележки, че в програмата съществуват понятия като Народен съд, репресивен апарат, Държавна сигурност.

- Има ги, защото ги е имало в историческия момент, за който учебниците разказват. Идеята на учебника по история е да отразява историческите факти, а не да ги крие.

- Как преподават периода в бившите социалистически държави?

- В повечето страни от Централна и Източна Европа, особено в такива с консервативни управления като Унгария или Полша, има много по-голям консенсус в осъждането на комунизма. За съжаление, ние все още нямаме успешно завършило академично усилие да съберем всички историци, занимаващи се с конкретен период, и те да постигнат съгласие върху основния исторически разказ. Именно това прави задачата на администрацията при оценяването на учебника толкова трудна.

Вижте, в българската политика днес има поне три ясни вектора – ляв, либерален и патриотичен или консервативен, които предлагат понякога диаметрално противоположни парадигми за миналото. И всяка от тези парадигми има своите защитници в академичните кръгове, но те не водят същински научен дебат помежду си, а по-скоро три монолога. Ние имаме разпад на националния спомен не просто за епохата на комунизма, а и въобще за това каква е българската история.

Имаме конкуриращи се, дори антагонистични разкази и отговорността за това със сигурност е на политиците, със сигурност на медиите, но в най-голяма степен на представителите на академичната общност.

- Вие как бихте преподавали периода?

- Все по-трудно е да съсредоточиш вниманието на учениците или студентите единствено върху текста в учебника. Те трябва буквално да се потопят в епохата, ако щете, да посетят местата на памет за нея - потискащите монументи, чиято цел е да смачкат човека и да демонстрират мощта и безалтернативността на тоталитарната власт, панелните комплекси, предоставящи толкова идеализирания днес, а всъщност нисък стандарт на живот.

Би трябвало да се направи такова усилие и мисля, че голяма част от учителите вече са тръгнали по този път.

- Защо смятате, че трябва да има един учебник по история?

- Това не е позиция на министерството, а лично мое мнение. Министерството спазва нормативната уредба. Историята обаче не е математика, в която две плюс две прави четири, а хуманитарна, социална наука, в която всичко е въпрос на интерпретации. И това важи не само за съвременната, но и за модерната и за средновековната история. Именно по тази причина 90% от публичните скандали с текстове от учебниците в крайна сметка се оказват свързани с учебниците по история. Защо? Защото това, което се преподава, пряко засяга тези струни на душата на едно дете, които му дават идентичност, правят го българин, правят го европеец, правят го гражданин, обясняват му какъв е и защо е. По тази причина при очевидната невъзможност засега на българското общество и на българската научна общност да произведе единен убедителен и консенсусен разказ, при невъзможността да се направят авторски колективи, които да включват преподаватели и учени с различна политическа окраска, които взаимно да се балансират, според мен трябва да се повдигне дебатът дали да не се направи просто един учебник с посредничеството на министерството и усилията на цялата научна общност.

Сега говорим за паметта за комунизма, но вие добре знаете колко пъти един или друг текст особено за османския период е водил до ожесточени дискусии. Защото точно както има учени, които се опитват да банализират комунизма и някак да заметат терора и репресиите под килима, така има и либерални изследователи, които се опитват

да представят

Османската

империя като

някакъв

мултикултурен

рай,

пропускайки отново насилието, а също и факта, че ставайки част от нея, България за пет века е попаднала в една деспотична, варварска и изостанала азиатска империя, откъснала ни от европейската цивилизация и нанесла ни рани, които все още не са напълно излекувани. За мен със сигурност трябва за всеки един от трите периода в българската история - средновековната, модерната и съвременната, да започне публичен академичен дебат. Създаването на добър учебник по история е добър повод за неговото стартиране.

- Какъв според вас е креативният учител?

- Това е учителят, който успява да провокира учениците. Практически в продължение на хилядолетия в обучението на следващото поколение най-важно е било знанието на факти. Днес, когато всички сме на един клик разстояние от всяка информация, когато децата в клас могат да проверят всичко в телефоните си, това, което трябва да направи учителят, е да се научи да ги провокира да мислят, да правят анализ, да извлекат изводи, да имат критичен поглед към всичко, което се научава.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Билалов като мафиот и дявол - кой го прави такъв

Билалов като мафиот и дявол - кой го прави такъв

Ваня Николова е родена в Горна Оряховица  Завършва Историческия факултет на Софийския университет  Репортер и редактор в сп. “Клуб М”  До 2006 г. е сценарист, редактор и изпълнителен продуцент в тв форматитe “Биг Брадър” 1, “Стар Академи” и др. Главен редактор на българската версия на италианското лайфстайл списание МАХ  През 2002 г

Доц. Рачо Стоев

Доц. д-р Рачо Стоев: Децата, родени по време на Виденовата криза, са по-ниски

Веганството се явява много по-нетолерантна форма на идеология от православието, което  освобождава децата от пост, казва ръководителят на секция по антропология към Института по експериментална морфология, патология и антропология с музей на БАН - Доц. Стоев, как се променя антропологично българинът

Иван Гешев: Конфискация на автомобила при пияни и дрогирани шофьори ще има огромен възпиращ ефект

Иван Гешев: Конфискация на автомобила при пияни и дрогирани шофьори ще има огромен възпиращ ефект

Още акценти от интервюто на главния прокурор пред "24 часа": Прочетох, че НСО чака от нас информация. Колебая се дали това е нахалство, или некомпетентност, или и двете  Ние сме общият враг, който сплотява хора като подсъдимия Василев, подсъдимия Прокопиев и други олигарси Ще дам всичко от себе си, за да направя това

Йордан Цонев: Кризата показа дефектите, пътя за отстраняването им трябва сами да намерим

Йордан Цонев: Кризата показа дефектите, пътя за отстраняването им трябва сами да намерим

Сегашният икономически модел се изчерпва, доколкото увеличи неравенствата. Свят, в който 1% от хората притежават повече от останалите 99%, е обременен с огромни социални конфликти, казва зам.-председателят на ПГ на ДПС ДПС коригира мярката 60/40 и тя стана работеща, също някои от заемите на ББР за хората и за бизнеса ДДС може да се диференцира

Георги Марков

Георги Марков: Провал с коронакризата може да помете правителства в Европа

Начинът, по който се справи Борисов, му носи нов мандат, казва депутатът от ГЕРБ Още акценти от интервюто: Няма друг демократ в Европа като Бойко, грижи се и за опозицията От аферата в Костинброд, вдъхновена от Мая Манолова, създаде цял омбудсман Какво е да строши лев да развие и “Да, България” с т.нар

ПЕТЪР КЪНЕВ

Петър Кънев: При всяка криза и бизнесът, и хората се обръщат към държавата - нищо страшно! В целия свят е така

В надзорите на важни компании трябва да доминира опозицията, казва председателят на икономическата комисия в парламента Още акценти Защо само у нас държавата е лош стопанин? И въпреки това по-лош от държавния монопол се оказва частният Лошото е, че не се включиха вестниците и списанията в проекта за намаляване на ДДС

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Нора Гудев е психотерапевт в Лондон.

Нора Гудев, психотерапевт: На хората им е нужен кураж, а не всяване на страх

Има полза от епидемията - интересуваме се повече от здравето си, казва българката, която преболедува К-19 и помага на бездомни в Лондон Българката Нора Гудев е психотерапевт в Лондон. Идва преди 12 г. в британската столица, за да учи журналистика, но още по време на следването си започва да помага на хора, преминаващи през трудни житейски ситуации

Даме Стойков

Даме Стойков: Преживях ужаса COVID-19, имам антитела, ще давам кръв за серум

Мерките срещу коронавируса бяха взети навреме и това смекчи броя на заразените Председателят на Обединени спортни клубове “Локомотив” (Сф) и вицепрезидент на федерацията по джудо Даме Стойков бе заразен с коронавирус през март. След лечение в болница и карантина той се възстанови. През април бившият национал по джудо и участник на олимпийските

МУРАВЕЙ РАДЕВ

Муравей Радев: Свалянето на ДДС и раздаването на пари може да доведе до Виденова катастрофа

Има по-лесно решение – 150 млн. лв. да постъпят в хазната, а този бизнес да ги получи директно по определени правила и ред веднага, казва бившият финансов министър Още акценти: Когато нещо работи добре, не се пипа. Дори и с благородни на пръв поглед цели Повече държава - да, ако може, двойно повече, но в публичния сектор

Екатерина Тупарева

Екатерина Тупарева: Надявам се българските рекламодатели да подкрепят повече българските медии

Фармацията, финансите и магазините са категориите, чиито инвестиции в реклама нарастват, казва главният изпълнителен директор на комуникационната компания “Огилви груп България” - Г-жо Тупарева, има ли голям спад на рекламния пазар у нас заради пандемията от коронавирус? - Очакваната икономическа криза в световен мащаб, за съжаление

Черният сценарий: наесен силна втора  вълна COVID-19, съчетана с грип и морбили

Черният сценарий: наесен силна втора вълна COVID-19, съчетана с грип и морбили

СЗО оценява, че се справяме с коронавируса, но отпускане може да нанесе такъв удар 3 в 1  Сега е добър момент за малко забавяне на темпото на живот и продължаване на внимателното общуване на ръба на физическата изолация Истината е, че никой не може да “види” ясно в бъдещето как ще се държи пандемията България отрано взе мерки

КРИСТИАН КОСТОВ

Кристиан Костов: В Москва излизаме само до супермаркет или аптека

Правя музика за европейския, азиатския и англо-американския пазар Кристиан Костов стана популярен у нас покрай участието си в “Х Фактор” през 2015 и 2016 г., когато се класира втори. През 2017 г. представя страната ни на Евровизия. Миналата година участва в най-голямото тв шоу за професионални световни изпълнители в Китай - Singer

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber