Комисар Росен Рапчев: Между 16 и 19 ч - най-смъртоносното време на пътя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7519686 Комисар Росен Рапчев: Между 16 и 19 ч - най-смъртоносното време на пътя Комисар Росен Рапчев: Между 16 и 19 ч - най-смъртоносното време на пътя www.24chasa.bg
Комисар Росен Рапчев СНИМКА: Пиер Петров

Пътни полицаи с мотоциклети контролират специално мотористите, казва в интервю началникът на отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция” комисар Росен Рапчев

- Комисар Рапчев, доста жертви в катастрофи има през последните дни. Виждате ли нещо общо между инцидентите?

- Да, в дните от 14 до 20 юни се случиха много инциденти с 24 загинали. Основните причини са несъобразената скорост и отнемането на предимство. Тези нарушения са причината за предприемане на неправилните изпреварвания, загубата на контрол над превозното средство и навлизането в лентата за насрещното движение.

За тези дни имаме 4 челни сблъсъка, 2 инцидента със загинали пешеходци, 3-ма мотоциклетисти са загубили живота си след сблъсък с автомобил, загинали са и двама велосипедисти.

Няма точно определен механизъм, при който са настъпили произшествията. Случват се на всякакъв тип пътища - магистрали, първи, втори и трети клас, както и общински.

Затова апелираме всички участници в движението да бъдат изключително внимателни и толерантни. Водачите да се движат с намалена скорост, защото това ще подпомогне по-добрата реакция при възникнала критична ситуация, а това намалява вероятността за инцидент.

Предупреждаваме водачите да не предприемат рискови изпреварвания и да го правят само когато са сигурни. Шофьорите да са с повишено внимание особено при приближаване на кръстовища, както и когато до пътя забележат присъствието на деца. Адреналинът вдига емоциите на мотористите, но движението с висока скорост и минаването между автомобилите увеличава риска от катастрофа.

Пешеходците пък да внимават дори при пресичане на разрешено място и да се уверят, че автомобилът, който приближава, ще успее да спре навреме.

Молим родителите да пресичат пътното платно внимателно пред децата си и с личен пример да показват необходимостта от спазване на правилата. Особено важно е да не се дават МПС-та на ученици, които нямат правоспособност. Най-вече акцентираме към младежите, които управляват мотоциклети и имат категория А1, но се качват на мощни, за което се изисква по-голяма възраст.

Водачите на превозни средства да не сядат зад волана след употреба на алкохол и/или наркотици. Трябва да се внимава и при возене на близък към болницата, тъй като бързането може да доведе до по-сериозни последици.

- Статистически през лятото има най-много жертви в катастрофи. Какви мерки вземате?

- През лятото се усилва интензивността на движението, затова и аварийността се увеличава. Намаляването на жертвите по пътищата е отговорност както на всички държавни институции и неправителствени организации, така и на цялото общество.

МВР е част от процеса по ограничаване на инцидентите. Както всяка година и тази сме предприели всички мерки за обезопасяване на летния сезон. Интензивността на движението през тези месеци е основно към курортите и към граничните пунктове. Много чужди граждани от Сърбия и Македония също идват в България, а румънци транзитно преминават в посока Гърция. Също така голям брой турски граждани, работещи или живеещи в Западна Европа, пътуват до родните места. Всичко това увеличава и натоварва трафика, а оттам и вероятността за възникване на пътни инциденти.

На полицейските служители е разпоредено да извършват мониторинг на пътната мрежа. Наблегнали сме на маркировката, хоризонталната и вертикалната сигнализация (пътни знаци), еластичните огради (мантинели) и видимостта на пътните принадлежности особено в зоните на кръстовища. Когато установим нередност, изпращаме предупреждения, сигнални писма или разпореждане на стопаните на пътищата, за да се отстранят.

Във връзка с анализа на участъците с концентрация на произшествия сме създали организация за постоянно присъствие на полицейски служители с цел регулиране и подпомагане на движението, както и на местата със засилен трафик и на районите с временна организация на движението (ремонти), където могат да се образуват тапи.

В контрола са включени и служители от Охранителна и Териториална полиция, които да осъществят контрол на движението особено в малките населени места.

Забелязали сме, че мотористите, които нарушават правилата, са трудно разпознаваеми. Затова сме включили екипи с мотоциклети. Освен че са по-мобилни в трафика, те ще контролират водачите на мотори.

Целогодишно се осъществява контрол за поставянето на колани от водачите и пътниците, като особено внимание се обръща на средствата за обезопасяване на деца.

Оказваме и съдействие за спирането на тежкотоварни автомобили, където е въведена забрана за движението им. Забраната е в сила от 1 юни до 15 септември и е за определени участъци от пътната мрежа в дните петък, събота и неделя в различни часове.

- Как стояха нещата през летния сезон миналата година и какви бяха причините за инцидентите?

- Основните причини за инциденти през юли и август бяха несъобразена скорост, отнемането на предимство и неправилните маневри.

За тези 2 месеца м. г. е имало 1387 тежки ПТП-та, или с 45 по-малко от 2017 г. Загиналите са 148 души, или 17 повече, а ранените са 1763-ма, което е със 140 по-малко.

Най-голям е броят на инцидентите при сблъсък с друго превозно средство - странично, челно и отзад. Така са загинали 56 души, или с 12 повече от 2017 г.

от всички катастрофи с

пострадали през лятото

стават в интервала

от 16 до 19 часа

49 са намерили смъртта си, след като са самокатастрофирали. 20 пък за загиналите пешеходци и макар 2017 г. да са били с 8 повече, това не ни успокоява, напротив. Работим по превенцията с тази уязвима група участници в движението.

За същия период 6 са загиналите велосипедисти, което е доста сериозно увеличение, сравнено от 2-мата, починали през 2017 г.

Поради несъобразена скорост са загинали 45 души, като числото е същото и за 2017 г.

При отнемане на предимство са загинали 13 души, а през 2017 г. са били двойно повече.

При неправилни маневри, най-вече навлизане в насрещното, са загинали 36 души, което е с 30 повече от 2017 г.

- А кога се случват най-често инцидентите през летния сезон?

- В интервала между 16 и 19 часа. В този времеви период са станали 90% от инцидентите с пострадали. Между 17 и 18 часа пък е най-смъртоносният интервал с 28 загинали, а 165 са били ранени.

- Казвате, че скоростта, било пряко или косвено, е най-големият причинител на катастрофи. Колко са заснетите от началото на годината?

- За първите 5 месеца има над 180 хил. нарушения повече от м.г., не само за скорост. Издадените фишове и електронни фишове са със 160 000 повече. Тези за скорост са с близо над 100 000 повече, или 318 151.

Независимо от завишения брой глоби и наказателна дейност обаче не виждаме желания ефект и пътните инциденти намаляват с много бавни темпове спрямо м.г.

- А проверките за алкохол, дрога и каращи без книжки?

- До 10 юни са установени 6547, или с около 1000 по-малко от м.г. Спад има и при каращите след употреба на алкохол - сега са малко над 4200, а през 2018 г. са били над 5000. Заради дрога сме прекратили регистрациите на над 540 коли, а през 2018 г. са били над 600. Тоест бележим спад навсякъде.

- Имаше предложение водачите над 65 г. да минават допълнителни тестове и курсове. Какво е вашето мнение?

- Би било дискриминационно да се заложат допълнителни курсове за която и да е възрастова група. Според нас обаче е важно водачите над 65 г. да минават по-често на медицински прегледи, защото влошаването на здравето на човек може да стане причина за инцидент.

Затова според нас е необходимо лекарите, които издават медицинските удостоверения за водачи над 65 г., да правят съвестно прегледите и гражданите с нарушено зрение или друг здравен проблем, непозволяващ управлението на автомобил, да станат пасажери или да се движат с градския транспорт, за да няма риск за другите участници в пътното движение.

В същото време знаем доста водачи, които са на завидна възраст и имат изключително добри рефлекси и реакции.

Затова според нас не трябва да дискриминираме хората, но медицинският контрол трябва да е завишен.

- А на колко време според вас трябва да се минава на тези прегледи?

- В момента се минават при подмяна на книжката. Това се случва на всеки 10 г. Според нас за по-възрастните водачи трябва да се издават по-често. Не мога обаче да се ангажирам с точен период, нека се направят анализи и да се прецени.

Да, наистина, неудобно е възрастните хора да ходят на такива прегледи, но ако може да се преценява състоянието им, ще е добре както за тях, така и за останалите участници в движението.

--------------

CV

- Роден през 1970 г. в София

- Завършва Националната спортна академия

- Постъпва на работа в МВР през 1996 г.

- Дългогодишен представител на България в TISPOL

- Преминал през всички нива в МВР

- Дълги години е бил началник на сектор “Контрол на пътното движение” в отдел “Пътна полиция” на Главна дирекция “Национална поли-ция”

- От 2018 г. е началник на отдел “Пътна полиция” на Главна дирекция “Национална полиция”

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Нанси Шилър: Дарихме 221 млн. долара в 886 проекта

Повече от половината от тези средства са отпуснати от Фондация “Америка за България” за образование в страната, казва президентът на Фондацията Част от екипа на “Америка за България”, отговарящ за проектите на фондацията заедно с президентката Нанси Шилър, разказват за някои от най-успешните ѝ инициативи

Проф. Антоний Тодоров: С Мая Манолова за първи път има условия за пробив в управлението на ГЕРБ в столицата

Още акценти от интервюто: Тя в момента не е изпълнителна власт, за да решава проблеми. Нейната работа като омбудсман е именно да говори И Фандъкова, като е започнала като кмет, не е имала по-голям опит от нея. Хората се учат Нинова развърза ръцете на градската организация да подкрепи кандидатура на обществения защитник в София Резултатите

Марта Вачкова: Баща ми страдаше от Митко Бомбата. А аз се радвам, когато ме сочат: Виж, мамо, сестра Жекова!

Актрисата отпразнува 60-ия си юбилей на морето заобиколена от приятели, както в детството си - Г-жо Вачкова, това лято отпразнувахте 60-ия си юбилеен рожден ден на морето, нали така? - Да, като в детството ми. Когато бях малка, винаги прекарвах рождения си ден на морето. От една страна, като ученичка страдах, че не съм със съучениците си

Асен Александров: Най-сетне на учителя се дава свобода той да е царят в клас, а не учебната програма

Атестирането е добър подход, трябва да се мисли и за стимули на тази база - сега разликата между най-добрия и най-лошия преподавател е до 30 лв. на месец, казва директорът на столичното 51-о средно училище "Елисавета Багряна" - Г-н Александров, защо трябва учителите да бъдат атестирани - за първи път се въвежда редовно оценяване на всеки 4 години

Кирил Добрев: Дребнавостта не отива на БСП и ако нещо е добро за София - като Мая Манолова, няма проблем да го подкрепим

Още акценти от интервюто със зам.-председателя на БСП: Само ние имаме вроден инстинкт да оставяме на заден план тяснопартийните си интереси. Изискваме обаче уважение и принципност В тази кампания ще изненадаме избирателя с изцяло ново поколение политици в БСП, готово да влезе сега в местната власт.

Емил Нешев: Единствени в ЕС сме без хеликоптер линейка, а ни трябват поне 5 за реакция в “златния час”

Още акценти от интервюто: Лятно време спасяването е само на ръце, колата стига, докъдето има път, казва шефът на Планинската спасителна служба Губят се хората, които подценяват планината Само през миналата седмица имахме 10 спасителни акции  Издирването на туристи може да струва и 150 хил. евро Тръгвайте към върховете с уважение и респект В

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Николай Димитров: Промените в Несебър са видими и ярки, за мен най-важна е оценката на хората

Не само градът, а и съставните селища са живи и многолюдни, казва кметът на Несебър  Държа на проектите с директно отношение към подобряване на жизнените условия в общината Административното ръководство се старае да предоставя максимално качествени и достъпни услуги независимо от финансовия ресурс - Г-н Димитров,

Таро Коно: България е силен лидер в усилията за просперитет на Балканите

В Черно и Южнокитайско море трябва да се гарантира свобода на корабоплаването и мирно разрешаване на споровете,  казва министърът на външните работи на Япония - Г-н министър, каква е основната цел на посещението ви в България? - За мен е изключително радостно, че имам възможността да посетя България по повод “трите годишнини” в японско-българските

Тихомир Безлов: Големи чужди разузнавания нямат проблем да получат наши лични данни

Хакерите на НАП - или анархисти на ХХI в., или гонят меркантилна цел - Хакнаха НАП, последва опит, но безуспешeн, да хакнат Комисията за защита на личните данни. Онзиден пък научихме, че измамници се възползват от ситуацията и се опитват да крадат пароли от банки чрез имейли. На какво да отдадем хакерската активност в горещото лято, г-н Безлов

Гадателката на Берлускони: Ще има голяма икономическа криза и след 10 г. българите ще се върнат в родината

Европейският съюз ще се промени, чакат ни проблеми с еврото и успехи във футбола, прогнозира гадателката на Берлускони  - Теодора Стефанова - Според вашата прогноза българите от чужбина ще се завърнат обратно в България след 10 години... - Да, убедена съм, че ще се случи това. Една голяма маса българи, дори такива от смесени бракове,

Проф. Емил Ботев: Активна е сеизмичната зона в Гърция и Западна Турция, ние сме в период на затишие

-  Очакваме трус от Вранча, дано не е с магнитуд над 7,5, защото ще разлюлее сериозно северните ни райони - Ние сме си “отметнали” катастрофите по статистика в началото на миналия век - Проф. Ботев, да се плашим ли от труса с магнитуд 6 в Измир? Преди това в четвъртък там люля и 4,8, предните дни земетресения се усетиха в Гърция, а и в София.

Манолова: Кафявите лъжи срещу мен няма да ме спрат, а само ще ме амбицират, реша ли да се кандидатирам

Още акценти от интервюто с омбудсмана: Освен кандидата на “Спаси София” не съм чула някой друг да се е заявил. Кое  налага аз да го правя? Не аз се бавя, а някой много бърза. Не вярвайте на “източници до мен, които били наясно с моите планове” - съвсем не са Става все по-трудно, дори невъзможно да защитавам гражданите,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber