За правото на собственост и правото на придвижване

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7498095 За правото на собственост и правото на придвижване За правото на собственост и правото на придвижване www.24chasa.bg

Защо трябва споровете за цената на отчуждаване да не спират строежа на пътища

Аз съм потомък на хора, пострадали от принудително отчуждаване. Къщата на баба ми бе насилствено съборена, а теренът - отчужден, за да се вдигне върху него отвратителен соцблок.

Къщата бе прекрасна - голяма и много красива в стила на късния дунавски необарок. Навремето дядо ми предпочел да купи голяма и хубава къща за семейството си, а не магазина, където е бил бизнесът му. Ако го беше направил, щеше да го хване реституцията, но за принудително съборената му къща нямаше компенсация след 10 ноември, а това си беше чиста комунистическа репресия.

Къщата я събориха, за да могат да вдигнат грозотията на мястото на историческия център на Силистра. Освен къщата на дядо ми събориха и още две съседни - също много красиви, и загрозиха трайно града. Спокойно можеха да направят това, което направиха, на гола поляна, но другарите искаха да живеят в центъра.

Помня и драматичния начин, по който го преживяваха близките ми, а и други хора, които само бяха заплашени с евентуално отчуждаване.

Въпреки това аз безусловно подкрепям новия законопроект, който предлага споровете за размера на обезщетението при отчуждаване за строеж на магистрали да не спират изпълнението им. Защото е очевидно, че има нужда от нови и добри пътища, а рекетът със съдебните спорове за размера на обезщетението силно затруднява строежа на магистрали.

Убеден съм, че правото на собственост е най-важното право и без него рухва всичко. Но също така знам от обичайното право, че е в реда на нещата поземлените собственици да отстъпват част от собствеността си за пътища. В съвременното право се наричат сервитутни права. Тоест собствениците на имоти, върху които преминават пътища, имат права и те трябва да бъдат уважавани. Но и гражданите, които се нуждаят от пътища, също имат право на придвижване.

Доколкото новият законопроект запазва правото на собственика да търси цената, която смята, че струва неговият имот, аз не виждам посегателство върху правото на собственост. Струва ми се, че ветото на президента и последвалото сезиране на Конституционния съд са просто заяждане с правителството, а не защита на базово право. Да оставим настрана, че по принцип имотите, които се отчуждават за пътища, са форма на тарикатски бизнес. Група граждани, които са по-отворени от останалите, изкупуват терените, по които ще минават пътища, и после изнудват държавата за пари. Не казвам, че всички те разполагат с вътрешна информация за маршрутите, но е напълно възможно и да е така. Това не са дребни земеделци, които се издържат от нивата си. А след като споровете са оставени в полето на съдилищата, не виждам и какво евентуално нарушение на конституцията може да се съзира.

Иначе правото да налага вето е най-важното правомощие на българския президент. Той трябва да го използва активно, защото така се прилага на практика принципът на контрол на властите, формулиран от Шарл Луи де Секонда, барон дьо Ла Бред и дьо Монтескьо, и възприет от всички съвременни демокрации. Check and Balances е принцип, който е стигнал съвършенство в устройството на Съединените щати, без него не може да функционира нито една демокрация. Това право на българския президент служи да не позволява правителствата и легислатурата да се самозабравят, опиянени от своята непогрешимост. Но както и с всяко друго право не е хубаво с него да се злоупотребява и да се ползва самоцелно.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Как да гледаме на миналото си

21 август. Незабравим ден. Моето степенуване: Пучът в Москва 1991-а. Инвазията в Чехословакия 1968-а. Турция затваря границата при Голямата екскурзия 1989-а. Решителни боеве на Шипка 1877-а. Събаряне на мавзолея на Георги Димитров 1999-а...  Мавзолеят. Няма как да се промени миналото. То е в недостъпно измерение, но е част от нас със спомен

Германските медии: Не правете VW в Турция

Турски журналист предупреди, че такава стъпка ще укрепи режима на Ердоган Германските медии остро атакуват решението на концерна “Фолксваген” да построи нов завод евентуално в Турция. Във вестник “Ди Цайт” известният турски журналист Джан Дюндар, който получи убежище в Германия, предупреждава, че подобна сделка ще укрепи силата на диктатора

За сигналите до ВСС и до прокуратурата за “Златен век”

Никой не би следвало да се намесва в дейността на административния орган при издаването на административен акт, а инициативният комитет “Лозенец” прави точно това Като юристи – специалисти по административно право и административен процес, с колегата професор д-р Димитър Костов се запознахме и дадохме становище относно правната страна на казуса

Наздраве на шегаджиите главни редактори - баща и син, които управляват от масата във Варна!

“24 часа” пожелава “Наздраве!” на шегаджиите - баща и син главни редактори, които управляват медиите си от масата във Варна. В “24 часа” приемаме употребата на алкохол преди 20 часа като нездравословен и остарял тренд. А когато се прибавят и високите августовски температури, това може да обърка сериозно освен поредността на чашите и реалността

Една четвърт от германците са с чужд произход

25,5% от хората, живеещи в Германия, са с миграционен произход. Повече от половината от тях са и с немски паспорт. Това съобщи статистическата служба на ФРГ, публикувайки данни за 2018 година. Забелязва се леко покачване в сравнение с 2017 г. За гражданин с миграциноен произход се смята всеки, който не е роден или поне един от родителите му не е

"Фолксваген" иде - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Вижте останалите карикатури

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Вождът на червенокожите, версия 2.0. Или как ДАНС арестува сина ми за нерешени задачи

ДАНС влиза в училищата. Нов закон предвижда цялата информация от дневниците вече да е достояние на полицията и разведката. Аз приветствам този почин! Най-сетне ще разбера какви ги върши синковецът и наистина ли от осем месеца не са правили никакви контролни и класни. Едва изчаках законът да влезе в сила и веднага се възползвах от него.

Народната музика победи чалгата

Проучване на Център "Тренд" по поръчка на "24 часа" - След това идват чалга и поп почти поравно - Всеки трети ходи на концерти - Българските изпълнители по-харесвани от чуждите Каква музика се слуша най-много от българите? Отговора на този въпрос дава национално представително проучване на Изследователския център “Тренд” по поръчка на “24 часа”

Патриарх Неофит: Нека пресветлят образ на Божията майка, прославян днес, бъде всякога пред нас

Българската патриаршия публикува на сайта си официално слово на патриарх Неофит по случай днешния празник "Успение на Пресветата Богородица. Вижте го: "ВАШИ ПРЕОСВЕЩЕНСТВА, БОГОЛЮБИВИ ОТЦИ, ВЪЗЛЮБЕНИ В ГОСПОДА, Събрани в скъпата за сърцата ни Троянска света обител, с едно сърце и една уста възхваляваме и прославяме Пресветата наша Владичица и

Защо у нас е по-вероятно да се удавиш, отколкото в Германия или Италия

Само 20% от българите могат да плуват, във Великобритания - 80 процента Мeдиите са залети с основния принцип, който предпазва хората от удавяне. За да не се удавиш, не влизай в морето! Те обясняват колко страшно е морето и как, ако те докосне мъртвото вълнение, и си мъртъв! Истината е по-друга. Основна причина, която води до удавяне, е,

Ваканцията на Радев - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Вижте останалите карикатури

Юлиян Попов: Без метрото София щеше да е задръстена, мръсна, бавна и изнервена

Трябва ли да се ограничи разрастването на метрото в София? Този въпрос се повдигна наскоро. Според мен - не. По няколко причини. 1. Софийското метро е безспорен успех. Без него София щеше да е непоносимо задръстена, мръсна, бавна и изнервена. 2. Метрото не само замества съществуващи транспортни маршрути

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber