Георги Терзийски: До лятото ще завършим ремонтите по магистрала “Тракия”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7409402 Георги Терзийски: До лятото ще завършим ремонтите по магистрала “Тракия” Георги Терзийски: До лятото ще завършим ремонтите по магистрала “Тракия” www.24chasa.bg
СНИМКА: Румяна Тонева

Надявам се, че дотогава ще отпушим и движението към Гърция

Освен “Хемус” сред приоритетите тази година е и магистралата до Калотина

Ръководството на агенцията взема под внимание мнението на превозвачите за толсистемата, но засега в закона е записано, че тя влиза в сила от 16 август, казва Георги Терзийски, председател на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура”.

- Г-н Терзийски, отскоро оглавявате Агенция “Пътна инфраструктура”. Кои са задачите, с които първо се заехте?

- В момента, в който новият Управителен съвет пое ръководството на агенцията, трябваше веднага да влезем в проблемите и плановете. Основните задачи са продължаване на строителството на магистралите “Хемус” и “Струма”, както и стартирането на новите проекти: Калотина - София, Видин - Ботевград, Русе - Велико Търново, довършването на обходния път на Габрово, изграждането на обхода на Поморие, както и връзката на магистрала “Тракия” със столичния жк “Младост”.

Проектите не са малко, нямаме и минута за губене, нашите екипи работят много интензивно. През следващите 3-4 години по отношение на пътната инфраструктура България ще се превърне в голяма строителна площадка. Бъдещето на Северна България е свързано с доизграждане на магистрала “Хемус”, със строителството на магистралите Русе-Велико Търново и Видин-Ботевград, тъй като с тях ще осигурим бърза и безопасна комуникация между София, Варна, Русе и Видин. Изпълнението на тези проекти ще даде същия ефект, какъвто имаше завършването на “Тракия” и “Марица” в Южна България. Пътувайки по направлението София- Бургас, се вижда как за кратко време край магистралите бяха създадени индустриални зони, логистични центрове. Това води до нови работни места и до възможността за интензивно развитие на тези райони. Асфалт може и да не се яде, но създава стандарт, работни места и перспектива за съответните райони. Остават броени дни до стартирането на изграждането на участъците от магистрала “Хемус”, за които в края на миналата година правителството осигури 1,3 млрд. лв. Цялото 134-километрово трасе е разделено на шест участъка. До дни започва работата по отсечките Боаза - пътен възел “Дерманци” и от пътен възел “Каленик” до пресичането на главния път Ловеч - Плевен.

За първите три участъка има технически проекти. В момента вървят процедурите за изработване на парцеларните планове и установяване на имотите, които ще бъдат засегнати от строителството. За другите три участъка от главния път Плевен - Ловеч до пътя Русе - Велико Търново техническите проекти ще бъдат изготвени през 2019-а, а от 2020 г. ще започне строителството.

- Трафикът през май традиционно е натоварен заради повечето почивни дни. Погрижихте ли се от АПИ за безпроблемното пътуване на българите?

- Една от основните задачи на агенцията е осигуряване на пропускателна способност по републиканските пътища. В момента с Главна дирекция “Национална полиция” дискутираме допълнителните мерки за създаване на още по-добра организация по време на празниците и пътуването на гражданите. От години се ограничава движението на автомобили над 12 тона в последния работен ден преди празника от 16 до 20 ч., като целта е да се повиши безопасността и да се увеличи пропускателната способност в участъците с интензивен трафик. Тежкотоварните превози се спират и в последния почивен ден от 14 до 20 ч.

За улеснение на пътуващите в участъците в ремонт на “Тракия” и “Хемус” по виадуктите сме предприели мерки и в петък и събота, когато много хора тръгват на път, респективно и в първите почивни дни, да се осигуряват по две ленти за движение в посоките Бургас и Варна, а в последния почивен ден движението се обръща в посока София. Надявам се за почивните дни за Великден и Гергьовден организацията да бъде такава, че да създадем минимум неудобства на гражданите. Призовавам шофьорите при интензивния трафик да карат внимателно и със съобразена с метеорологичните условия скорост и да спазват ограниченията и правилата за движение по пътищата. Особено внимание обръщам на това да не се използват аварийните ленти на магистралните участъци за по-бързо придвижване. Рисковото и емоционално шофиране може да създаде предпоставки за тежки катастрофи. Нека бъдем толерантни на пътя и да се държим така, както искаме другите да се държат с нас.

- Стартираха нови ремонти по магистралите, ще има ли тапи и през идващото лято?

- Летният сезон е най-подходящ за извършване на строително-монтажни работи. В същото време това е периодът, в който хората най-много пътуват. В момента се ремонтират стари участъци по “Тракия” и “Хемус”, които не са обновявани повече от 20-30 години. Ремонтираме три виадукта на “Хемус” на територията на Софийска област и тръбата за София на тунел “Витиня”. На “Тракия” също се ремонтират три виадукта и два моста. Работата ще продължи до началото на летния сезон, така че пътуващите да бъдат максимално улеснени в посока Бургас. По “Хемус” също строителните дейности на виадуктите ще бъдат завършени до началото на летния сезон, с изключние на тунел “Витиня”. Амбициите ни са максимално бързо да завършим ремонта там, което ще даде възможността за безпроблемно пътуване в посока Варна. Надяваме се до началото на лятото да приключим с изграждането на първата отсечка в участъка от Благоевград до Крупник на магистрала “Струма”, което ще отпуши движението към Гърция.

- Защо бе избрана “Автомагистрали” да строи толкова важен обект като магистрала “Хемус”, а не шест отделни фирми?

- Нека не бъдем нихилисти по отношение на възможностите на държавни компании да изграждат големи инфраструктурни обекти. “Автомагистрали” ЕАД беше избрана при спазване на всички изисквания на Закона за обществените поръчки. Компанията има необходимия капацитет, екипът е от компетентни специалисти. Аз съм убеден, че строителството на магистрала “Хемус” ще стане бързо и ефективно, което ще осигури по-добрата свързаност в региона.

- Ще бъде ли спазен срокът за завършване на магистрала “Струма”? Кога може да има избран изпълнител за участъка през Кресненското дефиле?

- Това е най-широкомащабният проект, който е изпълнявала агенцията в нейната 136-годишна история. Плановете за 2019 г. са да имаме избран изпълнител на най-сложния участък - този през Кресненското дефиле, и веднага след това да започнат проектирането и строителството, за да не загубим и 1 евро от финансирането по програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”.

През февруари тръжните комисии отвориха офертите на кандидатите за изграждането на платното за София в участъка между Крупник и Кресна и интересът е изключително голям. Това са компании със сериозен международен опит. Самият факт, че те участват в тази процедура, е гаранция за нейната прозрачност и за нейната законосъобразност въпреки опитите за внушения, които бяха направени дни преди подаването на офертите. Индикативната стойност на строителството е 875 млн. лв. Изграждането на този участък от автомагистралата ще е предизвикателство за бранша, защото трябва да се работи на изключително сложен терен.

Целият екип на агенцията е решен да завърши максимално бързо строителството на магистрала “Струма”. Една от основните ни функции е осъществяване на контрол на всички фази на строителството на пътищата. Екипите ни не правят компромиси по отношение на процедурите и качеството на изпълнение. Агенцията разполага със специализирано звено - Института по пътища и мостове, който извършва контрол по изпълнението на съответните отсечки и дава становища, когато е необходимо да бъдат направени коригиращи мерки по време на строителството.

- Кои големи проекти ще бъдат стартирани до края на годината?

- Един от първите приоритети е магистралата София-Калотина, която е разделена на три отсечки. Едната ще бъде финансирана по механизма “Свързана Европа”, останалите две ще се изграждат със средства от републиканския бюджет. Имаме избрани изпълнители за два участъка с дължина 31,5 км. Това е трасето от ГКПП Калотина до Сливница. През тази година започваме строителството и най-късно до средата на 2021 г. ще приключим. За последната отсечка, която започва на около 7 км от Сливница и е до връзката на северната скоростна тангента, се изготвя технически проект и ПУП-ове за съответните имоти.

Другият обект, който предстои да стартира, е обходът на Поморие. Има избрани изпълнители и подписани договори, но строителството бе блокирано от жалби по отчуждаването на имотите. Очаквам през следващите месеци да има разрешение на въпроса. Друг много важен проект е изграждането на над 6 км от софийския околовръстен път - от “Цариградско шосе” до кв. “Младост”. Тук също имаме изпълнител, но изборът му се обжалва и чакаме решението на КЗК. Срокът за изграждането е 910 дни. Този участък е много важен, тъй като ще облекчи изключително много връзката между магистралите “Струма” и “Тракия” и движението на транзитния трафик.

- Наскоро в парламента бяха внесени промени в Закона за държавната собственост, които предвиждат при обжалване на процедура за отчуждаване на имот да не се спират големи проекти. Необходими ли са подобни изменения според вас?

- Абсолютно необходими са, защото практиката показва, че проектите се бавят предимно заради жалби. А те са свързани основно с размера на съответните обезщетения и докато спорът бъде решен, строителството може да върви.

- Очаквате ли толсистемата да заработи в срок?

- Към момента срокът, който е заложен в Закона за пътищата, е 16 август 2019 г. и работим с такъв времеви хоризонт.

- Електронната винетка стартира в срок, но създаде проблеми за шофьорите. Ще има ли подобни и при толтаксите?

- Въвеждането на електронната винетка ни даде добър опит и всички грешки са отчетени. В момента структурираме екипите на Националното толуправление заедно с техническите мероприятия, свързани с изграждането на системата. Ще направим тестове на системите, така че да сведем до минимум евентуални проблеми при въвеждане на толсистемата.

- От КРИБ поискаха отлагането и промяната на обхвата на пътищата, които влизат в нея. Обмисляли ли сте подобни изменения?

- Ръководството на агенцията взема под внимание мнението както на превозвачите, така и на работодателските организации. Има възможности да се огледат и обсъдят както обхватът на мрежата, така и аргументите, свързани с тарифирането. Това е процес, който трябва да бъде извървян и да удовлетвори в голяма степен всички страни. От една страна, пътищата да получат своето необходимо финансиране, за да бъдат поддържани, от друга - съответно ползвателите да получат качеството, което желаят, за да пътуват удобно и безопасно.

- От КРИБ твърдят, че консултантът по системата - Световната банка, изчислява, че АПИ няма как да изхарчи целевите средства, които ще бъдат генерирани от смесената система за пътно таксуване.

- Не мога да се съглася, че няма да имаме възможността да оползотворим по най-добрия начин средствата, които ще бъдат осигурени чрез въвеждането на толсистемата и електронните винетки. Секторът има нужда от това финансиране, за да се осигури нормалното състояние на българските пътища. Сигурен съм, че строителният бранш има капацитета да го направи.

- Каква е финалната сума, инвестирана в изграждането на толсистемата?

- Договорът за техническо изпълнение с “Капш” е на стойност 149 млн. лв. без ДДС, които ще бъдат дължими при въвеждането на системата. Това означава, че към момента те не са платени. Не бих казал, че се правят разходи, които не са обосновани. Внедряването на електронната система за таксуване е може би най-генералната промяна в транспортния сектор, която се прави в последните 20 години.

- Имаше идея камерите на толсистемата да бъдат използвани за измервания на средна скорост и ако някой я превиши, да бъде глобяван. Ще се реализира ли това намерение?

- Агенцията не може да осъществява контрол върху скоростта на движението. Той е в правомощията на МВР. Ако се реши камерите на толсистемата да отчитат и скорост, трябва да се адаптират за разпознаване на регистрационни номера от точка до точка. Това е въпрос на бъдещи съвместни разговори и процедури.

- Намалял ли е броят на нарушителите след въвеждането на електронната система за таксуване?

- Мога да твърдя, че въвеждането на електронната винетка дисциплинира шофьорите и това е видно и от продажбите. Досега са продадени над 2,7 млн. винетки за повече от 180 млн. лв.

- След трагичния инцидент на пътя за Маказа отново бяха отправени обвинения към АПИ за безстопанственост.

- Струва ми се, че е странно представители на неправителствения сектор да обявяват мнение по отношение на инциденти, които са в досъдебна процедура.

Пътят е изграден и сигнализиран в съответствие с проекта, който е одобрен от съответните компетентни органи. За мен е притеснително, че за пореден път се правят внушения, вменява се вина на АПИ като собственик на пътищата от неправителствени организации на ръба на обвинението, при положение че други органи са компетентните да извършват такива действия. Имам предвид априори да се създава впечатление за престъпна безстопанственост на собственика на пътя, както например прави Институтът за пътна безопасност.

От много хора, свързани с пътищата, както и от юристи, получавам съвети, че това може да бъде оспорено, дори по съдебен ред, за да се даде възможност на агенцията да бъде защитена. Но нека юристите и специалистите се произнесат по отношение на тези обвинения и внушения и по компетентността на хората, които ги правят.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Марта Вачкова: Баща ми страдаше от Митко Бомбата. А аз се радвам, когато ме сочат: Виж, мамо, сестра Жекова!

Актрисата отпразнува 60-ия си юбилей на морето заобиколена от приятели, както в детството си - Г-жо Вачкова, това лято отпразнувахте 60-ия си юбилеен рожден ден на морето, нали така? - Да, като в детството ми. Когато бях малка, винаги прекарвах рождения си ден на морето. От една страна, като ученичка страдах, че не съм със съучениците си

Асен Александров: Най-сетне на учителя се дава свобода той да е царят в клас, а не учебната програма

Атестирането е добър подход, трябва да се мисли и за стимули на тази база - сега разликата между най-добрия и най-лошия преподавател е до 30 лв. на месец, казва директорът на столичното 51-о средно училище "Елисавета Багряна" - Г-н Александров, защо трябва учителите да бъдат атестирани - за първи път се въвежда редовно оценяване на всеки 4 години

Кирил Добрев: Дребнавостта не отива на БСП и ако нещо е добро за София - като Мая Манолова, няма проблем да го подкрепим

Още акценти от интервюто със зам.-председателя на БСП: Само ние имаме вроден инстинкт да оставяме на заден план тяснопартийните си интереси. Изискваме обаче уважение и принципност В тази кампания ще изненадаме избирателя с изцяло ново поколение политици в БСП, готово да влезе сега в местната власт.

Румяна Коларова: Мая Манолова изчаква септемврийската социология и е нервна - името й се коментира прекалено рано

Още акценти от интервюто: Местните избори са вододелът - оттях зависи както бъдещето на ГЕРБ, така и на лидера на БСП Номинациите ще тръгнат след 15 септември. До тогава може да има промяна в нагласите България има нужда от конструктивна лява алтернатива. Иначе дясното ще започне да предлага социалните решения Слави Трифонов е пред

Емил Нешев: Единствени в ЕС сме без хеликоптер линейка, а ни трябват поне 5 за реакция в “златния час”

Още акценти от интервюто: Лятно време спасяването е само на ръце, колата стига, докъдето има път, казва шефът на Планинската спасителна служба Губят се хората, които подценяват планината Само през миналата седмица имахме 10 спасителни акции  Издирването на туристи може да струва и 150 хил. евро Тръгвайте към върховете с уважение и респект В

Таро Коно: България е силен лидер в усилията за просперитет на Балканите

В Черно и Южнокитайско море трябва да се гарантира свобода на корабоплаването и мирно разрешаване на споровете,  казва министърът на външните работи на Япония - Г-н министър, каква е основната цел на посещението ви в България? - За мен е изключително радостно, че имам възможността да посетя България по повод “трите годишнини” в японско-българските

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Тихомир Безлов: Големи чужди разузнавания нямат проблем да получат наши лични данни

Хакерите на НАП - или анархисти на ХХI в., или гонят меркантилна цел - Хакнаха НАП, последва опит, но безуспешeн, да хакнат Комисията за защита на личните данни. Онзиден пък научихме, че измамници се възползват от ситуацията и се опитват да крадат пароли от банки чрез имейли. На какво да отдадем хакерската активност в горещото лято, г-н Безлов

Гадателката на Берлускони: Ще има голяма икономическа криза и след 10 г. българите ще се върнат в родината

Европейският съюз ще се промени, чакат ни проблеми с еврото и успехи във футбола, прогнозира гадателката на Берлускони  - Теодора Стефанова - Според вашата прогноза българите от чужбина ще се завърнат обратно в България след 10 години... - Да, убедена съм, че ще се случи това. Една голяма маса българи, дори такива от смесени бракове,

Проф. Емил Ботев: Активна е сеизмичната зона в Гърция и Западна Турция, ние сме в период на затишие

-  Очакваме трус от Вранча, дано не е с магнитуд над 7,5, защото ще разлюлее сериозно северните ни райони - Ние сме си “отметнали” катастрофите по статистика в началото на миналия век - Проф. Ботев, да се плашим ли от труса с магнитуд 6 в Измир? Преди това в четвъртък там люля и 4,8, предните дни земетресения се усетиха в Гърция, а и в София.

Манолова: Кафявите лъжи срещу мен няма да ме спрат, а само ще ме амбицират, реша ли да се кандидатирам

Още акценти от интервюто с омбудсмана: Освен кандидата на “Спаси София” не съм чула някой друг да се е заявил. Кое  налага аз да го правя? Не аз се бавя, а някой много бърза. Не вярвайте на “източници до мен, които били наясно с моите планове” - съвсем не са Става все по-трудно, дори невъзможно да защитавам гражданите,

Д-р Стефан Панайотов: Синдромът на заучената безпомощност - когато всички ти казват, че не ставаш за нищо, е най-голямото зло за ромските квартали

С Тончо Токмакчиев правим форум театър - постановки със социални проблеми, които засега са неразрешими, казва лекарят - Д-р Панайотов, какво представлява форум театърът, който организирате в Сливен и който засега представяте основно пред ромската общност там? - Преди години бях в Сърбия, където гледах представление на форум театър.

Екатерина Захариева: Съседите ни осъзнаха, че с антибългарска политика не се печелят избори

Предвиждаме законови промени, които ще спестят на хората пари за посреднически услуги, казва външният министър - Г-жо министър, наскоро българската дипломация празнува своята 140-ата годишнина. С какво смятате, че вашият мандат като министър на външните работи ще бъде запомнен в историята? - Едва ли някой човек би посмял да си постави оценка от

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber