“Фолксваген”: България или Турция

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7401022 “Фолксваген”: България или Турция “Фолксваген”: България или Турция www.24chasa.bg

Сред плюсовете на страната ни е общата икономическа среда, не стоим зле като логистика, а големината на пазара само на пръв поглед е плюс на Турция

Тези дни в немски медии се появи информация, че след Великден концернът “Фолксваген” ще избере къде да бъде новият автомобилен завод, като в последния етап са останали две държави - България и Турция. Твърди се, че другите кандидати, като Сърбия и Румъния, вече са отпаднали. – но, разбира се, нищо не е сигурно, докато не се вземе официално решение от надзорния съвет.

Да се поставим на мястото на членовете на надзорния съвет на “Фолксваген” и да разгледаме плюсовете и минусите на България и Турция за нов завод.

Големината на пазара на пръв поглед е силно предимство за Турция – все пак икономиката на Турция е над 700 милиарда евро, а българската е 55 милиарда евро. Пазарът на автомобили в Турция също е много по-голям: 600 хиляди нови автомобила годишно спрямо 35 хиляди в България. Но дали това е аргумент за нов автомобилен завод на “Фолксваген”? Съвсем не.

Въпреки че в Турция се произвеждат автомобили, турският пазар се доминира от вносни автомобили, като близо 2/3 от продажбите са внос. Преди няколко години “Фолксваген” беше номер едно в Турция – но дори и тогава не направи завод там. А сега има още по-малко смисъл. В момента турският автомобилен пазар преживява срив, продажбите спаднаха от около 1 милион годишно до около 600 хиляди и спадът продължава. “Фолксваген” вече е на трето място, а продажбите му са наполовина. По-важно е друго – новият завод ще произвежда модели на “Шкода” и “Сеат”, а тези марки нямат голям пазар в Турция. “Шкода” е на 10-то място през 2018 г., а през март 2019-а отбелязва спад от 50% в продажбите, докато “Сеат” спада с близо 60%.

При този срив на продажбите в Турция местният пазар не е аргумент за голяма нова инвестиция, точно обратното. Дори съществуващите в Турция заводи не могат да си натоварят производството. Нов автомобилен завод в Турция не е строен от 20 г. насам. Всъщност един от производители на автомобили в Турция смята да затвори завода си там – става въпрос за “Хонда”, която планира да закрие производството в Турция до 2 г.

След като местният пазар на Турция не оправдава завод на “Фолксваген”, тогава единствената причина да се строи завод е производство за износ. Турция основно продава автомобили в ЕС. За това помага фактът, че страната е в митнически съюз с ЕС, т.е. няма мита при внос. Но ако ще се произвежда и изнася за ЕС, България има много предимства, защото е член на ЕС и е в общия пазар. Турция е в митнически съюз с ЕС, но все пак съществуват граници, митнически контрол, регулативни различия, всевъзможни декларации и документи, докато България се ползва с предимството на пълноправно членство и хармонизация на законодателството и стандартите с европейските.

Членството в ЕС изключително улеснява доставките, логистиката, администрирането – неслучайно няколко автомобилни компании обявиха, че ще закрият заводите си в Англия в случай на “твърд” Брекзит. Например много е лесно “Фолксваген” да вземе 200 българи и да ги прати да работят и да се учат в Германия – нещо, което за страни извън ЕС ще изисква паспорти, визи, разрешения за работа и куп други процедури, отнемащи месеци. Членството в ЕС означава и че в България се прилагат европейските закони, включително чрез Европейския съд, а скоро и европейска прокуратура. Това не е за подценяване.

Турция безспорно има опит в производството на автомобили – страната произвежда около 1,5 млн. автомобила годишно (малко повече от Чехия). В Турция има шест западни завода, които скоро ще станат пет – но това все пак е огромно постижение. Обаче още по-важно е наличието на огромен брой производители на автомобилни части и компоненти – над хиляда. Те са важни за всеки автомобилен завод. Но, от друга страна, производителите на части и компоненти работят основно за износ – дори в момента много доставки на части от Турция към Европа минават с камиони през България. Всъщност България е в центъра на Балканите и може бързо да получава доставки на автомобилни части и компоненти както от българските заводи, така и от съседни страни – Румъния, Сърбия, Турция. Така че Турция е с огромно предимство относно опита, но България не седи зле откъм логистика.

По отношение на обща икономическата среда България несъмнено превъзхожда Турция. Турската лира девалвира рязко миналата година и остава нестабилна, инфлацията се измерва в десетки проценти, валутните резерви намаляват, лихвените проценти също са огромни, а финансовата и икономическата среда е непредвидима. Междувременно и икономиката изпадна в рецесия през втората половина на 2018 г., а тези дни правителството наля 5 милиарда долара в банките в опит да ги стабилизира. В същото време България има устойчив икономически растеж, макростабилност и рекордно ниски лихви.

Нещо повече България се подготвя да влезе във валутния механизъм ERMII и в банковия съюз, което е допълнителна интеграция и печат за качество.

Турция има и сериозни политически проблеми – не само вътрешни, след опита за преврат и последвалите масови арести и нестабилност, но и външни. Тръмп вече наложи мита на Турция и буквално всеки ден има някакви новини за ескалация на напрежението между САЩ и Турция. Заради търкания с Турция Германия изтегли своите войници и самолети от турската база Инджирлик и ги премести в Йордания.

ЕС замрази преговорите за членство с Турция. На среща миналата година турският и немският президент си разменяха критики и дори обиди. В същото време България има отлични отношения с Германия, както показа и скорошното посещение на немския президент.

Накрая, но не на последно място, защото може да се окаже решаващо – Турция има Агенция за инвестиции на най-високо ниво (към президента Ердоган) и специална политика за привличане на стратегически инвеститори с големи стимули.

Рядко се строи нов автомобилен завод и винаги има по няколко страни, които “наддават”, предлагайки максимално добри условия – например през 2018 г. Словакия предостави подкрепа от 125 млн. евро на “Ягуар”, за да построи нов завод за 1.4 млрд. евро в страната, а Унгария с подобна подкрепа привлече нов завод на “Мерцедес” за 1 млрд. евро. На фона на дългосрочните и мащабни ползи от един автомобилен завод трябва да се положат максимални усилия и да се предложи конкурентен пакет на “Фолксваген”, за да дойде в България.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Вадете банковите сметки, насрочете и преврата за 19 май - датата е историческа и удобна: седмица преди изборите

“24 часа” получи от адрес diehard2019 (в артистичен превод - умирай трудно) списък със стотици клиенти на “Артекс”. Очакваме данни къде другаде елитът пазарува. Иначе остава подозрението, че някой отстрелва семейството Мирянови с цел да им вземе бизнеса или да скрие други известни новодомци Анонимно писмо в електронната поща на “24 часа” от адрес

За Христовия кръст преди и сега

ЗАПАДНО- И СРЕДНОЕВРОПЕЙСКИ МИТРОПОЛИТ АНТОНИЙ Виждаме плодовете от мнимото носене на кръста Тези мои мисли са породени от една картина на Банкси – уличен художник, който е събирал пари за хляб с улично изкуство, а днес е един от най-продаваните попарт художници. Разпятието присъства през целия житейски път на всеки християнин,

Европейските избори: Вариант Тръмп или запазване на статуквото

От управляващата в Италия партия "Лигата" до Националния сбор на Марин Льо Пен във Франция и партия ФИДЕС на унгарския премиер Виктор Орбан популистките партии създават проблеми за Брюксел, като обещават да трансформират Европейския съюз съгласно своите виждания. Стив Банън, бившият стратег на американския президент Доналд Тръмп предрече,

Уникално: На Местан за смърт върнаха книжка, на Банева за ранен я отнеха

Тази седмица, в която се навършват 3 години от оправдателните присъди по аферата “Батко и Братко”, станала причина да затворят еврофондовете за България, един приятел ми разказа как запорирали две банкови сметки на баща му и му удържали пари от пенсията заради акт за пътуване без билет в градския транспорт. Класика, нали?

Да затворим вратичката със съкратеното следствие

Иначе чувството за справедливост у хората тотално ерозира Вратичката със съкратеното съдебно следствие категорично трябва да се премахне. Нещо повече - ние от ВМРО сме внасяли подобно предложение между първо и второ четене, когато се гледаше изменение на Наказателнопроцесуалния кодекс, но за съжаление, то беше отложено.

Обадете ни се!: Западът спешно търси контакт с новия украински лидер

Служители от Европейския съюз вчера трескаво се опитваха да се свържат по телефона с новоизбрания украински президент Володимир Зеленски, а западните сили гадаят дали телевизионният комик ще се вслуша в техните призиви да продължи реформите, които, както се надяват те, ще задържат страната твърдо извън хватката на Русия.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Румен Радев няма право да крие разговора за корупцията

Три причини защо нито законът, нито моралът са на страната на президента, който засекрети стенограмата от КСНС На 8 април президентът Румен Радев свика пореден Консултативен съвет за национална сигурност, който бе посветен на темата борба с корупцията. Заседанието предизвика три прецедента. На него не бяха поканени представители на

“24 часа” с 3 въпроса за стенограмата до участниците в КСНС

След отказа на президента Румен Радев да предостави стенограмата от скандалния Консултативен съвет по национална сигурност от 8 април “24 часа” зададе три въпроса на участниците в него. Питаме ги: 1) Как премина дебатът за корупцията на КСНС, проведен на 8 април? 2) Защо интерпретациите на различните участници в съвета са различни?

Колко са избирателите? 5,75 милиона у нас и още 1 милион в чужбина

Само с активна регистрация може да се отървем от фантомите в списъците На всички избори си говорим за мъртви души и сега за европейския вот няма да ни се размине. Затова е добре веднъж завинаги да се кажат точните числа, защото с тях много се спекулира, битуват митове и легенди и някои хора имат много грешни представи.

Пожарът в "Нотр Дам" беше предупреждение. Ще се вслуша ли обаче Европа?

Линията, в която патината на възрастта по безбройните европейски исторически паметници преминава в безстопанственост, е тънка. Като с толкова любими хора ,смятаме, че всичко е наред, докато изведнъж не се окаже, че не е така. След пожара миналата седмица, който опустоши едно от бижутата на Франция, катедралата "Нотр Дам",

Ще убие ли изкуственият интелект икономическия растеж в развиващия се свят?

Изкуственият интелект (ИИ) може да премахне в бъдеще милиони работни места, навреждайки на икономическия растеж в развиващи се региони като Африка. Професионалният ми път премина в международното развитие и през последните години създадох в Оксфордския университет изследователска група, която да се занимава с въздействието на внасящи радикална

Кои са по-големите антихристи - ислямистите, некадърниците или пушачите

Изчезването на занаятчийските умения и етика е реална заплаха за нашия живот, такъв, какъвто го познаваме Тази седмица, която бе Страстната за християните, които използват за своите празници грегорианския календар, бе белязана от трагични събития. В понеделник рухна след пожар кулата на катедралата “Нотр Дам” на парижкото островче Сите.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber