“Фолксваген”: България или Турция

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7401022 “Фолксваген”: България или Турция “Фолксваген”: България или Турция www.24chasa.bg

Сред плюсовете на страната ни е общата икономическа среда, не стоим зле като логистика, а големината на пазара само на пръв поглед е плюс на Турция

Тези дни в немски медии се появи информация, че след Великден концернът “Фолксваген” ще избере къде да бъде новият автомобилен завод, като в последния етап са останали две държави - България и Турция. Твърди се, че другите кандидати, като Сърбия и Румъния, вече са отпаднали. – но, разбира се, нищо не е сигурно, докато не се вземе официално решение от надзорния съвет.

Да се поставим на мястото на членовете на надзорния съвет на “Фолксваген” и да разгледаме плюсовете и минусите на България и Турция за нов завод.

Големината на пазара на пръв поглед е силно предимство за Турция – все пак икономиката на Турция е над 700 милиарда евро, а българската е 55 милиарда евро. Пазарът на автомобили в Турция също е много по-голям: 600 хиляди нови автомобила годишно спрямо 35 хиляди в България. Но дали това е аргумент за нов автомобилен завод на “Фолксваген”? Съвсем не.

Въпреки че в Турция се произвеждат автомобили, турският пазар се доминира от вносни автомобили, като близо 2/3 от продажбите са внос. Преди няколко години “Фолксваген” беше номер едно в Турция – но дори и тогава не направи завод там. А сега има още по-малко смисъл. В момента турският автомобилен пазар преживява срив, продажбите спаднаха от около 1 милион годишно до около 600 хиляди и спадът продължава. “Фолксваген” вече е на трето място, а продажбите му са наполовина. По-важно е друго – новият завод ще произвежда модели на “Шкода” и “Сеат”, а тези марки нямат голям пазар в Турция. “Шкода” е на 10-то място през 2018 г., а през март 2019-а отбелязва спад от 50% в продажбите, докато “Сеат” спада с близо 60%.

При този срив на продажбите в Турция местният пазар не е аргумент за голяма нова инвестиция, точно обратното. Дори съществуващите в Турция заводи не могат да си натоварят производството. Нов автомобилен завод в Турция не е строен от 20 г. насам. Всъщност един от производители на автомобили в Турция смята да затвори завода си там – става въпрос за “Хонда”, която планира да закрие производството в Турция до 2 г.

След като местният пазар на Турция не оправдава завод на “Фолксваген”, тогава единствената причина да се строи завод е производство за износ. Турция основно продава автомобили в ЕС. За това помага фактът, че страната е в митнически съюз с ЕС, т.е. няма мита при внос. Но ако ще се произвежда и изнася за ЕС, България има много предимства, защото е член на ЕС и е в общия пазар. Турция е в митнически съюз с ЕС, но все пак съществуват граници, митнически контрол, регулативни различия, всевъзможни декларации и документи, докато България се ползва с предимството на пълноправно членство и хармонизация на законодателството и стандартите с европейските.

Членството в ЕС изключително улеснява доставките, логистиката, администрирането – неслучайно няколко автомобилни компании обявиха, че ще закрият заводите си в Англия в случай на “твърд” Брекзит. Например много е лесно “Фолксваген” да вземе 200 българи и да ги прати да работят и да се учат в Германия – нещо, което за страни извън ЕС ще изисква паспорти, визи, разрешения за работа и куп други процедури, отнемащи месеци. Членството в ЕС означава и че в България се прилагат европейските закони, включително чрез Европейския съд, а скоро и европейска прокуратура. Това не е за подценяване.

Турция безспорно има опит в производството на автомобили – страната произвежда около 1,5 млн. автомобила годишно (малко повече от Чехия). В Турция има шест западни завода, които скоро ще станат пет – но това все пак е огромно постижение. Обаче още по-важно е наличието на огромен брой производители на автомобилни части и компоненти – над хиляда. Те са важни за всеки автомобилен завод. Но, от друга страна, производителите на части и компоненти работят основно за износ – дори в момента много доставки на части от Турция към Европа минават с камиони през България. Всъщност България е в центъра на Балканите и може бързо да получава доставки на автомобилни части и компоненти както от българските заводи, така и от съседни страни – Румъния, Сърбия, Турция. Така че Турция е с огромно предимство относно опита, но България не седи зле откъм логистика.

По отношение на обща икономическата среда България несъмнено превъзхожда Турция. Турската лира девалвира рязко миналата година и остава нестабилна, инфлацията се измерва в десетки проценти, валутните резерви намаляват, лихвените проценти също са огромни, а финансовата и икономическата среда е непредвидима. Междувременно и икономиката изпадна в рецесия през втората половина на 2018 г., а тези дни правителството наля 5 милиарда долара в банките в опит да ги стабилизира. В същото време България има устойчив икономически растеж, макростабилност и рекордно ниски лихви.

Нещо повече България се подготвя да влезе във валутния механизъм ERMII и в банковия съюз, което е допълнителна интеграция и печат за качество.

Турция има и сериозни политически проблеми – не само вътрешни, след опита за преврат и последвалите масови арести и нестабилност, но и външни. Тръмп вече наложи мита на Турция и буквално всеки ден има някакви новини за ескалация на напрежението между САЩ и Турция. Заради търкания с Турция Германия изтегли своите войници и самолети от турската база Инджирлик и ги премести в Йордания.

ЕС замрази преговорите за членство с Турция. На среща миналата година турският и немският президент си разменяха критики и дори обиди. В същото време България има отлични отношения с Германия, както показа и скорошното посещение на немския президент.

Накрая, но не на последно място, защото може да се окаже решаващо – Турция има Агенция за инвестиции на най-високо ниво (към президента Ердоган) и специална политика за привличане на стратегически инвеститори с големи стимули.

Рядко се строи нов автомобилен завод и винаги има по няколко страни, които “наддават”, предлагайки максимално добри условия – например през 2018 г. Словакия предостави подкрепа от 125 млн. евро на “Ягуар”, за да построи нов завод за 1.4 млрд. евро в страната, а Унгария с подобна подкрепа привлече нов завод на “Мерцедес” за 1 млрд. евро. На фона на дългосрочните и мащабни ползи от един автомобилен завод трябва да се положат максимални усилия и да се предложи конкурентен пакет на “Фолксваген”, за да дойде в България.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Механичните турци на българската политика

Вместо да будалкате народа с богове от машина, защо не сложите камери? Трагикомедията с машините за гласуване напомня знаменития през ХVIII и ХIХ век “Механичен турчин” – машина, която майсторски играела шах. Тя обиколила редица кралски дворове и светски салони, като навсякъде пожънала успехи. Сред победените от нея били велики личности като

Каква власт ще получи румънката Кьовеши, ако стане главен прокурор на ЕС

Тя ще може директно да преследва наказателно и да обвинява в 22 страни за престъпления срещу бюджета на ЕС Ще има колегия от прокурори от всички участващи държави Как бившата баскетболистка стигна до финала на това състезание Премиерът Бойко Борисов ще подкрепи кандидатурата на румънката Лаура Кьовеши за поста европейски главен прокурор.

Американски войски в Саудитска Арабия: възможен ли е нов конфликт в Залива?

Това се случва за първи път, откакто те напуснаха Саудитска Арабия през 2003 г.: американските войски ще се завърнат в петролното кралство в Залива на фона на силно напрежение с Иран и нови инциденти в региона. Това ще е първото подобно разполагане от изтеглянето на американските войски от саудитска територия,

Борис Джонсън и Джереми Хънт - 2-ма консерватори готови за Брекзит без сделка

И двамата кандидати за приемник на министър-председателката Тереза Мей - Борис Джонсън и Джереми Хънт, искат процесът на Брекзит да приключи, дори с цената на напускане без споразумение, макар и с някои нюанси. Извън Брекзита обаче вижданията на двамата не са много сходни. Ето кратко обобщение на позициите им: Борис Джонсън ============= Възраст:

Защо хората са за орязана субсидия, като знаят, че така партиите ще са по-зависими

Дори сред червените избиратели доминира одобрение за намалената субсидия Данните от юлската вълна от проучването на “Тренд” по поръчка на вестник “24 часа” не регистрират изненади. Инерцията на резултатите от европейските избори продължава да дава своето отражение, а летният отпускарски сезон ни кара да гледаме и с малко повече оптимизъм.

Борисов с 36% рейтинг, Каракачанов - с 29%, Нинова - с 24%

Убедените, че кабинетът ще изкара мандата, са 3 пъти повече от предвиждащите предсрочен вот, показва проучване на изследователски център "Тренд" по поръчка на "24 часа" Увеличава се делът на убедените, че правителството ще изкара пълен мандат. Борисов продължава да е най-одобряваният партиен лидер.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Коментар на седмицата №1: Защо толкова се “любим и мразим” със сърбите?

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал над 38 608прочитания Български разузнавачи работели в Косово? Дай боже, нашето разузнаване да е излязло от летаргията Последните дни сърбите взеха да говорят за нас така, все едно сме се върнали в 1913 година,

Коментар на седмицата №2: Айтитата - млади хора с над 3000 лв. заплата, без да са на висока позиция

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №2 и е събрал над 23 836прочитания Най-динамичният сектор - 8000 нови работни места от 2017 г. насам. Концентриран е в София, Пловдив и Варна През последните 10 години българската икономика търпи сериозни промени. Най-големият ръст на наетите лица в единичен сектор

Коментар на седмицата №3: А защо го въведохте бе, главанаци? Машинното гласуване - една напред, две назад

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал над 22 264 прочитания Изборният ни кодекс е от 2014 г. досега е променян, цифром и словом, 16 пъти!?! По правило - в навечерието на всеки пореден избор. Типично по български. Той въведе и машинното гласуване като “модерен и технологичен” начин за

Как да пътуваме - с кола, самолет или влак

Плюсове и минуси по сигурност и как стоят нещата в България и по света По данни на правителствения Национален център за здравна статистика на САЩ за периода 2000 - 2010 г. на един изминат километър в самолет вероятността да изгубим живота си поради самолетна злополука на самолет на авиокомпания, (без малките въздушни таксита),

Ще рискува ли Ердоган с операция в Сирия?

Кризата между Турция и САЩ заради покупката от Анкара на руски системи за противовъздушна отбрана С-400 може би изтласка в ъгъла за известно време турската заплаха за военно нахлуване в Северна Сирия срещу кюрдските Сили за защита на народа (СЗН). Темата обаче се върна в дневния ред в момент, когато Анкара засилва военното си присъствие по

Ако ще протестирате, защо по сутиен?

Родните феминистки плахо имитират “Фемен”, украинките по цици Тези дами, които протестират срещу “Направи го сега” - кампанията на Иван и Андрей за насърчаване на раждаемостта, – всъщност й помагат да бъде успешна. Обяснявам. Това е кампания с двойно възвратно действие. Тя провокира, за да предизвика мисловен процес Много ясно,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber