Пловдивският митрополит Николай за "опасните реформи на образованието"

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7361683 Пловдивският митрополит Николай за "опасните реформи на образованието" Пловдивският митрополит Николай за "опасните реформи на образованието" www.24chasa.bg
Пловдивският митрополит Николай СНИМКИ: plovdivskamitropolia.bg

Обръщението е прочетено на кръглата маса в хуманитарната гимназия „Св. св. Кирил и Методий” в Пловдив

Уважаеми Г-н Областен управител,

уважаема г-жо Киркова, Началник на РУО- Пловдив,

уважаема г-жо Директор на ХГ „Свв. Кирил и Методий”,

уважаеми учители, досточтими отци,

обични в Господа братя и сестри,

 Преди не много време бях посетен от уважаемата г-жа Киркова, Директор на хуманитарната гимназия „Св. св. Кирил и Методий” в Пловдив, която ми сподели своята тревога за съдбата на това най-старо и уважавано училище в нашия град. Доколкото разбирам, поради някакво административно решение на министерството на образованието, трябвало да се съкращават паралелки от бъдещия прием, тоест да се намалят децата, които биха искали да се обучават в хуманитарен профил. Затова пък се стимулира приема на деца в други училища с природо-математически профил, тоест училищата, които подготвят специалисти за работа с компютри. Разбирам също, че децата трябва да учат в една смяна, което е добро, но не разбрах какво става с училищата, където това е практически невъзможно. Надявам се, че конкретният проблем ще бъде разрешен и притесненията на г-жа Киркова ще се окажат неоснователни. Вие специално не бива да се боите от нищо. Църквата „Св.св. Кирил и Методий” е отсреща. Светите равноапостолни братя-просветители пазят това достопочтено училище, уверявам ви.

Аз, обаче, бих искал да използвам повода, за да кажа няколко думи от по-общ характер. Признавам, че не съм специалист в сферата на светското образование, но не могат да не ми направят впечатление някои неща. Например, че качеството му изглежда непрекъснато пада. В началото на прехода, преди вече 30 години, всички – и българи и чужденци – изтъкваха, че предишният режим може да е бил диктаторски, но българите бяха много добре образовани хора. Понеже обаче режимът беше диктаторски и нямаше как и образованието да не е било диктаторско, та затова то трябваше да се реформира. Моля някой да ми обясни как, след 30 години непрекъснати реформи българската образователна система произвежда все по-неграмотни и неквалифицирани хора? Как става това? Тоталитарното и нереформирано училище е произвеждало грамотни хора, а днешното, либерално и реформирано – неграмотни! Как става? Този резултат на обикновена глупост ли се дължи или на умишлена глупост? И чувам непрекъснато, че неуспешните и неудачни реформи трябва да се „надградят” с още реформи. Още и още. Не мога да разбера какво става и защо българите търпят това!

 Старият режим, който аз самият неведнъж съм критикувал, особено за отношението му към Църквата, беше преценил, че в страната ни трябва да има няколко хуманитарни гимназии, които да дават на питомците си много по-широк кръгозор от знания, от обичайното. Не харесвам думата „елитни” училища, както и не харесвам да се говори за „специални” училища за „специални” деца. За другите не знам, но за нас в Църквата всички деца са специални, всяко отделно дете е специално. Въпросът, обаче, е друг. Въпросът е: има ли обществото нужда от млади хора, подготвяни по системата на класическите гимназии, начиная от втората половина на 19-ти век? Хора, получаващи подготовка, каквато например са получавали онези българчета в Роберт колеж в Цариград, които после са изградили от нищото Третата българска държава? Да, българският народ е бил стопански въздигнат от абаджиите и гайтанджиите, но българската държава е била изградена не от тях, а от възпитаниците на Роберт колеж и на класическите гимназии в Одеса, Киев, Атина, Солун и, разбира се, Пловдив. Тук само ще вметна, че онези възпитаници, на онези класически гимназии, които са изградили българската държава, включително и нейната образователна система, изобщо не са дискутирали дали да се учи предмет „Вероучение” или не. Нима те не са били модерно мислещи, авангардни, нима не са били поклонници на Френската революция и на всички модерни теории и течения в „просветена Европа”? Били са и още как! Но за тях не е стоял въпросът дали да се учи „Вероучение”. Те биха били искрено изумени, че ние днес изобщо си го задаваме и биха се ужасили от съпротивата на образователната система, колчем тази тема се повдигне.

Тоталитарната държава имаше достатъчно здрав разум, за да съхрани донякъде, макар и в осакатена форма, онази традиция. Тоталитарната държава, види се, е имала нужда от широко скроени, висококултурни и високообразовани хора. Днешната държава – не! На днешната държава са необходими компютърни специалисти, които да имат само необходимия набор технически умения, с които безропотно и механично да обслужват изграждането на новата електронна диктатура. И нищо повече.

 Класическата гимназия в София бе запратена някъде в покрайнините, където родителите да се страхуват да си пращат децата. Не зная бившата Солунска гимназия в Благоевград има ли я или я няма. Великотърновската също. Старите светилници на духа угасват един по един. Но, аз не искам да звуча песимистично, като всички оплаквачи, които само констатират без да имат конкретни предложения. Имам конкретно предложение и то се отнася не само до вашето училище, не само до хуманитарните гимназии, но и до всички училища, които искат да се борят за децата ни. То е: вдигнете рязко нивото на обучението. Вдигнете го, като започнете с въвеждането на „Вероучение”. Ние, Пловдивската митрополия, Пловдивската духовна академия ще ви помогнем, с учебници, с лектори, с каквото е необходимо. Независимо в кой клас. В който и да е, все ще е от полза. Искайте вероучение, но не чакайте от държавата да ви го дава. Държавата обикновено дава нещо друго. Ето например, образователната система искаше пари и какво получи? Получи „Парите следват ученика”. Ако образователната ни система чака наготово държавата да й даде вероучение, накрая ще получи синкретичната „История на религиите” и ще стане още по-лошо. Дайте да поискаме и да си направим сами истинско „Православно вероучение”, преподавано от истински вярващи учители. И ще видите резултата. Вярвам, че в училищата, които имат „Православно вероучение” климатът става съвсем друг. Там се завръща духът. Върнете духа в училище, върнете душата на училището, ако искате в образователната ни система да има стабилност и сигурност. После, вие за вашата гимназия, например, поискайте древните езици. Вече всички знаят английски, но знаете ли колко са хората в България, които знаят визайтийски гръцки? А знаете ли колко могат да напишат текст на латински? Какви културни хора, какви европейци ще сме, ако нямаме десет човека на кръст, които да прочетат древните ръкописи и да ни кажат кои сме и откъде сме? Да ни кажат каква е нашата идентичност. Самите те да имат идентичност. Дайте възможност на децата да се докоснат до истинското, непреходно знание, до величието на духа. Може две-три от всички да се запалят и да решат да продължат нататък, но те ще са достатъчни за начало. Тази година ще запалим две деца, догодина три и така полека-полека ще започнем да възстановяваме онова, което сме на път окончателно да изгубим. Такива деца, с такова класическо и фундаментално хуманитарно образование, един ден отново ще изградят българската държава. И ще поведат ослепелите от взиране в компютрите техни връстници. Точно както някогашните възпитаници на старите класически хуманитарни гимназии са повели абаджиите и гайтанджиите и са направили държавата с една от най-добрите образователни системи в света. Аз вярвам, че това е пътят, както вярвам, че Иисус Христос е пътят, истината и живота.

Желая ви успех и Бог да ви закриля.

23.3.2019г.

Гр. Пловдив

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Питат ли ме дей зората - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Вижте останалите карикатури

Въшката на челото

Учете смисъла на българските думи, защото да не владееш родния си език, освен позорно е и опасно Винаги съм смятал, че да изпъстряш речта си с банални английски думички, е като въшка на челото. Колкото и умни неща да казваш, ако пускаш лафове като “малко съпорт от моите приятели” или “има пойнт в този ивент”,

Коментар на седмицата №3: Учени: “Възродителен процес” и “голямата екскурзия” са тоталитарни и обидни понятия

Те са цинични изрази на комунистическия режим в България, защото става дума за безмилостно етническо претопяване и прочистване, съпроводени с кървави разправи с всяка съпротива “Въпреки изминалите 30 години от принудителното изселване на турците от България темата е трудна, парлива, има политическа натовареност и много често политиците я

Учени: “Възродителен процес” и “голямата екскурзия” са тоталитарни и обидни понятия

Те са цинични изрази на комунистическия режим в България, защото става дума за безмилостно етническо претопяване и прочистване, съпроводени с кървави разправи с всяка съпротива НАХИДЕ ДЕНИЗ спец. кор. на БТА в Истанбул, специално за “24 часа” “Въпреки изминалите 30 години от принудителното изселване на турците от България темата е трудна,

Красен Станчев: България има забележителни успехи в опазването на природата

Покрай възхитата от едно изследване, което показвало, че 1 трлн новозасадени дървета щели да "спасят" Земята, не е лошо да се знаят две неща: 1. Една голяма звезда в центъра на Слънчевата система има не съвсем забелязана роля в температурите тук; 2. В ЕС- сравнителен план България е единствената страна със съществено разраснал се горски фонд -

Трите предимства на госпожа Урсула фон дер Лайен

След дълги кандърми европейските лидери най-сетне се споразумяха и избраха новия лидер на ЕС. Това е германката Урсула фон дер Лайен. Тя е известна с три неща. Първо, името й е по-лесно от това на Анегрет Крамп-Каренбауер. Второ, има седем деца. И трето, досега беше военен министър. Самите германци нямат нищо против да аутсорснат Урсула в Брюксел.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Радост и братско в Христа общение в Киев

Ние, представителите на поместните православни църкви, бяхме осрещнати много сърдечно, по братски Православните християни в Украйна посрещат митрополит Гавриил. По молба на Негово Блаженство Киевския и на цяла Украйна митрополит Онуфрий, с благословението на Негово Светейшество Българския патриарх Неофит и по решение на Светия синод на БПЦ бях с

Виновни са не кучетата, а стопаните им - идиоти

Животинската агресия няма да бъде озаптена с глоби от 300 лв. за разхождане на куче над 5 кг без повод в града Кучемразците са хора, които не обичат дори себеподобните си. Те си изкарват комплексите върху нещастните животинки, тъй като иначе са страхливи и срещу човек не могат да се изправят. Но по-големи комплексари са онези идиоти,

Ако спазвате законите, изядени няма да има

Кучелюбите са креслива общност, която смята всяко ограничение за нарушение на гражданските им права Пиша за кучешкия проблем от над 20 години. Толкова отдавна, че по онова време нямаше фейсбук. Като написах първата си статия и на другия ден отидох на работа, телефонът звънеше неистово. Вдигнах, а отсреща един глас попита: “Ей, боклук,

Не, искането за истината за комунизма в учебниците не е цензура

Как те да създават общност,ако в различни училища иградове се учат 5 различни,често противоречащи сиистината за историята? През изтеклата седмица тече много разгорещена размяна на мнения за начина, по който комунизмът трябва да бъде представен в учебниците по история.Чуха се остри и аргументирани упреци към някои от предлаганите учебници.

Корейската шоу дипломация на Тръмп не е подходяща за Иран

На 30 юни американският президент два пъти влезе в историята. Тръмп стана първият действащ американски президент, който стъпи на севернокорейска земя (първият бивш президент стана Джими Картър, който посети Северна Корея през 1993 г.). Той направи това в рамките на среща с Ким Чен Ун - двамата лидери се срещнаха на границата между КНДР и Южна

Проф. Джеймс Е. Молитерно: Съдебната независимост не е щит, който да пази съдиите

Без наличието на механизъм за отговорност на съдиите и прокурорите, съдебната независимост може да бъде използвана за създаване на предпоставки за корупция в тези среди, вредейки на държавата и на гражданите, казва преподавателят по правна етика на Washington & Lee University School of Law Нивото на независимост,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber