Защо намалените екотакси за коли ни излизат скъпо

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7344350 Защо намалените екотакси за коли ни излизат скъпо Защо намалените екотакси за коли ни излизат скъпо www.24chasa.bg

Голяма битка беше да се вдигнат в България леко данъците на старите замърсяващи коли. След това се наложи и втора битка – депутатите трябваше да осъзнаят, че с тоягата винаги трябва в комплект да върви и морков – с увеличението на таксата за “мръсните” автомобили, трябва да има и намаление за “по-чистите”.

Хубава работа. Обаче като се поинтересуваш малко, виждаш, че пак сме я свършили “хубава, ама българска”.

Защото, за да си намалиш данъка, трябва да загубиш цял работен ден и да платиш две такси – едната, разбира се, на държавата, която не си е свършила работата по-рано, а другата – на частния сектор. И като теглиш чертата накрая, не се знае има ли смисъл от толкова късане на нерви. С други думи накрая цялата инициатива за по-чист въздух може да излезе безсмислена.

Как обаче се стигна дотук?

Първо, оказва се, че огромна част от колите в България нямат вписани данни в талоните за екокатегорията. Просто там вместо ЕВРО 1, 2, 3, 4, 5 или ЕВРО 6 има три звездички - ***. Което значи, че когато преди време в КАТ са регистрирали автомобила, просто не са си свършили работата. Защото евронормата е отбелязана в документите при продажбата. Освен това тази информация може да се извади и от номерата на рамата и на двигателя с всички останали данни за колата – от обема на двигателя до това каква точно лампичка се слага на предния десен мигач.

Вицепремиерът Томислав Дончев обяви пред “24 часа” преди броени дни, че МВР няма претенции екокатегориите да са вписани в талона на колата. Но проблемът е, че данъчните имат. Освен това различните чиновници, както в данъчните служби, така и в общините в различните градове в страната, тълкуват промените различно. Ако не вярвате, заровете се в автомобилните сайтове и ще се хванете за главата.

В София едно, в Пловдив – второ, в Бургас – трето, а в различна община на столицата – четвърто. Шофьорите, които имат право на намаление на данъка, се лутат между общини, КАТ, данъчни служби и автомобилните представителства.

Сега за да си уредиш намалението на таксата, първо трябва да отидеш в офиса на съответния вносител на коли и да си поискаш удостоверение каква е екокатегорията на колата ти. Това струва между 20 и 100 лева. След това трябва с този документ да отидеш в “Пътна полиция”. Там плащаш между 20 и 36 лева за КАТ плюс канал, за да се отрази еконормата в талона.

И после отиваш в данъчното. В “Пътна полиция”, разбира се, се нареждаш като всички останали на голямата опашка за канала, плащаш такси и т.н.

Цялата тази процедура е описана и в интернет страницата на столичната полиция в съобщение от последните дни на февруари. И там между другото пише, че има общини, които изискват да се смени талонът на колата, и други, които не държат на промяната. А след като приключиш с КАТ, отиваш на опашката в данъчното, където също различни чиновници на различни места в страната имат различно мнение по въпроса за необходимите документи.

И накрая, като теглиш чертата, си загубил почти цял работен ден и си платил, за да ти намалят данъка такси между 40 и 140 лева, в зависимост от автомобилното представителство. Равносметката е като в онзи виц – дай, за да ти дадем...

Мисля си, първо, трябва ли да се дават пари в КАТ, за да направят там нещо, което не са свършили по-рано? И второ, защо трябва да захранваме вносителите на коли, когато екокатегорията на колата се вижда от документите за нея, от номерата на рамата и на двигателя?

Трябва ли всичко в България да става по сложния начин и във всяка работа да се вкарва чиновник, за да става всичко трудно и намалението винаги да ти излиза скъпо?

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Цак, цак, цак... Прецакана седмица

Идват тежки дни с матури, празници и избори. Valar morghulis* Тази седмица така или иначе почва прецакано. Най-вече за правителството във Виена и за феновете на сериала “Игра на тронове” (Game of Thrones). След едно видео, в което австрийският вицеканцлер Ханс-Кристиан Щрахе обяснява с “цак, цак, цак” как евентуални руски пари биха могли да се

Коментар на седмицата №1: Поредната убита жена е жертва на всички нас

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал над 133 хил. прочитания. Обидно е, че като общество не само не се учим от грешките си, а ги повтаряме до безкрай Още една жена бе убита от своя бивш партньор. Милена от Костенец е била тормозена и преследвана дълго време от него след раздялата им,

Коментар на седмицата №3: "Русия не е пожарна команда". Защо Путин отказа на Тръмп?

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал близо 40 хил. прочитания. Ситуацията в Персийския залив се изостря; според експерти може да избухне гореща война между САЩ и Иран. Политолозите Евгений Сатановски и Борис Межуев обясняват защо това не е грижа на Русия.

Чавдарчето поне беше примерно дете (Видео)

Прости хора възпитават още по-прости хора, спешно ни трябва Национална стратегия за родителите Някои неща пробиват по-бавно в България, отколкото други. Националната стратегия за детето катастрофира челно в мащабна родителска параноя, но пък брадите и татуировките навлязоха от раз, без разгорещени дебати.

"Русия не е пожарна команда". Защо Путин отказа на Тръмп?

Ситуацията в Персийския залив се изостря; според експерти може да избухне гореща война между САЩ и Иран. Политолозите Евгений Сатановски и Борис Межуев обясняват защо това не е грижа на Русия. * * * Ситуацията рязко се изостри, след като Вашингтон наложи пълно ембарго върху търговията с ирански петрол,

Гласувайте - има значение

Европа служи на вас, а не обратното. Участието ви във вота е гаранцията за това убеден е председателят на Европейската комисия в коментар специално за “24 часа” След седмица европейците ще се отправят към избирателните урни в най-голямата транснационална проява на демокрация в света. 427 милиона души в 28 държави ще гласуват за членовете на

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Четвъртият от четвъртите в света начело на националния

На 25 март тази година “24 часа” написа една истина - че Петър Хубчев ще напусне националния отбор след европейската квалификация срещу Косово същата вечер, а негов наследник ще е Красимир Балъков. Дали защото главните действащи лица бяха изненадани от излизането на новината, дали защото се бяха надявали това да се запази в тайна,

Кой ще се натъжи от гладната стачка на Миню Стайков?

Като чух, че Миню Стайков обявява гладна стачка в ареста, се притесних много, но не толкова за физическото, колкото за психическото му състояние. Когато човек предприема застрашаващи живота му крайни действия, дори и поставен в ситуация на силна безизходица, обикновено е обмислил добре възможните варианти и последствия.

Пътеводител за изборите за Европарламент: как функционират и какво може да се случи

Около 400 милиона европейци от 28 страни ще се отправят към избирателните секции в дните от 23 до 26 май, за да изберат законодатели, които да ги представляват в Европейския парламент през следващите пет години. Следва справка за това мащабно проявление на демокрацията - многонационалното гласуване за единствената демократично избрана институция

Злите и добрите офшорки

В България не си заслужава да имаш офшорна фирма, за да пестиш данъци. Има 5 други причини По света отдавна имат яснота спрямо офшорните фирми – ако човек си плаща данъците и си декларира фирмите, проблеми няма. Поради това офшорните зони се делят на 2 типа – където данъчните власти дават информация за тях и където не дават.

Манфред Вебер се надява да излезе от политическите сенки и да стане Г-н Европа

Надпреварата за председател на Европейската комисия има ясен фаворит: германския политик Манфред Вебер. *** Германският политик Манфред Вебер, който оглавява кампанията на консерваторите за европейските избори през май, се слави като доста приятна и дискретна фигура в често доста напрегнатия политически свят на Брюксел.

САЩ искат да откъснат Русия от Китай

Китайско-американските търговски преговори са в безизходица. Вашингтон настоява КНР да спре да субсидира своята промишленост, а страната заяви, че не скланя на принципни отстъпки. В отговор на американските санкции Пекин реши от 1 юни да повиши митата върху американските стоки. На този фон в САЩ отново се заговори,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber