Над 9,2 млн. са отчетените чуждестранни посещения
в България за миналата година, казва министърката на туризма
И още акценти
600 млн. гледания има китайски клип за България
Подготвяме общ маршрут с Гърция, Турция и други съседни държави
Ранните записвания от Русия наистина бележат спад за януари
На британския пазар положението не е лошо, но да изчакаме
Брекзит, за да имаме яснота
- Г-жо Ангелкова, туроператори са разтревожени. Гледано от тяхната камбанария, ранните записвания вървят твърде бавно, очаква ли се спад на туристите след рекордната 2018 г.?
- Миналата година наистина беше рекордна за българския туризъм и за първи път в историята му у нас дойдоха над 9 милиона туристи. Ръстът започна още през 2016 г. и 3 поредни години отбелязваме непрекъснат растеж. Приходите от чуждестранни туристи от януари до ноември са 7,2 млрд. лв.
Това означава, че през 2019 г. трябва и ще положим целенасочени усилия, за да запазим този ръст и да имаме леко покачване.
Конкуренцията в региона е изключително голяма. Затова заедно с бизнеса и местните власти трябва да се борим да задържим интереса на туристите. Образно казано, ще се борим за всеки турист. Турция предлага един изключително достъпен туристически продукт вследствие на това, че там се субсидират редица дейности в туризма.
Други държави - Египет, Тунис, Сърбия, Македония, също имат политика за привличане на туристи чрез специални програми, а те са наши преки конкуренти в региона. Така че - да, ранните записвания бележат спад. Не мога да бъда конкретна, защото данните ще станат ясни след големите туристически борси в Берлин и Москва през март. Затова и се въздържам да правя прогнози. Очевидно е, че ни очаква много работа и динамична година.
- Само за британския и руския пазар ли става дума, или спадът засяга всички чужденци?
- Аз не бих казала, че на британския пазар положението е лошо. Разбира се, трябва да изчакаме повече яснота около Брекзит, но през ноември имахме предвиждания на самите британски партньори за ръст на техни туристи у нас, тогава те говореха за 24% увеличение през лятото на 2019 г.
Например тази година за първи път у нас стъпва големият британски туроператор “Джет ту Холидейс”. От месец май на летище Бургас стартират полети от 9 британски града. Това автоматично покачва броя на туристите. Миналата година имахме близо 390 хиляди визити от британски туристи.
Наблюдаваме с особено внимание руския пазар. Гърция, Кипър, Испания също водят сериозна борба за руските туристи.
- Вие се върнахте преди дни от Русия, очаквате ли конкретна подкрепа за задържането на туристопотока?
- Имаме политическа подкрепа. Срещите ми в руската столица бяха много ползотворни. Разговарях със зам.-министъра на икономическото развитие на Руската федерация Сергей Галкин, с ръководството на Съвета на федерацията, с първия зам.-председател на руската Държавна дума Иван Мелников. Той заяви, че неговите съграждани обичат да почиват в България. Важна е и икономическата страна на въпроса. Затова стремежът ни е да привлечем повече чартърни полети от Русия, предстоят ни срещи с местните власти у нас.
Обсъждаме пилотно с черноморските кметове да обединим усилия, за да осъществим целенасочено рекламни дейности на руския пазар.
През март ще подпишем и специално споразумение с губернаторите на областите в Русия за засилване на възможностите за отдих на руски деца в лагери у нас. Популяризираме възможностите за медицински туризъм. Работим много усилено с руските региони.
- Чу се, че ще намалим таксата за българска виза за руснаците. Но с колко?
- Искам, на първо място, да благодаря на вицепремиера и външен министър Екатерина Захариева за усилията ѝ от 1 февруари да имаме 59 изнесени визови центъра на територията на цялата Руска федерация. Досега те бяха само 20. Така на хората от регионите няма да се налага да ходят в Москва, Петербург или Екатеринбург за виза. Ще бъде намалена таксата за обслужване по издаване на визи.
- Има ли руският турист някакви особени претенции, чието изпълнение би ни помогнало да привлечем повече гости?
- Това, което създава в момента усещането за спад, е свързано изцяло с икономическите условия на избора за почивка. Девалвацията на руската рубла определено оказва влияние върху избора на ваканция. Ако доскоро на първо място при избора на дестинация за руснаците бяха преживяването, качеството и обслужването, сега на първо място е цената.
- Испания и Канарските острови би трябвало да им излизат доста по-скъпо.
- По принцип е така, но имайте предвид, че много държави създават специални програми, които да подпомагат сектора, така че да се постигне приемлива крайна цена. България има потенциал да стигне и до 1 милион руски туристи на година. Миналата година туристите от Русия бяха приблизително 512 хил. Преди няколко дни Сърбия например обяви специална програма в помощ на туроператорите. Това са едни от най-бързо възвръщащите се пари - дават се през януари и още през април и май почват да се възвръщат през данъците.
Турската държава пък плаща за всяко незаето място в самолетите, които превозват туристи. Тази тенденция да се отпускат държавни субсидии в борбата за туристи съществува отдавна и в дългосрочен план е важно да се има предвид.
- Какво става с общите ни туристически програми със съседните държави, целящи да привличат туристи от Китай, САЩ, Япония и други далечни страни? Наскоро чух, че летище София дава 99% отстъпка от летищните такси на авиокомпании, които искат да правят междуконтинентални полети до София. Това ли е разковничето - директният полет?
- Похвално е това, много летища го правят. Няма как да имаме устойчив туризъм без свързаност. Когато разкриваш въздушни линии, туристите се увеличават.
Общият маршрут се подготвя от работна група с Гърция, Турция и други съседни държави. Засега сме се съсредоточили около идеята обектите, които ще предлагаме в този общ маршрут, да са под егидата на ЮНЕСКО. Защо Гърция и Турция ли? Ами просто оттам има директни полети с Китай, Япония и САЩ. Ние и сега имаме по около 40 хил. туристи от Китай и Япония на година, но това не е достатъчно в сравнение с възможностите на тези пазари. До края на годината концепцията ще е ясна.
Миналата година тук дойде екип от едно много известно китайско телевизионно токшоу Day, day up. Пристигнаха 8 водещи, най-известните в Китай, и направиха снимки - заведохме ги навсякъде, където пожелаха. Направиха филм за българския туризъм, който има 600 млн. гледания. Надявам се с тези стъпки да се приближим към по-осезаемо увеличение на туристите от Китай.
- Какви ще са акцентите на националната туристическа реклама през 2019 г.?
- Най-важната ни задача е да затвърдим летния ни туристически продукт, който привлече близо 5,5 млн. туристи миналата година. За нас е важно да задържим този интерес. Продължаваме да надграждаме културните маршрути, винения и гурме, спа и уелнес туризма.
Сравнителна новост е конгресният туризъм. Тази година ще направим т.нар. пилотни инвестиционни турове, те ще бъдат десетина. На 30 и 31 май ще правим голям инвестиционен форум в Слънчев бряг, на който сме поканили и представители на Световния съвет за пътувания и туризъм.
- Нали няма да ги каним точно там да построят още нещо?
- Не, каним ги да видят възможностите на курорта за конгресен туризъм. Националните ни курорти са пълни в разгара на лятото, но през месеците март, април, май, октомври и ноември базата не е запълнена. Един конгресен център на това място би бил чудесно допълнение към тези курорти, тъй като всички останали възможности те ги притежават. Такъв е потенциалът и на останалите черноморски курорти, такъв е потенциалът и на Банско, Пампорово, Боровец и други планински курорти. Но това трябва да се промотира.
Другият тип инвестиционни турове е този, който вие споменахте - каним инвеститори, които изграждат или ребрандират хотели, притежание на известни хотелски вериги. Те водят до увеличение на туристите. Факт е, че у нас в София вече се строят “Мариот”, “Риджънси Хаят”. Хотели от такива вериги ни трябват и в курортите.
- Какъв ще е бюджетът за реклама на туризма през 2019 г.? Ще се използват ли нови канали?
- Общият бюджет е малко над 6 млн. евро, т.е. запазва се същият както за 2018 г. Залагаме на медиамикс. Участваме на най-важните за нас световни туристически борси. Преди да се създаде самостоятелно Министерство на туризма, България участваше на 60 борси, но ние ги намалихме на 30, за да са по-ефективно и по-добре насочени усилията ни. Кампаниите на 15-те най-големи за нас пазара продължават до април. Тази реклама е дигитална, външна - всичко е съобразено с конкретните условия. Предвид ограничения ресурс, особено в големи държави като Русия, сме направили предварителни проучвания за очакванията и нагласите на потенциалните туристи и сме засилили рекламното въздействие към определени аудитории.
Друг фокус на тази година е популяризирането на вътрешния туризъм. Заедно с местните власти и бизнеса ще разкрием по-малко известни места и обекти в страната, които не са включени в Годишната програма за национална туристическа реклама, но са изключително интересни и имат потенциала да привлекат туристи, а по този начин да допринесат за икономическото развитие на българските общини. Тази инициатива е силно подкрепяна от общините. Обявихме я официално на конференция в събота, във форума участваха председателят на Народното събрание г-жа Цвета Караянчева, министърът на младежта и спорта Красен Кралев. Благодаря им за подкрепата на българския туризъм.
ВИЗИТКА
Родена на 30 ноември 1979 г.
Завършила с отличие УНСС
2002 - 2006 г. е юридически съветник в парламентарната Комисия по регионална политика
2010-2011 г. оглавява звено в МРРБ
2011 г. е в УС на пътната агенция, а до до 2013 г. е заместник-министър на регионалното развитие
Транспортен министър в служебния кабинет на Георги Близнашки
Депутат от ПП ГЕРБ в 44-ото народно събрание
Избрана за министър на туризма на 4 май 2017 г.
Носител на “Орден на звездата на Италия”