Психологът Иван Игов: На две смени учат само в обществата в криза

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7288587 Психологът Иван Игов: На две смени учат само в обществата в криза Психологът Иван Игов: На две смени учат само в обществата в криза www.24chasa.bg
Иван Игов
Иван Игов

- Отнема година и 3 месеца от обучението на учениците

- Наблъскваме раздутите програми в по-малко учебно време

Иван Игов е завършил психология в СУ “Св. Кл.Охридски”. Той е един от основателите на училищната психология в България с над 30-годишен консултативен и преподавателски опит.

Автор на много програми, статии, книги и учебници в сферата на детската и училищна психология.

Член на Дружеството на психолозите в България, Консултативния съвет по въпросите на децата в България, Европейската федерация на психолозите в образованието ( EFPTA ) и др.

- Г-н Игов, защо едносменният режим е  по-добър за учениците?

- Традиционният български модел е децата да бъдат в една училищна сграда до 4-и клас, след това в основното училище, а след това в гимназията или професионалното училище. В някои градове в България това разделение беше запазено. Когато преди години сме измервали нивото на тревожност и нивото на тормоз при децата, това се оказват местата, където те са най-ниски. Беше изнесена преди време информация, че много от децата в 1-и клас изобщо не ходят до тоалетната, защото там няма камери, няма кой да ги предпазва и се страхуват, че може да им се случи нещо. Най-важното обаче е липсата на възможност децата и учителите да се познават помежду си. В общото училище настъпва тотален хаос. Непознатите учители не са ти никои. Може да си правим пред тях каквото си искаме. Цялата система трябва да бъде преструктурирана. Това е лесно да стане в малките градове и в селата, където са останали училища. В големите градове, особено в София, положението е драматично. Тази учебна година в София например имаше

300 първокласници,

които до последния

момент нямаше къде

да бъдат записани

По думите на Ваня Кастрева, шеф на регионалното управление на образованието, в София липсват поне 15 училища, за да могат да бъдат поети децата. Има цели нови квартали, където училища не съществуват и родителите са принудени да разхождат децата си из цяла София. За 30 години в София е построено едно ново училище. А градът се е разраснал 3 пъти. В момента се предвижда да се построят още 4, като едното ще е готово в края на тази година. Това не решава никакъв проблем и по никакъв начин не може да реши проблема с едносменното образование.

- И все пак какво мислите за едносменното образование?

- Ще ви извадя малко история. Двусменното образование е въведено в далечната 1973 г., когато в България раждаемостта е била максимална. Сега раждаемостта е 2 пъти по-малка и би трябвало да имаме достатъчно училища. Тогавашната временна мярка, за съжаление, става постоянна. На практика системата продължава да функционира по този начин, сякаш нищо не се е случило. Никъде по света никой не си представя децата да са наблъскани на 2 смени. Това става само в извънредни ситуации. Това у нас обаче се превърна в практика и всички решиха, че е нормалният начин, по който трябва да учим. Просто забравихме, че това е ненормалният начин. Да не говорим, че има нещо друго. С двусменния режим всъщност отнемаме едно от най-важните права от Хартата за защита на детето - равно право на образование. Ние нямаме равно право на образование. Отнемаме цяла година и 3 месеца от времето на децата в училище с двусменно образование.

- Защо?

- Защото часовете се съкращават на 40 минути. Като умножите тези липсващи 5 минути на тези 11 класа, се получава точно тази година и 3 месеца, които ние отнемаме като време. Затова се налага да наблъскваме раздутите програми в по-малко учебно време. Ще кажете, че 5 минути нищо не са. 5 минути са страшно много, ако трябва да започнеш един учебен час, да изпиташ, да предадеш урока си и да приключиш с въпросите на децата. Йорданка Фандъкова беше готова да започне разговор по темата. Най-странното е, че в София има поне 10 изоставени училищни сгради. Някои от тях се намират в центъра и са огромни като например бившия механотехникум на бул. “Стамболийски”. Тези сгради лесно биха могли да бъдат направени така, че децата да бъдат там и да бъдат разделени, за да може да имаме адекватно училище. Ненапразно оттук дойде и бумът на частните училища, където родителите в отчаянието си записват децата, защото там с 15 деца в клас ще им обърнат повече внимание. Но тези училища са комерсиални. Те са създадени да събират пари и в гимназиалната степен нивото на образованието драстично пада и тогава вече трябва да се мисли за нещо друго. Така или иначе това, което се случва в образованието, не е свързано само с този двусменен режим. Това е просто върхът на айсберга, за който в момента се говори, защото нищо друго не може да се каже.

- Все пак се заговори за предстоящ едносменен режим.

- Защото може да се случва.

Случва се в

малките градове,

но не се случва в големите. Освен това едносменното образование не решава въпроса за безопасността, за предаването на лошите навици. Тук трябва да се направи много повече и трябва да има ясна концепция за това как да се случва, както и единомислие в обществото. Трябва обществен дебат по този въпрос, а той не се случва, защото се говори за какво ли не, но не и за това какво се случва в образованието. Това е 2% от всичко, за което се говори.

- А как се отразява едносменният режим на здравето им и психиката им?

- Промяната от ходене сутрин към следобед на училище е катастрофа. Децата са много по-адекватни сутрин, отколкото следобед. Особено във вечерните часове преподаването става истинска мъка. Това ще го каже всеки учител. Липсата на възможност да има празни класни стаи следобед също е проблем. Когато е една смяната, се учи до 13-13,30 ч и след това има възможност за извънкласни учебни занятия - кръжоци, места, където децата да се събират на групи по интереси. Това не можеш да го направиш при две смени, защото няма къде.

- Помага ли срещу агресията в училище?

- Разбира се. Смачкването на личното пространство създава една вътрешна и необяснима агресия между децата. Така че колкото по-малко деца има в една училищна сграда, колкото повече възможности имат за извънкласни форми, по-лесно ще се върнат към истинската роля на училището - да бъде средство за възпитание и развитие.

- Как е по света?

- Никъде няма такова нещо. Само

в Португалия

видях т.нар.

училища комплекси,

но децата са разделени в различни сгради. Двусменният режим се случва само на общества в криза. Това видях например в Турция. Учат на 2 смени по 40 деца в клас. Там обаче има бум на раждаемостта. Никъде другаде в нормалния смят няма такава форма на образование.

Слава богу, управляващите разбраха, че има криза в образованието, и решиха да направят нещо. Това е по-скоро запълване на дупки. Проблем е, че учителите изчезнаха от училище. В момента

15% от тези, които

преподават, са

пенсионери

Едно детенце в 4-и клас, когато го питахме как се чувства, ми каза: как вие бихте се чувствали, ако цял ден баба ви ви предава. Учителите в много страни по света на 10 години имат 1 година, в която имат т.нар. професионален опит за почивка. На много места ги пенсионират по-рано. Съществува едно износване в училище. Аз не съм в училище, защото на 30-ата година разбрах, че мястото ми по-скоро е отвън. Тези хора престават да бъдат достатъчно гъвкави. Ясно е, че ти изоставаш. Ясно е, че тези деца искат нещо друго. Затова първата стъпка, която беше правилна, е да вдигнат заплатите на учителите. Това може би наистина в един момент ще вкара повече млади хора. Огромният проблем е дисциплината в училище и на второ място учебните планове, които продължават да бъдат максималистични и с невъзможност да бъдат преподавани. Те се правят от професорите по университетите. Върхът на сладоледа е, ако се случи да ги правят и професорите от БАН. За реформи в образованието не трябва да се говори, а за еволюция.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Бойко Борисов СНИМКА: Архив

Борисов пред ФАЦ: Снимките от спалнята ми са като взети от учебник на КГБ

По неговите думи в България отдавна действа „черен пазар за компромати“, а неговите опоненти се опитват да го очернят с такива кампании преди избори Снимките от моята спалня са постановка и компромат, създадени по учебник на КГБ. Олигархията ме атакува, защото България влезе в чакалнята за еврото и банковия съюз и те не могат да ползват банковата

ВЕСЕЛИН МАРИНОВ
СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

Веселин Маринов: Когато лежах в болница с COVID-19, видях колко е страшна тази война

- Как сте, по-добре ли се чувствате вече, след като минахте през COVID-19, г-н Маринов? - Абсолютно съм във форма, напълно съм възстановен. От няколко дни вече съм на вълна оцеляване в моята професия. Оглеждам се, търся контакти, възможности. Онова, което все още мога да съхраня, да го направя. Иначе се чувствам добре

Стефан Командарев:  Снимам филм за донорството, мечтая то да спасява хора и у нас

Стефан Командарев: Снимам филм за донорството, мечтая то да спасява хора и у нас

Подкрепям затягането на мерките срещу пандемията, но те закъсняха, казва режисьорът медик Документалното кино ме държи буден за истинските неща от живота Пенсионерите са най-големите жертви на 30-годишния преход Проблемите на здравната ни система са много преди да се появи коронавирусът Всеки ден се погребват или изгарят органи

Снежана Димитрова: И след 100 г. остава загадка произходът на испанския грип

Снежана Димитрова: И след 100 г. остава загадка произходът на испанския грип

Тогава също карантината, миенето на ръце, маските и дезинфекцията са предпазвали от заразата, казва доцентката по балканска история в ЮЗУ “Неофит Рилски" - Доц. Димитрова, в разгара на пандемията от коронавирус, все по-често се връщаме към испанския грип. Като изследовател на Първата световна война, познавайки и нейната социална история

Кремен Георгиев  Кадър: БНТ

Кремен Георгиев: Водородът е едно от чистите горива на бъдещето

Предстои да бъдат решени много технологични въпроси обаче преди да стане използването му масово, казва председателят на Асоциацията на топлофикационните дружества в България - Инж. Георгиев каква бе причината за въвеждането на квотите за въглеродните емисии? Топлофикациите от 2 години отбелязват, че цените им нарастват и това води до увеличаване

ЕВГЕНИЙ ИВАНОВ

Евгений Иванов: Решението за затваряне е компромис между огромното желание да се опази човешкият живот и този на икономиката, която също опазва животи

Първоначално се мислеше компенсирането да става, като се поемат фиксираните разходи, но доказването им е трудно, затова може би ще отидем на процент от оборота, казва изпълнителният директор на КРИБ Още акценти: Който е в сивия сектор, остава без компенсации. Да са били така добри, да са плащали данъци, осигуровки, заплати, за да получат

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

ПАВЛИН ПАВЛОВ

Павлин Павлов: Не пропускайте да намалите сметките си за ток

За да спестите, трябва да изберете търговец най-късно до 30 юни 2021 г., казва енергийният експерт - Г-н Павлов, какъв е срокът стопанските абонати да преминат на свободния пазар на ток? - Покрай тежката ситуация с пандемията в момента много от стопанските субекти са притиснати от икономически или здравни проблеми и забравят за възможността да

Димитър Фердинандов: Бъдещето на обучението е комбинация от онлайн и присъствено

Димитър Фердинандов: Бъдещето на обучението е комбинация от онлайн и присъствено

Учителите ни са възрастни и са в рисковите групи. Не можем да си позволим да ги губим, казва членът на клуба на "Отличниците на България" Ще задържим заразата само ако слушаме науката, а за жалост, много избраха да слушат шарлатани Димитър Фердинандов учи аерокосмическо инженерство в Университета на Бирмингам, Англия

Адвокат: Отложих 15 дела, сега съм санитар, слагам системи и кислород - сестрите не смогват

Адвокат: Отложих 15 дела, сега съм санитар, слагам системи и кислород - сестрите не смогват

Помогнете и вие, нуждаем се от дезинфектанти и лични предпазни средства, казва Веселин Анестиев, който затвори кантората си и стана доброволец в COVID отделението на болницата в Поморие Пациентите ме чакат с нетърпение, даже ме познават по стъпките, казва доброволецът Веселин Анестиев от Поморие Адвокат Веселин Анестиев от Поморие стана първият

Пенчо Милков: Държавата подцени втората вълна на вируса, общините едва издържат

Пенчо Милков: Държавата подцени втората вълна на вируса, общините едва издържат

Още акценти от интервюто с кмета на Русе: В пандемията градовете трябваше да бъдат финансирани, защото на първа линия са нашите екипи, познаваме хората и в най-голяма степен ефективно можем да разходим публичния ресурс Преговаряме с медицински сестри от общински училища и детски градини да помагат в СOVID отделенията Винаги търся и намирам

Проф. Чирков: Без Людмила Живкова нямаше да направим първата трансплантация на сърце

Проф. Чирков: Без Людмила Живкова нямаше да направим първата трансплантация на сърце

На 82 г. внезапно почина проф. Александър Чирков. Ето какво ни разказа той за своята кариера и мечтите си точно преди една година. - Проф. Чирков, неотдавна от Правителствена болница съобщиха, че за първи път в България са присадили бял дроб. После се появи съобщение, че преди много години вие сте направили първата белодробна трансплантация

Доц. Атанас Мангъров е инфекционист и шеф на COVID клиниката към Инфекциозна болница. В началото на ноември заедно с други лекари, критици на въведените от правителството и щаба мерки срещу коронавируса, създадоха Български алианс на лекари.

Доц. Атанас Мангъров: Бих си сложил ваксина срещу COVID-19, ако е доказано безопасна

В 80% от случаите COVID протича безсимптомно и човек не разбира, че го кара - Доц. Мангъров, с какви предизвикателства се сблъскахте като шеф на COVID клиниката в Инфекциозна болница? - Нося отговорност вече за това, което се случва в клиниката. Тя е пълна, има 80 легла, непрекъснато се изписват и приемат нови хора

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber