Терминът идва от френски и означава декоративни елементи
Терминът “Винетка” се появява във Франция през 50-те години на миналия век и оригинално няма нищо общо с пътна такса. Буквално преведена, думата vignette означава малка лоза и в началото е използвана за скиците в предната част на старите книги, често обрисувани с декоративни ленти от бръшлян.
С появата на киното понятието се използва за кратки откъси от филми, но и от музикални или литературни произведения, които ясно изразяват типичните характеристики на нещо или на някого. Във фотографията пък терминът означава снимка, чиито очертания плавно се размиват.
Във Франция Vignette може да е и женско име. В зависимост от начина на изписване то има 11 различни вариации, но въпреки това името не е популярно, като дори не попада сред първите 1000 най-известни френски наименования.
В повечето европейски страни винетките са малки цветни таксувани стикери, които се залепват на предното стъкло на превозното средство. В Унгария, Румъния, Словакия, а вече и в България винетките са електронни и физическите винетки вече не се използват.
На магистралите в много европейски страни често има видеонаблюдение с камери за коли без винетка на предния прозорец. Камерите се контролират от районната пътна полиция.
В Европа струват от 30 до 150 евро
В Австрия има и пътни такси.
Винетки се използват в Австрия, България, Чехия, Унгария, Молдова, Румъния, Словакия, Словения и Швейцария. Цените за годишна винетка за леки автомобили варират от €30 до €150 евро в зависимост от държавата. Във всички страни с изключение на Швейцария се продават винетки за краткотрайно посещение или транзитно преминаващи превозни средства. В Швейцария чуждестранните автомобилисти, за да използват магистралите, трябва да си купят годишна винетка. Австрия пък е единствената държава в света, която има пътища с винетни и пътни такси.
От 1999 г. евровинетки се използват в Дания, Холандия, Люксембург, Швеция, но те са само за камиони.
Толсистемата у нас - единствена по рода си
В България в момента се въвежда смесена толсистема - електронни винетки за леките автомобили и толтакса за тежкотоварните.
Електронната система ще събира такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозните средства над 3,5 тона (тол) и на база време за леките коли (електронна винетка). Целта е да се разпределят по-справедливо разходите между ползвателите на пътната мрежа, а не да има една цена за всички. Така превозните средства, които увреждат пътищата най-много, ще плащат повече.