България остава автомобилната гробница на Европа
В България за първите 11 месеца на 2018 г. са продадени 31 773 нови леки коли, съобщиха от европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) в месечната статистика за регистрациите в ЕС. В нея не фигурират продажбите на лекотоварните модели, камионите и автобусите.
Сухите числа показват, че още преди традиционно силния за пазара декември българските дилъри записват 10-годишен връх и гонят нивата на продажби отпреди кризата. Най-силните бяха през 2008-а, когато бройката бе 45 143, след което само за 12 месеца се сринаха на 22 869, за да ударят дъното през 2010 година - 15 646.
За първите 11 месеца през тази година продажбите на леките автомобили са се повишили с 12,8 процента спрямо същия период на 2017-а (28 180). Специалистите предполагат, че процентите ще се качат на над 15 до края на годината.
Продажбите на нови коли са
лакмус за
подобряването на
жизнения
стандарт
в една държава. За ръста на возилата с нулев километраж, които излизат от шоурумовете, влияят също така по-благоприятните условия на финансиране, обособяване на средна класа (колкото и нищожна да е тя у нас) или пък увеличаване на броя на българите в чужбина, които изпращат пари на своите близки.
Тези над 15-ина процента или очакваните около 44 000 продажби през цялата 2018-а, включвайки и лекотоварните автомобили, автобусите и камионите, въобще не са достатъчни обаче, за да обърнат константния от началото на века
резултат 1:12
в полза на
употребяваните
автомобили
в България
Да, някоя и друга година той се изменя на 1:10 или 1:11, но разликата си остава убийствена.
За това колко измамен и недостатъчен е ръстът при продажбите на нови автомобили в България е достатъчно леко да открехнем вратата към другите държави, които са близко до нас.
В Унгария от началото на годината са продадени 126 910 нови леки автомобила - или има ръст от 20,4 процента спрямо същия период на 2017-а. Последното преброяване сочи, че унгарците са 9,8 милиона, да речем, с 50 процента повече от нас. И два пъти да са повече поданиците на Виктор Орбан, аритметиката пак не излиза - в Унгария се купуват поне двойно повече нови коли, отколкото в България.
Да вземем и “северните ни братя” по приемане в ЕС - Румъния. Отвъд Дунава до 1 декември тази година са продадени 121 634 нови автомобила спрямо нашите 31 773, което е 4 пъти повече, а населението на Румъния е три пъти по-голямо от българското.
В най-новата страна - член на ЕС - Хърватия, продажбите
за първите
11 месеца
на тази година
са 57 511,
или почти два пъти по-високо от нашите. Населението на страната - финалист на световното първенство по футбол, е малко над 4 милиона...
Да погледнем и леко на запад от Калотина - в Сърбия, която още е далеч от институциите в Страсбург и Брюксел. По информация на местните медии в държавата, която е съпоставима като население с България, до 1 декември тази година са продадени 24 000 нови автомобила, но тук ръстът е по-висок от нашия - над 20% спрямо миналата година.
Така че клишето “кога ще ги настигнем” продължава да важи с пълна сила и за пазара на нови автомобили в България. За подобряването му основно трябва да се повиши в пъти жизненият стандарт на българина. Държавата също може да помогне, но трябва да вземе драстични, но електорално непопулярни мерки за ограничаване на морално остарелите возила, които скоро няма да имат право да се движат в големите европейски градове. Дотогава си оставаме автомобилната гробница на Европа.