Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7186683 Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола www.24chasa.bg

3 млрд. евро губи българската икономика

годишно заради лошия въздух

Ще започна с това, че не съм фен на Бойко Борисов и на ГЕРБ, там където съм могъл и съм смятал, че имам основание като автор на статии и коментари остро съм критикувал премиера и неговото правителство.

Фактът, че старите коли замърсяват, е всеизвестен и неоспорим. Вредните газове са причина за преждевременна смъртност в ЕС и водят до заболявания на дихателните пътища, големи здравни разходи и загуба на работни дни. Световната здравна организация определя азотните оксиди и диоксиди (NO и NO2), както и праховите частици, отделяни от дизеловите двигатели, като

тихи убийци

По данни на Европейската агенция по околна среда вредните емисии от дизеловите коли причиняват около 70 000 случая само за 1 г. на преждевременна смърт в Европа. Друг опасен замърсител, който произвеждат бензиновите и дизеловите коли, е въглеродният двуокис.

Затова и развитите европейски страни въвеждат все по-строги правила за намаляване на вредните емисии. На специален прицел са старите и дизеловите коли, които значително повече замърсяват въздуха.

През последните години Европейската комисия на няколко пъти намали нормата за максимално допустими емисии на азотен диоксид от дизелови автомобили, а редица европейски градове обявиха, че ще забраняват движението на замърсяващи дизелови коли. Предприемат се и мерки за въвеждане на допустими граници на вредни емисии и налагане на по-висок пътен данък на такива коли.

Във Великобритания например миналата година беше въведена нова скала на пътен данък при купуване на коли- нови и стари. Всеки, който купува от 1 април 2017 г. кола, която бълва от ауспуха от 130 до 150 г въглероден двуокис, плаща данък за първата година в размер на 550 паунда за бензинови коли и 800 паунда за дизелови. При емисии на въглероден двуокис от 226 до 255 г. на километър данъкът за първата година е 1760 паунда за бензинови и 2070 паунда за дизелови коли. Но съществува и 13-степенна скала за облагане на автомобили, закупени преди 2017 г.- данък от само 20 паунда за кола, произвеждаща 101-110 г въглероден двуокис на километър, до 540 паунда за кола, бълваща 225-255 г въглероден двуокис.

Такива мерки принуждават гражданите на тези страни да се отървават от старите и дизеловите коли, за които обаче трудно се намират купувачи, но за тях има пазар в източноевропейски страни като България, където покупателната способност е ниска. Така проблемът със

замърсяващите

стари и дизелови

коли се изнася

на изток

Този проблем се обсъжда в Брюксел, като 9 страни членки (България, Полша, Словакия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария) внесоха нота в Съвета на Европа с предложение да се предприемат превантивни мерки срещу очаквания внос на употребявани автомобили от страни с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението.

И преди обаче да е започнал масираният износ на дизелови и стари бензинови коли за източноевропейските страни, българските градове вече са едни от най- замърсените в Европа. Средната възраст на автопарка в България е 19 г., а само за миналата година в страната са внесени около 100 000 стари коли, значителна част от които са дизелови. По статистически данни само за 2014 г. в България 10,2 на 100 000 души, или около 700 души при население от 7 млн. са загубили живота си от вредни емисии от такива коли. Тези замърсявания заедно и с други, причинявани от фини прахови частици от индустрията, нареждат България в проценти на 100 000 души на първо място по смъртни случаи в Европа и на второ място в света след Грузия. Близо 3 млрд. евро годишно са разходите и пропуснатите ползи за българската икономика от болести, свързани с лошото качество на въздуха.

Въвеждането на по- висок данък на стари коли се посреща разбираемо с недоволство от собствениците им. Кой би искал да плаща по- висок данък при ниския доход, с който разполага? Но е трудно обяснима отрицателната реакция спрямо тази мярка от страна на партии като БСП и даже на президента.

Несъмнено е, че може да се извади политически дивидент, като обявиш, че си против това бедният българин да бъде ударен по джоба с по-висок данък върху старата му кола, но това си е популизъм. Нека си припомним - когато се предлагаше да се добива шистов газ чрез фракинг, обществото и редица политици реагираха срещу възможното замърсяване на околната среда, което би увредило здравето на населението. С оправдание за възможно замърсяване на околната среда Бойко Борисов и ГЕРБ не допуснаха изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис. В последните години има обществена реакция срещу палмовото масло, което производителите на млечни продукти масово използват за понижаването на цената им, но е крайно нездравословно. Но няма протести и дебат за

замърсяването

на въздуха от

вредни емисии

от стари и дизелови коли.

А замърсеният въздух причинява тежки заболявания и съкращава живота не само на възрастните, но и на нашите деца. Остро сме чувствителни по въпроси като липсата на животоспасяващи лекарства, нерешените финансови и други проблеми на майките на деца с увреждания, но сме готови да тровим себе си и децата ни с мръсен въздух, само и само да не ни се попречи да имаме и поддържаме кола, която да е по джоба ни. И забравяме, че колата не е вещ от първа необходимост, и че трябва да се отървем от тези коли, които отравят въздуха.

Някакво решение трябва да се намери и няма как да бъде заобиколена логиката, че за замърсяваща въздуха кола трябва да се плаща по-голям данък. А колко по-висок трябва да е той, следва да подлежи на обсъждане и да се търси компромисен вариант, като се въведе

данъчна скала в

съответствие със

степента на

замърсяване

Такъв компромис беше приложен във Великобритания, където при покупката на кола се въведе силно завишен данък върху замърсяващите коли, но само за коли, закупувани след 1 април 2017 г., като високият данък се прилага само за първата година след закупуването на превозното средство, за да не се насърчава закупуването на замърсяващи коли. Защо да купиш стар, силно замърсяващ въздуха автомобил за 500 паунда, ако трябва да заплатиш още с покупката нови 540 паунда като данък? И да се замислиш, когато закупуваш нов джип като “Рейндж Ровър 4х4DV8”, който бълва 219 г въглероден двуокис на километър, ако трябва да плащаш данък 1760 паунда годишно.

Можем само да се надяваме, че

здравият разум

ще надделее

и ще бъде намерен смислен вариант за решаване на проблема със замърсяващите стари коли. Защото не е нормално това, че реагираме остро срещу загубата на човешки животи от лошо изградена пътна настилка, а се примиряваме с тежките заболявания и преждевременната смърт на хора от отровните газове на замърсяващите автомобили.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Новата африканска стратегия на Тръмп - контраатака срещу политиката на Китай и Русия

Правителството на президента Доналд Тръмп обяви вчера рязко преразглеждане на стратегията за Африка с цел противопоставяне срещу "хищническите" практики на Китай и Русия, които "преднамерено и агресивно насочват инвестициите си в региона с цел придобиване на конкурентно предимство". Съветникът за националната сигурност Джон Болтън представи новата

Демокрация или икономически ползи - кое е по-важно

Президентът на републиката в периода 2012-2017 отговаря на Георги Марков В своето интервю в “24 часа” от 26 ноември, както и в цялата си кариера на министър и на президент застъпвам тезата, че ЕС е проект за демокрация и мир. И е демократично да се чуят различните мнения, за да може хората сами да направят своя съзнателен избор.

Защо Макрон стана Микрон

Схемата е френска, поуката - общочовешка Бунтът на жълтите жилетки срина френския президент Макрон до 18 процента одобрение, но свободното падане тепърва започва. Преди него Франсоа Оланд стигна до 4 процента. Дали Макрон няма да го докара до 0 (нула)? Нищо чудно. Колкото и да е перфектен, Макрон има един голям фабричен дефект – той не е

Тереза Мей: От защитник на реда и закона до пазител на Брекзит

Тереза Мей се представя като безкомпромисен пазител на "волята на народа", откакто Великобритания гласува за напускане на ЕС през юни 2016 г. и управляващите консерватори я назначиха за премиер месец по-късно. Мей официално беше подкрепила усилията на своя предшественик Дейвид Камерън да задържи Великобритания в ЕС,

Час по-скоро да е готова “Хемус”, щом има пари

Пари за строежа на “Хемус” има - в сряда правителството отпусна 1,35 млрд. за нови 134 км от магистралата. И да - на бялото черно трудно може да се каже - кабинетът спази обещанието си магистралата да бъде изградена. А след като парите вече ги има, то строежът трябва да започне час по-скоро. Защото всички са свидетели какво развитие претърпя

Подкрепата за президента Румен Радев намаля с 4%

l Спря ерозията в електоралния рейтинг на ГЕРБ, на 1,5% пред БСП е l Българите очакват по-добра година Задържане на електоралните нагласи спрямо стойностите през ноември отчита декемврийската вълна на ежемесечното национално представително проучване на изследователски център “Тренд”* по поръчка на “24 часа”.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Право на отговор: Не обжалванията държат армията без храна

По повод публикацията “След 3 г. самозадоволяване армията ще опита да пазарува храна от фермери” в “24 часа” от 10 декември. Причината три години Българската армия да бъде без изпълнител на обществената поръчка за доставка на храна не е в обжалванията на “Панда ИП”, както твърди директорът на дирекция “Отбранителна аквизиция” Иван Пейков.

Защо служителите от държавния сектор в Португалия стачкуват?

Колкото и парадоксално да изглежда, но социалистическото правителство на Португалия, което изпълни обещанието си да сложи край на строгите бюджетни икономии, през декември е изправено от поредица стачки, подхранени от очакванията, които то породи. Учители, железничари, медицински сестри, пожарникари и надзиратели в затвори: списъкът със

Ако задействат процес на импийчмънт срещу Тръмп, демократите може да се окажат най-губещата страна

Дали това е началото на края на президентското управление на Тръмп? В петък федерални прокурори пуснаха две бомби. Първо прокурорът за Южния окръг на Ню Йорк внесе искане за присъда на бившия личен адвокат на президента Тръмп Майкъл Коен, в което заявява като факт, че самият президент е бил замесен в плащане на пари срещу мълчание на две жени,

Опасната игра на Тереза Мей

В опит да оцелее британският премиер срина паунда и продължава напред “Връщайте се, ако желаете, дамите не се връщат.” Това са думи на британския премиер Маргарет Тачър към съпартийците ѝ от Консервативната партия, които се опитват да се противопоставят на плановете ѝ за увеличаване на данъците през 1980 г.

Междинните избори в САЩ - началото на края за Тръмп?

Президентът на САЩ Доналд Тръмп побърза да обяви победа на произведените в началото на миналия месец междинни избори за Конгрес. Този "алтернативен факт" може би е бил приет от твърдото ядро поддръжници на президента, но нямаше как да прикрие загубата на позиции от републиканците на Тръмп в средата на президентския му мандат,

"Нова Македония": След Атина, и София заплашва и блокира

Дали няколко месеца след подписването на Договора за приятелство и добросъседство между Македония и България двете държави консумират "придобивките от договореното приятелство", пита вестник "Нова Македония" в статия, която е озаглавена "След Атина, и София заплашва и блокира", съобщава БТА. Към този въпрос ни насочват последните "отровни стрели"

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber