Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7186683 Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола www.24chasa.bg

3 млрд. евро губи българската икономика

годишно заради лошия въздух

Ще започна с това, че не съм фен на Бойко Борисов и на ГЕРБ, там където съм могъл и съм смятал, че имам основание като автор на статии и коментари остро съм критикувал премиера и неговото правителство.

Фактът, че старите коли замърсяват, е всеизвестен и неоспорим. Вредните газове са причина за преждевременна смъртност в ЕС и водят до заболявания на дихателните пътища, големи здравни разходи и загуба на работни дни. Световната здравна организация определя азотните оксиди и диоксиди (NO и NO2), както и праховите частици, отделяни от дизеловите двигатели, като

тихи убийци

По данни на Европейската агенция по околна среда вредните емисии от дизеловите коли причиняват около 70 000 случая само за 1 г. на преждевременна смърт в Европа. Друг опасен замърсител, който произвеждат бензиновите и дизеловите коли, е въглеродният двуокис.

Затова и развитите европейски страни въвеждат все по-строги правила за намаляване на вредните емисии. На специален прицел са старите и дизеловите коли, които значително повече замърсяват въздуха.

През последните години Европейската комисия на няколко пъти намали нормата за максимално допустими емисии на азотен диоксид от дизелови автомобили, а редица европейски градове обявиха, че ще забраняват движението на замърсяващи дизелови коли. Предприемат се и мерки за въвеждане на допустими граници на вредни емисии и налагане на по-висок пътен данък на такива коли.

Във Великобритания например миналата година беше въведена нова скала на пътен данък при купуване на коли- нови и стари. Всеки, който купува от 1 април 2017 г. кола, която бълва от ауспуха от 130 до 150 г въглероден двуокис, плаща данък за първата година в размер на 550 паунда за бензинови коли и 800 паунда за дизелови. При емисии на въглероден двуокис от 226 до 255 г. на километър данъкът за първата година е 1760 паунда за бензинови и 2070 паунда за дизелови коли. Но съществува и 13-степенна скала за облагане на автомобили, закупени преди 2017 г.- данък от само 20 паунда за кола, произвеждаща 101-110 г въглероден двуокис на километър, до 540 паунда за кола, бълваща 225-255 г въглероден двуокис.

Такива мерки принуждават гражданите на тези страни да се отървават от старите и дизеловите коли, за които обаче трудно се намират купувачи, но за тях има пазар в източноевропейски страни като България, където покупателната способност е ниска. Така проблемът със

замърсяващите

стари и дизелови

коли се изнася

на изток

Този проблем се обсъжда в Брюксел, като 9 страни членки (България, Полша, Словакия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария) внесоха нота в Съвета на Европа с предложение да се предприемат превантивни мерки срещу очаквания внос на употребявани автомобили от страни с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението.

И преди обаче да е започнал масираният износ на дизелови и стари бензинови коли за източноевропейските страни, българските градове вече са едни от най- замърсените в Европа. Средната възраст на автопарка в България е 19 г., а само за миналата година в страната са внесени около 100 000 стари коли, значителна част от които са дизелови. По статистически данни само за 2014 г. в България 10,2 на 100 000 души, или около 700 души при население от 7 млн. са загубили живота си от вредни емисии от такива коли. Тези замърсявания заедно и с други, причинявани от фини прахови частици от индустрията, нареждат България в проценти на 100 000 души на първо място по смъртни случаи в Европа и на второ място в света след Грузия. Близо 3 млрд. евро годишно са разходите и пропуснатите ползи за българската икономика от болести, свързани с лошото качество на въздуха.

Въвеждането на по- висок данък на стари коли се посреща разбираемо с недоволство от собствениците им. Кой би искал да плаща по- висок данък при ниския доход, с който разполага? Но е трудно обяснима отрицателната реакция спрямо тази мярка от страна на партии като БСП и даже на президента.

Несъмнено е, че може да се извади политически дивидент, като обявиш, че си против това бедният българин да бъде ударен по джоба с по-висок данък върху старата му кола, но това си е популизъм. Нека си припомним - когато се предлагаше да се добива шистов газ чрез фракинг, обществото и редица политици реагираха срещу възможното замърсяване на околната среда, което би увредило здравето на населението. С оправдание за възможно замърсяване на околната среда Бойко Борисов и ГЕРБ не допуснаха изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис. В последните години има обществена реакция срещу палмовото масло, което производителите на млечни продукти масово използват за понижаването на цената им, но е крайно нездравословно. Но няма протести и дебат за

замърсяването

на въздуха от

вредни емисии

от стари и дизелови коли.

А замърсеният въздух причинява тежки заболявания и съкращава живота не само на възрастните, но и на нашите деца. Остро сме чувствителни по въпроси като липсата на животоспасяващи лекарства, нерешените финансови и други проблеми на майките на деца с увреждания, но сме готови да тровим себе си и децата ни с мръсен въздух, само и само да не ни се попречи да имаме и поддържаме кола, която да е по джоба ни. И забравяме, че колата не е вещ от първа необходимост, и че трябва да се отървем от тези коли, които отравят въздуха.

Някакво решение трябва да се намери и няма как да бъде заобиколена логиката, че за замърсяваща въздуха кола трябва да се плаща по-голям данък. А колко по-висок трябва да е той, следва да подлежи на обсъждане и да се търси компромисен вариант, като се въведе

данъчна скала в

съответствие със

степента на

замърсяване

Такъв компромис беше приложен във Великобритания, където при покупката на кола се въведе силно завишен данък върху замърсяващите коли, но само за коли, закупувани след 1 април 2017 г., като високият данък се прилага само за първата година след закупуването на превозното средство, за да не се насърчава закупуването на замърсяващи коли. Защо да купиш стар, силно замърсяващ въздуха автомобил за 500 паунда, ако трябва да заплатиш още с покупката нови 540 паунда като данък? И да се замислиш, когато закупуваш нов джип като “Рейндж Ровър 4х4DV8”, който бълва 219 г въглероден двуокис на километър, ако трябва да плащаш данък 1760 паунда годишно.

Можем само да се надяваме, че

здравият разум

ще надделее

и ще бъде намерен смислен вариант за решаване на проблема със замърсяващите стари коли. Защото не е нормално това, че реагираме остро срещу загубата на човешки животи от лошо изградена пътна настилка, а се примиряваме с тежките заболявания и преждевременната смърт на хора от отровните газове на замърсяващите автомобили.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Машинният вот оспорван и в света

В Белгия софтуерът се срина и дни наред не можеше да отчете резултата Машинното гласуване е пробвано в доста страни в света. В някои успешно, в други след опасения от хакерски атаки е забранено. В Белгия машинно гласуват от 2012 година. През 2014 г. обаче по време на евроизборите софтуерът се срива и страната не можеше дни наред да отчете вота.

Реактивна политика с нисък праг и даже без

С връщането на преференциите Борисов показа, че ГЕРБ чува и не се свени да се коригира. Иначе рискуваше да настрои срещу себе си над милион избиратели   С връщането на решението за преференциите Бойко Борисов показа едно рядко качество, което му е имплицитно заложено - и в политиката, и в живота. А именно да се самокоригира в движение.

Растежът у нас все повече се движи от хората над 55

Значението на образованието расте. Разходите за труд се увеличават и в България все по-малко ще се разчита на нискоквалифициран труд Отвъд добрите новини на пазара на труда:Коефициентът на заетост във възрастовата група 20-64 години достигна 72,5% средно за цялата 2018 година – рекордно висока стойност,

24chasa.bg пак е новинарският лидер, добавя 300 000 потребители за месец

Само 200 хил. уникални посетители го делят от първа позиция за всички сайтове в България Сайтът на вестник “24 часа” (24chasa.bg) има реален ръст от над 300 хил. уникални потребители през януари 2019 г. спрямо декември миналата година. Реалните потребители са скочили от 1 351 425 на 1 652 923 души.

Данъчната реформа - провалената среща на Тръмп с избирателите

Амбициозната данъчна реформа на американския президент не успя да успокои гнева на средната класа в САЩ, въпреки че това бе една от обявените й на висок глас цели. Най-богатите обаче извличат най-голяма полза от нея. Този въпрос отново ще бъде на дневен ред на изборите през 2020 година. Началото на годината бележи в Съединените щати сезона на

Морбилито побеждава

Недоверието към ваксините води до недоверие към всичко останало в живота Не само ние сме склонни да вярваме на конспиративни теории, светът е пълен с тях: Елвис е жив, Хитлер е жив, Сталин е жив… Е, Сталин точно не е жив, но разкритието, че е имал еднояйчен близнак, който славно си е поживял при Кастро в Куба,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Аферата "Бенала" - скандал, който продължава да преследва Макрон

Еманюел Макрон прекара голяма част от последните четири месеца, борейки се да овладее заплахата от бунта на "жълтите жилетки" във Франция. Един друг проточил се проблем обаче може да хвърли по-голяма сянка върху президентството му: аферата "Бенала". Наречен по името на Александър Бенала, 27-годишен бивш началник на сигурността в Елисейския дворец

Няма и не е имало социализъм във Венецуела

Тръмп е роден в соцдържава, но не го знае Гледам един по телевизията: “Който иска прогресивен данък, да погледне какво става във Венецуела! Ето докъде води социализмът!”. Не знам защо поне 50% от хората ръкопляскат на тази глупост. Истината е, че в Германия, Франция, скандинавските страни има много повече социализъм, отколкото във Венецуела.

Проф. Михаил Константинов: Машинно гласуване в Европа няма

Машини, преференции, екзитполове - какви избори се задават 1. На следващите парламентарни избори през 2021 г. да гласуваме само машинно, реши правната комисия на парламента. Как ще се отрази това на изборния резултат? 2. Не приеха предложението прогнози за изхода от изборите в деня за размисъл и изборния ден.

Димитър Ганев, политолог: Отмяна на преференциите - минусите са много

Машини, преференции, екзитполове - какви избори се задават 1. На следващите парламентарни избори през 2021 г. да гласуваме само машинно, реши правната комисия на парламента. Как ще се отрази това на изборния резултат? 2. Не приеха предложението прогнози за изхода от изборите в деня за размисъл и изборния ден.

Васил Тончев: Нелепо е да се ограничава социологията в изборния ден

Машини, преференции, екзитполове - какви избори се задават 1. На следващите парламентарни избори през 2021 г. да гласуваме само машинно, реши правната комисия на парламента. Как ще се отрази това на изборния резултат? 2. Не приеха предложението прогнози за изхода от изборите в деня за размисъл и изборния ден.

От Тахрир до Тръмп: национализмът похити надеждите на хората

Необходимостта на демонстрантите от признание бе подчинена на едно по-тъмно и създаващо разделения движение и нови герои, обещаващи им величие. Хиляди хора на площад Тахрир скандираха лозунга "Хляб! Достойнство! Свобода!". Беше 2011 година, Арабската пролет беше в апогея си. Стоейки сама сред множеството, си спомних как работник на средна възраст,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber