Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7186683 Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола www.24chasa.bg

3 млрд. евро губи българската икономика

годишно заради лошия въздух

Ще започна с това, че не съм фен на Бойко Борисов и на ГЕРБ, там където съм могъл и съм смятал, че имам основание като автор на статии и коментари остро съм критикувал премиера и неговото правителство.

Фактът, че старите коли замърсяват, е всеизвестен и неоспорим. Вредните газове са причина за преждевременна смъртност в ЕС и водят до заболявания на дихателните пътища, големи здравни разходи и загуба на работни дни. Световната здравна организация определя азотните оксиди и диоксиди (NO и NO2), както и праховите частици, отделяни от дизеловите двигатели, като

тихи убийци

По данни на Европейската агенция по околна среда вредните емисии от дизеловите коли причиняват около 70 000 случая само за 1 г. на преждевременна смърт в Европа. Друг опасен замърсител, който произвеждат бензиновите и дизеловите коли, е въглеродният двуокис.

Затова и развитите европейски страни въвеждат все по-строги правила за намаляване на вредните емисии. На специален прицел са старите и дизеловите коли, които значително повече замърсяват въздуха.

През последните години Европейската комисия на няколко пъти намали нормата за максимално допустими емисии на азотен диоксид от дизелови автомобили, а редица европейски градове обявиха, че ще забраняват движението на замърсяващи дизелови коли. Предприемат се и мерки за въвеждане на допустими граници на вредни емисии и налагане на по-висок пътен данък на такива коли.

Във Великобритания например миналата година беше въведена нова скала на пътен данък при купуване на коли- нови и стари. Всеки, който купува от 1 април 2017 г. кола, която бълва от ауспуха от 130 до 150 г въглероден двуокис, плаща данък за първата година в размер на 550 паунда за бензинови коли и 800 паунда за дизелови. При емисии на въглероден двуокис от 226 до 255 г. на километър данъкът за първата година е 1760 паунда за бензинови и 2070 паунда за дизелови коли. Но съществува и 13-степенна скала за облагане на автомобили, закупени преди 2017 г.- данък от само 20 паунда за кола, произвеждаща 101-110 г въглероден двуокис на километър, до 540 паунда за кола, бълваща 225-255 г въглероден двуокис.

Такива мерки принуждават гражданите на тези страни да се отървават от старите и дизеловите коли, за които обаче трудно се намират купувачи, но за тях има пазар в източноевропейски страни като България, където покупателната способност е ниска. Така проблемът със

замърсяващите

стари и дизелови

коли се изнася

на изток

Този проблем се обсъжда в Брюксел, като 9 страни членки (България, Полша, Словакия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария) внесоха нота в Съвета на Европа с предложение да се предприемат превантивни мерки срещу очаквания внос на употребявани автомобили от страни с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението.

И преди обаче да е започнал масираният износ на дизелови и стари бензинови коли за източноевропейските страни, българските градове вече са едни от най- замърсените в Европа. Средната възраст на автопарка в България е 19 г., а само за миналата година в страната са внесени около 100 000 стари коли, значителна част от които са дизелови. По статистически данни само за 2014 г. в България 10,2 на 100 000 души, или около 700 души при население от 7 млн. са загубили живота си от вредни емисии от такива коли. Тези замърсявания заедно и с други, причинявани от фини прахови частици от индустрията, нареждат България в проценти на 100 000 души на първо място по смъртни случаи в Европа и на второ място в света след Грузия. Близо 3 млрд. евро годишно са разходите и пропуснатите ползи за българската икономика от болести, свързани с лошото качество на въздуха.

Въвеждането на по- висок данък на стари коли се посреща разбираемо с недоволство от собствениците им. Кой би искал да плаща по- висок данък при ниския доход, с който разполага? Но е трудно обяснима отрицателната реакция спрямо тази мярка от страна на партии като БСП и даже на президента.

Несъмнено е, че може да се извади политически дивидент, като обявиш, че си против това бедният българин да бъде ударен по джоба с по-висок данък върху старата му кола, но това си е популизъм. Нека си припомним - когато се предлагаше да се добива шистов газ чрез фракинг, обществото и редица политици реагираха срещу възможното замърсяване на околната среда, което би увредило здравето на населението. С оправдание за възможно замърсяване на околната среда Бойко Борисов и ГЕРБ не допуснаха изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис. В последните години има обществена реакция срещу палмовото масло, което производителите на млечни продукти масово използват за понижаването на цената им, но е крайно нездравословно. Но няма протести и дебат за

замърсяването

на въздуха от

вредни емисии

от стари и дизелови коли.

А замърсеният въздух причинява тежки заболявания и съкращава живота не само на възрастните, но и на нашите деца. Остро сме чувствителни по въпроси като липсата на животоспасяващи лекарства, нерешените финансови и други проблеми на майките на деца с увреждания, но сме готови да тровим себе си и децата ни с мръсен въздух, само и само да не ни се попречи да имаме и поддържаме кола, която да е по джоба ни. И забравяме, че колата не е вещ от първа необходимост, и че трябва да се отървем от тези коли, които отравят въздуха.

Някакво решение трябва да се намери и няма как да бъде заобиколена логиката, че за замърсяваща въздуха кола трябва да се плаща по-голям данък. А колко по-висок трябва да е той, следва да подлежи на обсъждане и да се търси компромисен вариант, като се въведе

данъчна скала в

съответствие със

степента на

замърсяване

Такъв компромис беше приложен във Великобритания, където при покупката на кола се въведе силно завишен данък върху замърсяващите коли, но само за коли, закупувани след 1 април 2017 г., като високият данък се прилага само за първата година след закупуването на превозното средство, за да не се насърчава закупуването на замърсяващи коли. Защо да купиш стар, силно замърсяващ въздуха автомобил за 500 паунда, ако трябва да заплатиш още с покупката нови 540 паунда като данък? И да се замислиш, когато закупуваш нов джип като “Рейндж Ровър 4х4DV8”, който бълва 219 г въглероден двуокис на километър, ако трябва да плащаш данък 1760 паунда годишно.

Можем само да се надяваме, че

здравият разум

ще надделее

и ще бъде намерен смислен вариант за решаване на проблема със замърсяващите стари коли. Защото не е нормално това, че реагираме остро срещу загубата на човешки животи от лошо изградена пътна настилка, а се примиряваме с тежките заболявания и преждевременната смърт на хора от отровните газове на замърсяващите автомобили.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Ще има ли австрийският скандал ударна вълна в Европа

Дали целта на видеото е да се отреже достъпът на популистите до информациите на разузнаването, или е по-голяма: да се повлияе на европейските избори Само седмица преди европейските избори и очакваната “крайнодясна революция”, с която популистки партии от всички страни членки да заемат рекорден брой места в Европарламента,

Цак, цак, цак... Прецакана седмица

Идват тежки дни с матури, празници и избори. Valar morghulis* Тази седмица така или иначе почва прецакано. Най-вече за правителството във Виена и за феновете на сериала “Игра на тронове” (Game of Thrones). След едно видео, в което австрийският вицеканцлер Ханс-Кристиан Щрахе обяснява с “цак, цак, цак” как евентуални руски пари биха могли да се

Коментар на седмицата №1: Поредната убита жена е жертва на всички нас

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал над 133 хил. прочитания. Обидно е, че като общество не само не се учим от грешките си, а ги повтаряме до безкрай Още една жена бе убита от своя бивш партньор. Милена от Костенец е била тормозена и преследвана дълго време от него след раздялата им,

Коментар на седмицата №3: "Русия не е пожарна команда". Защо Путин отказа на Тръмп?

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал близо 40 хил. прочитания. Ситуацията в Персийския залив се изостря; според експерти може да избухне гореща война между САЩ и Иран. Политолозите Евгений Сатановски и Борис Межуев обясняват защо това не е грижа на Русия.

Чавдарчето поне беше примерно дете (Видео)

Прости хора възпитават още по-прости хора, спешно ни трябва Национална стратегия за родителите Някои неща пробиват по-бавно в България, отколкото други. Националната стратегия за детето катастрофира челно в мащабна родителска параноя, но пък брадите и татуировките навлязоха от раз, без разгорещени дебати.

Икономиката - ремонт на стария двигател или слагаме нов?

Как в България да влизат не само бизнеси за по 20-30 милиона, а и за милиард Българската икономика расте по-бързо от тази на Европейския съюз през последните над 20 г. България догонва страните от европейското семейство, но проблемът е, че тръгна от много ниска база. Затова още сме на 50% от средното за ЕС.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Гласувайте - има значение

Европа служи на вас, а не обратното. Участието ви във вота е гаранцията за това убеден е председателят на Европейската комисия в коментар специално за “24 часа” След седмица европейците ще се отправят към избирателните урни в най-голямата транснационална проява на демокрация в света. 427 милиона души в 28 държави ще гласуват за членовете на

Четвъртият от четвъртите в света начело на националния

На 25 март тази година “24 часа” написа една истина - че Петър Хубчев ще напусне националния отбор след европейската квалификация срещу Косово същата вечер, а негов наследник ще е Красимир Балъков. Дали защото главните действащи лица бяха изненадани от излизането на новината, дали защото се бяха надявали това да се запази в тайна,

Кой ще се натъжи от гладната стачка на Миню Стайков?

Като чух, че Миню Стайков обявява гладна стачка в ареста, се притесних много, но не толкова за физическото, колкото за психическото му състояние. Когато човек предприема застрашаващи живота му крайни действия, дори и поставен в ситуация на силна безизходица, обикновено е обмислил добре възможните варианти и последствия.

Пътеводител за изборите за Европарламент: как функционират и какво може да се случи

Около 400 милиона европейци от 28 страни ще се отправят към избирателните секции в дните от 23 до 26 май, за да изберат законодатели, които да ги представляват в Европейския парламент през следващите пет години. Следва справка за това мащабно проявление на демокрацията - многонационалното гласуване за единствената демократично избрана институция

Злите и добрите офшорки

В България не си заслужава да имаш офшорна фирма, за да пестиш данъци. Има 5 други причини По света отдавна имат яснота спрямо офшорните фирми – ако човек си плаща данъците и си декларира фирмите, проблеми няма. Поради това офшорните зони се делят на 2 типа – където данъчните власти дават информация за тях и където не дават.

Манфред Вебер се надява да излезе от политическите сенки и да стане Г-н Европа

Надпреварата за председател на Европейската комисия има ясен фаворит: германския политик Манфред Вебер. *** Германският политик Манфред Вебер, който оглавява кампанията на консерваторите за европейските избори през май, се слави като доста приятна и дискретна фигура в често доста напрегнатия политически свят на Брюксел.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber