Реч на министъра на образованието и науката пред Националния форум за иновации в образованито
Радостен съм, че тук в залата има толкова много партньори, с които работим по различни инициативи. Имаме нужда от това партньорство. Имаме обща мисия - да направим образованието по-добро и по този начин и обществото по-добро. Днес ще видим добри примери за иновации и полезни презентации.
Ще говорим за проблемите и предизвикателствата пред всяко едно училище. Ще начертаем мерки, преди да говорим конкретно за иновации, обаче ми се иска да погледнем по-голямата картина и това как се променя светът, как те променят днес образователните системи към по-добро.
Едно от посланията, които искам да отправим с днешната конференция, е, че иновативните училища и креативните училища са тези, които ще променят образователната система, не Министерството на образованието и науката, нито Регионалното управление на образованието. Драмата на днешното образование е, че е от времето на масовото производство, с характеристики на производствена система и доминираща култура на стандартизация. От друга страна, светът става все по-комплексен, свързан, разнообразен, динамичен. Скоростта, разнообразието и обемът на промените се увеличава.
Новите технологии водят до шокови трансформации, на взаимоотношенията, процесите и на цели системи. Във всички страни проучванията показват спад на процента на децата, които казват, че са мотивирани да учат. На този фон стандартът на образование изглежда все по-неадекватно и бавно променящо се. Днешната система трябва все повече да изглежда като организъм, а не като производствена система, живите системи са комплексни - те се адаптират и еволюират, ако не го направят, загиват. Живите системи са в динамично и синергично взаимодействие с обкръжаващата среда, за разлика от тях производствените системи са статични, а днешното образование очевидно не може да бъде производствена система, училищата са различни, децата са различни.
Отделните училища макар и да извършват относително сходна дейност са живи общности от хора със специфични отношения, история, традиции и смесица от субкултура. Все по-трудно ги слагаме в един калъп, заради всичко това за развитие на системата ще разчитаме на иновации. Иновациите са това, което ще промени системата. Системата може да отговори на предизвикателствата на времето само ако се променя отдолу нагоре, чрез инициавнността и креативността на образователните институции. Сумарната енергия на училището и детските градини да променят системата е хиляда пъти по-голяма от тази на Министерството на образованието и сто пъти по голямо от РУО.
В кибернетиката има един принцип, че пропускливостта на всяка една система зависи от пропускливостта на най-тясното й място. В случая тясното място в системата на образованието е на върха на Министерството на образованието и науката. Всичко това означава да обърнем пирамидата на развитие, да осъзнаем, че системата ще се променя и развива от образователните институции, а не отгоре надолу. Това е първата и задължителна точка от нея следват останалите да сменим модела на регулиране. Образователните стандарти трябва в по-голяма степен да насочват и да дават общи цели, а не само да приписват.
МОН трябва повече да стимулира и подкрепя училищните политики, не само да контролира и санкционира. В обърнатата пирамида на развитие основната задача на директорите на училищата е да налагат културата на креативност и иновации и да подкрепят креативните учители. Основен актьор в обърната система е креативният учител. Той е най-важната и най-ценната иновация, цялата система трябва да го подпомага. За да реализираме тази промяна, всички по веригата трябва да си променим чипа. Законът за предучилищното и училищното образование ни дава концепцията, а ние трябва да я реализираме. Днешната конференция е само една стъпка и добър повод да говорим за това. Иновативни трябва да бъдат всички училища , а не само тези с одобрен проект за иновация.
Всички училища и детски градини трябва да бъдат насърчавани да правят нововъведения. Основна цел на образователната политика е да насърчаваме ползотворните иновации и успешните училищни политики. Иновациите обаче не трябва да са самоцелни. Те трябва да бъдат насочени към подобряване на образователните резултати и приобщаване на всяко едно дете. Трябва да са осъзната, целенасочена и контролирана промяна в цялостния процес на развитие на образователните институции. Не може да презюмираме, че всяка иновация е ползотворна, но нямаме и право да седим на едно място и да ни завладее рутината. Система с единствено традиционни методи на работа рискуваме да създадем ползватели.
В училището на бъдещето трябва да експериментира, да изследва, да провокира в цялостния образователен процес. Предизвикателството е иновациите да станат същност на училището. Нововъведенията са трудни, защото трябва да правиш нещо, което ще наруши комфорта, а повторението е сигурността. Това означава да предизвикаш неща, които приемаме за даденост и мислим за очевидни. Предпоставка за извършване на промените е да се разбере от директорите на училища, учителите, че могат да правят училищни дейности, че самите те могат да открият по-добрите варианти за взаимодействие със своите деца, че може това да е принос към цялостното развитие на образованието.
Основата на иновациите е креативността. След години, но не толкова далеч, когато днешното поколение на пазара на труда, изкуственият интелект ще е заменил човешкия труд, които не изисква творчество и основният капитал на хората ще остане креативността. Училището на бъдещето трябва да учи, да провокира креативност, но няма как да го прави, ако самото то не е креативно. Ако учителите спазват инструкции и това е основното, за което ги проверяват. Каквото е днес училището - такова ще е обществото утре. Някой бе казал, че най-лесно ще е да разберем какво ще е обществото след 30 г., ако погледнем днес какво се случва в класната стая.
Много пъти са ме питали дали ще финансирам проект за иновации. Иновациите имат нужда от допълнително финансиране, но не трябва да създаваме стимули да се вкарват иновации единствено заради финансирането. Иновативни трябва да бъдат всички училища и днес има училища, които не са кандидатствали с проект, не се определени като иновативни, но в тях има работещи иновативни практики. Всички училища и детски градини трябва да бъдат насърчени да правят иновации, в това число и финансово подкрепени. В четвъртък със социалните партньори подписахме анекс към КТД, с който уточнихме механизма за увеличаване на възнагражденията и по време на заседанието си говорихме с директорите и синдикатите, че след като взехме решение за увеличаване на възнагражденията и училищата горе-долу се справят с издръжката , имаме най-голяма необходимост за средства за развитие - за иновации, за нови технологии, за съвременни образователни ресурси. И това ще бъде приоритет на бюджетната политика.
Другите неща, които трябва да направим, за да насърчим иновациите са - нормативно да разширим възможностите за иновации. В Закона за преучилищното и училищното образование ни се дава възможност за законово ниво затова. Но на подзаконово ниво бихме могли да разширим допълнителни възможности за иновации. Надявам се, че днешният форум ще ни помогне да реализираме необходимите промени в нормативната уредба. Ще започнем със стандарта за физическата среда, който не е издаден, вариантът, който бе разработен до голяма степен съдържаше тясно инструктиращи регулации. Създаваме Национална електронна платформа за споделяне на иновации в образованието, която да се превърне в своеобразен форум за иновации. Ще стартираме и разработим Национална програма за популяризиране на добрите иновации, която да финансира посещения в училищата, партньорство за иновации, създаването на мрежа от иновативни училища, обучение и обмяна на опит - като програмата "Еразъм". Искам да благодаря на комисията за оценка и мониторинг на иновативни училища за свършената работа на експертите и хората, които имат отношение към образованието и правят иновации, за които бъдещето на училището на децата ни е кауза.