На последната матура по литература - върху “Вяра” на Вапцаров, имаше случаи - стихотворението преписано, казва държавният експерт в дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН
- Г-н Трингов, как ще коментирате делата на родители срещу учители заради занижени според тях оценки?
- Учителят е този, който определя методите и средствата за провеждане на образователния процес по съответния учебен предмет, който той преподава, в това число и оценяването на резултатите на учениците. В стандарта за общообразователната подготовка за етап какви са очакваните резултати, а учебната програма - вече за съответния клас. За всяка тема има заявени очаквани резултати като компетентности. На базата на тях учителят трябва да оценява. В наредба 11 за оценяване на резултатите на обучението има заявени нормативно постановки за функциите на оценяването, видове оценяване, обхват на оценяването и параметри на качествен показател по посока какви са очакванията за отличен, много добър, добър, среден и слаб. Стандартът дава нормативните параметри. Учителят, разбира се, трябва да мотивира всяка оценка при писмено, устно изпитване, контролна или класна работа.
- И все пак има ли субективизъм?
- Където има човешко присъствие, винаги се предполага, че има субективизъм, но съм убеден, че колегията подхожда с ниска доза на субективизъм. Всеки случай е различен. Не мога категорично да кажа има или няма. Би трябвало да няма субективизъм, а да се оценяват реално постигнатите резултати. Учителят е този, който следи развитието на ученика и в срока, и в годината. Нещата са обвързани.
- А дали в някои случаи бележките зависят от общото ниво на класа?
- Не би следвало да се подхожда в зависимост от общото ниво на класа. Има индивидуални резултати.
- Като председател на комисията за оценяване на матурите какво мислите, как се оценяват те от колегията?
- Държавните зрелостни изпити се оценяват от национална комисия, която се назначава със заповед на министъра на образованието. Всеки член на националната комисия е преминал през обучение, което е било с цел да се съгласува прилагането на критериите за оценяване на задачите със свободен отговор. Националната комисия оценява само задачите със свободен отговор. Задачите с избираем отговор, където са дадени а, б, в и г, там няма намеса на оценител. От няколко години писмените работи се оценяват електронно, което дава възможност за осъществяването на по-голям контрол относно прилагането на критериите. Много по-лесно в електронната система се следят разминавания и качеството на самата проверка. Всяка писмена работа се оценява от двама оценители, независимо един от друг,
като първият може
да е от Добрич, а
другият - от Пловдив
Работите се разпределят на случаен принцип електронно. Независимо те оценяват работата. При необходимост работата се гледа и от трети човек, т.нар. супероценител, който не взема окончателното решение. Преценява дали да върне работата на единия или на двамата според това как са приложени конкретните критерии за конкретната задача.
- Какво прави един оценител, ако в последната задача попадне на чудесно написан текст, но има пунктуационни и правописни грешки?
- По принцип при оценяването на задача, която изисква създаване на текст,
подходът е с идеята
да се дават точки,
а не да се вземат
Въпросът е за какво могат да се дават точки. Нито един оценител не тръгва с идеята да санкционира и да взема точки. Това, за което говорите, е индивидуално и зависи от самата работа. Ако има едно объркано членуване или има 1-2 пунктуационни грешки, това в никакъв случай не означава, че на този ученик ще бъдат отнети точки. В последната сесия имахме случаи, които върху стихотворението “Вяра” на Вапцаров беше създаден преразказ на стихотворението или пък беше преписано стихотворението. При положение че това не съответства на жанра в задачата интерпретативно съчение или есе, тогава се оценява с нула точки. Това се срещна не само при двама ученици, имаше няколко случая. Така или иначе ситуации, в които има спорадични грешки, в никакъв случай не е повод да се отнемат точки. Комисията подхожда с уважение към всеки един написан текст, който, разбира се, отговаря на жанра в условието.
- С какви други абсурди сте се сблъсквали?
- Има случаи, в които е нарушена анонимността, написано е име. Има надписи като “Дай боже 3!”, все неща, които се срещат и в училищната практика. Не е само на държавните зрелостни изпити. През годините е имало и нецензурни послания. При випуск от 50 000-60 000 палитрата на разнообразни текстове откъм съдържание е много разнообразна. Има и страхотни текстове, които се оценяват с максимален брой точки. Но казвам по-интересните случаи, които следва да отбележа, че са единични. Не може да говорим за масовост.
- Все пак какво е посланието ви към родителите?
- Посланието ми е да имаме повече доверие и уважение към учителя, който е човекът, който наистина познава всяко дете поотделно, познава и класа.