Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България за изминалите 8 години присъствие в страната, преодолените предизвикателства и постигнатите успехи.
Г-жо Драгийска, Лидл България вече 8 години оперира на българския пазар. Какви бяха най-големите предизвикателства и постиженията, с които най-много се гордеете?
Когато през 2010 г. Lidl стъпи на българския пазар, стартирахме с 14 магазина в 11 града в страната и си поставихме една основна цел – да превърнем Лидл България във веригата, на която хората се доверяват и предпочитат. За тези осем години изминахме сериозен път, вложихме много труд и усилия, за да можем днес с увереност да заявим, че до голяма степен постигнахме тази цел. Инвестирахме значителни средства, с които разширихме нашата търговска мрежа до вече 91 магазина в 46 града. Гордеем се, че сега, пътувайки към морето, не може да не направи впечатление красивата, но и функционална сграда на втория, изключително модерен логистичен център, който изградихме миналата година до с. Кабиле, за да обслужва източната половина на страната. Екипът ни нарасна до близо 2700 служители, които ежедневно допринасят за успеха на Lidl. Утвърдихме се като водеща верига, отговорен инвеститор и работодател в страната. Развихме редица социално отговорни инициативи и проекти, които помагат на хората в различните региони в страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот.
В началото на годината представихме новото ИТ звено на компанията - Lidl Digital , чиято основна дейност е разработването на специфични платформи, системи и решения, които да се ползват от всички държави, в които веригата оперира, за онлайн търговията като нова и допълваща посока на сегашния успешен стационарен бизнес на компанията. Наред с Германия, Испания и Румъния България е следващата страна, в която се отваря ИT Център за развойна дейност Lidl Digital. Това е огромно признание за успешното ни развитие в страната, а също и за нивото и потенциала на ИТ специалистите тук.
А ако трябва да говорим за предизвикателства, едно от основните пред нас за тези години бе нашето препозициониране – от типичния немски дискаунтър се превърнахме в симпатичния и предпочитан smart discounter в България, предлагащ високо качество на добра цена.
Но независимо дали става дума за предизвикателства или постижения през тези 8 години, с всичко което правим, доказвахме и продължаваме да доказваме, че отговорността и коректността са принципите, които ни движат – в отношението ни към клиентите, в отношението ни към служителите, в отношението ни към нашите партньори и към общностите, сред които присъстваме. Затова най-ценното за мен в днешната равносметка е, че създадохме бизнес, който се уповава на ценности и който не прави компромис с отговорността и честността.
Как се справихте с това разрастване и то в последните години, които бяха характерни с особено предизвикателен пазар на труда?
Като работодател следваме онези етични норми и ценности, които трябва да са в основата на човешките взаимоотношения. Отнасяме се с нашите служители човешки, обличаме ги в доверие, осигуряваме им възможност за обучение и квалификация и не на последно място – даваме им възможност за развитие. Тук Лидл постига изключителни резултати – към момента всеки 5-ти е получил възможност за професионално развитие в компанията.
И смятаме, че сме на прав път, тъй като резултатите, които постигаме дори надминават очакванията ни. В началото на годината получихме признанието „Най-добър работодател в България“ за 2017 г. и то в изследване, базирано на оценките на самите служители. А нещо, с което много се гордеем, е, че усилията ни да връщаме в страната българи, дългосрочно установили се в чужбина, бележат все повече успех. 20% от настоящия ръководен състав на компанията се състои от българи, върнали се от чужбина, благодарение на предложението за работа от Лидл България.
През 8-те години, в които оперирате в България, успяхте ли да реализирате успешни местни партньорства?
Безспорно за успеха ни в България принос имат нашите местни партньори и най-вече – българските производители. Към днешна дата ние предлагаме продуктите на над 170 местни производители. За нас те са не просто доставчици, те са наши партньори и с близо 40% от българските компании, с които стартирахме в началото, все още продължаваме да работим. С българските производители развиваме дългосрочно и устойчиво партньорство, благодарение на което те реализират подобряване на качеството на продукцията, ръст на продажбите и производствените обеми, разширяване на бизнеса и модернизиране на производството, повишаване на конкурентоспособността на българския и международните пазари.
В рамките на страната предоставяме на българските производители възможност за реализация чрез нашата филиална мрежа от 91 магазина в 46 града. Пример за успешно партньорство в тази посока е „Родна стряха“ - първата продуктова линия с повече от 80 висококачествени продукти само от български производители. Тя е естествено продължение на нашата дългосрочна политика за интензивно сътрудничество с българските доставчици, както и доказателство за конкретните ни действия в подкрепа на българското производство.
Предлагаме на своите български партньори възможността за производство на продукти собствени марки за Лидл България. При тяхната разработка им предоставяме ноу-хау от различно естество. Именно чрез собствените марки на Lidl увеличаваме и експортните шансове за нашите български партньори в мрежата на Lidl от над 10 500 магазина в 30-те държави, в които Lidl присъства.
Вече имаме десетки успешни български примери на компании, които благодарение на Lidl, успяват да излязат на международни пазари и да реализират само за няколко месеца продажби, които в България реализират за 10 години. Например, в резултат на Балканската седмица през 2017 г. само за една седмица българските доставчици на Лидл България, които участваха, реализираха оборот за над 3 млн. лв. Или пък сурови барчета – освен в България, през тази година продукти на производителя станаха част от постоянния асортимент на Германия, като до края на годината предстои да започнат постоянен износ за Дания и акция в Полша. Първоначалните поръчани количества само за Германия до момента надхвърлят 1 млн. бройки. Всички подобни примери са още едно потвърждение на факта, че при наличие на качествен продукт и отговорен производител, Lidl като партньор може да предложи много възможности за развитие и растеж.
С какво планирате да изненадате клиентите си?
Ще продължим да инвестираме в качеството на нашите продукти, както и да бъдем новатор в продуктово отношение. Само за последните няколко години реализирахме няколко продуктови иновации, които бяха оценени високо от нашите клиенти. Лидл България е първата търговска верига, която през 2016 г. въведе иновативната серия колбаси Clean Label в отговор на нарастващата тенденция в потребителското търсене за по-качествени и чисти продукти, изцяло от натурални съставки. Разширяваме тази продуктова серия и вече предлагаме 6 продукта по изцяло чиста рецепта. Компанията е и пионер в още една област и предлага единственото на българския пазар прясно месо, сертифицирано от SGS – световен лидер в контрола на хранителни стоки.
През 2017 г. въведохме още по-високи стандарти за качество при всичките си колбаси собствена марка. Колбасите от марките Pikok, Baroni, Dulano и Родна стряха се произвеждат без влагане на механично отделено месо.
През 2018 г. обогатихме продуктовата линия Родна стряха с продукти от собствена ферма в млечния и месен асортимент. Характерното за тях е, че са произведени със суровини на самия производител и са обозначени със специален символ на опаковката. По този начин се осигурява стриктен контрол и се гарантира проследяемост от съставките до крайния продукт.
Нещо, с което много се гордеем по отношение на нашите продукти е, че тази година три продукта на Лидл България получиха престижното отличие „Продукт на годината“ - най-голямата световна награда за иновации в продуктите и услугите, гласувана от потребителите. Това са шипковият мармалад „Родна стряха“, зеленчуковият хляб и млечният продукт скир.
Шипковият мармалад е продукт на средно голям български производител и с изключително високо съдържание на плодове от 50%. Иновацията при него е, че с цел по-здравословно хранене захарното съдържание е намалено с 30%, сравнено с другите мармалади. Прясно изпеченият зеленчуков хляб е по рецепта, създадена в България и се произвежда от български производител отново. Иновативният му вкус се дължи на комбинацията от ръжена закваска и различни зеленчуци като моркови, лук, чушки и домати. Едновременно с това, хлябът е без консерванти и без хидрогенирани мазнини – нещо, което се отнася и за 80% от всички прясно изпечени продукти от Фурната на Lidl. Скирът е исландски заквасен млечен продукт с много високо съдържание на протеини 11% - което е над 3 пъти повече от кисело мляко по БДС, например, и изключително нисък процент на масленост – само 0,2% мазнини. Това го прави изключително подходящ за здравословна диета, междинно хапване, както и за хора, които спортуват и водят здравословен начин на живот. Скирът е продукт без аналог на българския пазар и продажбите му растат. Това е един типично скандинавски продукт, който ние предложихме на нашите клиенти и с интереса към него те ни доказаха, че са кулинарно любопитни, а ние от своя страна им отвръщаме с липсата на двоен стандарт при храните, които предлагаме - независимо дали става дума за шварцвалдската шунка или някой от нашите UTZ сертифицирани шоколади – те са същите, както в Германия например.
Предстоят и още много изненади – разбира се, зад нашите планове за развитие и процесуални оптимизации стоят много стратегически идеи, които обаче, позволете да запазим за по-късен етап.