Кирил Бошов: Преди да купува кола, всеки ще получава бързо и лесно информация за нейните малус характеристики

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7144282 Кирил Бошов: Преди да купува кола, всеки ще получава бързо и лесно информация за нейните малус характеристики Кирил Бошов: Преди да купува кола, всеки ще получава бързо и лесно информация за нейните малус характеристики www.24chasa.bg
Кирил Бошов

25% бонус и 400% малус е система, която е силно наложена в света.

Не виждам защо нещо, което работи на други пазари, да не може да работи и на нашия

Равният старт в “Бонус-малус” е възможността, която се дава на добрите шофьори да останат такива, а на “лошите” - да променят поведението си

Всяко бъдещо нарушение ще ви води в по-висока категория

Хайде, вие ми кажете колко дълбока емоционална връзка може да има между 17-те братовчеди на един загинал? Ако съд присъжда 50 000 лв., умножете го по 17 лица, казва членът на УС на Асоциацията на българските застрахователи

- Дълго чаканата система “Бонус- малус” става факт, господин Бошов. Защо се заложи на еднаква стартова цена на застраховките за съвестни водачи и за хора с много нарушения?

- Няма идеална система, още повече в държава, в която 20 години не е имало такъв механизъм, който е утвърден в много държави в света.

Защо се започва с равен старт? Приемете, че нито един водач не е бил информиран досега каква ще е системата. Убеден съм, че ако бяхме стартирали системата със задна дата, за да няма равен старт, щеше да има огромни протести как така наказваме водачи със задна дата. Идеята е да няма хора, които още при стартирането да си кажат: “Аз каквото и да направя, поведението ми на пътя няма да се изрази в сериозно намаляване на цената”. И да си продължат постарому.

Равният старт е възможността, която се дава на добрите да останат такива, а на “лошите” - да променят поведението си. Всяко бъдещо нарушение ще ви води в по-висока категория.

- Една кола не причинява нищо сама, в т.ч. и пътен инцидент. Защо не избрахте да се стимулира обратното - да се наказва водачът? Иначе, особено при смяна на собственост, се плаща и за чужди, и за свои грехове...

- Това е най-сериозният въпрос, който поражда и най-много вълнения. Аз разбирам хората, които не приемат този подход. Това можеше да се реши и по друг начин, ако задължителната “Гражданска отговорност” се продаваше на лице, а не на автомобил.

Ако искаме да променим нещо обаче, трябва да направим модел, а след това той да бъде надграждан с добра практика. Този все пак предлага решение, а има и предимства.

- Какви са те? На първо четене на проектонаредбата не се виждат.

- Гаранционният фонд ще осигури бързо и лесно получаване на информация, така че всеки, преди да купува кола, по нейния номер да види нейните малус характеристики. Тогава може да пресметне как ще се отразят на цената и да преговаря с предишния собственик за такава отстъпка, която да му компенсира по-скъпата полица.

Едновременно с това, ако аз като собственик допускам възможността някой ден да си продавам колата, ще се опитам да бъда по-дисциплиниран водач, за да не се отрази това на цената ѝ.

- Защо тогава не се направят промени в Закона за движение по пътищата и не се въведе предварително, както например е в Англия, вписване в талона на всеки, който може да кара колата, а не само на собственика? Тогава нямаше през цената на полиците да се решават и такива проблеми.

- Много е лесно да се каже: “Хайде да направим нещо като в Англия”. Не само в застраховането. По-добре е да направим нещо, което е за България, и да се опитваме да го приближаваме към Англия.

- Да, но сега системата е така направена, че е повече малус, отколкото бонус. Като че ли повече мислите за финансовото здраве на компаниите и за това как да се погрижите за лошите водачи, отколкото да стимулирате добрите...

- Цената на полицата е лимитиращ фактор. Тя има и други функции. Не е адекватна на рисковете и далеч не е толкова висока, че да можете да направите друга конструкция.

25% бонус и 400% малус е силно наложена в света. Не виждам защо нещо, което работи на други пазари, да не може да работи и на нашия.

Правилото навсякъде е малусът да бъде няколко пъти по-санкциониращ от бонуса. Има прагове дори на отстъпките в цената. Има и солидарна цена, трябва да се намери баланс между премиите за всеки и обезщетенията.

- Предвиждате много дълъг престой в един клас, това не е много стимулиращо, не мислите ли? На мен например ще ми трябват поне 8 години да стигна до 25% бонус от цената на полицата. Да не би замисълът да е такъв - никой да не стига до него?

- Ако се върнем на нещо, което е доказало, че работи в други пазари, логично е да мислим, че ще проработи и тук. В България пътните произшествия са два пъти повече от средното за държавите от ЕС.

Засега поне няма обстановка тук да се въведе обратната система - повече бонус, отколкото малус. Ако поработи 2-3 години, може и да се промени тази система. Много зависи от водачите и тяхното поведение оттук нататък.

- Не само от тях обаче. Има много примери, които показват, че едно произшествие, за което чрез полицата от догодина ще накажете водача, се дължи на лоши пътни условия например. Това не е ли несправедливо?

- Съгласен съм с това. За да работи добре системата, трябва да има правителство и местни власти, които да се грижат за добра инфраструктура. Пътната безопасност зависи и от поведението на КАТ. Оттук нататък поведението на институциите става все по-важно.

Най-важно е системата на КАТ да работи по правилата, защото, ако там няма честно определяне на нарушението, системата се изкривява. Ако не работим с верни и обективни данни - също. Освен това едно пътно произшествие може да бъде скрито.

- Как ще се справите с “пазарлъците на пътя” за определяне на тежестта на едно нарушение, което носи различни точки? Такива пазарлъци са неизбежни.

- Ние няма как да се справим. КАТ трябва да работят съвестно. Да има контрол и над тях. А хората да изискват честно отношение, защото е в техен интерес.

- За онези ПТП-та, за които по закон е разрешено при инцидент водачите да се разберат сами на пътя, как ще се отрази нарушението в досиетата?

- Информацията се отразява от гаранционния фонд през изплатените обезщетения.

- Очаквате ли да се заобикаля системата, ако например аз като собственик си изнеса фиктивно колата, да речем, в Македония и след това я внеса обратно с нов номер и с чисто малус досие? Или да си регистрирам еднолична фирма за семейни коли, за да скрия малус точки на съпруга си например?

- Може би ще има единични опити, но няма икономическа логика в тях. Заради някаква отстъпка от цена на полицата да се правят такива неща?! Те се правят по други причини, най-често за прикриване на ПТП, управляване на автомобил на друга територия.

Това е свързано със сериозен разход и не си струва да се прави, за да получите със 150 лв. по-евтина застраховка. При семейните фирми делението на лични и на фирмени е малко по-сложно.

Там се създават такива възможности, да. Но ние сме в период между първо и второ четене на наредбата и тази дискусия, която сега тече и през вас, медиите, е много полезна. Нищо няма да се получи от системата, ако няма качествена и добра информация.

- Много скандали и разнопосочни тълкувания предизвика искането ви, внесено от депутати, да се сложи таван на обезщетенията за неимуществени вреди, тоест за претърпени болки и страдания. Само заради решението на съда, който разшири кръга на наследниците, ли го направихте?

- Решението на съда само преля чашата, която отдавна е пълна. Това е проблем на сектора, който си стои от години и не се решава.

Къде е справедливият лимит на т.нар. болки и страдания? Вие знаете ли? Защо, когато съдът трябва да реши, а нещо се е случило в Монтана, Добрич и София, оценката например е различна. Много е трудно болка и страдание да бъдат оценени по правилен начин. Не само у нас, в целия свят е така. Терминът “по справедливост” е силно разтегливо понятие. По-лесен е, когато има натрупана съдебна практика.

Или когато има работеща методика. А тук - случва се пътнотранспортно произшествие със смърт и наследниците нямат ясен критерий. Явяват се едни адвокати, които започват да съветват най-общо така: “Искате ли да вземете едни пари?”. Наследниците се съгласяват. Минава се през съд, защото и на застрахователите им е трудно да оценяват болки и страдания при лиса на методика. Нищо не ни стимулира да търсим споразумение със засегнатите наследници.

- Така е било и досега, защо точно сега се иска лимит? И защо точно тези суми са записани в предложението, внесено от шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова?

- Преди тълкувателното решение, което разшири кръга на тези, които могат да претендират, всичко беше все още в нормални граници.

Ако помните, един премиер беше казал, че всички сме братовчеди. И се оказа, че всички наистина сме такива. Официално.

Особено ромски наследници, които вече подават искове за стотици хиляди. От датата на решението досега 720 такива дела има само в Софийския градски съд. Всяко пето от тях е “братовчедско дело”. И тъй като преди това решение с друго решение бе постановено, че всеки може да търси претенции в своя регион, ако пресметнете за 28 региона, ще се окаже, че претенциите ще са поне три пъти повече. А средният размер на заявените досега претенции е 100 000 лв. Съдът ще каже, че това нищо не означава, че ще го определи като сума.

Хайде, вие ми кажете колко дълбока емоционална връзка може да има между 17-те братовчеди на един загинал? А съдът присъжда 50 000 лв., умножете го по 17 лица и се получава една сериозна сума.

Затова предложихме това решение. Да, чувам упреците към нас - какви сте вие, че си позволявате да остойностявате човешката скръб? Така е, но ако тя отива не при потърпевшите хора, при които трябва да отиде, а при едни други хора? Затова предложихме въпросните суми. И 6-месечен срок, в който да се направи методика, която да оценява по ясни и сравнително обективни критерии икономическите загуби. Колкото и скръбта да не може да се измери в цифри, трябва да се говори за това. И трябва да се направи. След въвеждането на лимити може би е възможно някакво леко вдигане на предложените суми, но трябва да останат подобни. До разработването и приемането на методиката.

CV

Притежава магистърска степен по счетоводство и контрол от УНСС

През периода 1997-2000 г. е прокурист на Евробанк

От 2000 г. заема различни длъжности в “Евроинс”

От 2006 г. е председател на управителния съвет на “Еврохолд България”

Член е на УС на Асоциацията на българските застрахователи

Част е от борда на директорите на българския офис на глобалната предприемаческа организация Endeavor

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Юлия Ненкова: За първи път КЗК събра 100% от наложените глоби. Това е рекорд!

Следим непрекъснато не само горивата, но и банки и застрахователи. Целта ни е не да санкционираме, а компаниите да спазват правилата на лоялната конкуренция Не съм чувала в друга държава да има практика за ограничаване на надценка, цените се определят от търсене и предлагане  Готвим промяна в закона,

Мариам ал Мехаири: ОАЕ търсят да купят земя в България

След като се сдоби с 57 хил. хектара в Румъния, компанията “Ал Дахра Груп” иска да направи това и у вас, казва държавният министър на продоволствената сигурност на емирствата - Ваше Превъзходителство, продоволствената сигурност бе една от основните теми по време на разговорите на премиера Борисов с престолонаследника на Абу Даби принц Мохамед бин

Митко Василев: Немските туристи в България ще стигнат 1 милион

Инвестициите от Германия за 6 месеца са колкото за цялата 2017-а, казва управителят на Германо-българската индустриално-търговска камара - Господин Василев, какво показват актуалните данни за немските инвестиции в България? Те увеличават ли се, или намаляват, в кои сектори все още има твърде много предизвикателства пред навлизането на немски

Георги Мамалев: Балонът на “Опит за летене” не кацна в Москва - натопиха ни, че сме били дисиденти в ГДР

Да разсмееш хората, е много приятно задължение, възторжено е някак си, казва обичаният актьор - Как се чувствате 40 г. по-късно в същата пиеса - “Опит за летене”, но в друга роля, г-н Мамалев? - Минах през няколко етапа в чувствата. Като почнахме да четем пиесата първоначално, започнаха да ми се връщат репликите,

Димитър Ганев: Властта все още има полезни ходове да излезе от кръговата отбрана

Предсрочен вот е по-малко вероятният сценарий Ескалация на протестите би притиснала силно властта Избори сега ще родят подобен на сегашния парламент, но с ДПС трета сила Очаквам по-ниска избирателна активност на евровота през май догодина в сравнение с този през 2014-а Когато протестите бяха “горе”, от елита, улицата не реагира.

Бойко Борисов: Рокади в правителството ще има, просто сега не е моментът да ги правя (Обзор)

Преди 2 години им казах - заповядайте, направете правителство. Сега протестите не са същите. Надявам се да спрат, нали цените на горивата падат Акция “Олигарх” няма, но искрено се надявам съдебната система да доведе до край процесите, включително срещу политици Пратих инспектората на правосъдното министерство да провери бонусите в Търговския

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Ева Майдел: От май 2019 г. всички в ЕС ще получават есемес, ако са в риск от терор или бедствие

В Белгия сметката ми за мобилен телефон е доста по-ниска от тази за българския ми джиесем - с тавана на цените това ще се промени Изключителен успех е, че имаме ясен срок, в който мониторингът да отпадне догодина. В момента държави като Унгария и Полша имат много по-голяма  нужда такъв доклад да бъде прилаган за тях,

Румен Стоянов: Общинските кметове действат като деребеи, трябва закон, който да ги спре

Харча заплатата си за улични ремонти, казва кметът на Калофер  - Г-н Стоянов, защо се стигна до бунт на малките кметове, които обявиха, че излизат на жълтите павета на 10 ноември? Вие бяхте сред основните организатори. - Протестът не се състоя заради срещата с премиера Бойко Борисов на 12 ноември. Недоволството ни зрееше от години заради липса на

Антон Антонов: Електронна винетка може да се купи и 5 минути преди пътуване

Почти невъзможно е да има нарушители, защото 105 автомобила и 295 рамки по пътищата ще контролират Шофьор без винетка ще може да продължи пътуването в рамките на 24 часа, след като плати такса Преобразуване на валиден хартиен стикер след 1 януари в електронен формат е препоръчително, казва Антон Антонов директор на Националното толуправление

Александър Сиди: Анонимен сайт с позорящо съдържание да се закрива

Разпад на коалицията “Обединени патриоти” няма, казва в интервю депутатът от ВМРО - Г-н Сиди, защо ВМРО написа закон срещу фалшивите новини? - Защото фалшивите новини са отвратително явление и това е една борба, която се води от всички демократични общества в Европа и извън нея. Европейската комисия обаче сега има идея да се бори с явлението с

Арх. Любо Георгиев: За 1 година новите софиянци по официални данни са 22 933-ма

Още акценти от интервюто: Правим социологическо проучване сред 2400 души, за да разберем очакванията на столичани за визията на града до 2050 г. От 14 месеца съм директор на “Софпроект" и отново има планиране на града - доскоро “планиране” бе мръсна дума, защото се е асоциирало с комунизма Софиянци предпочитат южните квартали Няма да

Шкумбата: За пръв път като срещнах Любо Ганев, разбиваше през нощта вратата на къщата си с чук

Любо Ганев: Преди много си удрях главата и съм се научил да си създавам удобства Димитър Туджаров-Шкумбата и Любо Ганев: Подредбата на звездите е еднаква за двама звездни българи. Димитър Туджаров-Шкумбата и Любо Ганев са родени на една и съща дата - 6 ноември. Астралните близнаци се познават от над 30 г. Преди месец Шкумбата навърши 64 г.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber