Кирил Бошов: Преди да купува кола, всеки ще получава бързо и лесно информация за нейните малус характеристики

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7144282 Кирил Бошов: Преди да купува кола, всеки ще получава бързо и лесно информация за нейните малус характеристики Кирил Бошов: Преди да купува кола, всеки ще получава бързо и лесно информация за нейните малус характеристики www.24chasa.bg
Кирил Бошов

25% бонус и 400% малус е система, която е силно наложена в света.

Не виждам защо нещо, което работи на други пазари, да не може да работи и на нашия

Равният старт в “Бонус-малус” е възможността, която се дава на добрите шофьори да останат такива, а на “лошите” - да променят поведението си

Всяко бъдещо нарушение ще ви води в по-висока категория

Хайде, вие ми кажете колко дълбока емоционална връзка може да има между 17-те братовчеди на един загинал? Ако съд присъжда 50 000 лв., умножете го по 17 лица, казва членът на УС на Асоциацията на българските застрахователи

- Дълго чаканата система “Бонус- малус” става факт, господин Бошов. Защо се заложи на еднаква стартова цена на застраховките за съвестни водачи и за хора с много нарушения?

- Няма идеална система, още повече в държава, в която 20 години не е имало такъв механизъм, който е утвърден в много държави в света.

Защо се започва с равен старт? Приемете, че нито един водач не е бил информиран досега каква ще е системата. Убеден съм, че ако бяхме стартирали системата със задна дата, за да няма равен старт, щеше да има огромни протести как така наказваме водачи със задна дата. Идеята е да няма хора, които още при стартирането да си кажат: “Аз каквото и да направя, поведението ми на пътя няма да се изрази в сериозно намаляване на цената”. И да си продължат постарому.

Равният старт е възможността, която се дава на добрите да останат такива, а на “лошите” - да променят поведението си. Всяко бъдещо нарушение ще ви води в по-висока категория.

- Една кола не причинява нищо сама, в т.ч. и пътен инцидент. Защо не избрахте да се стимулира обратното - да се наказва водачът? Иначе, особено при смяна на собственост, се плаща и за чужди, и за свои грехове...

- Това е най-сериозният въпрос, който поражда и най-много вълнения. Аз разбирам хората, които не приемат този подход. Това можеше да се реши и по друг начин, ако задължителната “Гражданска отговорност” се продаваше на лице, а не на автомобил.

Ако искаме да променим нещо обаче, трябва да направим модел, а след това той да бъде надграждан с добра практика. Този все пак предлага решение, а има и предимства.

- Какви са те? На първо четене на проектонаредбата не се виждат.

- Гаранционният фонд ще осигури бързо и лесно получаване на информация, така че всеки, преди да купува кола, по нейния номер да види нейните малус характеристики. Тогава може да пресметне как ще се отразят на цената и да преговаря с предишния собственик за такава отстъпка, която да му компенсира по-скъпата полица.

Едновременно с това, ако аз като собственик допускам възможността някой ден да си продавам колата, ще се опитам да бъда по-дисциплиниран водач, за да не се отрази това на цената ѝ.

- Защо тогава не се направят промени в Закона за движение по пътищата и не се въведе предварително, както например е в Англия, вписване в талона на всеки, който може да кара колата, а не само на собственика? Тогава нямаше през цената на полиците да се решават и такива проблеми.

- Много е лесно да се каже: “Хайде да направим нещо като в Англия”. Не само в застраховането. По-добре е да направим нещо, което е за България, и да се опитваме да го приближаваме към Англия.

- Да, но сега системата е така направена, че е повече малус, отколкото бонус. Като че ли повече мислите за финансовото здраве на компаниите и за това как да се погрижите за лошите водачи, отколкото да стимулирате добрите...

- Цената на полицата е лимитиращ фактор. Тя има и други функции. Не е адекватна на рисковете и далеч не е толкова висока, че да можете да направите друга конструкция.

25% бонус и 400% малус е силно наложена в света. Не виждам защо нещо, което работи на други пазари, да не може да работи и на нашия.

Правилото навсякъде е малусът да бъде няколко пъти по-санкциониращ от бонуса. Има прагове дори на отстъпките в цената. Има и солидарна цена, трябва да се намери баланс между премиите за всеки и обезщетенията.

- Предвиждате много дълъг престой в един клас, това не е много стимулиращо, не мислите ли? На мен например ще ми трябват поне 8 години да стигна до 25% бонус от цената на полицата. Да не би замисълът да е такъв - никой да не стига до него?

- Ако се върнем на нещо, което е доказало, че работи в други пазари, логично е да мислим, че ще проработи и тук. В България пътните произшествия са два пъти повече от средното за държавите от ЕС.

Засега поне няма обстановка тук да се въведе обратната система - повече бонус, отколкото малус. Ако поработи 2-3 години, може и да се промени тази система. Много зависи от водачите и тяхното поведение оттук нататък.

- Не само от тях обаче. Има много примери, които показват, че едно произшествие, за което чрез полицата от догодина ще накажете водача, се дължи на лоши пътни условия например. Това не е ли несправедливо?

- Съгласен съм с това. За да работи добре системата, трябва да има правителство и местни власти, които да се грижат за добра инфраструктура. Пътната безопасност зависи и от поведението на КАТ. Оттук нататък поведението на институциите става все по-важно.

Най-важно е системата на КАТ да работи по правилата, защото, ако там няма честно определяне на нарушението, системата се изкривява. Ако не работим с верни и обективни данни - също. Освен това едно пътно произшествие може да бъде скрито.

- Как ще се справите с “пазарлъците на пътя” за определяне на тежестта на едно нарушение, което носи различни точки? Такива пазарлъци са неизбежни.

- Ние няма как да се справим. КАТ трябва да работят съвестно. Да има контрол и над тях. А хората да изискват честно отношение, защото е в техен интерес.

- За онези ПТП-та, за които по закон е разрешено при инцидент водачите да се разберат сами на пътя, как ще се отрази нарушението в досиетата?

- Информацията се отразява от гаранционния фонд през изплатените обезщетения.

- Очаквате ли да се заобикаля системата, ако например аз като собственик си изнеса фиктивно колата, да речем, в Македония и след това я внеса обратно с нов номер и с чисто малус досие? Или да си регистрирам еднолична фирма за семейни коли, за да скрия малус точки на съпруга си например?

- Може би ще има единични опити, но няма икономическа логика в тях. Заради някаква отстъпка от цена на полицата да се правят такива неща?! Те се правят по други причини, най-често за прикриване на ПТП, управляване на автомобил на друга територия.

Това е свързано със сериозен разход и не си струва да се прави, за да получите със 150 лв. по-евтина застраховка. При семейните фирми делението на лични и на фирмени е малко по-сложно.

Там се създават такива възможности, да. Но ние сме в период между първо и второ четене на наредбата и тази дискусия, която сега тече и през вас, медиите, е много полезна. Нищо няма да се получи от системата, ако няма качествена и добра информация.

- Много скандали и разнопосочни тълкувания предизвика искането ви, внесено от депутати, да се сложи таван на обезщетенията за неимуществени вреди, тоест за претърпени болки и страдания. Само заради решението на съда, който разшири кръга на наследниците, ли го направихте?

- Решението на съда само преля чашата, която отдавна е пълна. Това е проблем на сектора, който си стои от години и не се решава.

Къде е справедливият лимит на т.нар. болки и страдания? Вие знаете ли? Защо, когато съдът трябва да реши, а нещо се е случило в Монтана, Добрич и София, оценката например е различна. Много е трудно болка и страдание да бъдат оценени по правилен начин. Не само у нас, в целия свят е така. Терминът “по справедливост” е силно разтегливо понятие. По-лесен е, когато има натрупана съдебна практика.

Или когато има работеща методика. А тук - случва се пътнотранспортно произшествие със смърт и наследниците нямат ясен критерий. Явяват се едни адвокати, които започват да съветват най-общо така: “Искате ли да вземете едни пари?”. Наследниците се съгласяват. Минава се през съд, защото и на застрахователите им е трудно да оценяват болки и страдания при лиса на методика. Нищо не ни стимулира да търсим споразумение със засегнатите наследници.

- Така е било и досега, защо точно сега се иска лимит? И защо точно тези суми са записани в предложението, внесено от шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова?

- Преди тълкувателното решение, което разшири кръга на тези, които могат да претендират, всичко беше все още в нормални граници.

Ако помните, един премиер беше казал, че всички сме братовчеди. И се оказа, че всички наистина сме такива. Официално.

Особено ромски наследници, които вече подават искове за стотици хиляди. От датата на решението досега 720 такива дела има само в Софийския градски съд. Всяко пето от тях е “братовчедско дело”. И тъй като преди това решение с друго решение бе постановено, че всеки може да търси претенции в своя регион, ако пресметнете за 28 региона, ще се окаже, че претенциите ще са поне три пъти повече. А средният размер на заявените досега претенции е 100 000 лв. Съдът ще каже, че това нищо не означава, че ще го определи като сума.

Хайде, вие ми кажете колко дълбока емоционална връзка може да има между 17-те братовчеди на един загинал? А съдът присъжда 50 000 лв., умножете го по 17 лица и се получава една сериозна сума.

Затова предложихме това решение. Да, чувам упреците към нас - какви сте вие, че си позволявате да остойностявате човешката скръб? Така е, но ако тя отива не при потърпевшите хора, при които трябва да отиде, а при едни други хора? Затова предложихме въпросните суми. И 6-месечен срок, в който да се направи методика, която да оценява по ясни и сравнително обективни критерии икономическите загуби. Колкото и скръбта да не може да се измери в цифри, трябва да се говори за това. И трябва да се направи. След въвеждането на лимити може би е възможно някакво леко вдигане на предложените суми, но трябва да останат подобни. До разработването и приемането на методиката.

CV

Притежава магистърска степен по счетоводство и контрол от УНСС

През периода 1997-2000 г. е прокурист на Евробанк

От 2000 г. заема различни длъжности в “Евроинс”

От 2006 г. е председател на управителния съвет на “Еврохолд България”

Член е на УС на Асоциацията на българските застрахователи

Част е от борда на директорите на българския офис на глобалната предприемаческа организация Endeavor

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

За довеждащия транспорт до метрото няма да се плаща допълнителен билет, казва в интервю зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт на София Още акценти от интервюто:  Със 133 млн. лв. купуваме още автобуси, 15 електробуса, 13 трамвая и 10 метровлака Предлагаме 1,7 млрд. лв. бюджет. Ще инвестираме в столицата 632 млн. лв.

Деян Денев: На 9.II. лекарствата нито ще изчезнат, нито ще поскъпнат

Новата система за верификация на медикаментите ще увеличи сигурността за гражданите, обяснява Деян Денев - председател на Българската организация за верификация на лекарствата (БОВЛ) и изпълнителен директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители. Завършил е Юридическия факултет на Софийския университет “Свети

Венцислав Караджов: Въвеждаме правила за защита на личните данни, това не е цензура

Нужен е регламент кога свободата на словото надделява над личната неприкосновеност, без него стигаме до лична преценка - Г-н Караджов, въвежда ли се цензура с промените в Закона за защита на личните данни? - Законът за защита на личните данни не въвежда ограничения или други форми на контрол върху словото,

Никола Василев: Нови мотриси - най-рано след пет години, сега ще вземем на лизинг

До половин година ще вкараме влаковете в график, казва изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Още акценти Има голямо забавяне на обществени поръчки за закупуване на резервни части, има бягане от отговорност на почти всички нива  Минималният срок от заявка до стартиране на обществена поръчка е една година,

Цветан Цветанов: Целта е да запазим поне 6-има евродепутати, а защо не и 7

Със лидера на парламентарната група на ГЕРБ, зам.-председател на партията и шеф на националния й предизборен щаб разговаря КРИСТИНА КРЪСТЕВА - Г-н Цветанов, вие възприемате ли се като майстор във висшия пилотаж, както ви определи Бойко Борисов на конференцията на ГЕРБ днес заради това, че потушавате напрежение в парламента?

Бойко Илиев: Цола Драгойчева заспа на спектакъл по стихове на Димитър Методиев

Театърът не може да бъде дотиран въобще. Той трябва да бъде дотиран заради Когато бях по разпределение, се роди синът ни Ники. Съпругата ми остана в София, пътувахме, носила го е като бебе по влаковете Той е режисьорът, основал първия частен театър у нас. Прави “Диалог” още преди падането на режима.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Боян Магдалинчев: По-добре ще е следващият главен прокурор да е от системата

Най-рано на 10 юли откриваме процедурата за избор на наследник на Сотир Цацаров Между 6 и 8 млн. лв. ще струва бившият механотехникум на столичния бул. “Ал. Стамболийски” да се превърне в съдебна сграда София много трудно може да се прекрои така, че делата на жителите на 32 села и 7 кметства да не се гледат вече в столицата,

Милена Велчева: Показах за първи път с дигитални средства Преображението на изложба в най-големия православен храм

Художничката получи втори “Златен витяз” на Славянския форум на изкуствата В навечерието на Коледа известната българска художничка Милена Велчева откри своя изложба в Москва. Изложбата е разгърната в прекрасната одухотворена обстановка на най-големия православен храм в света - “Христос Спасител”, в преддверието на залата на църковните събори.

Обмисляме по-дълга от изискваната гаранция за новия участък от магистрала “Хемус”

Няма да превъзлагаме на други фирми да строят, но може да наемем техника и специалисти, каза Стоян Беличев , който е изпълнителен директор на “Автомагистрали” ЕАД. Имаме амбиция да станем една от водещите компании в строителния сектор.  Разполагаме с капацитет да се справим със строителството на новите 134 км. Отделените 1,35 млрд. лв.

Тихомир Безлов: Ромските барони държат цели общности в "кръгова икономика", от която няма излизане

България е на по-предно място в класацията на “Икономист”, защото избягва крайностите в поведението си Ислямизацията на ромите не се случи. Не се сбъдна и едно от големите опасения - че ислямизираните роми ще се радикализират В живеещите на Запад ромски семейства се раждат по 1-2 деца и този модел се пренесе в някои цигански квартали и у нас В

Петър Кънчев: Детето трябва да търси първо родителя при проблем в интернет

Съвместният проект на “Виваком” и в. “24 часа” - “Образование 4.0” - си поставя амбициозната цел за дигитализация на образованието у нас. Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес, като по този начин се повиши неговото качество и приложимост в живота.

Леона Асланова: Всеки над 18 г. трябва да знае как се оказва първа помощ при инсулт и инфаркт

Грамотността у нас е ниска - не се разпознават първите признаци и хората умират заради липса на информация, казва експертът по иновации - Вие сте експерт по иновации. Може ли да обясните какво означава това, госпожо Асланова? - Консултираме компании - малки, средни и големи, как и в коя сфера могат да бъдат различни и по-смели,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber