Полезно е точно премереното лекарство, предозирането убива. Сюжетът с отнетия от омбудсмана автомобил на НСО заприлича на кинопродукция, напускайки територията на хитроумното, интелигентно послание
Принц Кирил, синът на Симеон Сакскобургготски, често може да бъде забелязан по улиците на Лондон на колело, облечен с обичайния костюм за Ситито.
В много от северните европейски страни е най-нормално депутати и министри да стигат до работа с градския транспорт. А в годините, когато Мая Манолова бе млад депутат, проф. Любен Корнезов - доайен тогава на правната мисъл в парламента, си хващаше тролея до Ректората.
Днес юристите в парламента са много по-малко и уви, не така блестящи. Мая Манолова е национален омбудсман, а да срещнеш депутат в тролея e толкова рядък случай, колкото закон да изкара поне година-две, преди да бъде поправен.
Именно една промяна в закон - този за НСО и бюджета на службата за догодина, роди цял “транспортен” сюжет около Мая Манолова. С мотива, че службата за охрана не е скъпа таксиметрова компания, финансовият министър резна омбудсмана от възможността занапред да ползва кола на НСО.
Манолова на
свой ред даде
мръсна газ и
сюжетът се
превърна
във филмов
Да признаем, сценарият е зрелищен - онзи ден се качи на междуградския рейс (какъв любопитен детайл - шофьорът му се оказа пенсионер от НСО), във втора серия хвана влака за Варна и отвори приемна в купето. И понеже граждани от Стара Загора поискаха да им реши проблеми с новите такси за багаж на нискотарифните авиокомпании, какво по-подходящо действие за трета серия от борда на самолет.
Историята с отнетия автомобил отне първенството на другата новина около Манолова, която “24 часа” съобщи - след толкова години служебен, а вече и семеен живот в София тя си е сменила адресната регистрация от Кюстендил в елитния столичен “Лозенец”. С което енергичната юристка стресна пак Корнелия Нинова и стегна Бойко Борисов една година преди кметските избори.
Мая е народен любимец според всички социологически замервания от последните 2 г. И ако отчетът ѝ за третата година на поста мина някак сухо миналия месец, сега хората лягат и стават с транспортните неволи на енергичната руса дама. Тя направи най-яката безплатна рекламна кампания на сезона! Или както казва поговорката, вместо да избодат очи, изписаха вежди.
Мая е не само герой, тя е жертва, желязна е, щото не се отказа да стигне до всеки в нужда, наше момиче - и ние сме по рейсовете и влаковете, показа им на тези, дето не слизат от лимузините... Впрочем и Слави Трифонов се включи, като тутакси предложи автомобил, който Манолова отказа. Вероятно да не я подозират, че заедно кроят новата партия.
Но освен поговорката за веждите
народът има и
много поучения
на тема как
прекаленото
не е хубаво
Полезно е точно премереното лекарство, предозирането убива. Сюжетът наистина заприлича на кинопродукция, напускайки територията на хитроумното, интелигентно послание. То е на път да се удави в прекаления пиар, после там лесно ще почнат да потъват и иначе сериозни, смислени начинания.
Манолова безспорно е чудесен обществен защитник. Нещо повече - този пост като че ли е специално кроен по нея, тя го изпълни с енергия и работохолизъм.
Неслучайно още в парламента къде на шега, къде с голямо основание колегите я кръстиха Пчеличката Мая, а опонентите от ГЕРБ я бяха дарили с куфар на черно-жълти райета. Същите тези депутати от ГЕРБ настръхнаха, когато Борисов им каза да я подкрепят за омбудсман.
В началото не го разбраха - много гласуваха с отвращение, други така и не се пречупиха да го сторят. Но днес виждат как за сетен път политическият инстинкт на премиера е сработил безпогрешно. Манолова може да е трън в петата на свои и чужди, но е и
гръмоотводът
в ситуации,
заплашващи
да взривят
обществения и
политически мир
Тя първа успя да чуе, разбере и облече в законодателни промени проблемите на излъганите работници, на миньорите, на длъжниците, на мачканите от монополистите клиенти, на майките на деца с увреждания.
Вярно, че част от тези законодателни решения се оказаха спорни, но все някой като Манолова трябва да човърка в раната, докато се стигне до вярното решение.
Вярно е и че при толкова много служебни автомобили за хора на всякакво ниво в държавата надали точно този на обществения защитник е най-скъпото перо. Че НСО има доста широка “клиентела”, която сигурно също може да бъде редуцирана. Че е добре
и други
ведомства
да бъдат
дисциплинирани по подобен начин. Като почнем например от тези, които отказват да прекратят хартиения обмен на документи въпреки изтеклия срок - 1 ноември, защото само от това годишно администрацията би пестила към 300 хил. лева (колкото една нова кола с горивото и поддръжката ѝ).
Но пък е вярно и че когато ръководиш институция, трябва да съумяваш да управляваш нейните финанси рационално.
С 3 млн. лв.
бюджет екипът
на Манолова
би могъл
да се справи
и с транспортния си проблем.
Между другото, “24 часа” вече качи властта на влака. Точно преди 10 години, след зловещия пожар по линията София - Кардам в Червен бряг, когато изгоряха 9-има души. Тогава депутати от всички групи изпробваха лично българските железници, даваха много идеи и... не ги реализираха.