Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7138976 Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си www.24chasa.bg
Павлин Петков

Майсторлък е да комбинираш дигиталните методи на преподаване с традиционните, казва директорът на Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" - Варна

"Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда. Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.

“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция. Днес наш събеседник е Павлин Петков, директор на Математическа гимназия “Д-р Петър Берон” - Варна, който взе участие в кръглата маса “Учители за дигитално образование” в рамките на “Образование 4.0”.

- Г-н Петков, като директор на математическа гимназия какви са впечатленията ви, как се промениха съвременните деца, потапяйки се в една дигитализирана среда?

- През последните години наистина имаме промяна в средата, макар че по този въпрос поне при нас се говори от повече от 10 г. Промените при самите ученици най-отчетливо се виждат от усилията на учителите да съчетават конвенционалните методи на преподаване и педагогически практики със съвременните дигитални. Най-типичен пример в това отношение е работата по различните учебни предмети чрез проектно базирано обучение. Изпълнението на един проект изисква точно такива умения у учениците. При малките ученици чрез електронно четимите учебници тепърва очакваме напредък. Всъщност

електронно

четим

учебник е доста

ниско ниво на

цифровизация

По-интересно е да се появят - а те вече се появяват - разработки на уроци, които са интерактивни. Наблюдава се и тенденция за повишаване на интереса на учениците към роботиката.

- Колко се повиши успехът на учениците с помощта на новите технологии?

- При учениците от нашия вид училища от години успехът от националните външни оценявания и националните състезания е в челните места в страната. При този тип ученици не си поставяме за цел повишаване на успеха, нито го очакваме. Накъде да се повишава, като сме първи. Прилагането на информационните технологии при реализирането на уроците трябва да бъде изключително майсторско, защото има места, където съществува опасност от отслабване на интереса при ученици с по-големи възможности. Ще дам пример. Ако учите учениците на стереометрия и очаквате да си представят някакво тяло и някакви елементи, в този случай направо е вредно да им покажете нещата наготово с някаква технология. По-интересното е те да открият някакви закономерности сами. Технологиите са подходящи за развиване на изследователски умения - учениците да извършат проверка дали едно твърдение или предположение е вярно, да успеят да докажат дадено твърдение аналитично. Прилагането на технологии на всяка цена е вредно.

- А какъв трябва да е балансът между видеоуроците и класическите?

- По всеки предмет за всяка компетентност има строго определен оптимум между различните методи, които могат да се прилагат. Има цели раздели от определени науки, където е изключително благоприятно прилагането им. Например по история и география е полезно почти всеки час някаква технология да работи. Когато имаме експериментална работа по природни науки, по математика, по технологии или информатика, много голям педагогически майсторлък трябва, за

да се подбере

оптималният

набор

от средства,

за да се постигне дадена образователна цел. Даже давам шеговито един пример. Ако искате да обучавате някого по-добре да играе шах и тръгнете да показвате полетата и правилата на движение на фигурите с някакви етюди, а ученикът е достигнал до ниво да играе шах с гръб към 10 маси, това би било нецелесъобразно и вредно. Ако целта е да се грабне интересът, се подхожда по един начин. Ако гониш цели, които са свързани с представяне на състезания от по-висок ранг, похватът би бил друг.

- Подготвени ли са учителите да преподават модерно, след като повечето са на над 50 години?

- Много трудно се решава този въпрос. Искам да отбележа нещо, което в общото говорене за цифровизация поизоставяме. Говорим как директорите трябва да квалифицират и преквалифицират учителите. Изоставяме въпроса за висшите училища, които подготвят учители. Вкарани ли са такива елементи в методиката, че учителят да дойде в училище готов, а не, като дойде в училище, да е чувал евентуално за технологии от времето, когато е бил в средното училище. При завършване на висше образование и вземане на диплома трябва да има изпит за използване на технологии по съответния предмет. Вузовете не го правят и от години наред е така. Реализацията на новопостъпващи учители е по-скоро функция на това колко е било качествено средното им образование.

- Какви умения ще развива при третокласниците предметът компютърно моделиране?

- Компютърното моделиране в началния етап е изключително полезно. При учениците още от тази възраст се формират умения и разбиране на работа с алгоритми, постигане на някаква цел при практическа задача по оптимален начин с ограничен брой стъпки. Всяка възрастова ивица за дадена компетентност е важна. Не е добра идеята да започнеш например да учиш чужд език на 14 години под формата на “инжекция” в 8-и клас интензивно. Този опит не е положителен. Ако беше положителен, щяха да го вземат от другите страни, а никой не го взема. Език, както и математика се учат още в детската градина успоредно с майчиния език.

- Как е вашата гимназия по отношение на дигитализацията?

- Ние сме иновативно училище. Дигитализацията при нас е само инструмент в иновациите. Всичко, за което става дума, първо се въвежда в такива училища като нашето. Имаме електронен дневник отдавна. Всички учители и ученици имат служебни профили. Създали сме ефективна организация на общуване между училищните общности и в информационния обмен минимизираме хартията. Работим за осигуряване на по-добри условия за ползване на образователни платформи и електронно учебно съдържание. Имаме свободен достъп до всички ресурси на гугъл за образование. На водещо място в страната сме по отношение на участие на ученици в олимпиади и състезания. Това се вижда и с наградата на Дигиталната национална коалиция за дигитално училище на 2018 г. Изключително доволен съм от резултатите на учениците. Те са в челните редици не само по математика и информатика, а и по философия, математическа лингвистика, география, астрономия. Това е така заради солидната им подготовка, която не се ограничава само до профилиращите предмети. Успехите са признание за високия професионализъм на колегите и резултат от съвместните усилия на целия екип на гимназията.

CV

- Завършил е Математическата гимназия в Добрич

- Завършил е математика в Софийския университет през 1978 г.

- След завършването си работи като базов учител във Варненската езикова гимназия

- Няколко години е експерт по математика в регионалния инспекторат във Варна

- Директор на Математическа гимназия “Д-р Петър Берон” - Варна, от 1991 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

ТУ – Варна във времето на автомобилното технологично надграждане

Високите технологии - не само белязаните със знака IT, станаха основна характеристика на последните десетилетия. Автомобилната промишленост също е сред секторите, които често минават в скоростната лента на технологичната надпревара. Но техниката, колкото и да е съвършена, си остава терен с много рискове за неподготвените и неспазващите

Родители: Училището става интересно с видеоуроци (Видео)

В България дигитални учебници няма, програмата пък не е от 21-и век Видеоуроците ще направят училището интересно и полезно за децата. Около това мнение се обединиха родителите от над 20 училища, които участваха в третата дискусия от инициативата „Образование 4.0“ на „24 часа“ и „Виваком“. Преди разговора на родителите такива се проведоха и с

Заниманията по интереси на учениците ще се предлагат в електронна платформа до 28 януари

Въвеждат се нови регламенти, свързани със заниманията по интереси и финансирането им в държавните и общинските училища със средства от бюджета. Това съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката. Промените в наредбите за приобщаващото образование и за финансирането на институциите предвиждат заниманията да се организират в

Махат модулите от малката матура след 7-и клас

920 лв. става стартовата заплата на начинаещ учител Изпитът след 7-и клас вече няма да се провежда на два модула - задължителен и по желание, а ще е цялостен. Първата част беше задължителна заради националното външно оценяване, а на втората се отговаряше по желание за кандидатстване в елитна гимназия.

Обучението в Технически университет – София – гаранция за успешна професионална реализация

В наши дни висшето образование не е просто достатъчно условие, а една от многото задължителни предпоставки за успешна професионална реализация. Това е ясно очертана тенденция, не само в България, но и в световен мащаб. Все по-лесният достъп до висше образование, наличието на широк избор от специалности,

Проф. Веселин Благоев заместник-ректор на Висшето училище по мениджмънт, Варна: Обучението при нас и във Великобритания е с еднакво качество имаме

Най-висок индекс на намиране на работа на завършилите „Администрация и мениджмънт“ студенти за 2017 - Проф. Благоев, висшето училище по мениджмънт заема челни места в различни класации по показатели за качество на учебния материал, международна ориентация, студентска мобилност и т.н., как постигате тези успехи?

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

В НАТФИЗ прочути артисти учат бъдещи прочути артисти

Националната академия за театрално и филмово изкуство е първото българско висше училище и една от най-престижните европейски образователни институции в областта на сценичните и екранни изкуства. Създадена през 1948 г., тя е единственото учебно заведение от този род, което се финансира от държавата. Всяка година НАТФИЗ приема приблизително 220

Церемония по завършване на Международния факултет на University of Sheffield, се проведе в Солун

Кметът на Солун, Янис Бутарис, и писателката Виктория Хислъп, получиха почетни дипломи Стотици завършили University of Sheffield от целия регион получиха своите дипломи на тържествена церемония на международния факултет CITY College. Церемонията се проведе в Солунската концертна зала, следвайки същата академична процесия както церемониите на

197 абсолвенти от Електротехническия факултет получиха дипломите си за висше образование

В навечерието на студентския празник на тържествена церемония в Община Варна бяха връчени дипломите на 117 бакалаври и 80 магистри от випуск 2018 на Електротехническия факултет на ТУ – Варна. Сребърни значки на ТУ – Варна за отличен общ успех от следването и държавните изпити получиха 12 абсолвенти - десет от ОКС „бакалавър“ и двама от ОКС

ТУ – Варна отличи изявени студенти и преподаватели в навечерието на студентския празник

В навечерието на 8 декември беше спазена традицията в Технически университет – Варна всяка година преди студентския празник академичната общност да се събере в зала 114 за тържественото награждаване на студенти с отличен успех и постижения на национални олимпиади, конкурси и състезания в различни области на науката, изкуството, предприемачеството,

В Джулюница решават задачи на таблети и пазят в клас ковчеже на приятелството

Училището в лясковското село е единственото иновативно в област Велико Търново - в него няма отпадащи ученици Има класове “Изследователи”, “Всезнайковци”, “Пазители на историята” Министерството на образованието и науката събра в понеделник повече от 800 представители на училищата, университетите, бизнеса и родителски организации на първия

С 3D образи на Земята и Луната физиката става забавна в час

С 3D изображения на планетите и спътниците уроците по физика стават интересни и забавни за децата в пернишкото ОУ "Св. Иван Рилски". В него дигиталните иновациите са заменили скучните учебници. Децата имат комбинирани уроци по химия, физика и биология, за да могат по-лесно да усвояват материала чрез иновациите - тоест микро и макро космоса- от

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber