Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7138976 Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си www.24chasa.bg
Павлин Петков

Майсторлък е да комбинираш дигиталните методи на преподаване с традиционните, казва директорът на Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" - Варна

"Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда. Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.

“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция. Днес наш събеседник е Павлин Петков, директор на Математическа гимназия “Д-р Петър Берон” - Варна, който взе участие в кръглата маса “Учители за дигитално образование” в рамките на “Образование 4.0”.

- Г-н Петков, като директор на математическа гимназия какви са впечатленията ви, как се промениха съвременните деца, потапяйки се в една дигитализирана среда?

- През последните години наистина имаме промяна в средата, макар че по този въпрос поне при нас се говори от повече от 10 г. Промените при самите ученици най-отчетливо се виждат от усилията на учителите да съчетават конвенционалните методи на преподаване и педагогически практики със съвременните дигитални. Най-типичен пример в това отношение е работата по различните учебни предмети чрез проектно базирано обучение. Изпълнението на един проект изисква точно такива умения у учениците. При малките ученици чрез електронно четимите учебници тепърва очакваме напредък. Всъщност

електронно

четим

учебник е доста

ниско ниво на

цифровизация

По-интересно е да се появят - а те вече се появяват - разработки на уроци, които са интерактивни. Наблюдава се и тенденция за повишаване на интереса на учениците към роботиката.

- Колко се повиши успехът на учениците с помощта на новите технологии?

- При учениците от нашия вид училища от години успехът от националните външни оценявания и националните състезания е в челните места в страната. При този тип ученици не си поставяме за цел повишаване на успеха, нито го очакваме. Накъде да се повишава, като сме първи. Прилагането на информационните технологии при реализирането на уроците трябва да бъде изключително майсторско, защото има места, където съществува опасност от отслабване на интереса при ученици с по-големи възможности. Ще дам пример. Ако учите учениците на стереометрия и очаквате да си представят някакво тяло и някакви елементи, в този случай направо е вредно да им покажете нещата наготово с някаква технология. По-интересното е те да открият някакви закономерности сами. Технологиите са подходящи за развиване на изследователски умения - учениците да извършат проверка дали едно твърдение или предположение е вярно, да успеят да докажат дадено твърдение аналитично. Прилагането на технологии на всяка цена е вредно.

- А какъв трябва да е балансът между видеоуроците и класическите?

- По всеки предмет за всяка компетентност има строго определен оптимум между различните методи, които могат да се прилагат. Има цели раздели от определени науки, където е изключително благоприятно прилагането им. Например по история и география е полезно почти всеки час някаква технология да работи. Когато имаме експериментална работа по природни науки, по математика, по технологии или информатика, много голям педагогически майсторлък трябва, за

да се подбере

оптималният

набор

от средства,

за да се постигне дадена образователна цел. Даже давам шеговито един пример. Ако искате да обучавате някого по-добре да играе шах и тръгнете да показвате полетата и правилата на движение на фигурите с някакви етюди, а ученикът е достигнал до ниво да играе шах с гръб към 10 маси, това би било нецелесъобразно и вредно. Ако целта е да се грабне интересът, се подхожда по един начин. Ако гониш цели, които са свързани с представяне на състезания от по-висок ранг, похватът би бил друг.

- Подготвени ли са учителите да преподават модерно, след като повечето са на над 50 години?

- Много трудно се решава този въпрос. Искам да отбележа нещо, което в общото говорене за цифровизация поизоставяме. Говорим как директорите трябва да квалифицират и преквалифицират учителите. Изоставяме въпроса за висшите училища, които подготвят учители. Вкарани ли са такива елементи в методиката, че учителят да дойде в училище готов, а не, като дойде в училище, да е чувал евентуално за технологии от времето, когато е бил в средното училище. При завършване на висше образование и вземане на диплома трябва да има изпит за използване на технологии по съответния предмет. Вузовете не го правят и от години наред е така. Реализацията на новопостъпващи учители е по-скоро функция на това колко е било качествено средното им образование.

- Какви умения ще развива при третокласниците предметът компютърно моделиране?

- Компютърното моделиране в началния етап е изключително полезно. При учениците още от тази възраст се формират умения и разбиране на работа с алгоритми, постигане на някаква цел при практическа задача по оптимален начин с ограничен брой стъпки. Всяка възрастова ивица за дадена компетентност е важна. Не е добра идеята да започнеш например да учиш чужд език на 14 години под формата на “инжекция” в 8-и клас интензивно. Този опит не е положителен. Ако беше положителен, щяха да го вземат от другите страни, а никой не го взема. Език, както и математика се учат още в детската градина успоредно с майчиния език.

- Как е вашата гимназия по отношение на дигитализацията?

- Ние сме иновативно училище. Дигитализацията при нас е само инструмент в иновациите. Всичко, за което става дума, първо се въвежда в такива училища като нашето. Имаме електронен дневник отдавна. Всички учители и ученици имат служебни профили. Създали сме ефективна организация на общуване между училищните общности и в информационния обмен минимизираме хартията. Работим за осигуряване на по-добри условия за ползване на образователни платформи и електронно учебно съдържание. Имаме свободен достъп до всички ресурси на гугъл за образование. На водещо място в страната сме по отношение на участие на ученици в олимпиади и състезания. Това се вижда и с наградата на Дигиталната национална коалиция за дигитално училище на 2018 г. Изключително доволен съм от резултатите на учениците. Те са в челните редици не само по математика и информатика, а и по философия, математическа лингвистика, география, астрономия. Това е така заради солидната им подготовка, която не се ограничава само до профилиращите предмети. Успехите са признание за високия професионализъм на колегите и резултат от съвместните усилия на целия екип на гимназията.

CV

- Завършил е Математическата гимназия в Добрич

- Завършил е математика в Софийския университет през 1978 г.

- След завършването си работи като базов учител във Варненската езикова гимназия

- Няколко години е експерт по математика в регионалния инспекторат във Варна

- Директор на Математическа гимназия “Д-р Петър Берон” - Варна, от 1991 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Бизнес и международни отношения на английски език в Италия

Един от най-предпочитаните университети в Италия за бизнес, мениджмънт и международни отношения - Universita Cattolica del Sacro Cuorе, кани българските кандидат-студенти на своята презентация в София на 21 ноември от 18:30 ч. в х-л „Маринела“ (бивш „Кемпински“). БЕЗПЛАТНА РЕГИСТРАЦИЯ! Елитната школа заема челна позиция за професионална реализация

Стипендии за обучение в по хотелиерство и туризъм в Швейцария

Четири от най-добрите колежа по туризъм и хотелски мениджмънт в Швейцария, обединени в Swiss Education Group, организират серия от семинари на тема: „Обучение в Швейцария – път към успешна кариера в хотелиерството и туризма“. Събитието е организирано съвместно с агенция за образование „Скай Лайнс“ и ще се проведе в следния график: - 15.

Деница Сачева: 294 училища у нас са със статут на иновативни, 100 повече от 2019 г.

Иновациите са задължителна част за българското образование, защото очакванията от страна на бизнеса, родителите и децата са огромни. За целта са нужни хора като вас, отворени към новото, които не се страхуват да експериментират. Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева при откриването на майсторския клас "Иновации в

Депутатът Станислава Стоянова: 9 100 ученици са върнати обратно в клас

Заради натрупани отсъствия са спрени помощите за деца на повече от сто хиляди семейства 1 239 екипа у нас са ангажирани със съвместната работа по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. На територията на страната това са общо 10 030 учители, директори, социални работници,

МОН въвежда асистиращи технологии за приобщаващо образование до 2 години

През следващите две години Министерството на образованието и науката ще финансира въвеждането на асистиращи технологии за приобщаващо образование, с които да се улесни комуникацията и обучението на децата със специални образователни потребности. Инвестициите ще са част от проект за дигитализацията на българското образование,

Над 9 000 деца са допълнително записани в образователната система в началото на тази учебна година

Над 9 000 деца са допълнително записани в образователната система в началото на тази учебна година. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев на брифинг в Министерския съвет след заседанието на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си

Майсторлък е да комбинираш дигиталните методи на преподаване с традиционните, казва директорът на Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" - Варна "Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет,

Учениците: Интересни и важни уроци на таблети и в облак правят училището интересно (Видео)

Таблети да заменят тежките хартиени учебници от по няколкостотин страници, уроците и домашните да са в облачно пространство и достъпни за всеки, а самите уроци да бъдат направени интересни и да са полезни за живота, а също така и най-сетне написани на достъпен език. Тези главни препоръки за промяна в училищното образование направиха над 120

“24 часа” и Vivacom събират “Ученици за дигитално образование” на кръгла маса

Възрастните ще изслушат гледните точки на децата Кръгла маса “Ученици за дигитално образование” организира днес вестник “24 часа” и Vivacom. Целта на дискусията е да покаже гледните точки, нуждите и проблемите в учебния процес на най-пряко засегнатата страна - учениците. Тяхното мнение, и то на различен тип ученици - както на тези,

Десислава Цокова: Учители, преподаващи компютърно моделиране, могат само да си четат пощата

-  Нужни са подкрепа и обучение за преподавателите, защото им е трудно - повечето са над 50 г., не са работили с компютри и не знаят чужди езици - С новите технологии децата се научават да учат Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование.

30-то юбилейно издание на международния форум за компютърни изкуства „Компютърно пространство“ 2018

www.computerspace.org Форумът за компютърни изкуства Computer Space („Компютърно пространство“) се провежда 30 години и е най-голямото събитие за компютърни изкуства в Югоизточна Европа. Форумът се организира от Студентското общество за компютърно изкуство /СОКИ/ в партньорство с редица организации и институции.

ТУ - Варна и университетът Ovidius в Румъния ще си сътрудничат по стратегията "Син растеж" на Европейската комисия

Ректорите на Технически университет - Варна и Университета Ovidius в Констанца, Румъния, подписаха петгодишен меморандум за сътрудничество. Меморандумът беше подписан в Констанца от проф. Росен Василев, ректор на ТУ – Варна, и проф. Сорин Руджина, ректор на университета Ovidius. На церемонията в аулата на университета,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber