Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7138976 Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си www.24chasa.bg
Павлин Петков

Майсторлък е да комбинираш дигиталните методи на преподаване с традиционните, казва директорът на Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" - Варна

"Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда. Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.

“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция. Днес наш събеседник е Павлин Петков, директор на Математическа гимназия “Д-р Петър Берон” - Варна, който взе участие в кръглата маса “Учители за дигитално образование” в рамките на “Образование 4.0”.

- Г-н Петков, като директор на математическа гимназия какви са впечатленията ви, как се промениха съвременните деца, потапяйки се в една дигитализирана среда?

- През последните години наистина имаме промяна в средата, макар че по този въпрос поне при нас се говори от повече от 10 г. Промените при самите ученици най-отчетливо се виждат от усилията на учителите да съчетават конвенционалните методи на преподаване и педагогически практики със съвременните дигитални. Най-типичен пример в това отношение е работата по различните учебни предмети чрез проектно базирано обучение. Изпълнението на един проект изисква точно такива умения у учениците. При малките ученици чрез електронно четимите учебници тепърва очакваме напредък. Всъщност

електронно

четим

учебник е доста

ниско ниво на

цифровизация

По-интересно е да се появят - а те вече се появяват - разработки на уроци, които са интерактивни. Наблюдава се и тенденция за повишаване на интереса на учениците към роботиката.

- Колко се повиши успехът на учениците с помощта на новите технологии?

- При учениците от нашия вид училища от години успехът от националните външни оценявания и националните състезания е в челните места в страната. При този тип ученици не си поставяме за цел повишаване на успеха, нито го очакваме. Накъде да се повишава, като сме първи. Прилагането на информационните технологии при реализирането на уроците трябва да бъде изключително майсторско, защото има места, където съществува опасност от отслабване на интереса при ученици с по-големи възможности. Ще дам пример. Ако учите учениците на стереометрия и очаквате да си представят някакво тяло и някакви елементи, в този случай направо е вредно да им покажете нещата наготово с някаква технология. По-интересното е те да открият някакви закономерности сами. Технологиите са подходящи за развиване на изследователски умения - учениците да извършат проверка дали едно твърдение или предположение е вярно, да успеят да докажат дадено твърдение аналитично. Прилагането на технологии на всяка цена е вредно.

- А какъв трябва да е балансът между видеоуроците и класическите?

- По всеки предмет за всяка компетентност има строго определен оптимум между различните методи, които могат да се прилагат. Има цели раздели от определени науки, където е изключително благоприятно прилагането им. Например по история и география е полезно почти всеки час някаква технология да работи. Когато имаме експериментална работа по природни науки, по математика, по технологии или информатика, много голям педагогически майсторлък трябва, за

да се подбере

оптималният

набор

от средства,

за да се постигне дадена образователна цел. Даже давам шеговито един пример. Ако искате да обучавате някого по-добре да играе шах и тръгнете да показвате полетата и правилата на движение на фигурите с някакви етюди, а ученикът е достигнал до ниво да играе шах с гръб към 10 маси, това би било нецелесъобразно и вредно. Ако целта е да се грабне интересът, се подхожда по един начин. Ако гониш цели, които са свързани с представяне на състезания от по-висок ранг, похватът би бил друг.

- Подготвени ли са учителите да преподават модерно, след като повечето са на над 50 години?

- Много трудно се решава този въпрос. Искам да отбележа нещо, което в общото говорене за цифровизация поизоставяме. Говорим как директорите трябва да квалифицират и преквалифицират учителите. Изоставяме въпроса за висшите училища, които подготвят учители. Вкарани ли са такива елементи в методиката, че учителят да дойде в училище готов, а не, като дойде в училище, да е чувал евентуално за технологии от времето, когато е бил в средното училище. При завършване на висше образование и вземане на диплома трябва да има изпит за използване на технологии по съответния предмет. Вузовете не го правят и от години наред е така. Реализацията на новопостъпващи учители е по-скоро функция на това колко е било качествено средното им образование.

- Какви умения ще развива при третокласниците предметът компютърно моделиране?

- Компютърното моделиране в началния етап е изключително полезно. При учениците още от тази възраст се формират умения и разбиране на работа с алгоритми, постигане на някаква цел при практическа задача по оптимален начин с ограничен брой стъпки. Всяка възрастова ивица за дадена компетентност е важна. Не е добра идеята да започнеш например да учиш чужд език на 14 години под формата на “инжекция” в 8-и клас интензивно. Този опит не е положителен. Ако беше положителен, щяха да го вземат от другите страни, а никой не го взема. Език, както и математика се учат още в детската градина успоредно с майчиния език.

- Как е вашата гимназия по отношение на дигитализацията?

- Ние сме иновативно училище. Дигитализацията при нас е само инструмент в иновациите. Всичко, за което става дума, първо се въвежда в такива училища като нашето. Имаме електронен дневник отдавна. Всички учители и ученици имат служебни профили. Създали сме ефективна организация на общуване между училищните общности и в информационния обмен минимизираме хартията. Работим за осигуряване на по-добри условия за ползване на образователни платформи и електронно учебно съдържание. Имаме свободен достъп до всички ресурси на гугъл за образование. На водещо място в страната сме по отношение на участие на ученици в олимпиади и състезания. Това се вижда и с наградата на Дигиталната национална коалиция за дигитално училище на 2018 г. Изключително доволен съм от резултатите на учениците. Те са в челните редици не само по математика и информатика, а и по философия, математическа лингвистика, география, астрономия. Това е така заради солидната им подготовка, която не се ограничава само до профилиращите предмети. Успехите са признание за високия професионализъм на колегите и резултат от съвместните усилия на целия екип на гимназията.

CV

- Завършил е Математическата гимназия в Добрич

- Завършил е математика в Софийския университет през 1978 г.

- След завършването си работи като базов учител във Варненската езикова гимназия

- Няколко години е експерт по математика в регионалния инспекторат във Варна

- Директор на Математическа гимназия “Д-р Петър Берон” - Варна, от 1991 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Шуменският университет с четири нови специалности

С четири нови специалности в ОКС „бакалавър“ ще стартира новата учебна година в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“. Специалността Педагогика на обучението по природни науки ще подготвя учители по учебните предмети Човекът и природата, Физика и астрономия, Химия и опазване на околната среда, Биология и здравно образование.

Проф. дтн инж. Цоло Вутов получи почетния знак на ХТМУ

Проф. дтн инж. Цоло Вутов, председател на Научно-техническия съюз по минно дело, геология и металургия, беше удостоен с почетния знак на Химико-технологичния и металургичен университет (ХТМУ). Той беше награден на специална церемония в университета от ректора проф. д-р инж. Митко Георгиев в присъствието на Съвета на ректорите и председателя му

За 8 години са изтеглени кредити за висше образование за 136 993 996 лева

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев внася за разглеждане проект на решение на Министерския съвет за одобряване на максималния размер на новите държавни гаранции за 2020 г. по Закона за кредитиране на студентите и докторантите /ЗКСД/, предава БТА. Предложеният проект на акт има за цел да осигури държавна гаранция за кредитите,

Студенти и докторанти от страната обменят идеи на научна сесия в ТУ - Варна

В Технически университет – Варна за 11 поредна година се провежда Студентска научна сесия. В осем научни секции са представени над 70 доклада и постерни сесии. Организатор е Студентският съвет на ТУ – Варна със съдействието на академичното ръководство и на Община Варна. Форумът се провежда традиционно през пролетта като в него могат да участват

ЧЕЗ даде 6 стипендии на най-успешните ученици от професионални гимназии в Западна България

Конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ се проведе за седма поредна година Шестима ученици от 12 клас на професионалните технически гимназии в Западна България получиха стипендии от ЧЕЗ за учебната 2018-2019 г. в седмото издание на конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за ученици. Състезанието се проведе на три етапа,

Проф. д-р инж. Венцислав Вълчев е новият ректор на ТУ- Варна

Общото събрание избра на свое заседание на 22 март т.г. проф. д-р инж. Венцислав Вълчев за ректор на Технически университет - Варна с мандат 2015-2019 година. Новият ректор спечели изборите с мнозинство от 95 гласа след второ гласуване. На балотажа 52-ма представители гласуваха за втория кандидат - проф. д-р Драгомир Пламенов.

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Моделът STEM в обучението беше водеща тема на XVIII Научно-практическа конференция „Математика и информатика – реалности и перспективи“

През месец март т.г. в комплекс Therma ECO Village в Кранево се проведе XVIII Научно-практическа конференция „Математика и информатика – реалности и перспективи“, организирана от Съюза на математиците в България - секция Варна в партньорство с РУО - Варна, Технически университет - Варна, ВСУ “Ч. Храбър”, ШУ „Еп.

Кийгън Скот: В моите часове шумната класна стая не е проблем

Хората в Гълъбово са гостоприемни, градът ми напомня за родното ми място в Охайо, казва преподавателят по английски език - Как попаднахте в България, г-н Скот? - Преди две години работих в Грузия, а преди това учих в Унгария, така че се интересувах от Източна Европа. Желанието ми обаче беше да отида в Турция.

Дни на отворените врати на University of Sheffield и НБУ – 28-ми и 30-ти март

След Брекзит – засилен интерес към британски програми, извън острова Поставената под въпрос възможност за младите хора да се възползват и занапред от студентските заеми в Обединеното кралство е едно от най-обсъжданите следствия от Брекзит за държавите членки на ЕС . Въпреки че за академичната 2019-2020-та тази възможност все още съществува,

Площадката за безопасност на движението – място за игри и уроци в ЧОУ „Джани Родари“

Обучаването и възпитаването са два неразделни елемента от ежедневието в ЧОУ „Джани Родари“. Този подход отразява иновативния стремеж на педагозите за социализация на децата, за възможностите - поставени в реална ситуация, те да се справят както с трудния учебен материал, така и да се подготвят за живота извън класната стая.

Югозападният университет „Неофит Рилски“ в Благоевград привлича студенти с две нови бакалавърски програми

През новата учебна година университетът ще обучава студенти по 75 бакалавърски и магистърски програми след придобито средно образование. За първи път ще се осъществи прием по две нови специалности – "Управление на образованието" и "Педагогика на обучението по български и чужд език (английски език), и прием в дистанционна форма на обучение в

Стипендии за обучение в швейцарски колежи по хотелски мениджмънт и туризъм

Swiss Education Group обединява 5 от най-престижните колежи по хотелски мениджмънт и туризъм в Швейцария, сред които и една кулинарна академия. Програмите за обучение включват задължителни стажове и възможности за престижна кариера в един от най-бързо развиващите се сектори в света! Запознайте се с Швейцарската образователна група по време на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber