Делът на дизеловите автомобили леко ще намалее през следващите години, но ще останат основен фактор
- Г-н Миланов, вие като председател на Асоциацията на автомобилните производители в България (ААП) как ще коментирате подготвяните промени в данъчната политика на автомобилния парк у нас?
- Наличието на воля за адаптиране и модернизиране на данъчната политика само по себе си е позитивна промяна. В отделни детайли - например засилването на тежестта на екологичните компоненти в методиката на определянe на данъчната тежест, то води в правилната посока. Разгарялата се дискусия в обществото и медиите обаче показва, че темата лесно ескалира в неправилна посока. Според нас са необходими корекции на посочената методика в три основни направления: 1. Екологичната компонента не е достатъчно категорична. Подкрепата за обновяването, модернизирането и подобряването на екологичния отпечатък на автомобилния парк трябва да бъде по-категорична.
Екологична подкрепа би трябвало да имат автомобили, които отговарят на действащите изисквания. Специално внимание в новата наредба е обърнато на електрическите автомобили, но с оглед на трансформацията на автомобилния парк е изключително важно и подчертаването на ролята и на Plug-in хибридите (PHEV), особено с оглед на това, че тяхната експлоатация в големите населени места
ще доведе до
нулеви локални
емисии
2. Диференциацията при въвеждането на различно остойностяване на 1 квт мощност на автомобила в зависимост от мощностния клас не е достатъчно обоснована. Сегашната методика допуска отклонения от до 20 пъти. 3. Социалният ефект от адаптацията в данъчното законодателство не трябва да се търси толкова в еднократното повишение в разходната част за определени потребители, а по-скоро в цялостния народностопански ефект, ограничаване на сивата икономика, понижаване на тежките последствия за човешкото здраве, които лошо поддържаните и амортизирани автомобили нанасят. За нас, а мисля, че за всички потребители и стопански субекти е изключително важно правото на ДДС кредит за служебно ползване да се разшири върху всички категории леки автомобили. На пръв поглед изглежда, че подобна мярка ще ощети държавния бюджет. Реалните последствия трябва да се търсят по-скоро в предоставянето на свобода и гъвкавост на предприятията при подбора на тяхната флотилия, надежден стимул за изсветляване на разходите на придобиване и поддръжка на автомобилите, както и при придобиване на консумативи за тях.
- Как ще коментирате развитието на пазара в България и как се променя той?
- Българският автомобилен пазар расте във всички сегменти, като се запазва пропорцията между новорегистрираните нови и употребявани автомобили. При сегашното развитие тя ще се запази в съотношение приблизително 1:9.
- Как си обяснявате срива на пазара в Европа през септември и само на въвеждането на новия екостандарт ли се дължи?
- Предвид факта, че основният измерител за реализирани обеми в пазарите на ЕО е регистрация на нови автомобили, отговорът трябва да се търси в скока при регистрациите на автомобили, неотговарящи на новите изисквания на хомологация на новия стандарт WLTP (Worldwide Harmonised Test Procedure, при който се измерва разходът на гориво и вредни емисии в реални условия). През следващите месеци този фактор постепенно ще бъде компенсиран.
- ЕС задължи автопроизводителите да намалят с 35 процента вредните емисии в превозните средства до 2030 г. спрямо показателите от 2021 г. Как ще се отрази това на бизнеса?
- Процедурата по приемане на нови регулации все още не приключила, но можем да считаме, че позицията на Европейската комисия и още по-амбициозният проект на Европейския парламент определят границите, в които ще бъде търсен компромис. Ако бъде прието компромисното предложение на австрийското председателство, може да се очаква задължение за поетапно намаляване на емисиите CO2 с 15% до 2025 г. спрямо базово ниво, постигнато към 2021 г. и отново много амбициозна цел - допълнително намаляване с 35% през 2030 г. Това означава че всички производители, реализиращи автомобили в Европа,
трябва
съществено
да повишат
екологичността на своите автомобили, да разширят дела на нискоемисионни автомобили, между които електрически, Plug-in хибриди и дизелови автомобили.
- Смятате ли, че войната между бензина и дизела бе запалена преди всичко от политиците?
- Бензиновите и дизеловите автомобили продължават своето развитие паралелно с електрическите, а в бъдеще и с автомобили с горивни клетки.
Нито една от
технологиите не
може да
предложи пълно
удовлетворение
на всеки един от критериите за тяхната оценка. Паралелното съществуване на тези различни или комбинация от тях двигателни концепции ще продължи през следващите десетилетия. Това е предопределено от конфликтите между целите, разполагаемите ресурси, технологичното и техническото развитие и изграждането на обществената инфраструктура. Човешкото общество има нужда от нова дефиниция на понятието индивидуална мобилност, което в максимална степен отразява по нов начин грижата за околната среда.
- Какво е бъдещето на дизеловите автомобили у нас и по света?
- Дизеловият двигател съществува, защото има висок коефициент на полезно действие. Исторически той е преминал през доста трудни фази, докато достигнем до съвременното равнище на технологията. Нисък разход на гориво, висок въртящ момент, висока износоустойчивеот са класическите причини за широкото разпространение на този тип двигатели. Към тези качества при автомобилите категоризирани като ЕВРО 6а до 6д, се добавя и изключителната им екологичност. В настоящия момент ясно се откроява тенденция за фокусиране на производителите върху двигатели със среден и висок мощностен потенциал. Причина за това е, че при най-малките двигатели допълнителните инвестиции за тяхното привеждане в съответствие с новите екологични стандарти са прекалено високи в сравнение с очакванията на потребителите. Поради тази причина делът на дизеловите автомобили и в Европа, и в България леко ще намалее през следващите години, но ще стане основен фактор в мобилността.
- Имат ли сили водещите европейски марки да застигнат бързо Tesla по отношение на електрическите автомобили?
- Автомобилната индустрия като цяло и нейните отделни представители работят изключително интензивно през последните десетилетия върху електрическата мобилност. Бърз поглед върху офертите на пазара и новите премиери може да покаже колко разностранни са новите разработки и колко широк е кръгът на техните потенциални потребители. За нас в BMW електрическата мобилност е основен приоритет. Това се доказва от нарастващите обеми на реализация и трендовете за растеж. До 2025 г. в нашето портфолио
ще бъдат
представени 25
електрифицирани
автомобила,
12 от които ще бъдат изцяло електрически. В момента автомобилите, предлагани от нас, са с четвърта генерация на електрическите задвижващи системи. Електрифицирани автомобили BMW, включително и PHEV, с възможност за ежедневен електрически пробег, както и неограничена автономност на базата на двигател с вътрешно горене се предлагат в почти всеки основен сегмент. Важно е да се отбележи, че степента на разширяване на капацитетите за производство на електрифицирани автомобили е в пряка зависимост от готовността за производствена интеграция на важни нови разработки в сферата на електрическите батерии, потребителското търсене, финансовата конкурентоспособност и наличната мрежа от зарядни станции на различните територии. За нас е изключително важен начинът, по който ние предлагаме своите автомобили на крайните потребители, а именно високопрофесионална пласментна структура, както и възможностите за гаранционно и извънгаранционно обслужване на доставените от нас автомобили през целия им жизнен цикъл.
BMW Group инвестира във всички сфери адекватни за бъдещето на автомобила, създава партньорства и изгражда материална база, осигуряваща водещата си роля в оформянeтo на индивидуалната мобилност на настоящето и бъдещето.
Александър Миланов е управител на BMW Group България от създаването на представителството през 2007 г., а в периода 2013-2014 г. ръководи и дейността на групата в Румъния. От май 2016 г. оглавява и Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители в България (ААП). От 1993 до 2007 г. работи за генералния представител на Mercedes-Benz за България - “Балкан стар”, където ръководи направление “Маркетинг и пласмент” и отговаря за марки като Chrysler, Jeep, Dodge, Mitsubishi и Mercedes-Benz. Завършил е икономика в УНСС.
-----
След година: Половин милион коли от BMW Group ще имат и електрически мотор
Към края на септември 2018г. BMW Group, въпреки неблагоприятните пазарни условия в редица важни търговски региони, е реализирала 1 834 810 автомобила с марка BMW, MINI и Rolls-Royce в целия свят, което е с 1,3% повече в сравнение със същия период през предходната година.
Доставките на марката BMW възлизат на 1 566 216 автомобила +1,9% в сравнение с 2017, MINI бележи малък спад от 2,0 % или 265 935 автомобила. Rolls-Royce постига ръст от 13,5%. Особено позитивна е тенденцията при реализацията на електрифицирани автомобили. Само през септември доставките им в световен план бележат ръст от 40%, като компанията е на път да постигне амбициозната цел да достави 140 000 електрифицирани автомобили до края на годината (103000 през 2017), както и следващата цел – общо 500 хил. електрифицирани автомобила до края на 2019 г.
Графики: BMW Group Investor Presentation