Европа не финансира проекти, които замърсяват или вредят на здравето, казва в интервю зам.-кметът на София по екология
- Г-жо Христова, предстои СОС да обсъди искането на част от общинските съветници за референдум дали София да има инсталация за оползотворяване на RDF горивото от завода за отпадъци. Проектът е във вашия ресор, как ще коментирате?
- За мен е
необяснимо защо сега,
когато проектът е
в последна фаза, общински
съветници връщат дебата
в началото
- дали да има инсталация, къде да е – това са решения, които те в годините са гласували. Присъединих се към екипа на Столична община през 2017 г., но проверих всички документи за проекта. Още през 2011 г. Столичният общински съвет е гласувал решение, с което възлага на “Топлофикация - София” да подготви проект за оползотворяване на RDF гориво. През 2012 г. общината сключва договор за безвъзмездна финансова помощ с Европейската комисия. Така е построен заводът за преработка на битови отпадъци на гара Яна и неразделна част от това решение е RDF горивото, произведено от него, да бъде третирано само временно в циментовите заводи до изграждане на инсталацията в “Топлофикация - София”.
Впоследствие през 2014 г. е одобрена технологията, по която ще се оползотворява горивото. През 2015 г. е издадена оценка за въздействие върху околната среда, а през 2016 г. е гласуван устройственият план за площадката, на която да бъде изградена инсталацията. През 2017 г. СОС даде съгласие общината и “Топлофикация - София” да кандидатстват за реализирането на проекта, а тази година се коментираше само и единствено размерът на заема от Европейската инвестиционна банка. Тоест проектът се е дебатирал през последните 7 г. много пъти, на различни етапи общинските съветници са гласували и са го подкрепяли. Сега, когато той вече е одобрен на национално ниво, е поставен под въпрос. Това освен непоследователно и объркващо е и знак, който не дава никаква увереност на Европейската комисия, че можем да спазваме ангажиментите, които сме поели. Сега отново СОС ще прецени какво решение да вземе.
- Твърди се, че технологията, с която ще работи съоръжението, е остаряла. Така ли е?
- Съоръжението е проектирано от една от водещите компании в бранша - датската фирма “Рамбол”. С тази технология в момента работят над 350 такива завода в Европа. Говорим за най-зелените и развити страни - всички те имат такива съоръжения, които функционират със същата скарна технология, която е предвидена и за завода на София.
Това е голям проект по смисъла на регламент 1303 на ЕК и за реализирането му трябва да бъде доказана най-добра налична технология. Консултантите са се водили по тези правила, според които за ЕК този тип технология за RDF гориво е най-добрата и сигурна и затова се финансира от европейските фондове. Така че няма как да се твърди, че технологията е остаряла. Напротив, тя функционира успешно в редица европейски държави.
- Хората се притесняват за здравето си и че инсталацията ще замърсява въздуха. Как ще гарантирате спазването на екологичните норми?
- Първо, инсталацията е проектирана от една от най-добрите компании в света. Второ, отговаря на най-строгите екологични правила на Европейската комисия. Трето,
избрана е най-добрата
доказана технология,
същата, която избраха
Копенхаген и Сингапур
за инсталация, която ще е готова след 2 г. Инсталацията на София е с 4-степенна система за очистване на газовете. Тя включва третиране с активен въглен, натриева основа, амонячна вода, ръкавни филтри, които отстраняват фините прахови частици, мокър скрубер и утилизационна инсталация с кондензация за допречистване. Тази 4-степенна система гарантира минимални стойности на всякакви емисии, които биха се появили във въздуха. Важно е, че инсталацията заменя стари мощности на ТЕЦ “София” и така категорично намалява емисиите на фини прахови частици на ТЕЦ-а с 9,6%. Намаляват се и азотните, серните окиси и другите замърсители. Инсталацията е със станция за мониторинг в реално време и всеки ще може да наблюдава показателите.
- Защо беше избрано инсталацията да се изгради в ТЕЦ “София”, а не до завода?
- Правени са редица проучвания за избор на площадка, включително и до завода. Това оскъпява проекта с над 20 млн. евро, защото трябва да се изгради нужната инфраструктура, и то през много частни терени за връзка с топлопреносната мрежа. И по-важното - навсякъде в Европа тези инсталации се правят до жилищните квартали, защото доставят топлоенергията до хората с минимални загуби. Направената екооценка посочва, че площадката в ТЕЦ “София” е най-подходяща както по отношение на екологичните параметри, така и според наличната техническа инфраструктура.
- Докъде стигна проектът?
- Проектът вече е одобрен на национално ниво. Той беше проверен и от инструмента “Джаспърс” на ЕК, за да сме сигурни, че всички технически, екологични и икономически параметри са възможно най-добрите. Получихме това потвърждение в края на 2017 г. и подадохме проекта за одобрение от Оперативна програма “Околна среда” и сега се очаква оценката на ЕК.
- Кога очаквате отговор от Брюксел?
- Не мога да посоча конкретен срок, защото одобрението на голям проект минава през редица фази и проверки. Това е още една причина, която дава спокойствие на столичани. ЕК, която следи най-строго за спазването на екологичните норми и за качеството на атмосферния въздух в София, не би допуснала проект, който ще влоши показателите.
- Стартирате пилотен проект в “Надежда” за стимулиране на разделното изхвърляне на отпадъци. Разкажете повече за експеримента?
- Това е международен проект по програма “Балкани-Средиземно море” 2014-2020, който стартира през 2017 г. Целта е да въведем пилотно разделно събиране на опаковки и биоотпадъци при източника. Вече имаме 300 домакинства от район “Надежда”, които ще получат домашни контейнери за разделно събиране. Около блоковете също ще бъдат изградени външни ограждения, в които ще са разположени общите контейнери и до тях достъп ще имат само участниците в проекта. Целта е половин година да измерваме количествата, за да видим дали чрез тази система ще се намали изхвърленият смесен битов отпадък и впоследствие това да е основа за бъдещи политики на общината.
- Колко ще продължи експериментът?
- До края на 2019 г., когато трябва да имаме и резултатите.
- А проектът обвързан ли е с новата методология за изчисление на такса смет, която трябва да бъде въведена?
- Методологията се разработва от работна група на национално ниво, но проектът ще ни даде основа и за изчисляването на такса смет.
- Предстои да подпишете нови договори с оползотворяващите организации. Ще има ли повече контейнери за разделно събиране в София и какви са новите изисквания към фирмите?
- Целта ни е с новия подход, който налагаме за избор на фирми за разделното събиране, да имаме повече контейнери. Част от показателите за оценка са свързани с допълнителните обеми на съдовете и обхващане на повече административни сгради. За първи път въвеждаме и система за разделно събиране на текстилни отпадъци. СОС трябва да вземе решението за тях в четвъртък. Ще имаме специални контейнери във всички райони, които
ще са затворени по
начин, който не
позволява изваждането
текстилните отпадъци,
за да няма нерегламентирано горене. Така формираме 13 потока разделно събирани отпадъци в София, а от остатъка, който не може да бъде рециклиран в завода, се произвежда RDF гориво. То не е конкурент на рециклирането. Това гориво трябва да бъде оползотворено. Сега го предоставяме на циментовите заводи срещу заплащане - около 5 млн. лв. годишно. Тази такса ще расте и затова е по-важно RDF горивото да се ползва за топлинна енергия за домакинствата. Това ще се отрази и на сметките им, както е в цяла Западна Европа.
- 55 000 домакинства в София се отопляват на твърдо битово гориво. Как общината може да намали замърсяването на въздуха от домакинствата?
- Анализът на “Енергийна агенция - Пловдив” показва, че хората вече са достатъчно осъзнати, че отопление на дърва и въглища замърсява въздуха. Част от тях са започнали подмяна на отоплителните си инсталации, но повечето очакват да видят дали общината няма да подпомогне този процес.
Идентифицирахме приоритетните райони, в които да започнем тази подмяна.
Една инвестиция
за домакинство излиза
между 1300 и 5000 лв.
Сметнете при 55 000 домакинства за каква сума говорим. Затова ще стартираме с кварталите, които ще дадат най-голям ефект за намаляване фините прахови частици. Очакваме покана от ОП “Околна среда”, за да внесем проект. Кандидатстваме с друг проект и по програма LIFE +, който е за подмяна на инсталациите на 4700 домакинства в рамките на 6 г. с газови котли, пелетни печки и климатици според изискванията на различните програми.
- Зимата предстои - какви мерки ще предприемете, за да ограничите дните със замърсяване на въздуха?
- Анализът показва, че мерките от 2017 г., дават резултат. За първите 6 месеца на 2018 г. сме имали 107 превишения по-малко на фините прахови частици от всички измервателни станции в София спрямо същия период на миналата година. Освен това намалението е и качествено, защото средните концентрации, които са отчетени, са 33 микрограма на куб. м., което е почти два пъти по-ниско от 2017 г. Това означава, че всички мерки, включително свързаните с транспорта - повече хора ползват метрото, обновяването на автобусите на градския транспорт, както и по-честото миене - дават резултати. Тази зима ще продължим с всички тези мерки. Ще повторим и акциите с проверки на сервизи и пунктове за вторични суровини за горивото, което ползват за отопление. Отново ще събираме стари гуми - до момента сме събрали над 7500. Ще продължим по-честото извозване на едрогабаритни отпадъци, за да намалим престоя им до контейнерите и да ограничим възможността да бъдат събрани и нерегламентирано изгаряни.
На 16 ноември за първи път в София ще се проведе ден за по-чист въздух. Призоваваме всички министерства, бизнеса и гражданите да се включат. Служителите на общината в този ден няма да използват служебните и личните си автомобили. Предоставили сме наръчници и на училищата как и децата могат да се включат в инициативата. Тя се провежда съвместно с посолството на Великобритания.