Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7095857 Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите www.24chasa.bg

Налогът за стар автомобил с мощен двигател поскъпва - правилно

Кои вратички за избягване на плащане се затварят

Данъкът на автомобилите като всеки друг данък има две основни функции – събиране на приходи и въздействие върху поведението на данъкоплатците.

За събирането на приходите е важно моделът на облагане да е съобразен с възможностите на данъчната администрация за прилагане на закона, от една страна, и възможностите на гражданите да си позволят да плащат, от друга. При облагането на автомобилите данъкът може да се използва като

инструмент за

ограничаване на

замърсяването, както и да се провежда политика по намаляване на задръстванията, ползването на обществен превоз и изобщо – цялостно развитие на градската среда в посоката, в която живеещите във всяка отделна община решат.

Предлаганите промени са само първа стъпка в правилната посока. Замърсяването на въздуха се превръща във все по-голям проблем за голяма част от населените места в България – затова е логично да има силен “еко” компонент в данъка и който замърсява повече, да плаща повече. И като цяло това са по-старите автомобили – но не само. И затова наистина възрастта не може да е единственият критерий за размера на данъка.

Мощността на

автомобила

също е фактор. Още повече, трябва да се отчита и другият принцип на добрите модели за облагане – възможността за плащане, или т.нар. социален ефект върху данъкоплатците. Но няма логика да се насърчават покупката и ползването на стари (евтини) автомобили с голяма мощност – голямата мощност на двигателя е съзнателен избор и не може да се приеме, че такива собственици трябва да получат ниско облагане, защото нямат възможност да притежават по-нова кола.

За новите автомобили принципът би следвало да е подобен – ниско облагане с цел по-малко замърсяване на въздуха, но за коли с ниска мощност, при останалите да натежи т.нар. имуществен компонент на данъка, защото

нови и мощни

автомобили

предполагат

и по-голяма

възможност

за плащане

от страна на собственика.

Още нещо за имуществения характер на данъка, или с други думи – да се облагат по-скъпите коли повече, защото това се възприема като измерител на богатство и висок доход.

Това се използва като аргумент да се обвързва размерът на данъка само с възрастта – новите коли са скъпи, старите евтини, следователно богатите карат нови, бедните – стари. Ако обаче целта е да се постига социален ефект, много по-важно е общините да постигат пълна събираемост, а от друга страна, да се намалят “вратичките” за купуване на автомобили без ДДС. Съвсем видно е, че изключително голям брой се ползват за лични цели, а се претендира, че се ползват в бизнеса

и се спестява

данък върху

печалбата,

а за самия автомобил и горивото не се плаща 20% ДДС. Също толкова важно е и направената стъпка да се прилага еднаква формула за определяне на местния данък и за лекотоварните – защото досега много собственици на скъпи SUV или дори седани

спестяваха по

няколкостотин

лева годишно

от данъка, декларирайки ги като “товарни”.

Изобщо имущественият ефект се постига най-добре чрез премахване на вратичките за избягване на плащане на данъци, т.е. чрез пълна събираемост при равни правила за всички. А това е и механизъм общините да събират повече приходи, без да повишават други данъци.

Повишаването на тежестта за определена категория автомобили безспорно ще е стъпка към регулиране на трафика като цяло. При определено ниво на данъка някои собственици ще се откажат да притежават кола и ще ползват алтернативен транспорт, велосипед или ще ходят пеш. Същевременно това ще е и

натиск да се

отрегистрират

и премахнат от

улиците стари

автомобили,

които не се ползват, но заемат паркоместа и запълват уличните платна. При ниското сега облагане на стари автомобили на практика се насърчават собствениците им да ползват за евтин паркинг пространство, което е на всички в града.

В крайна сметка общините трябва да имат свобода при крайното определяне на размера на данъците. Проблемите в София и няколко големи града са различни от тези в малки населени места – на едно място има задръствания, тежък трафик, замърсяване, на други няма. Същото важи и за възрастта на автомобилния парк и за доходите и възможностите за плащане на гражданите. Различни са и предлаганите алтернативи за обществен транспорт и т.н. Съвсем логично е гражданите във всяка община да приоритизират проблемите си през местното самоуправление и да се намери подходящото ниво на облагане.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Оставката на Кодзиас и политическият цинизъм на Ципрас

Гръцкият министър на външните работи Никос Кодзиас подаде оставка в знак на протест против дяснопопулисткия партньор в правителството. Застрашен ли е сега компромисът с Р Македония в спора за името? Преди да замине за срещата на върха на ЕС в Брюксел премиерът Алексис Ципрас заяви, че е приел оставката на министъра на външните работи с "болка в

Намалена присъда за убийство при признаване на вина - да, но не и за хванат на място и закован от ДНК

Осъжданите да се споразумяват само за ефективни присъди След бруталното убийство и изнасилване на Виктория Маринова в Русе старата песен бе подета на нов глас. Да се върне смъртното наказание, е единият куплет, а вторият е за отпадане на възможността за признаване на вина в съкратено съдебно следствие,

Колко е средната класа в България

Образование и чуждестранни инвестиции - това увеличава тази прослойка. А от нейната численост зависи социалният мир Заключението на американския институт “Брукингс”, че през септември 2018 г. за пръв път 50% от човечеството вече са в средната класа, а бедните и хората в риск от бедност вече не са глобално мнозинство, не е ново за нас,

Японците не обвиняват българите и България за вандалщината, но мен ме боли

Въпреки мекия тон на съобщенията тук ми идва да си посипя главата с пепел, казва авторката на “Моши, моши” Усещането ми от българската проява в Хирошима е като онова, спомням си добре, когато като ученичка, седнала в салона на гимназията по време на тържествения концерт, на сцената мой съученик забравя текста на приветствието.

Как катастрофира партия, седне ли в шейната на популистите

Поуките от изборите в Бавария за Европа Изборите в Бавария, които се проведоха в неделя, бяха регионални, но значението им е наднационално. Възходът на зелените, загубата на класическите партии и изненадващо мишият, а не, както се очакваше -лъвски скок на популистите са тенденции, които отдавна не засягат само германската политика.

Саудитският залог на Тръмп става доста по-рискован

Президентът Доналд Тръмп направи голям и рискован залог за Саудитска Арабия и нейния 33-годишен престолонаследник. Сега той става доста по-рискован. От първите дни на своето президентство Тръмп и неговият външнополитически екип подкрепиха кралството и Мохамед бин Салман като опора на цялата им близкоизточна стратегия.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Серийните килъри са в парламента. Тихо са помилвали в закона убийците на жени

Десетки пъти от тази редакторска колонка съм се възхищавал как се раздават за народа българските депутати и особено адвокатите в правната комисия, които не знам защо въобще са наричани юристи, защото те са си чиста проба адвокати. Имам личното усещане, че вече съм се изтъркал от писане в тази сфера.

Пак ли война? Путин ще сложи ръка на Либия, както направи със Сирия

Журналисти от изданието "Сън" заявиха, че в Либия има руско присъствие - офицери от ГРУ, наемници и консултанти. Дали обаче наистина е така? Представители на "Ал Араби ал Джадид" (общарабски вестник, б. пр.) потърсиха руски експерти за разяснения. Всички проявяват интерес най-вече към по-нататъшните планове на Кремъл в този регион.

Повече въпроси, отколкото отговори около изчезването на саудитския журналист

Изчезването на саудитския журналист и дисидент Джамал Кашоги в Истанбул е една от най-интригуващите и страховити криминални истории тази година. Трудно е да се достигне до категорични детайли, предаде ДПА, цитирана от БТА.  КАКВО ЗНАЕМ: Само едно нещо е действително ясно - на 2 октомври Кашоги влезе в саудитското консулство в Истанбул,

Защо инфлацията расте, а лихвите - не

Две са основните причини за увеличението на цените - петролът и ръстът на заплатите Годишната инфлация през септември спрямо същия месец на предходната година е 3,6%. Много ли е това? От една страна, 3,6% годишна инфлация е най-висок темп от 5 г. насам – но трябва да си припомним, че по това време отчетохме и най-дългия период на дефлация в

В Източна Украйна учениците живеят в ритъма на войната

Десетки деца, скупчени в убежище, покриват главите си с ръце в едно училище в Югоизточна Украйна, където войната продължава четвърта година; това е част от обучението как да действат в случай на бомбардировка. "Това е дългият сигнал за тревога, трябва да слезем в подземието", обясняват учениците от Осмо училище в малкия и контролиран от Киев град

Защо трусът в България е неизбежен

Пак златен медал на европейското по неравенство и бедност, а тук – мъдри дискусии В последния месец бяхме свидетели на два високи форума на тема неравенството и бедността в България – единия под егидата на президента Радев, а другия – по случай десетгодишнината от въвеждането на плоския данък под егидата на КНСБ.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber