Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7095857 Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите www.24chasa.bg

Налогът за стар автомобил с мощен двигател поскъпва - правилно

Кои вратички за избягване на плащане се затварят

Данъкът на автомобилите като всеки друг данък има две основни функции – събиране на приходи и въздействие върху поведението на данъкоплатците.

За събирането на приходите е важно моделът на облагане да е съобразен с възможностите на данъчната администрация за прилагане на закона, от една страна, и възможностите на гражданите да си позволят да плащат, от друга. При облагането на автомобилите данъкът може да се използва като

инструмент за

ограничаване на

замърсяването, както и да се провежда политика по намаляване на задръстванията, ползването на обществен превоз и изобщо – цялостно развитие на градската среда в посоката, в която живеещите във всяка отделна община решат.

Предлаганите промени са само първа стъпка в правилната посока. Замърсяването на въздуха се превръща във все по-голям проблем за голяма част от населените места в България – затова е логично да има силен “еко” компонент в данъка и който замърсява повече, да плаща повече. И като цяло това са по-старите автомобили – но не само. И затова наистина възрастта не може да е единственият критерий за размера на данъка.

Мощността на

автомобила

също е фактор. Още повече, трябва да се отчита и другият принцип на добрите модели за облагане – възможността за плащане, или т.нар. социален ефект върху данъкоплатците. Но няма логика да се насърчават покупката и ползването на стари (евтини) автомобили с голяма мощност – голямата мощност на двигателя е съзнателен избор и не може да се приеме, че такива собственици трябва да получат ниско облагане, защото нямат възможност да притежават по-нова кола.

За новите автомобили принципът би следвало да е подобен – ниско облагане с цел по-малко замърсяване на въздуха, но за коли с ниска мощност, при останалите да натежи т.нар. имуществен компонент на данъка, защото

нови и мощни

автомобили

предполагат

и по-голяма

възможност

за плащане

от страна на собственика.

Още нещо за имуществения характер на данъка, или с други думи – да се облагат по-скъпите коли повече, защото това се възприема като измерител на богатство и висок доход.

Това се използва като аргумент да се обвързва размерът на данъка само с възрастта – новите коли са скъпи, старите евтини, следователно богатите карат нови, бедните – стари. Ако обаче целта е да се постига социален ефект, много по-важно е общините да постигат пълна събираемост, а от друга страна, да се намалят “вратичките” за купуване на автомобили без ДДС. Съвсем видно е, че изключително голям брой се ползват за лични цели, а се претендира, че се ползват в бизнеса

и се спестява

данък върху

печалбата,

а за самия автомобил и горивото не се плаща 20% ДДС. Също толкова важно е и направената стъпка да се прилага еднаква формула за определяне на местния данък и за лекотоварните – защото досега много собственици на скъпи SUV или дори седани

спестяваха по

няколкостотин

лева годишно

от данъка, декларирайки ги като “товарни”.

Изобщо имущественият ефект се постига най-добре чрез премахване на вратичките за избягване на плащане на данъци, т.е. чрез пълна събираемост при равни правила за всички. А това е и механизъм общините да събират повече приходи, без да повишават други данъци.

Повишаването на тежестта за определена категория автомобили безспорно ще е стъпка към регулиране на трафика като цяло. При определено ниво на данъка някои собственици ще се откажат да притежават кола и ще ползват алтернативен транспорт, велосипед или ще ходят пеш. Същевременно това ще е и

натиск да се

отрегистрират

и премахнат от

улиците стари

автомобили,

които не се ползват, но заемат паркоместа и запълват уличните платна. При ниското сега облагане на стари автомобили на практика се насърчават собствениците им да ползват за евтин паркинг пространство, което е на всички в града.

В крайна сметка общините трябва да имат свобода при крайното определяне на размера на данъците. Проблемите в София и няколко големи града са различни от тези в малки населени места – на едно място има задръствания, тежък трафик, замърсяване, на други няма. Същото важи и за възрастта на автомобилния парк и за доходите и възможностите за плащане на гражданите. Различни са и предлаганите алтернативи за обществен транспорт и т.н. Съвсем логично е гражданите във всяка община да приоритизират проблемите си през местното самоуправление и да се намери подходящото ниво на облагане.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Машинният вот оспорван и в света

В Белгия софтуерът се срина и дни наред не можеше да отчете резултата Машинното гласуване е пробвано в доста страни в света. В някои успешно, в други след опасения от хакерски атаки е забранено. В Белгия машинно гласуват от 2012 година. През 2014 г. обаче по време на евроизборите софтуерът се срива и страната не можеше дни наред да отчете вота.

Реактивна политика с нисък праг и даже без

С връщането на преференциите Борисов показа, че ГЕРБ чува и не се свени да се коригира. Иначе рискуваше да настрои срещу себе си над милион избиратели   С връщането на решението за преференциите Бойко Борисов показа едно рядко качество, което му е имплицитно заложено - и в политиката, и в живота. А именно да се самокоригира в движение.

Растежът у нас все повече се движи от хората над 55

Значението на образованието расте. Разходите за труд се увеличават и в България все по-малко ще се разчита на нискоквалифициран труд Отвъд добрите новини на пазара на труда:Коефициентът на заетост във възрастовата група 20-64 години достигна 72,5% средно за цялата 2018 година – рекордно висока стойност,

24chasa.bg пак е новинарският лидер, добавя 300 000 потребители за месец

Само 200 хил. уникални посетители го делят от първа позиция за всички сайтове в България Сайтът на вестник “24 часа” (24chasa.bg) има реален ръст от над 300 хил. уникални потребители през януари 2019 г. спрямо декември миналата година. Реалните потребители са скочили от 1 351 425 на 1 652 923 души.

Данъчната реформа - провалената среща на Тръмп с избирателите

Амбициозната данъчна реформа на американския президент не успя да успокои гнева на средната класа в САЩ, въпреки че това бе една от обявените й на висок глас цели. Най-богатите обаче извличат най-голяма полза от нея. Този въпрос отново ще бъде на дневен ред на изборите през 2020 година. Началото на годината бележи в Съединените щати сезона на

Морбилито побеждава

Недоверието към ваксините води до недоверие към всичко останало в живота Не само ние сме склонни да вярваме на конспиративни теории, светът е пълен с тях: Елвис е жив, Хитлер е жив, Сталин е жив… Е, Сталин точно не е жив, но разкритието, че е имал еднояйчен близнак, който славно си е поживял при Кастро в Куба,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Аферата "Бенала" - скандал, който продължава да преследва Макрон

Еманюел Макрон прекара голяма част от последните четири месеца, борейки се да овладее заплахата от бунта на "жълтите жилетки" във Франция. Един друг проточил се проблем обаче може да хвърли по-голяма сянка върху президентството му: аферата "Бенала". Наречен по името на Александър Бенала, 27-годишен бивш началник на сигурността в Елисейския дворец

Няма и не е имало социализъм във Венецуела

Тръмп е роден в соцдържава, но не го знае Гледам един по телевизията: “Който иска прогресивен данък, да погледне какво става във Венецуела! Ето докъде води социализмът!”. Не знам защо поне 50% от хората ръкопляскат на тази глупост. Истината е, че в Германия, Франция, скандинавските страни има много повече социализъм, отколкото във Венецуела.

Проф. Михаил Константинов: Машинно гласуване в Европа няма

Машини, преференции, екзитполове - какви избори се задават 1. На следващите парламентарни избори през 2021 г. да гласуваме само машинно, реши правната комисия на парламента. Как ще се отрази това на изборния резултат? 2. Не приеха предложението прогнози за изхода от изборите в деня за размисъл и изборния ден.

Димитър Ганев, политолог: Отмяна на преференциите - минусите са много

Машини, преференции, екзитполове - какви избори се задават 1. На следващите парламентарни избори през 2021 г. да гласуваме само машинно, реши правната комисия на парламента. Как ще се отрази това на изборния резултат? 2. Не приеха предложението прогнози за изхода от изборите в деня за размисъл и изборния ден.

Васил Тончев: Нелепо е да се ограничава социологията в изборния ден

Машини, преференции, екзитполове - какви избори се задават 1. На следващите парламентарни избори през 2021 г. да гласуваме само машинно, реши правната комисия на парламента. Как ще се отрази това на изборния резултат? 2. Не приеха предложението прогнози за изхода от изборите в деня за размисъл и изборния ден.

От Тахрир до Тръмп: национализмът похити надеждите на хората

Необходимостта на демонстрантите от признание бе подчинена на едно по-тъмно и създаващо разделения движение и нови герои, обещаващи им величие. Хиляди хора на площад Тахрир скандираха лозунга "Хляб! Достойнство! Свобода!". Беше 2011 година, Арабската пролет беше в апогея си. Стоейки сама сред множеството, си спомних как работник на средна възраст,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber