Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7095857 Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите www.24chasa.bg

Налогът за стар автомобил с мощен двигател поскъпва - правилно

Кои вратички за избягване на плащане се затварят

Данъкът на автомобилите като всеки друг данък има две основни функции – събиране на приходи и въздействие върху поведението на данъкоплатците.

За събирането на приходите е важно моделът на облагане да е съобразен с възможностите на данъчната администрация за прилагане на закона, от една страна, и възможностите на гражданите да си позволят да плащат, от друга. При облагането на автомобилите данъкът може да се използва като

инструмент за

ограничаване на

замърсяването, както и да се провежда политика по намаляване на задръстванията, ползването на обществен превоз и изобщо – цялостно развитие на градската среда в посоката, в която живеещите във всяка отделна община решат.

Предлаганите промени са само първа стъпка в правилната посока. Замърсяването на въздуха се превръща във все по-голям проблем за голяма част от населените места в България – затова е логично да има силен “еко” компонент в данъка и който замърсява повече, да плаща повече. И като цяло това са по-старите автомобили – но не само. И затова наистина възрастта не може да е единственият критерий за размера на данъка.

Мощността на

автомобила

също е фактор. Още повече, трябва да се отчита и другият принцип на добрите модели за облагане – възможността за плащане, или т.нар. социален ефект върху данъкоплатците. Но няма логика да се насърчават покупката и ползването на стари (евтини) автомобили с голяма мощност – голямата мощност на двигателя е съзнателен избор и не може да се приеме, че такива собственици трябва да получат ниско облагане, защото нямат възможност да притежават по-нова кола.

За новите автомобили принципът би следвало да е подобен – ниско облагане с цел по-малко замърсяване на въздуха, но за коли с ниска мощност, при останалите да натежи т.нар. имуществен компонент на данъка, защото

нови и мощни

автомобили

предполагат

и по-голяма

възможност

за плащане

от страна на собственика.

Още нещо за имуществения характер на данъка, или с други думи – да се облагат по-скъпите коли повече, защото това се възприема като измерител на богатство и висок доход.

Това се използва като аргумент да се обвързва размерът на данъка само с възрастта – новите коли са скъпи, старите евтини, следователно богатите карат нови, бедните – стари. Ако обаче целта е да се постига социален ефект, много по-важно е общините да постигат пълна събираемост, а от друга страна, да се намалят “вратичките” за купуване на автомобили без ДДС. Съвсем видно е, че изключително голям брой се ползват за лични цели, а се претендира, че се ползват в бизнеса

и се спестява

данък върху

печалбата,

а за самия автомобил и горивото не се плаща 20% ДДС. Също толкова важно е и направената стъпка да се прилага еднаква формула за определяне на местния данък и за лекотоварните – защото досега много собственици на скъпи SUV или дори седани

спестяваха по

няколкостотин

лева годишно

от данъка, декларирайки ги като “товарни”.

Изобщо имущественият ефект се постига най-добре чрез премахване на вратичките за избягване на плащане на данъци, т.е. чрез пълна събираемост при равни правила за всички. А това е и механизъм общините да събират повече приходи, без да повишават други данъци.

Повишаването на тежестта за определена категория автомобили безспорно ще е стъпка към регулиране на трафика като цяло. При определено ниво на данъка някои собственици ще се откажат да притежават кола и ще ползват алтернативен транспорт, велосипед или ще ходят пеш. Същевременно това ще е и

натиск да се

отрегистрират

и премахнат от

улиците стари

автомобили,

които не се ползват, но заемат паркоместа и запълват уличните платна. При ниското сега облагане на стари автомобили на практика се насърчават собствениците им да ползват за евтин паркинг пространство, което е на всички в града.

В крайна сметка общините трябва да имат свобода при крайното определяне на размера на данъците. Проблемите в София и няколко големи града са различни от тези в малки населени места – на едно място има задръствания, тежък трафик, замърсяване, на други няма. Същото важи и за възрастта на автомобилния парк и за доходите и възможностите за плащане на гражданите. Различни са и предлаганите алтернативи за обществен транспорт и т.н. Съвсем логично е гражданите във всяка община да приоритизират проблемите си през местното самоуправление и да се намери подходящото ниво на облагане.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Глобално затопляне: обезпокоителни признаци в Гренландия

Рекордни температури, преждевременно топене на ледовете - още преди настъпването на лятото всички сигнални лампи за затоплянето на климата в Гренландия (огромен леден къс, който заплашва да остави под вода всички крайбрежни райони на планетата) светят в червено. Учените не изключват възможността 2019 г.

“Атака” гостува пак на “168 часа” - значи работим!

Ако смятате, че “Атака” и партийната й телевизия вече не организират наказателни акции и са спрели да раздават справедливост по техния маниер, познат от нощните операции по ул. “Раковски” в София срещу дрогата, клекшоповете и студентите от НАТФИЗ, жестоко се лъжете. Последната акция бе в редакцията на вестник “168 часа” миналия петък.

Премиерът на ЕС ще е десен, чака се бял дим до края на седмицата

Макрон опитал Кристалина Георгиева като вариант, за да парира Вебер. Ако лидерите не се разберат на съвета на 20-21 юни, отварят резервна дата - 30-и, за да има навреме нова Европейска комисия Наследникът на Жан-Клод Юнкер начело на Европейската комисия ще е отново от Европейската народна партия (ЕНП).

Не бива да се люшкаме от една в друга крайност за субсидиите

Разбираемо е да се намалят с лев-два, но от 11 да станат 1 лев за глас, показва липса на устойчивост в регулациите Намаляването на субсидията ще се отрази зле на жизнеспособността на партиите у нас. Може би има нужда от известно редуциране - с лев-два е разбираемо, но от 11 да се направи на 1 лев,

Долче вита.bg, или защо са тапите по границата с Гърция

Горещите теми от фейсбук вълнуват само малкия център на столицата, на жителите извън това каре не им дреме Малко суперлативно звучи в първия момент, но като се замислиш по-задълбочено, придобива резон - България е най-щастливата държава на света. Е, айде, да не е баш на първо място, но трябва да е в челните редици,

Вестникари, защо спите за ДДС-то?

Едно време ние поне бихме тъпана Чърчил бил казал, че българите са единственият народ в Европа, който след баня си казва “честито”. Не знам дали наистина го е казал, но днес ние сме единственият народ в Европа (освен Унгария), който удря вестниците с пълното ДДС! А това е много по-голям резил от ежегодното къпане.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Севда Шишманова: US дистрибуторите дори искаха да инвестират в продължението на “Под прикритие”

Докато бях програмен директор на БНТ 1, финансовите постъпления от тях бяха регулярни След доклада, който Емил Кошлуков - временно изпълняващ длъжността генерален директор на БНТ, представи пред Съвета за електронни медии на 12 юни, “24 часа” потърси Севда Шишманова, бивш програмен директор на обществената телевизия, по повод изказването му,

За ползата от филма “Чернобил”

Отваря очите на заслепените от науката и техническия прогрес Минисериалът “Чернобил” е великолепен. Това е кино от най-високо качество и затова всички говорят за него. Това е цялата тайна - киното вече не е в Холивуд, а платените канали и тяхната оригинална продукция. А тази форма - минисериал, хем позволява по-дълъг разказ,

Коментар на седмицата №1: Тъмният интернет ражда октопода на новата мафия

В списък с разбити пароли в даркнет има над 40 имейла на българското правителство и 10 на фондовата борса Търсиш нещо, проверяваш в гугъл и той бълва милиони резултати. Мислиш ли обаче, че търсачката е прекарала тези няколко милисекунди в запитвания и претърсвания на цялата мрежа? Не, дори не се е докоснала до една трета.

Коментар на седмицата №2: Връстниците налагат на тийнейджъра: стани уникален, направи нещо да блеснеш

Какво могат да направят родителите, когато открият, че с детето им става нещо тревожно Мнозина се питат дали родителите на 16-годишния ученик от Пловдив са постъпили правилно, като са информирали ДАНС, че с детето им се случва нещо тревожно и че е влязъл в контакт с “Ислямска държава”. Да, разбира се, че са постъпили правилно.

Коментар на седмицата №3: Ученикът "терорист" и комплексарската ни държава

Още като прочетох, че в Пловдив е предотвратен терористичен акт, първото, което си помислих, бе: какъв ли опит за PR стои зад тази новина? За голям наш късмет, като изключим атентата в Сарафово, засега международният тероризъм е обърнал гръб на България. Иначе като човек, който повече от 20 години е наблюдавал работата на полицията и службите,

Летница, Божурище, Аксаково - шампиони по скок на заетост

Голяма част от увеличаването на наетите е в Южна България, но някои от най-добре представящите се пазари на труда са на север. Референдумите срещу инвестиции вървят ръка за ръка с бедността Общият брой на наетите в страната през 2017 г. се увеличава с 2,9% в сравнение с 2011 г. Но на общинско ниво картината е далеч по-интересна,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber