Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7095857 Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите www.24chasa.bg

Налогът за стар автомобил с мощен двигател поскъпва - правилно

Кои вратички за избягване на плащане се затварят

Данъкът на автомобилите като всеки друг данък има две основни функции – събиране на приходи и въздействие върху поведението на данъкоплатците.

За събирането на приходите е важно моделът на облагане да е съобразен с възможностите на данъчната администрация за прилагане на закона, от една страна, и възможностите на гражданите да си позволят да плащат, от друга. При облагането на автомобилите данъкът може да се използва като

инструмент за

ограничаване на

замърсяването, както и да се провежда политика по намаляване на задръстванията, ползването на обществен превоз и изобщо – цялостно развитие на градската среда в посоката, в която живеещите във всяка отделна община решат.

Предлаганите промени са само първа стъпка в правилната посока. Замърсяването на въздуха се превръща във все по-голям проблем за голяма част от населените места в България – затова е логично да има силен “еко” компонент в данъка и който замърсява повече, да плаща повече. И като цяло това са по-старите автомобили – но не само. И затова наистина възрастта не може да е единственият критерий за размера на данъка.

Мощността на

автомобила

също е фактор. Още повече, трябва да се отчита и другият принцип на добрите модели за облагане – възможността за плащане, или т.нар. социален ефект върху данъкоплатците. Но няма логика да се насърчават покупката и ползването на стари (евтини) автомобили с голяма мощност – голямата мощност на двигателя е съзнателен избор и не може да се приеме, че такива собственици трябва да получат ниско облагане, защото нямат възможност да притежават по-нова кола.

За новите автомобили принципът би следвало да е подобен – ниско облагане с цел по-малко замърсяване на въздуха, но за коли с ниска мощност, при останалите да натежи т.нар. имуществен компонент на данъка, защото

нови и мощни

автомобили

предполагат

и по-голяма

възможност

за плащане

от страна на собственика.

Още нещо за имуществения характер на данъка, или с други думи – да се облагат по-скъпите коли повече, защото това се възприема като измерител на богатство и висок доход.

Това се използва като аргумент да се обвързва размерът на данъка само с възрастта – новите коли са скъпи, старите евтини, следователно богатите карат нови, бедните – стари. Ако обаче целта е да се постига социален ефект, много по-важно е общините да постигат пълна събираемост, а от друга страна, да се намалят “вратичките” за купуване на автомобили без ДДС. Съвсем видно е, че изключително голям брой се ползват за лични цели, а се претендира, че се ползват в бизнеса

и се спестява

данък върху

печалбата,

а за самия автомобил и горивото не се плаща 20% ДДС. Също толкова важно е и направената стъпка да се прилага еднаква формула за определяне на местния данък и за лекотоварните – защото досега много собственици на скъпи SUV или дори седани

спестяваха по

няколкостотин

лева годишно

от данъка, декларирайки ги като “товарни”.

Изобщо имущественият ефект се постига най-добре чрез премахване на вратичките за избягване на плащане на данъци, т.е. чрез пълна събираемост при равни правила за всички. А това е и механизъм общините да събират повече приходи, без да повишават други данъци.

Повишаването на тежестта за определена категория автомобили безспорно ще е стъпка към регулиране на трафика като цяло. При определено ниво на данъка някои собственици ще се откажат да притежават кола и ще ползват алтернативен транспорт, велосипед или ще ходят пеш. Същевременно това ще е и

натиск да се

отрегистрират

и премахнат от

улиците стари

автомобили,

които не се ползват, но заемат паркоместа и запълват уличните платна. При ниското сега облагане на стари автомобили на практика се насърчават собствениците им да ползват за евтин паркинг пространство, което е на всички в града.

В крайна сметка общините трябва да имат свобода при крайното определяне на размера на данъците. Проблемите в София и няколко големи града са различни от тези в малки населени места – на едно място има задръствания, тежък трафик, замърсяване, на други няма. Същото важи и за възрастта на автомобилния парк и за доходите и възможностите за плащане на гражданите. Различни са и предлаганите алтернативи за обществен транспорт и т.н. Съвсем логично е гражданите във всяка община да приоритизират проблемите си през местното самоуправление и да се намери подходящото ниво на облагане.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Примката около Тръмп се затяга

Презрението и възмущението, макар и заслужени, няма да сложат край на президентството на Доналд Тръмп. Това, от което има нужда, е задействане на закона. И то може би вече наближава. Това, че президентът Тръмп е почти пословичен лъжец, човек, който е безразличен към света, освен ако може да задоволи своите груби непосредствени желания,

Залезът на Ангела Меркел

"Ангела Меркел е бита карта" беше мнение, изказано от медии и политолози още когато тя оглави за четвърти път германското правителство през март, след продължили близо шест месеца трудни политически преговори, завършили със споразумение за нова голяма коалиция между консерваторите и социалдемократите.

Не изхвърляйте бебето с мръсната вода от коритото

Пациентски размисли защо здравеопазването не върви   Преди 2 седмици “24 часа” съобщи, че в двора на бившата правителствена болница ще се строи нова национална педиатрична болница. Една чудесна новина по принцип. Миналата седмица от думите на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев се подразбра,

Нинова удари звучно БСП, Станишев и себе си дори с липсата си в Лисабон

Дребнаво, но дали е основателно подозрението, че лидерката е целяла да отнеме минутите внимание и слава на българина, избран за нов мандат на върха в ПЕС? Сериозна, но дали е основателна прогнозата, че Корнелия се обрече на европейска изолация?   Спечели или загуби Корнелия Нинова с бойкота на конгреса на ПЕС в Лисабон?

Дума на седмицата: "Калашников"

Най-смъртоносното оръжие Най-смъртоносното оръжие на планетата. Така експерти описват създадения през 1947 г. в Русия автомат “Калашников”. На 5 декември ГДБОП арестува 7 души с 10 автомата “Калашников”. Службите разкриха, че адвокат е крил огромно количество оръжие, изнесено от завод “Арсенал”, в столичен гараж.

Как да заменим политически коректно животните в крилатите фрази

Новият речник и вечната битка на вегана със здравия разум. Изобщо - пробита лейка чешма сънува Крайно време е да се сложи точка на безразборното плямпане и да се въведат задължителни коректни изразни средства, за да се спре най-сетне бездушното нараняване на фауната. Във века на веганската идеология и Истанбулската конвенция е нетърпимо да се

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Коя е новата лидерка на германските християндемократи Крамп-Каренбауер

Генералният секретар на германския Християндемократически съюз Анегрет Крамп-Каренбауер бе избрана днес за новия лидер на партията, съобщи Франс прес, цитирана от БТА. Почти неизвестна в Германия допреди две години, тази жена, родом от провинция Саар и с почти непроизносимо име, често е наричана с инициалите АКК,

Парижките бунтове - колко е трудно да бориш глобалното затопляне с данъци

"Жълтите жилетки" във Франция разтревожиха зелените по света. Най-лошите бунтове в Париж от десетилетия бяха предизвикани от по-високи данъци върху горивата, и френският президент Еманюел Макрон отговори, като ги отмени в сряда. Но данъците върху изкопаемите горива са точно онова, за което международните преговарящи за климата,

Свободно движение на хора и стоки ли?

Когато е за квалифицирани кадри към по-развитите държави в ЕС - няма проблем, когато е за превозвачите от държави като България - не може?! Франция, Германия и няколко други по-развити икономики решиха да разчистят конкуренцията на държави като България при автомобилните превози. И да премахнат конкуренцията на фирми от периферните и

Националистите зададоха тона срещу пакта на ООН за миграцията

Светкавичната мобилизация на европейските националисти срещу световния пакт за регулиране на миграцията разпали отново политически конфликти от източната до западната част на континента по този все още наболял въпрос, който парализира сътрудничеството между страните. Има опасност документът, договорен под егидата на ООН,

Разделението между Севера и Юга в България

  Тунелът под Стара планина е приоритет от национално и европейско значение От години чакаме изграждането на тунела под прохода Шипка най-после да се случи или поне да започне, но то все остава в бъдещето. През 2013 г. дори имаше осигурено безвъзмездно европейско финансиране по Оперативна програма “Транспорт”,

Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола

3 млрд. евро губи българската икономика годишно заради лошия въздух Ще започна с това, че не съм фен на Бойко Борисов и на ГЕРБ, там където съм могъл и съм смятал, че имам основание като автор на статии и коментари остро съм критикувал премиера и неговото правителство. Фактът, че старите коли замърсяват, е всеизвестен и неоспорим.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber