Красимир Вълчев: Образователната система трябва да свърже дигиталното с креативността (Обзор)

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7086591 Красимир Вълчев: Образователната система трябва да свърже дигиталното с креативността (Обзор) Красимир Вълчев: Образователната система трябва да свърже дигиталното с креативността (Обзор) www.24chasa.bg

Словото на министъра на образованието и науката пред днешната конференция в рамките на инициативата "Образование 4.0" на "24 часа" и Vivacom

Всичко започва от подготовката на учителите. Днес не сме сигурни през 2050-2060 г., когато днешните деца ще бъдат на пазара на труда, кои професии ще съществуват. Със сигурност може да кажем, че и тогава ще продължим да имаме нужда от учители. Че учителите ще са основният фактор в образователния процес. Много професии ще бъдат заменени от технологии и изкуствен интелект, но учителят ще бъде още по-необходим, защото ще трябва да свърже уменията, да възпита детето, да изгради социално-емоционалните умения, да изгради отговорността, ценностите, да го стимулира, да го мотивира да учи, да го направи можещ и знаещ човек.

Много по-вероятно е да имаме нужда от учители на роботите, отколкото да имаме роботи учители.

Четири промени в образователната система може да очакваме и не могат да станат без учителите. Едното е обучението за дигитални умения. Правя разлика между него и обучение чрез информационни технологии. Всички ще бъдат създатели, всички ще бъдат дигитални ползватели ако не днес, то след десетилетие или малко повече.

Трябва да настроим образователната система да учи децата да свържат дигиталното с креативността. Говорим все повече за дигитална креативност. Въведохме предмета “Компютърно моделиране” в 3-и клас. Започна програмата “Старт за IT кариера”. Увеличаваме паралелките в специалностите в областта на информационните технологии в системата на професионалното образование. Увеличаваме приема по професионални направления информатика и компютърни науки в системата на висшето образование. Стартираме голям проект по Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж”. Една от дейностите ще е за компютърното моделиране от 1-и клас.

Ще стимулираме дейностите по интереси. За догодина има отделени 25 млн. лв. допълнително за дейности по интереси в областта на информационните технологии. Трябва да подготвим преподаватели за обучение по информационни технологии, ще финансираме и обучение за повече преподаватели. Специалисти от IT сектора се включват в преподаването, макар и не на пълна норма.

Дори в момента в Народното събрание се разглеждат промени в Закона за висшето образование в тази посока. Следващите промени, които ще бъдат разгледани, са свързани и с това в професионалните гимназии да има тази допълнителна възможност.

Втората промяна е свързана с обучението чрез информационни технологии. Информационните технологии променят живота ни, променят начина, по който децата учат. Има училища, които са пробвали и двата модела - да забранят електронните устройства, след това да ги разрешат. Факт е, че след като са ги разрешили, са констатирали, че образователните резултати са по-добри, децата учат по-лесно. Със същия проект догодина ще създадем платформа с отворено образователно съдържание, с електронни ресурси, които да са безплатни за ползване, включително и създадени от учителите. Ние трябва да мотивираме учителите да създават електронно съдържание. Включително ще има допълнително заплащане за всеки електронен урок, създаден от учител. В момента има 1100 училища, в които Wi-Fi покрива почти цялата територия от учебните площи. Финансираме още 700. Ще останат още 600, за които до края на тази, началото на следващата година ще осигурим финансиране.

Другата промяна, която трябва да стимулираме, е чрез иновации в системата през следващите десетилетия - тя ще се случва не толкова от горе на долу, а от долу на горе. Трябва да променим културата на работа на образователните институции и да я ориентираме към стимулиране на иновациите.

Четвъртото е предизвикателството на бъдещето да свържем изчислителната мощ на машините, на изкуствения интелект със социално-емоционалните умения, отговорността, ценностите на човека. Да свържем дигиталните умения с всички останали умения, най-вече с креативността.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Българските ученици на последните места по четене, математика и науки

България уменията на завършилите висше образование и професионално образование и обучение не отговарят достатъчно на нуждите на пазара на труда, а българските ученици са на последните места в представянето си по четене, математика и науки. Това се част от изводите в обзора за образованието и обучението в ЕС,

Престижно обучение по икономика и право в Tilburg University, Холандия

Tilburg University е един от водещите университети в Холандия, доказан лидер в обучението по икономика, бзнес науки и право. От 22 до 24 октомври представители на учебното заведение ще госуват в България, за да се срещнат с кандидат-студенти, които се интересуват от възможностите за обучение на английски език в Холандия.

Вълчев: Реализира се проект по програмата "Еразъм" за привличането на повече учители в българското училище

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев съобщи, че се реализира проект, финансиран от Европейската комисия по програмата "Еразъм". По компонент от програмата се финансират дейности за промяна на политиките и реформи в различните страни. Този проект беше високо оценен в началото на настоящата година и е за това как да привлечем

Министър Вълчев: Антикорупционно поведение може да се учи след 5-и клас

Според образователния министър Красимир Вълчев антикорупционно поведение може да се учи след 5 клас. В момента не е предвиден отделен час затова, посочи той пред медиите преди да участва във форум, посветен на темата, съобщи БТА. Той отбеляза, че предметът гражданско образование в най-голяма степен е свързан с темата корупция.

Италия в ТОП 10 на най-предпочитаните дестинации за обучение

Италия е все по-привлекателна не само като туристическа, но и като образователна дестинация. Близо 80 000 международни студенти, които търсят висококачествени академични програми, избират да се обучават именно там. В отговор на това, наред с огромния избор от специалности на италиански, университетите и академиите въвеждат все повече програми на

Проф. д.н. инж. Росен Василев, ректор на ТУ-Варна: Успешният модел в образованието днес е баланс на академизъм и бизнес подход

Нетрадиционно предизвикателство към участниците в IT кариерния форум и 11-я Startup Weekend Varna в ТУ – Варна Startup Weekend Varna събра в ТУ - Варна над 50 бъдещи и настоящи предприемачи под мотото "No talk, All Action!". Университет и бизнес отново си подадоха ръка, за да мотивират младите и предприемчиви хора да споделят и осъществят идеите

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Първите ученици с дуална форма на обучение постъпиха на работа в ЧЕЗ Разпределение

Докато учат, те ще работят и ще получават възнаграждение Четиринадесет ученици от 11 клас на ПГМЕ „Н. Й. Вапцаров“, гр. София и ПМГЕТ, гр Плевен започнаха практиката си в ЧЕЗ Разпределение. Това са първите ученици, които участват в дуалната форма на обучение и стартират своя трудов стаж в компанията, в рамките на проекта ДОМИНО.

Висше образование в Холандия – презентация на Radboud University

Radboud University – водещ университет в Холандия, ще проведе презентация в София, за да представи своите бакалавърски и магистърски програми на английски език. Събитието ще се състои на 11 октомври от 18:30 ч. в х-л „Маринела“ /бивш „Кемпински“/ . РЕГИСТРАЦИЯ С професори като нобеловия лауреат по физика от 2010 г.

Атанас Добрев: Качеството на образование ще определи дали България ще е богата (Обзор)

Словото на главния изпълнителен директор на Vivacom пред днешната конференция в рамките на инициативата на "24 часа" и Vivacom "Образование 4.0"  Ще започна с едно безспорно твърдение - няма нищо по-важно от образованието. Във вековете то не само е съхранило българщината, то ни е изградило. Съгласен съм напълно с министър Вълчев,

Красимир Вълчев: Образователната система трябва да свърже дигиталното с креативността (Обзор)

Словото на министъра на образованието и науката пред днешната конференция в рамките на инициативата "Образование 4.0" на "24 часа" и Vivacom Всичко започва от подготовката на учителите. Днес не сме сигурни през 2050-2060 г., когато днешните деца ще бъдат на пазара на труда, кои професии ще съществуват.

Гергана Паси: Мечтая в училище да се учи с Нешънъл джиографик и Хистъри

"Големият проблем е, че не знаем какъв е светът, в който ще живеем утре. Утре печеливши няма да са най-умните и най-силните деца, а най-адаптивните. Това качество трябва да култивира образователната система", заяви на финала на кръглата маса "Учители за дигитално образование" шефката на ДНК Гергана Паси.

Наредбата от 1994 г. не позволява да се учи с компютри

"Министър Вълчев направи изказване, което ме зарадва, защото за пореден път показа, че разбира колко е сериозно положението. Преди 10 г. смятахме, че към съществуващата образователна система трябва да добавим дигитални умения. Новият проблем е трудно решим. Според мен не съществува проблем за дигитални умения, всички ще имат такива.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber