Красимир Вълчев: Образователната система трябва да свърже дигиталното с креативността (Обзор)

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7086591 Красимир Вълчев: Образователната система трябва да свърже дигиталното с креативността (Обзор) Красимир Вълчев: Образователната система трябва да свърже дигиталното с креативността (Обзор) www.24chasa.bg

Словото на министъра на образованието и науката пред днешната конференция в рамките на инициативата "Образование 4.0" на "24 часа" и Vivacom

Всичко започва от подготовката на учителите. Днес не сме сигурни през 2050-2060 г., когато днешните деца ще бъдат на пазара на труда, кои професии ще съществуват. Със сигурност може да кажем, че и тогава ще продължим да имаме нужда от учители. Че учителите ще са основният фактор в образователния процес. Много професии ще бъдат заменени от технологии и изкуствен интелект, но учителят ще бъде още по-необходим, защото ще трябва да свърже уменията, да възпита детето, да изгради социално-емоционалните умения, да изгради отговорността, ценностите, да го стимулира, да го мотивира да учи, да го направи можещ и знаещ човек.

Много по-вероятно е да имаме нужда от учители на роботите, отколкото да имаме роботи учители.

Четири промени в образователната система може да очакваме и не могат да станат без учителите. Едното е обучението за дигитални умения. Правя разлика между него и обучение чрез информационни технологии. Всички ще бъдат създатели, всички ще бъдат дигитални ползватели ако не днес, то след десетилетие или малко повече.

Трябва да настроим образователната система да учи децата да свържат дигиталното с креативността. Говорим все повече за дигитална креативност. Въведохме предмета “Компютърно моделиране” в 3-и клас. Започна програмата “Старт за IT кариера”. Увеличаваме паралелките в специалностите в областта на информационните технологии в системата на професионалното образование. Увеличаваме приема по професионални направления информатика и компютърни науки в системата на висшето образование. Стартираме голям проект по Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж”. Една от дейностите ще е за компютърното моделиране от 1-и клас.

Ще стимулираме дейностите по интереси. За догодина има отделени 25 млн. лв. допълнително за дейности по интереси в областта на информационните технологии. Трябва да подготвим преподаватели за обучение по информационни технологии, ще финансираме и обучение за повече преподаватели. Специалисти от IT сектора се включват в преподаването, макар и не на пълна норма.

Дори в момента в Народното събрание се разглеждат промени в Закона за висшето образование в тази посока. Следващите промени, които ще бъдат разгледани, са свързани и с това в професионалните гимназии да има тази допълнителна възможност.

Втората промяна е свързана с обучението чрез информационни технологии. Информационните технологии променят живота ни, променят начина, по който децата учат. Има училища, които са пробвали и двата модела - да забранят електронните устройства, след това да ги разрешат. Факт е, че след като са ги разрешили, са констатирали, че образователните резултати са по-добри, децата учат по-лесно. Със същия проект догодина ще създадем платформа с отворено образователно съдържание, с електронни ресурси, които да са безплатни за ползване, включително и създадени от учителите. Ние трябва да мотивираме учителите да създават електронно съдържание. Включително ще има допълнително заплащане за всеки електронен урок, създаден от учител. В момента има 1100 училища, в които Wi-Fi покрива почти цялата територия от учебните площи. Финансираме още 700. Ще останат още 600, за които до края на тази, началото на следващата година ще осигурим финансиране.

Другата промяна, която трябва да стимулираме, е чрез иновации в системата през следващите десетилетия - тя ще се случва не толкова от горе на долу, а от долу на горе. Трябва да променим културата на работа на образователните институции и да я ориентираме към стимулиране на иновациите.

Четвъртото е предизвикателството на бъдещето да свържем изчислителната мощ на машините, на изкуствения интелект със социално-емоционалните умения, отговорността, ценностите на човека. Да свържем дигиталните умения с всички останали умения, най-вече с креативността.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

197 абсолвенти от Електротехническия факултет получиха дипломите си за висше образование

В навечерието на студентския празник на тържествена церемония в Община Варна бяха връчени дипломите на 117 бакалаври и 80 магистри от випуск 2018 на Електротехническия факултет на ТУ – Варна. Сребърни значки на ТУ – Варна за отличен общ успех от следването и държавните изпити получиха 12 абсолвенти - десет от ОКС „бакалавър“ и двама от ОКС

ТУ – Варна отличи изявени студенти и преподаватели в навечерието на студентския празник

В навечерието на 8 декември беше спазена традицията в Технически университет – Варна всяка година преди студентския празник академичната общност да се събере в зала 114 за тържественото награждаване на студенти с отличен успех и постижения на национални олимпиади, конкурси и състезания в различни области на науката, изкуството, предприемачеството,

В Джулюница решават задачи на таблети и пазят в клас ковчеже на приятелството

Училището в лясковското село е единственото иновативно в област Велико Търново - в него няма отпадащи ученици Има класове “Изследователи”, “Всезнайковци”, “Пазители на историята” Министерството на образованието и науката събра в понеделник повече от 800 представители на училищата, университетите, бизнеса и родителски организации на първия

С 3D образи на Земята и Луната физиката става забавна в час

С 3D изображения на планетите и спътниците уроците по физика стават интересни и забавни за децата в пернишкото ОУ "Св. Иван Рилски". В него дигиталните иновациите са заменили скучните учебници. Децата имат комбинирани уроци по химия, физика и биология, за да могат по-лесно да усвояват материала чрез иновациите - тоест микро и макро космоса- от

Петзвездно обучение по хотелиерство и туризъм в Испания

Les Roches Marbella е една от водещите институции за обучение по хотелски мениджмънт и туризъм, официален университетски клон на Les Roches Швейцария. Кампусът на учебното заведение в Испания се намира в един от най-привлекателните курорти на Средиземно море – Марбея, популярен като перлата на европейския луксозен туризъм!

Бизнес и международни отношения на английски език в Италия

Един от най-предпочитаните университети в Италия за бизнес, мениджмънт и международни отношения - Universita Cattolica del Sacro Cuorе, кани българските кандидат-студенти на своята презентация в София на 21 ноември от 18:30 ч. в х-л „Маринела“ (бивш „Кемпински“). БЕЗПЛАТНА РЕГИСТРАЦИЯ! Елитната школа заема челна позиция за професионална реализация

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Стипендии за обучение в по хотелиерство и туризъм в Швейцария

Четири от най-добрите колежа по туризъм и хотелски мениджмънт в Швейцария, обединени в Swiss Education Group, организират серия от семинари на тема: „Обучение в Швейцария – път към успешна кариера в хотелиерството и туризма“. Събитието е организирано съвместно с агенция за образование „Скай Лайнс“ и ще се проведе в следния график: - 15.

Деница Сачева: 294 училища у нас са със статут на иновативни, 100 повече от 2019 г.

Иновациите са задължителна част за българското образование, защото очакванията от страна на бизнеса, родителите и децата са огромни. За целта са нужни хора като вас, отворени към новото, които не се страхуват да експериментират. Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева при откриването на майсторския клас "Иновации в

Депутатът Станислава Стоянова: 9 100 ученици са върнати обратно в клас

Заради натрупани отсъствия са спрени помощите за деца на повече от сто хиляди семейства 1 239 екипа у нас са ангажирани със съвместната работа по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. На територията на страната това са общо 10 030 учители, директори, социални работници,

МОН въвежда асистиращи технологии за приобщаващо образование до 2 години

През следващите две години Министерството на образованието и науката ще финансира въвеждането на асистиращи технологии за приобщаващо образование, с които да се улесни комуникацията и обучението на децата със специални образователни потребности. Инвестициите ще са част от проект за дигитализацията на българското образование,

Възражение на доклада на комисията по академична етика към Министъра на образованието и науката

С промените в Закона за развитие на академичния състав в Р България от месец май т.г. бяха въведени редица законови норми, касаещи констатирането и санкционирането на плагиатството в научните трудове на преподавателите. На тяхна база бившият Ректор на ТУ-Варна – проф. Фархи и бившият Ръководител на Центъра за развитие на академичния състав в

Над 9 000 деца са допълнително записани в образователната система в началото на тази учебна година

Над 9 000 деца са допълнително записани в образователната система в началото на тази учебна година. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев на брифинг в Министерския съвет след заседанието на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber