Съвместният проект на “Виваком” и в. “24 часа” под патронажа на еврокомисаря Мария Габриел – Образование 4.0 – си поставя амбициозната, но изпълнима цел за дигитализация на образованието у нас. Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес, като по този начин се повиши неговото качество и приложимост в живота. Не на последно място, това ще допринесе за модернизиране на образованието, за учене с удоволствие и интерес. Партньори в това начинание са и Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция. За ползите и предимствата на дигиталните уроци днес разговаряме с Дарин Маджаров, основател на платформата “Уча.се”.
Учениците се раждат в дигитална среда, възрастните трябва да се адаптират
С 2 клика можеш да се докоснеш до Стив Джобс, казва основателят на платформата "Уча.се"
- Г-н Маджаров, как дигитализацията се отразява на учебния процес?
- Нещата, които ще кажа, са от опита, който имам от последните 5-6 години. 1200 училища вече ползват “Уча.се”. Това означава, че в 1200 училища учителите преподават в класните стаи като прожектират видеоуроци и правят тестове с учениците. Това е един пример как дигитализацията изключително много помага на образованието. Казвам го от историите, които учителите ми споделят.
Часовете стават
много
по-интересни
Учениците внимават повече и си повишават успеха - все резултати, които искаме да виждаме. Когато се ползват добри продукти при дигитализацията и са със смислена цел, носят много добри резултати. Правихме анкета с учителите. 90% от тях твърдо препоръчват “Уча.се” на своите колеги. Те казаха, че забелязват голям напредък.
- Какво представлява платформата “Уча.се”?
- В “Уча.се” правим видеоуроци. Те са на разбираем и интересен език за учениците. Визуализирали сме уроците от учебниците. Представени са по интересен начин. Имаме над 12 хиляди видеоуроци и тестове по всички предмета и класове. Следваме държавните образователни изисквания и стандарти.
- Министърът на образованието Красимир Вълчев каза, че ще правят електронен облак с клипчета и филми с образователно съдържание, до какво ще доведе това?
- Говорихме с него. Заявили сме на министъра и на екипа му, че по всяко време могат да ни питат за всичко. Защото ние реално вече сме го направили и то работи от 6 години. Ако решат, с удоволствие ще им кажем къде сме правили грешки и къде се е получило добре.
- Какви умения отключва дигитализацията?
- Тези умения са си отключени при децата. Начинът, по който сега израстват учениците, е съвсем различен от нашия. Те възприемат света предимно от интернет. Оттам получават основно информация. Те се раждат в тази среда и се развиват в нея. Ние, възрастните, трябва да се адаптираме към това и да им предоставяме знанията по начина, по който те възприемат, а не да упорстваме и да казваме: у, стига с този интернет. Напротив, сега с интернет те имат уникалната възможност да учат много по-бързо. Имат допир до най-големите умове в световен мащаб. С 2 клика можеш да се докоснеш до Стив Джобс, до който и да е вдъхновител. Те могат да имат много по-големи мечти и успехи от нас. Ние пък сме длъжни знанията, които искаме да предадем, да направим така, че да е по начина, по който те искат да възприемат.
- И все пак времето в интернет не лишава ли учениците от нормалното човешко общуване?
- Всичко трябва да е с норма. Никога не бих препоръчал по цял ден да се стои в интернет. Това, което бих препоръчал, е следното: когато учат, да ползват интернет. Така ще си научат много по-бързо. Това им спестява време. След това могат да отидат да се забавляват с приятели или да спортуват, въобще да се занимават със своите хобита. Това, което правим, е, че им
спестяваме
много време
Никой не е казал, че трябва да бъдат машини.
- Как оценявате съществуващите вече електронни учебници?
- Това са PDF с уроците от учебниците. От една страна, е хубаво, че учебниците могат да се ползват и по друг начин освен на хартия. Това, което ние правим обаче, е следващото стъпало. Видеата са истинският интерактивен начин на обучение. Дигиталните учебници са хубави и просто представят какво е в учебниците. Те имат лимит, от който ученикът черпи информация. Доказано е в световен мащаб, че видеото и тестът работят по-добре.
- Какво според вас е истинска иновация в училище?
- Иновациите се правят с някаква конкретна цел. Това, което ние направихме, има за цел да помогне на учениците да разбират по-добре материала и да имат по-висок успех. Това е иновация, защото сме намерили начин как да го направим добре, бързо, ефективно и да достигне до всеки. Това е пример за добра иновация. Трябва да се правят все повече неща с ясна цел, да се тестват.
- А откъде се появи у вас този интерес към дигиталните уроци?
- Това е много интересна история. След като завърших училище, 7 години бях в чужбина - учих и работих. Сестра ми тогава беше ученичка. Питаше ме за разни работи и аз ѝ ги обяснявах по Skype. Тя казваше “разбрах” и след седмица ме питаше за същото. Тогава реших да ѝ ги обяснявам във видео и тя да си ги пуска и по 20 пъти, ако иска. Тя показа клиповете на съучениците си.
Изкараха една
камара шестици
Казаха ми, че добре обяснявам нещата, и поискаха още. Тогава започнах да правя видеоуроците. Поканих, разбира се, и учители. Започнаха да ми пишат непознати хора от цялата страна. Тогава взех решение да прекратя нещата, които правех в чужбина, и се върнах в България, за да ги развия по максимално професионален начин. Вече сме близо 100 души екип.
CV
Роден през 1987 г.
Завършил е Априловската гимназия в Габрово със златен медал
След това следва електроника и компютърни науки в Бремен, Германия
През 2011 г. отива да прави докторантура в Белгия
Година по-късно я прекъсва, за да се върне в България и да направи “Уча.се”