Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7042509 Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак www.24chasa.bg

“Образование 4.0” е съвместна кампания на “Виваком” и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование.

Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда.

Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.

“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.

Какви са аргументите в полза на интегрирането на технологиите в образователния процес в българското училище - срещаме ви с Александър Ангелов, съосновател и управител на Център за творческо обучение.

Досега само 7-8 държави в Европа са го направили

Ако облачните технологии са в света около нас, но не в училището, то училището не изпълнява ролята си

- Как внедряването на облачни технологии в училищата обогатява обучението?

- Всеки от нас има смартфон. За да работи смартфонът му, е нужен електронен профил (акаунт). Интересното е, че извън училище всички ползваме електронните си профили за общуване, работа, забавление, а в училище не ги ползваме. Още повече, ако ги ползваме, то е по-скоро в нарушение или най-малкото е нерегламентирано. Това, от една страна, отдалечава училището от заобикалящия го свят, а от друга - училището започва да изглежда остаряло и лишено от развитие. Това, разбира се, не е особено привлекателно за учениците, а и за много родители и учители.

Внедряването на облачни технологии в училище най-сетне дава възможността да се създадат и да се управляват сигурни и често безплатни електронни профили за всеки ученик или учител. Профили, в които информацията е защитена, няма реклами и дават достъп до приложения, които са полезни за организацията и провеждането на един съвременен учебен процес. Вземете например един профил @gmail.com или @abv.bg - още от момента на влизането в профила рекламите са от всички страни. Огромно количество писма съдържат нежелани реклами, опити за измама, вируси и други опасности. При профили като @119su.bg или @51su.bg цялата споделена информация е собственост на училището и всеки потребител има своята електронна идентичност, която го подпомага да общува със своите съученици или колеги без притеснения и заплахи.

За мен няма въпрос дали на училището му е нужен облак или технологии. Ако облакът и технологиите са в света около нас, но не и в училището, то училището вече не изпълнява ролята си. Трудно е, но и важно.

- Какви качества развива при учениците?

- Да бъдат отговорни към информацията, с която боравят. Да не се страхуват от неща, които не знаят. Да общуват по нови за тях начини.

Да разбират

опасностите,

които ги

заобикалят,

включително

в интернет,

и да реагират отговорно и адекватно. Още повече, учениците опознават по сигурен начин една много нова технология. С облачните услуги един бизнес може да работи без сървъри, собствени мрежи и устройства. Ако те срещнат този модел на мислене и поведение, ще им бъде по-лесно да накарат технологиите в собствения си бизнес или на работното си място един ден да работят за тях.

Учениците са свидетели на промяна. Те се приспособяват по-бързо от нас, възрастните, а умението да се приспособяваш е ключово в ХХI век.

- Какво прави едно училище иновативно?

- Могат да бъдат много неща. За мен иновация е действие, което е нетипично за съвремието, но дава положителен резултат напред във времето. Иновативно е училището, което създава нови идеи, оформя ги в план и след това го изпълнява и отчита резултатите. Тези идеи са съобразени с предизвикателствата на средата - учениците, региона, България и света.

Технологиите могат да бъдат част от една училищна иновация, ако следват тези насоки. Пример за иновиране чрез технологии може да бъде училище без хартия; училище, в което всеки има собствено електронно устройство вместо наръч учебници и тетрадки; училище, което работи на проектен принцип вместо с учебни часове. За всичко изброено е нужна облачна технология. Иначе не може да се изпълни проекта. Очаквам през 2018/2019 г. да има повече иновативни училища с такива проекти.

- Защо е важна дигитализацията на образованието?

- Училищата по целия свят са предизвикани от технологиите. Понякога трудно се справят. Дигитализацията сама по себе си не е важна. Важно е училището да предостави дигитални умения и да насърчава учениците да ги развиват, за да са готови за професиите на бъдещето. Назовете една професия или работа, която бихте вършили, в която дигиталните умения не са необходими?

Повечето организации, които могат да бъдат активни участници в процесите на дигитализация, още действат самостоятелно и “на парче”. Добър пример за дигитализация е внедряването на Google G suite за образованието в прочутата Професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, където заедно с “Виваком” активирахме облака за училището, а след това обучихме екипа за работа с приложенията.

Важна е умната дигитализация на училищата, или както ние го наричаме - смислено внедряване на технологии. С цел и посока. И с опит.

- Какви са плюсовете на електронните учебници?

- Не е остарял още докато се печата! За мен учебник на електронен документ или просто достъпен в интернет, но със същото съдържание като хартиения, не е никакъв електронен учебник. Това е същият хартиен учебник.

Истинският

електронен

учебник трябва

да може да се

обновява онлайн

и фактите в него да бъдат актуални. От друга страна, аз виждам бъдещето на учебника не като класьор на факти, а като методическо и организационно помагало. За съжаление сме далеч от този момент. МОН полага големи усилия да направи достъпни електронни версии на учебниците и това е стъпка в правилната посока, но има още огромен път да се извърви. В момента има учебници, които казват, че Кофи Анан е генерален секретар на ООН, а г-н Анан неотдавна почина. Това е излишна хартия и подход на “изсипване” на съдържание, който не съответства на 2018 г. Днес ние много лесно можем сами да научим кой е генерален секретар на ООН. Учебникът има друга роля и тя е, заедно с учителя и съучениците ни, да ни направлява в процесите на учене. Рядко изпълнява тази роля обаче.

- Как Центърът за творческо обучение подпомага българските училища?

- Центърът за творческо обучение е организация на 10 години и с над 50 изпълнени проекта в сферата на образование и технологии. Обучаваме учители, изграждаме образователна среда, внедряваме облак, изпращаме ученици в космическия център Space Camp Turkey.

Ако сте директор на училище и искате да работим заедно - първият въпрос, който ще ви зададем, е: Как виждате технологиите във вашето училище след 5 г.? След това ще изградим заедно план за внедряване на технологии и ще започнем да го изпълняваме. Много рядко пречката за внедряване на технологии е липсата на устройства. Дори пари се намират.

Можем да сътрудничим с едно училище и с цяла община. В Пловдив внедряваме облак в 42 от общо 52 общински училища. Сътрудничим и с МОН. Ние сме единствен партньор на Google за образованието в България, а също така сме партньор на Microsoft, така че каквато и облачна технология да се предвижда в образованието - ние сме насреща.

- Какви са вашите предстоящи проекти?

- До 2020 г. да въведем всички училища в облака. В Пловдив вече са почти всички и с този пример можем да подкрепим други региони на страната. Стараем се да споделяме напредъка по тези процеси с МОН, както и да създадем модел и ръководства за училища, в които има електронно устройство за всеки, т.нар. 1:1. Отскоро имаме ново направление, което произвежда органайзери и зарядни станции за смартфони, лаптопи и таблети.

В други сфери - да подпомагаме културни и бизнес организации да внедряват технологии по един по-добър начин. Миналата година работихме по проекта “Малките герои” в “Пирогов”, където с наша помощ беше напълно преобразена средата на детската травматология. Също така да

изпращаме поне

100 български

деца годишно в

космическия

лагер

Space Camp Turkey.

Да поставим България на световната карта на образователните иновации! Вече сме постигнали немалко в тази посока. В радиус от 1000 км имаме единствената община, в която всички училища са в облака - именно община Пловдив. Имаме първите в България Google Educator Group (групи за споделяне и взаимна подкрепа на Google учителите) и първите иноватори в сферата на образователните технологии.

Още повече - в Европа едва 7-8 държави са внедрили облачни платформи за всички училища и с още 2-3 години работа можем да бъдем в топ 10 на Европа, вместо да сме на опашката.

Визитка:

Работата му го е отвела в повече от 700 училища и детски градини в България и над 100 по света. Притежава сертификати за обучител от Google и Microsoft, както и за Google иноватор, а експертизата му включва внедряване на облачни технологии в българските училища.

Александър е завършил Техническия университет със специалност “Индустриален мениджмънт”. Докторант е по “Управление на образованието” към Пловдивския университет. От 2016 г. е член на комисията за “Иновативни училища” към МОН и на работната група за изготвяне на образователна стратегия 2017-2022 на Община Пловдив, през 2017 г. е лектор в TEDx Varna, където говори за “Училището в облака”. Създател и лидер на групата на Google учителите в България - GEG.

Александър е на 32 г., горд баща и съпруг, автор на статии за технологии в български и чужди издания.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Деница Сачева: 294 училища у нас са със статут на иновативни, 100 повече от 2019 г.

Иновациите са задължителна част за българското образование, защото очакванията от страна на бизнеса, родителите и децата са огромни. За целта са нужни хора като вас, отворени към новото, които не се страхуват да експериментират. Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева при откриването на майсторския клас "Иновации в

Депутатът Станислава Стоянова: 9 100 ученици са върнати обратно в клас

Заради натрупани отсъствия са спрени помощите за деца на повече от сто хиляди семейства 1 239 екипа у нас са ангажирани със съвместната работа по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. На територията на страната това са общо 10 030 учители, директори, социални работници,

МОН въвежда асистиращи технологии за приобщаващо образование до 2 години

През следващите две години Министерството на образованието и науката ще финансира въвеждането на асистиращи технологии за приобщаващо образование, с които да се улесни комуникацията и обучението на децата със специални образователни потребности. Инвестициите ще са част от проект за дигитализацията на българското образование,

Стипендии за обучение в по хотелиерство и туризъм в Швейцария

Четири от най-добрите колежа по туризъм и хотелски мениджмънт в Швейцария, обединени в Swiss Education Group, организират серия от семинари на тема: „Обучение в Швейцария – път към успешна кариера в хотелиерството и туризма“. Събитието е организирано съвместно с агенция за образование „Скай Лайнс“ и ще се проведе в следния график: - 15.

Възражение на доклада на комисията по академична етика към Министъра на образованието и науката

С промените в Закона за развитие на академичния състав в Р България от месец май т.г. бяха въведени редица законови норми, касаещи констатирането и санкционирането на плагиатството в научните трудове на преподавателите. На тяхна база бившият Ректор на ТУ-Варна – проф. Фархи и бившият Ръководител на Центъра за развитие на академичния състав в

Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си

Майсторлък е да комбинираш дигиталните методи на преподаване с традиционните, казва директорът на Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" - Варна "Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет,

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Учениците: Интересни и важни уроци на таблети и в облак правят училището интересно (Видео)

Таблети да заменят тежките хартиени учебници от по няколкостотин страници, уроците и домашните да са в облачно пространство и достъпни за всеки, а самите уроци да бъдат направени интересни и да са полезни за живота, а също така и най-сетне написани на достъпен език. Тези главни препоръки за промяна в училищното образование направиха над 120

“24 часа” и Vivacom събират “Ученици за дигитално образование” на кръгла маса

Възрастните ще изслушат гледните точки на децата Кръгла маса “Ученици за дигитално образование” организира днес вестник “24 часа” и Vivacom. Целта на дискусията е да покаже гледните точки, нуждите и проблемите в учебния процес на най-пряко засегнатата страна - учениците. Тяхното мнение, и то на различен тип ученици - както на тези,

Десислава Цокова: Учители, преподаващи компютърно моделиране, могат само да си четат пощата

-  Нужни са подкрепа и обучение за преподавателите, защото им е трудно - повечето са над 50 г., не са работили с компютри и не знаят чужди езици - С новите технологии децата се научават да учат Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование.

30-то юбилейно издание на международния форум за компютърни изкуства „Компютърно пространство“ 2018

www.computerspace.org Форумът за компютърни изкуства Computer Space („Компютърно пространство“) се провежда 30 години и е най-голямото събитие за компютърни изкуства в Югоизточна Европа. Форумът се организира от Студентското общество за компютърно изкуство /СОКИ/ в партньорство с редица организации и институции.

ТУ - Варна и университетът Ovidius в Румъния ще си сътрудничат по стратегията "Син растеж" на Европейската комисия

Ректорите на Технически университет - Варна и Университета Ovidius в Констанца, Румъния, подписаха петгодишен меморандум за сътрудничество. Меморандумът беше подписан в Констанца от проф. Росен Василев, ректор на ТУ – Варна, и проф. Сорин Руджина, ректор на университета Ovidius. На церемонията в аулата на университета,

Наближава крайният срок за подаване на кандидатури за стипендии YES

https://ais.americancouncils.org/yesДо края на октомври ученици от 9 и 10 клас могат да кандидатстват за обменна програма YES (Kennedy Lugar Youth Exchange and Study). Програмата дава възможност на гимназистите да прекарат една учебна година в Съединените щати като младежки посланици на България. В рамките на 10 месечния престой те ще учат в

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber