Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7042509 Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак www.24chasa.bg

“Образование 4.0” е съвместна кампания на “Виваком” и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование.

Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда.

Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.

“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.

Какви са аргументите в полза на интегрирането на технологиите в образователния процес в българското училище - срещаме ви с Александър Ангелов, съосновател и управител на Център за творческо обучение.

Досега само 7-8 държави в Европа са го направили

Ако облачните технологии са в света около нас, но не в училището, то училището не изпълнява ролята си

- Как внедряването на облачни технологии в училищата обогатява обучението?

- Всеки от нас има смартфон. За да работи смартфонът му, е нужен електронен профил (акаунт). Интересното е, че извън училище всички ползваме електронните си профили за общуване, работа, забавление, а в училище не ги ползваме. Още повече, ако ги ползваме, то е по-скоро в нарушение или най-малкото е нерегламентирано. Това, от една страна, отдалечава училището от заобикалящия го свят, а от друга - училището започва да изглежда остаряло и лишено от развитие. Това, разбира се, не е особено привлекателно за учениците, а и за много родители и учители.

Внедряването на облачни технологии в училище най-сетне дава възможността да се създадат и да се управляват сигурни и често безплатни електронни профили за всеки ученик или учител. Профили, в които информацията е защитена, няма реклами и дават достъп до приложения, които са полезни за организацията и провеждането на един съвременен учебен процес. Вземете например един профил @gmail.com или @abv.bg - още от момента на влизането в профила рекламите са от всички страни. Огромно количество писма съдържат нежелани реклами, опити за измама, вируси и други опасности. При профили като @119su.bg или @51su.bg цялата споделена информация е собственост на училището и всеки потребител има своята електронна идентичност, която го подпомага да общува със своите съученици или колеги без притеснения и заплахи.

За мен няма въпрос дали на училището му е нужен облак или технологии. Ако облакът и технологиите са в света около нас, но не и в училището, то училището вече не изпълнява ролята си. Трудно е, но и важно.

- Какви качества развива при учениците?

- Да бъдат отговорни към информацията, с която боравят. Да не се страхуват от неща, които не знаят. Да общуват по нови за тях начини.

Да разбират

опасностите,

които ги

заобикалят,

включително

в интернет,

и да реагират отговорно и адекватно. Още повече, учениците опознават по сигурен начин една много нова технология. С облачните услуги един бизнес може да работи без сървъри, собствени мрежи и устройства. Ако те срещнат този модел на мислене и поведение, ще им бъде по-лесно да накарат технологиите в собствения си бизнес или на работното си място един ден да работят за тях.

Учениците са свидетели на промяна. Те се приспособяват по-бързо от нас, възрастните, а умението да се приспособяваш е ключово в ХХI век.

- Какво прави едно училище иновативно?

- Могат да бъдат много неща. За мен иновация е действие, което е нетипично за съвремието, но дава положителен резултат напред във времето. Иновативно е училището, което създава нови идеи, оформя ги в план и след това го изпълнява и отчита резултатите. Тези идеи са съобразени с предизвикателствата на средата - учениците, региона, България и света.

Технологиите могат да бъдат част от една училищна иновация, ако следват тези насоки. Пример за иновиране чрез технологии може да бъде училище без хартия; училище, в което всеки има собствено електронно устройство вместо наръч учебници и тетрадки; училище, което работи на проектен принцип вместо с учебни часове. За всичко изброено е нужна облачна технология. Иначе не може да се изпълни проекта. Очаквам през 2018/2019 г. да има повече иновативни училища с такива проекти.

- Защо е важна дигитализацията на образованието?

- Училищата по целия свят са предизвикани от технологиите. Понякога трудно се справят. Дигитализацията сама по себе си не е важна. Важно е училището да предостави дигитални умения и да насърчава учениците да ги развиват, за да са готови за професиите на бъдещето. Назовете една професия или работа, която бихте вършили, в която дигиталните умения не са необходими?

Повечето организации, които могат да бъдат активни участници в процесите на дигитализация, още действат самостоятелно и “на парче”. Добър пример за дигитализация е внедряването на Google G suite за образованието в прочутата Професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, където заедно с “Виваком” активирахме облака за училището, а след това обучихме екипа за работа с приложенията.

Важна е умната дигитализация на училищата, или както ние го наричаме - смислено внедряване на технологии. С цел и посока. И с опит.

- Какви са плюсовете на електронните учебници?

- Не е остарял още докато се печата! За мен учебник на електронен документ или просто достъпен в интернет, но със същото съдържание като хартиения, не е никакъв електронен учебник. Това е същият хартиен учебник.

Истинският

електронен

учебник трябва

да може да се

обновява онлайн

и фактите в него да бъдат актуални. От друга страна, аз виждам бъдещето на учебника не като класьор на факти, а като методическо и организационно помагало. За съжаление сме далеч от този момент. МОН полага големи усилия да направи достъпни електронни версии на учебниците и това е стъпка в правилната посока, но има още огромен път да се извърви. В момента има учебници, които казват, че Кофи Анан е генерален секретар на ООН, а г-н Анан неотдавна почина. Това е излишна хартия и подход на “изсипване” на съдържание, който не съответства на 2018 г. Днес ние много лесно можем сами да научим кой е генерален секретар на ООН. Учебникът има друга роля и тя е, заедно с учителя и съучениците ни, да ни направлява в процесите на учене. Рядко изпълнява тази роля обаче.

- Как Центърът за творческо обучение подпомага българските училища?

- Центърът за творческо обучение е организация на 10 години и с над 50 изпълнени проекта в сферата на образование и технологии. Обучаваме учители, изграждаме образователна среда, внедряваме облак, изпращаме ученици в космическия център Space Camp Turkey.

Ако сте директор на училище и искате да работим заедно - първият въпрос, който ще ви зададем, е: Как виждате технологиите във вашето училище след 5 г.? След това ще изградим заедно план за внедряване на технологии и ще започнем да го изпълняваме. Много рядко пречката за внедряване на технологии е липсата на устройства. Дори пари се намират.

Можем да сътрудничим с едно училище и с цяла община. В Пловдив внедряваме облак в 42 от общо 52 общински училища. Сътрудничим и с МОН. Ние сме единствен партньор на Google за образованието в България, а също така сме партньор на Microsoft, така че каквато и облачна технология да се предвижда в образованието - ние сме насреща.

- Какви са вашите предстоящи проекти?

- До 2020 г. да въведем всички училища в облака. В Пловдив вече са почти всички и с този пример можем да подкрепим други региони на страната. Стараем се да споделяме напредъка по тези процеси с МОН, както и да създадем модел и ръководства за училища, в които има електронно устройство за всеки, т.нар. 1:1. Отскоро имаме ново направление, което произвежда органайзери и зарядни станции за смартфони, лаптопи и таблети.

В други сфери - да подпомагаме културни и бизнес организации да внедряват технологии по един по-добър начин. Миналата година работихме по проекта “Малките герои” в “Пирогов”, където с наша помощ беше напълно преобразена средата на детската травматология. Също така да

изпращаме поне

100 български

деца годишно в

космическия

лагер

Space Camp Turkey.

Да поставим България на световната карта на образователните иновации! Вече сме постигнали немалко в тази посока. В радиус от 1000 км имаме единствената община, в която всички училища са в облака - именно община Пловдив. Имаме първите в България Google Educator Group (групи за споделяне и взаимна подкрепа на Google учителите) и първите иноватори в сферата на образователните технологии.

Още повече - в Европа едва 7-8 държави са внедрили облачни платформи за всички училища и с още 2-3 години работа можем да бъдем в топ 10 на Европа, вместо да сме на опашката.

Визитка:

Работата му го е отвела в повече от 700 училища и детски градини в България и над 100 по света. Притежава сертификати за обучител от Google и Microsoft, както и за Google иноватор, а експертизата му включва внедряване на облачни технологии в българските училища.

Александър е завършил Техническия университет със специалност “Индустриален мениджмънт”. Докторант е по “Управление на образованието” към Пловдивския университет. От 2016 г. е член на комисията за “Иновативни училища” към МОН и на работната група за изготвяне на образователна стратегия 2017-2022 на Община Пловдив, през 2017 г. е лектор в TEDx Varna, където говори за “Училището в облака”. Създател и лидер на групата на Google учителите в България - GEG.

Александър е на 32 г., горд баща и съпруг, автор на статии за технологии в български и чужди издания.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Ректорът на МУ-Варна проф. д-р Красимир Иванов стана „Доктор хонорис кауза” на ВВМУ „Никола Вапцаров”

На вълнуваща церемония днес ректорът на ВВМУ „Никола Вапцаров” флотилен адмирал проф. д.в.н. Боян Медникаров удостои с почетното научно звание „Доктор хонорис кауза” ректора на МУ-Варна проф. д-р Красимир Иванов. Високото академично звание бе връчено на проф. Иванов по решение на Академичния съвет на ВВМУ „Никола Вапцаров” от 5 март 2019г.

ЧЕЗ стартира кампанията по набиране на стажанти за 2019 година

Срокът за подаване на документи и събеседване е до края на месецюни ЧЕЗ стартира набирането на кандидати за стаж през лятото на 2019 година. До края на месец юни е срокът за подаване на документи и събеседване. Над 60 ученици, студенти и дипломанти ще получат възможност да станат част от екипите в компаниите от Групата на ЧЕЗ в България през

Дни на отворените врати в Техническия университет следващата седмица

Какво е усещането на управляваш кораб през фарватера на Варненското пристанище? Как новите технологии помагат на битката с най-коварните болести? Може ли да оцелее човек при силно земетресение? На тези и на много други въпроси, които провокират любопитството им, ще получат отговор посетителите на Техническия университет във Варна по време на Дните

Бизнес обучение в цял свят с Пощенска банка

MBA, EMBA и Advanced management са само част от програмите, които банката финансира Целеви потребителски кредит за бизнес обучения в цял свят, без аналог на пазара у нас, предлага Пощенска банка от този месец. С него могат да се финансират таксите по различни програми като Master of Business Administartion,

Музеят на Чудомир и Природонаучният музей в Пловдив с нов модерен и дигитален облик

Благодарение на „Ти и Lidl за по-добър живот“, светът на науката и изкуството вече е много по-интерактивен и интересен Музеят на Чудомир в Казанлък и Регионалният природонаучен музей в Пловдив са с обновен дигитален облик и нови модерни технологии, благодарение на „Ти и Lidl за по-добър живот“ – най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл

„Хювефарма“ оборудва кухня в център за специална образователна подкрепа

„Хювефарма“ направи дарение на Центъра за специална образователна подкрепа „Проф. дпн Георги Ангушев“ в София, като оборудва кухня за учениците. Цветовете са избрани в синьо и жълто, за да имат по-силно въздействие върху зрителните способности на децата. Кухнята е оборудвана с плотове, хладилник, съдомиялна, микровълнова печка,

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Шуменският университет с четири нови специалности

С четири нови специалности в ОКС „бакалавър“ ще стартира новата учебна година в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“. Специалността Педагогика на обучението по природни науки ще подготвя учители по учебните предмети Човекът и природата, Физика и астрономия, Химия и опазване на околната среда, Биология и здравно образование.

Проф. дтн инж. Цоло Вутов получи почетния знак на ХТМУ

Проф. дтн инж. Цоло Вутов, председател на Научно-техническия съюз по минно дело, геология и металургия, беше удостоен с почетния знак на Химико-технологичния и металургичен университет (ХТМУ). Той беше награден на специална церемония в университета от ректора проф. д-р инж. Митко Георгиев в присъствието на Съвета на ректорите и председателя му

За 8 години са изтеглени кредити за висше образование за 136 993 996 лева

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев внася за разглеждане проект на решение на Министерския съвет за одобряване на максималния размер на новите държавни гаранции за 2020 г. по Закона за кредитиране на студентите и докторантите /ЗКСД/, предава БТА. Предложеният проект на акт има за цел да осигури държавна гаранция за кредитите,

Студенти и докторанти от страната обменят идеи на научна сесия в ТУ - Варна

В Технически университет – Варна за 11 поредна година се провежда Студентска научна сесия. В осем научни секции са представени над 70 доклада и постерни сесии. Организатор е Студентският съвет на ТУ – Варна със съдействието на академичното ръководство и на Община Варна. Форумът се провежда традиционно през пролетта като в него могат да участват

ЧЕЗ даде 6 стипендии на най-успешните ученици от професионални гимназии в Западна България

Конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ се проведе за седма поредна година Шестима ученици от 12 клас на професионалните технически гимназии в Западна България получиха стипендии от ЧЕЗ за учебната 2018-2019 г. в седмото издание на конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за ученици. Състезанието се проведе на три етапа,

Бизнес образование на английски език в Барселона - презентация на EU Business School

EU Business School е сред водещите учебни заведения в Европа с кампуси в Испания, Швейцария и Германия. Университетът предлага програми с бизнес насоченост в области като: маркетинг, финанси, бизнес администрация, международен бизнес, предприемачество и др. На 2-ри април от 18.30 ч в хотел „Маринела” ще имате възможност да се запознаете в детайли

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber