Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7041138 Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я www.24chasa.bg

Когато преминем към електронна винетка, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна такава

Шофьорите да не отлепят хартиения стикер, докато не изтече валидността му, казва Радослав Николов, съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на толсистемата.

а какъв етап е изграждането на толсистемата, г-н Николов?

- След подписването на договора през януари тази година се изпълняват много от дейностите, които са свързани с въвеждане на толсистемата. Към момента са проведени тестове, които гарантират до голяма степен възможността за въвеждане на електронна винетка от 1 януари 2019 г. Паралелно с това са в ход и редица организационни дейности, свързани с изграждане на цялостния капацитет на национално “Толуправление” в Агенция “Пътна инфраструктура”.

- Какви са тестовете, които сте правили?

- Тествани са основните информационни системи в центровете за данни, имаше и полеви тест - на Северната скоростна тангента. Там поставихме временно цялото оборудване като камери и датчици. В реален сценарий се видя как автомобилите може да бъдат отчетени, да бъдат разпознати техните номера и да се проследи дали имат електронна винетка.

- Открихте ли слабости?

- Установихме почти пълна готовност за реализиране на функционалностите на електронната винетка. Това беше валидирано от екипите на изпълнителя, на АПИ и на Световната банка.

- Ще спази ли изпълнителят срока?

- Да, всички ангажирани с реализацията на тази система се отнасят с изключителна отговорност към сроковете.

- Как ще се определи обхватът на пътя, така че да не се допусне безплатно преминаване?

- Този въпрос касае въвеждането на толтаксуването. Електронната винетка е валидна за цялата републиканска пътна мрежа.

В момента със стикер винетките по никакъв начин не можем да установим масово дали тя е валидна, или не. Проверката се изразява в това да се спира всеки автомобил и да се гледа валидността на винетката. Това не може да се направи за всички автомобили.

Когато преминем към електронна винетка, прочитайки регистрационния номер, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна винетка. Цялостната автоматизация

гарантира много

по-малко

измами,

много по-голям контрол и много по-голямо удобство за шофьорите.

- Ще поскъпне ли пътят до морето?

- Не и от въвеждане на електронна винетка, защото цената няма да бъде повишавана.

- Промените в Закона за пътищата предвиждат хартиената винетка да бъде конвертирана в електронна. Как ще става това на практика?

- Ние сме предвидили, че през приложението на телефона, през компютъра, на гише и през новите терминали за самообслужване с два-три клика може да се попълни информацията за конвертиране на винетката. Важно за шофьорите е да знаят, че докато е валидна текущата им хартиена винетка, тя трябва да остане залепена на предното стъкло – за да избегнат главоболия с контролните органи.

- Очаквате ли шофьорите да се справят с изцяло електронна система?

- Да, всичко

ще е направено

така, че да е в

тяхно удобство

Остава възможността за плащане в брой в областните пътни управления, на бензиностанците. Новите възможности, които се въвеждат, не изключват старите.

- Ще се получава ли касова бележка например за купуване на електронна винетка?

- Зависи как си я купиш. Ако е по стандартния начин, ще има бележка. Ако е през сайта, през мобилно приложение или през терминал – ще се получи потвърждение на имейл, както и сега хората са свикнали при онлайн пазаруването например. В тези процеси има напредък - виждаме го всяка година с плащанията към НАП по интернет.

- Какво означава толмаршрут?

- Маршрутната карта или толмаршрутът ще важи само за превозните средства над 3,5 тона. Те ще могат да преценяват спрямо маршрута, по който ще минат, каква карта да закупят.

- Какво ще се случва, ако шофьор на камион влезе в България, без да е заплатил толтакса?

- Всеки, който иска да не плати и не си плати съответния толпродукт, ще бъде в нарушение. Ние бързо ще го установяваме. Затова даваме всички възможни начини всеки, който не е платил, бързо да се коригира. В закона е заложено тези шофьори да плащат и компенсаторна такса. Какъв ще е размерът ѝ, ще стане ясно на по-късен етап.

- В промените в Закона за пътищата е предвидено да се плаща и с карта за гориво...

- Да, това са карти, с които се купува гориво и други консумативи от бензиностанциите. Компаниите, които ги управляват, дават възможност да се плащат и толтаксите.

- Кой ще санкционира нарушителите?

- Това е ясно дефинирано с предложенията за промени в Закона за пътищата и във всички други свързани закони и подзаконови нормативни актове.

Няма да има

двусмислие

кога шофьор

е в нарушение

След установяване на такова, органите, които са упълномощени, ще изпълнят предвидените в закона контролни действия. Това са екипите на терен, които ще са част от бъдещото национално “Тол управление” към Агенция “Пътна инфраструктура”. В МРРБ разговорно ги наричаме толполиция.

- Какви ще са правомощията на толполицията?

- Служителите ще са разположени по пътната мрежа и ще осъществяват контрол на място.

- Ще успее ли АПИ да намери над 900 души, какъвто е предвиденият брой на служителите в новата структура?

- Това е предизвикателство, но трябва да се справим. Цялата численост от 921 човека е базирана на подобни структури в други държави, отчитайки всички специфики в България. Това е максималният брой хора, които ще бъдат наети. Много от тях ще са разположени на терен, за да може да се извършва правоприлагането. Автомобилите, които също така са част от изпълнението по договора с изпълнителя, ще са 100 на брой. На три смени ще има екипи от хора, по двама в кола. 600 човека ще са толполицията.

- Щом услугата ще е електронна, защо са необходими толкова хора?

- Много от нас пътуват в чужбина, има поне две съседни държави, където може да се види, че нещата са по същия начин. Ние имаме всички възможности електронно да заплатим за пътната мрежа, но това не изключва хора на терен, които да осъществяват контрол.

- Ще има ли видеорегистратори в толколите?

- Да, ще има видеорегистратори, за да се контролират служителите и потенциалните нарушители при проверка. Допълнително самата логика и функциониране на електронната винетка и на толсистемата изключва човешкия елемент, който да преценява на място дали някой е нарушител, или не.

- Какво ще се случва, ако шофьор забрави портфейла си и няма никаква възможност да плати?

- Когато бъде установен такъв водач, той ще може да продължи пътуването си – няма да бъде задържан. Но в информационната система той ще стои като нарушител. И ще трябва да си покрие задължението.

- Толсистемата ще има функцията да претегля в движение тировете. Как ще се процедира, ако се установи свръхтовар?

- Ще установяваме в движение общия тонаж и

ще налагаме

глоба за

претоварване

Освен за преминато разстояние тировете ще плащат на база на клас на пътното превозно средство и емисионен клас.

- Ще бъде ли свързана толсистемата с тези на МВР, Министерството на финансите?

- Към момента са предвидени всички възможни и необходими връзки с останалите системи на институции в държавата. И когато има нарушение, това да бъде сигнализирано като неплатено задължение към държавата.

- Тези, които ще са най-засегнати - превозвачите, участвали ли са в разговори относно тарифирането?

- Когато имаме готовност с проекти на таксуването, ще ги обсъдим и с тях, за да постигнем максимално добър резултат за всички заинтересовани страни. Превозвачите преминават през пътищата на други държави и знаят и оценяват добрата инфраструктура. През новата електронна система за таксуване ще се генерира ресурс, който по закон ще отива само и единствено за подобряване на републиканската пътна мрежа и за изграждане на нови отсечки.

CV

Радослав Николов има повече от 15 години опит в компании като “Майкрософт”, “Оракъл” и “Мобилтел” и в обслужване на държавната администрация и организации от публичния сектор. От средата на юли той е съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на тол системата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Димитър Ганев: Ролята на премиера Борисов за резултата на ГЕРБ на евровота беше ключова

Загубата на БСП на този евровот, изглежда, ще е по-голяма от тази на последния парламентарен вот през 2017 г. Това вероятно ще предизвика трус на “Позитано” 20, смята политологът Предсрочните парламентарни избори няма да са тема поне няколко месеца Червените направиха разфокусирана кампания. Пикът им беше преди старта й,

Актьорът Явор Бахаров: Още не съм изгонил всички свои бесове

През 2016 г. получих наградата “Достоен българин” на “24 часа” - Отлагахме няколко пъти този разговор, последния път ми казахте да е в края на май, когато можете да обявите новия си проект. Да го чуем, г-н Бахаров... - В Театър 199 от месец и половина репетирам пиесата на Филип Ридли “Най-бързият часовник във Вселената”.

Сгънете добре бюлетината, така че да не се разкрие вотът

При грешно гласуване с машина, ако вече устройството е издало разписка, няма как да се направи втори опит - Г-н Андреев, готово ли е всичко за изборите в неделя - бюлетини, машини, изборни книжа? - Към момента процесът по организацията и подготовката на изборите тече нормално при спазването на всички срокове съгласно хронограмата.

Андре Каланцопулос: Българите обичат иновациите и не се изненадах колко добре приеха IQOS

Имаме продукт с карбонов чип вместо батерия, който ще задоволи и най-консервативните клиенти - наричаме го Платформа 2 - мина тестовете, но ще го пуснем на пазара след още някои подобрения, казва главният изпълнителен директор на “Филип Морис Интернешънъл” - Г-н Каланцопулос, да започнем от самото начало.

Десислава Радева: Вече е тенденция хората да държат на правилния език и грамотността

За поста с “Луфтханза” - признавам, че  реагирах емоционално! Пътувах като средно-статистически гражданин и реагирах като такъв  Във фейсбук не пиша научен труд. Това е социална мрежа, профилът ми е личен, въпреки че всеки чете моите постове както си иска. А някои - както дяволът Евангелието Пет години не видяхме съпруга до предишния президент.

Кметът Красимир Герчев: Горд съм, че поставихме Разлог сред най-добрите общини в Европа

- Имаме три приоритета - образование, здравеопазване и сигурност - Всички детски градини са санирани, до края на 2019 г. ще са и газифицирани - 26% е ръстът на туристите, две трети са българи - Безработицата е 6,4% - преди беше около 15% - Г-н Герчев, в навечерието сме на изборите за Европейски парламент и сигурно има хора,

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Мария Габриел: Даваме не популизъм, а условия за заетост

Интересът на България се защитава само когато сме обединени С еврокомисаря и водач на евролистата на ГЕРБ и СДС разговаря КРИСТИНА КРЪСТЕВА - Г-жо Габриел, в края на кампанията какви са впечатленията ви? Обиколихте цялата страна. Хората вече разбират ли смисъла на Европейския парламент (ЕП), мотивирани ли са да гласуват?

Кметът Атанас Камбитов: Имам самочувствието, че оставям много направено за Благоевград, има още какво да постигнем

- Ремонтирахме площада, направен преди 30 години - Строим най-модерното депо за отпадъци - Съвсем скоро ще обявим сериозна инвестиция на високотехнологично предприятие - разговорите с известна чужда компания са на финалната права - Има належаща нужда от още един голям катедрален храм и той ще бъде построен в новия парк “Македония” - Г-н

Ангел Джамбазки: Турция задържа мигрантите, защото взема парите ни

Силната Българска армия е над всичко ВМРО със сигурност ще реализира евромандат, а ГЕРБ ще е с по-добър резултат от БСП, така че предсрочни избори не се очертават Идеята на левите за минимална европейска заплата е утопия. Може да се използва срещу интересите на България и нейния бизнес С водача на евролистата на ВМРО и доскорошен европейски

Красимир Вълчев: Много професии ще бъдат заменени от машини, но не и учителската

Разговорът за агресията се фокусира в училището, но е свръхзадача то само̀ да компенсира факторите извън него - Г-н Вълчев, коя матура ви е тази като експерт и министър? Имахте ли притеснения за нея, какви мерки взехте за нормалното протичане на изпитите тази година? - Организацията на матурите е сложна задача и в нея са ангажирани над 10 000

Елина Кирчева: Не е важно само да предадеш урока, трябва да си приятел с децата. Това ми носи щастие!

И майка ми е учител, била е бременна с мен, когато е започнала в същото това училище. Израснах в него, завърших го и мечтаех да се върна, вече като преподавател Елина Кирчева е родена на 8 юли 1997 г. Учила е в паралелка с музика в 144-о училище. Няколко години е учила в чужбина. 1 година е изучавала арабистика.

Гергана Мутафова от ВСС: Заявленията за издаване на заповед за изпълнение ще се подават електронно

Предвидена е възможност при ползване на е-услуги за заплащане на съдебните такси по електронен път, казва в интервю членът на ВСС Гергана Мутафова - Г-жо Мутафова, кога граждани и бизнес ще могат да проверяват онлайн как върви подадената от тях искова молба в съда и какви са доказателствата към нея?

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber