Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7041138 Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я www.24chasa.bg

Когато преминем към електронна винетка, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна такава

Шофьорите да не отлепят хартиения стикер, докато не изтече валидността му, казва Радослав Николов, съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на толсистемата.

а какъв етап е изграждането на толсистемата, г-н Николов?

- След подписването на договора през януари тази година се изпълняват много от дейностите, които са свързани с въвеждане на толсистемата. Към момента са проведени тестове, които гарантират до голяма степен възможността за въвеждане на електронна винетка от 1 януари 2019 г. Паралелно с това са в ход и редица организационни дейности, свързани с изграждане на цялостния капацитет на национално “Толуправление” в Агенция “Пътна инфраструктура”.

- Какви са тестовете, които сте правили?

- Тествани са основните информационни системи в центровете за данни, имаше и полеви тест - на Северната скоростна тангента. Там поставихме временно цялото оборудване като камери и датчици. В реален сценарий се видя как автомобилите може да бъдат отчетени, да бъдат разпознати техните номера и да се проследи дали имат електронна винетка.

- Открихте ли слабости?

- Установихме почти пълна готовност за реализиране на функционалностите на електронната винетка. Това беше валидирано от екипите на изпълнителя, на АПИ и на Световната банка.

- Ще спази ли изпълнителят срока?

- Да, всички ангажирани с реализацията на тази система се отнасят с изключителна отговорност към сроковете.

- Как ще се определи обхватът на пътя, така че да не се допусне безплатно преминаване?

- Този въпрос касае въвеждането на толтаксуването. Електронната винетка е валидна за цялата републиканска пътна мрежа.

В момента със стикер винетките по никакъв начин не можем да установим масово дали тя е валидна, или не. Проверката се изразява в това да се спира всеки автомобил и да се гледа валидността на винетката. Това не може да се направи за всички автомобили.

Когато преминем към електронна винетка, прочитайки регистрационния номер, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна винетка. Цялостната автоматизация

гарантира много

по-малко

измами,

много по-голям контрол и много по-голямо удобство за шофьорите.

- Ще поскъпне ли пътят до морето?

- Не и от въвеждане на електронна винетка, защото цената няма да бъде повишавана.

- Промените в Закона за пътищата предвиждат хартиената винетка да бъде конвертирана в електронна. Как ще става това на практика?

- Ние сме предвидили, че през приложението на телефона, през компютъра, на гише и през новите терминали за самообслужване с два-три клика може да се попълни информацията за конвертиране на винетката. Важно за шофьорите е да знаят, че докато е валидна текущата им хартиена винетка, тя трябва да остане залепена на предното стъкло – за да избегнат главоболия с контролните органи.

- Очаквате ли шофьорите да се справят с изцяло електронна система?

- Да, всичко

ще е направено

така, че да е в

тяхно удобство

Остава възможността за плащане в брой в областните пътни управления, на бензиностанците. Новите възможности, които се въвеждат, не изключват старите.

- Ще се получава ли касова бележка например за купуване на електронна винетка?

- Зависи как си я купиш. Ако е по стандартния начин, ще има бележка. Ако е през сайта, през мобилно приложение или през терминал – ще се получи потвърждение на имейл, както и сега хората са свикнали при онлайн пазаруването например. В тези процеси има напредък - виждаме го всяка година с плащанията към НАП по интернет.

- Какво означава толмаршрут?

- Маршрутната карта или толмаршрутът ще важи само за превозните средства над 3,5 тона. Те ще могат да преценяват спрямо маршрута, по който ще минат, каква карта да закупят.

- Какво ще се случва, ако шофьор на камион влезе в България, без да е заплатил толтакса?

- Всеки, който иска да не плати и не си плати съответния толпродукт, ще бъде в нарушение. Ние бързо ще го установяваме. Затова даваме всички възможни начини всеки, който не е платил, бързо да се коригира. В закона е заложено тези шофьори да плащат и компенсаторна такса. Какъв ще е размерът ѝ, ще стане ясно на по-късен етап.

- В промените в Закона за пътищата е предвидено да се плаща и с карта за гориво...

- Да, това са карти, с които се купува гориво и други консумативи от бензиностанциите. Компаниите, които ги управляват, дават възможност да се плащат и толтаксите.

- Кой ще санкционира нарушителите?

- Това е ясно дефинирано с предложенията за промени в Закона за пътищата и във всички други свързани закони и подзаконови нормативни актове.

Няма да има

двусмислие

кога шофьор

е в нарушение

След установяване на такова, органите, които са упълномощени, ще изпълнят предвидените в закона контролни действия. Това са екипите на терен, които ще са част от бъдещото национално “Тол управление” към Агенция “Пътна инфраструктура”. В МРРБ разговорно ги наричаме толполиция.

- Какви ще са правомощията на толполицията?

- Служителите ще са разположени по пътната мрежа и ще осъществяват контрол на място.

- Ще успее ли АПИ да намери над 900 души, какъвто е предвиденият брой на служителите в новата структура?

- Това е предизвикателство, но трябва да се справим. Цялата численост от 921 човека е базирана на подобни структури в други държави, отчитайки всички специфики в България. Това е максималният брой хора, които ще бъдат наети. Много от тях ще са разположени на терен, за да може да се извършва правоприлагането. Автомобилите, които също така са част от изпълнението по договора с изпълнителя, ще са 100 на брой. На три смени ще има екипи от хора, по двама в кола. 600 човека ще са толполицията.

- Щом услугата ще е електронна, защо са необходими толкова хора?

- Много от нас пътуват в чужбина, има поне две съседни държави, където може да се види, че нещата са по същия начин. Ние имаме всички възможности електронно да заплатим за пътната мрежа, но това не изключва хора на терен, които да осъществяват контрол.

- Ще има ли видеорегистратори в толколите?

- Да, ще има видеорегистратори, за да се контролират служителите и потенциалните нарушители при проверка. Допълнително самата логика и функциониране на електронната винетка и на толсистемата изключва човешкия елемент, който да преценява на място дали някой е нарушител, или не.

- Какво ще се случва, ако шофьор забрави портфейла си и няма никаква възможност да плати?

- Когато бъде установен такъв водач, той ще може да продължи пътуването си – няма да бъде задържан. Но в информационната система той ще стои като нарушител. И ще трябва да си покрие задължението.

- Толсистемата ще има функцията да претегля в движение тировете. Как ще се процедира, ако се установи свръхтовар?

- Ще установяваме в движение общия тонаж и

ще налагаме

глоба за

претоварване

Освен за преминато разстояние тировете ще плащат на база на клас на пътното превозно средство и емисионен клас.

- Ще бъде ли свързана толсистемата с тези на МВР, Министерството на финансите?

- Към момента са предвидени всички възможни и необходими връзки с останалите системи на институции в държавата. И когато има нарушение, това да бъде сигнализирано като неплатено задължение към държавата.

- Тези, които ще са най-засегнати - превозвачите, участвали ли са в разговори относно тарифирането?

- Когато имаме готовност с проекти на таксуването, ще ги обсъдим и с тях, за да постигнем максимално добър резултат за всички заинтересовани страни. Превозвачите преминават през пътищата на други държави и знаят и оценяват добрата инфраструктура. През новата електронна система за таксуване ще се генерира ресурс, който по закон ще отива само и единствено за подобряване на републиканската пътна мрежа и за изграждане на нови отсечки.

CV

Радослав Николов има повече от 15 години опит в компании като “Майкрософт”, “Оракъл” и “Мобилтел” и в обслужване на държавната администрация и организации от публичния сектор. От средата на юли той е съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на тол системата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Проф. Генчо Начев: Предлаганият здравен модел е стъпка в правилната посока, но ако се въведе изведнъж, има риск да фалира цялата система

Без остойностяване на медицинските услуги, въвеждане на критерии за качество и жесток контрол всеки допълнителен лев за здраве само ще потъне, казва директорът на УМБАЛ "Света Екатерина" Още 2005 г. можехме да въведем диагностично свързаните групи. Изчисленията тогава показаха, че разходът ще се качи с 50%, и тази стъпка не се предприе

Шефът на Пътна полиция: Заснехме 10 746 шофьори с превишена скорост над 50 км/ч

Издали сме 950 370 акта, фиша и електронни фиша за първите 7 месеца на годината, казва Росен Рапчев - Комисар Рапчев, август месец традиционно е най-тежък откъм катастрофи. Какви мерки вземате това лято? - Не само август, а трите летни месеца – юни, юли и август, са най-натоварени и с най-сериозен пътен травматизъм. 78 са загиналите през август м

Николай Вълканов: За бизнеса е важно да има стабилност в управлението за 4 г. Като правиш 300 млн. лева инвестиции, а се промени рамката, ще настъпи катастрофа

От две години има спад на цените на металите с 30%, въпреки товаинвестираме и увеличаваме заплати, казва председателят на Българската минно-геоложка камара и зам.-председател на КРИБ  Още акценти Слава богу, че правителството на г-н Борисов не се поддаде на спекулативни искания, той обеща, че за целия мандат няма да се увеличат данъците,

Вероника Имова: Методи Лалов трябва да изготви съдебни актове по 111 дела, преди ВСС да приеме оставката му

Важно е имиджът на магистрата да е чист, ако ще става политик, казва членът на Съдийската колегия на ВСС Вероника Имова - Г-жо Имова, след проваленото заседание на Съдийската колегия на ВСС, на което не беше освободен Методи Лалов като съдия, той упрекна кадровия орган и вас персонално, че не му позволявате да подаде оставка,

Нанси Шилър: Дарихме 221 млн. долара в 886 проекта

Повече от половината от тези средства са отпуснати от Фондация “Америка за България” за образование в страната, казва президентът на Фондацията Част от екипа на “Америка за България”, отговарящ за проектите на фондацията заедно с президентката Нанси Шилър, разказват за някои от най-успешните ѝ инициативи

Марта Вачкова: Баща ми страдаше от Митко Бомбата. А аз се радвам, когато ме сочат: Виж, мамо, сестра Жекова!

Актрисата отпразнува 60-ия си юбилей на морето заобиколена от приятели, както в детството си - Г-жо Вачкова, това лято отпразнувахте 60-ия си юбилеен рожден ден на морето, нали така? - Да, като в детството ми. Когато бях малка, винаги прекарвах рождения си ден на морето. От една страна, като ученичка страдах, че не съм със съучениците си

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Асен Александров: Най-сетне на учителя се дава свобода той да е царят в клас, а не учебната програма

Атестирането е добър подход, трябва да се мисли и за стимули на тази база - сега разликата между най-добрия и най-лошия преподавател е до 30 лв. на месец, казва директорът на столичното 51-о средно училище "Елисавета Багряна" - Г-н Александров, защо трябва учителите да бъдат атестирани - за първи път се въвежда редовно оценяване на всеки 4 години

Кирил Добрев: Дребнавостта не отива на БСП и ако нещо е добро за София - като Мая Манолова, няма проблем да го подкрепим

Още акценти от интервюто със зам.-председателя на БСП: Само ние имаме вроден инстинкт да оставяме на заден план тяснопартийните си интереси. Изискваме обаче уважение и принципност В тази кампания ще изненадаме избирателя с изцяло ново поколение политици в БСП, готово да влезе сега в местната власт.

Румяна Коларова: Мая Манолова изчаква септемврийската социология и е нервна - името й се коментира прекалено рано

Още акценти от интервюто: Местните избори са вододелът - оттях зависи както бъдещето на ГЕРБ, така и на лидера на БСП Номинациите ще тръгнат след 15 септември. До тогава може да има промяна в нагласите България има нужда от конструктивна лява алтернатива. Иначе дясното ще започне да предлага социалните решения Слави Трифонов е пред

Емил Нешев: Единствени в ЕС сме без хеликоптер линейка, а ни трябват поне 5 за реакция в “златния час”

Още акценти от интервюто: Лятно време спасяването е само на ръце, колата стига, докъдето има път, казва шефът на Планинската спасителна служба Губят се хората, които подценяват планината Само през миналата седмица имахме 10 спасителни акции  Издирването на туристи може да струва и 150 хил. евро Тръгвайте към върховете с уважение и респект В

Николай Димитров: Промените в Несебър са видими и ярки, за мен най-важна е оценката на хората

Не само градът, а и съставните селища са живи и многолюдни, казва кметът на Несебър  Държа на проектите с директно отношение към подобряване на жизнените условия в общината Административното ръководство се старае да предоставя максимално качествени и достъпни услуги независимо от финансовия ресурс - Г-н Димитров,

Таро Коно: България е силен лидер в усилията за просперитет на Балканите

В Черно и Южнокитайско море трябва да се гарантира свобода на корабоплаването и мирно разрешаване на споровете,  казва министърът на външните работи на Япония - Г-н министър, каква е основната цел на посещението ви в България? - За мен е изключително радостно, че имам възможността да посетя България по повод “трите годишнини” в японско-българските

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber