Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7041138 Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я www.24chasa.bg

Когато преминем към електронна винетка, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна такава

Шофьорите да не отлепят хартиения стикер, докато не изтече валидността му, казва Радослав Николов, съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на толсистемата.

а какъв етап е изграждането на толсистемата, г-н Николов?

- След подписването на договора през януари тази година се изпълняват много от дейностите, които са свързани с въвеждане на толсистемата. Към момента са проведени тестове, които гарантират до голяма степен възможността за въвеждане на електронна винетка от 1 януари 2019 г. Паралелно с това са в ход и редица организационни дейности, свързани с изграждане на цялостния капацитет на национално “Толуправление” в Агенция “Пътна инфраструктура”.

- Какви са тестовете, които сте правили?

- Тествани са основните информационни системи в центровете за данни, имаше и полеви тест - на Северната скоростна тангента. Там поставихме временно цялото оборудване като камери и датчици. В реален сценарий се видя как автомобилите може да бъдат отчетени, да бъдат разпознати техните номера и да се проследи дали имат електронна винетка.

- Открихте ли слабости?

- Установихме почти пълна готовност за реализиране на функционалностите на електронната винетка. Това беше валидирано от екипите на изпълнителя, на АПИ и на Световната банка.

- Ще спази ли изпълнителят срока?

- Да, всички ангажирани с реализацията на тази система се отнасят с изключителна отговорност към сроковете.

- Как ще се определи обхватът на пътя, така че да не се допусне безплатно преминаване?

- Този въпрос касае въвеждането на толтаксуването. Електронната винетка е валидна за цялата републиканска пътна мрежа.

В момента със стикер винетките по никакъв начин не можем да установим масово дали тя е валидна, или не. Проверката се изразява в това да се спира всеки автомобил и да се гледа валидността на винетката. Това не може да се направи за всички автомобили.

Когато преминем към електронна винетка, прочитайки регистрационния номер, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна винетка. Цялостната автоматизация

гарантира много

по-малко

измами,

много по-голям контрол и много по-голямо удобство за шофьорите.

- Ще поскъпне ли пътят до морето?

- Не и от въвеждане на електронна винетка, защото цената няма да бъде повишавана.

- Промените в Закона за пътищата предвиждат хартиената винетка да бъде конвертирана в електронна. Как ще става това на практика?

- Ние сме предвидили, че през приложението на телефона, през компютъра, на гише и през новите терминали за самообслужване с два-три клика може да се попълни информацията за конвертиране на винетката. Важно за шофьорите е да знаят, че докато е валидна текущата им хартиена винетка, тя трябва да остане залепена на предното стъкло – за да избегнат главоболия с контролните органи.

- Очаквате ли шофьорите да се справят с изцяло електронна система?

- Да, всичко

ще е направено

така, че да е в

тяхно удобство

Остава възможността за плащане в брой в областните пътни управления, на бензиностанците. Новите възможности, които се въвеждат, не изключват старите.

- Ще се получава ли касова бележка например за купуване на електронна винетка?

- Зависи как си я купиш. Ако е по стандартния начин, ще има бележка. Ако е през сайта, през мобилно приложение или през терминал – ще се получи потвърждение на имейл, както и сега хората са свикнали при онлайн пазаруването например. В тези процеси има напредък - виждаме го всяка година с плащанията към НАП по интернет.

- Какво означава толмаршрут?

- Маршрутната карта или толмаршрутът ще важи само за превозните средства над 3,5 тона. Те ще могат да преценяват спрямо маршрута, по който ще минат, каква карта да закупят.

- Какво ще се случва, ако шофьор на камион влезе в България, без да е заплатил толтакса?

- Всеки, който иска да не плати и не си плати съответния толпродукт, ще бъде в нарушение. Ние бързо ще го установяваме. Затова даваме всички възможни начини всеки, който не е платил, бързо да се коригира. В закона е заложено тези шофьори да плащат и компенсаторна такса. Какъв ще е размерът ѝ, ще стане ясно на по-късен етап.

- В промените в Закона за пътищата е предвидено да се плаща и с карта за гориво...

- Да, това са карти, с които се купува гориво и други консумативи от бензиностанциите. Компаниите, които ги управляват, дават възможност да се плащат и толтаксите.

- Кой ще санкционира нарушителите?

- Това е ясно дефинирано с предложенията за промени в Закона за пътищата и във всички други свързани закони и подзаконови нормативни актове.

Няма да има

двусмислие

кога шофьор

е в нарушение

След установяване на такова, органите, които са упълномощени, ще изпълнят предвидените в закона контролни действия. Това са екипите на терен, които ще са част от бъдещото национално “Тол управление” към Агенция “Пътна инфраструктура”. В МРРБ разговорно ги наричаме толполиция.

- Какви ще са правомощията на толполицията?

- Служителите ще са разположени по пътната мрежа и ще осъществяват контрол на място.

- Ще успее ли АПИ да намери над 900 души, какъвто е предвиденият брой на служителите в новата структура?

- Това е предизвикателство, но трябва да се справим. Цялата численост от 921 човека е базирана на подобни структури в други държави, отчитайки всички специфики в България. Това е максималният брой хора, които ще бъдат наети. Много от тях ще са разположени на терен, за да може да се извършва правоприлагането. Автомобилите, които също така са част от изпълнението по договора с изпълнителя, ще са 100 на брой. На три смени ще има екипи от хора, по двама в кола. 600 човека ще са толполицията.

- Щом услугата ще е електронна, защо са необходими толкова хора?

- Много от нас пътуват в чужбина, има поне две съседни държави, където може да се види, че нещата са по същия начин. Ние имаме всички възможности електронно да заплатим за пътната мрежа, но това не изключва хора на терен, които да осъществяват контрол.

- Ще има ли видеорегистратори в толколите?

- Да, ще има видеорегистратори, за да се контролират служителите и потенциалните нарушители при проверка. Допълнително самата логика и функциониране на електронната винетка и на толсистемата изключва човешкия елемент, който да преценява на място дали някой е нарушител, или не.

- Какво ще се случва, ако шофьор забрави портфейла си и няма никаква възможност да плати?

- Когато бъде установен такъв водач, той ще може да продължи пътуването си – няма да бъде задържан. Но в информационната система той ще стои като нарушител. И ще трябва да си покрие задължението.

- Толсистемата ще има функцията да претегля в движение тировете. Как ще се процедира, ако се установи свръхтовар?

- Ще установяваме в движение общия тонаж и

ще налагаме

глоба за

претоварване

Освен за преминато разстояние тировете ще плащат на база на клас на пътното превозно средство и емисионен клас.

- Ще бъде ли свързана толсистемата с тези на МВР, Министерството на финансите?

- Към момента са предвидени всички възможни и необходими връзки с останалите системи на институции в държавата. И когато има нарушение, това да бъде сигнализирано като неплатено задължение към държавата.

- Тези, които ще са най-засегнати - превозвачите, участвали ли са в разговори относно тарифирането?

- Когато имаме готовност с проекти на таксуването, ще ги обсъдим и с тях, за да постигнем максимално добър резултат за всички заинтересовани страни. Превозвачите преминават през пътищата на други държави и знаят и оценяват добрата инфраструктура. През новата електронна система за таксуване ще се генерира ресурс, който по закон ще отива само и единствено за подобряване на републиканската пътна мрежа и за изграждане на нови отсечки.

CV

Радослав Николов има повече от 15 години опит в компании като “Майкрософт”, “Оракъл” и “Мобилтел” и в обслужване на държавната администрация и организации от публичния сектор. От средата на юли той е съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на тол системата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Александър Сиди: Анонимен сайт с позорящо съдържание да се закрива

Разпад на коалицията “Обединени патриоти” няма, казва в интервю депутатът от ВМРО - Г-н Сиди, защо ВМРО написа закон срещу фалшивите новини? - Защото фалшивите новини са отвратително явление и това е една борба, която се води от всички демократични общества в Европа и извън нея. Европейската комисия обаче сега има идея да се бори с явлението с

Арх. Любо Георгиев: За 1 година новите софиянци по официални данни са 22 933-ма

Още акценти от интервюто: Правим социологическо проучване сред 2400 души, за да разберем очакванията на столичани за визията на града до 2050 г. От 14 месеца съм директор на “Софпроект" и отново има планиране на града - доскоро “планиране” бе мръсна дума, защото се е асоциирало с комунизма Софиянци предпочитат южните квартали Няма да

Шкумбата: За пръв път като срещнах Любо Ганев, разбиваше през нощта вратата на къщата си с чук

Любо Ганев: Преди много си удрях главата и съм се научил да си създавам удобства Димитър Туджаров-Шкумбата и Любо Ганев: Подредбата на звездите е еднаква за двама звездни българи. Димитър Туджаров-Шкумбата и Любо Ганев са родени на една и съща дата - 6 ноември. Астралните близнаци се познават от над 30 г. Преди месец Шкумбата навърши 64 г.

Правда Найденова и Добри Данков: Да се учи приложна математика - децата да смятат прости неща, които са им нужни в живота

Нашият предмет става машина за пари - модерно е да си на състезания, но само 15% от учениците имат способности за тях, казват преподавателите Още акценти До пети клас родителите трябва да са активни в домашните, после учениците сами да се справят Масовият успех ще дойде, ако адаптираме учебниците на Западна Европа и САЩ Преди години учителят

Светлана Захарова: Балетът ви е на високо ниво, харесва ми атмосферата в София

В Русия няма как да се занимаваш с нашето изкуство между другото, казва световноизвестната балерина Светлана Юриевна, вече за трети път гостувате в България – веднъж в самостоятелния спектакъл “Аморе” и два пъти в спектакли на Софийската опера и балет. Толкова ли ви харесва балетната трупа в София? - Да.

Кирил Бошов: Преди да купува кола, всеки ще получава бързо и лесно информация за нейните малус характеристики

70% бонус и 400% малус е силно наложена в света. Не виждам защо нещо, което работи на други пазари, да не може да работи и на нашия Равният старт в “Бонус-малус” е възможността, която се дава на добрите шофьори да останат такива, а на “лошите” - да променят поведението си. Всяко бъдещо нарушение ще ви води в по-висока категория Хайде,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Милена Стоева, председател на съвета на директорите на "Инерком България": Не желаем да бъдем замесвани в политически интриги

 - Г-жо Стоева, „Инерком“ пусна нарочно изявление, в което опровергава твърденията на депутата г-жа Елена Йончева. Обикновено не реагирате на изявления на политици, защо го правите сега? - На първо място смятам, че намесата на политици в една бизнес сделка е недопустима. „Инерком“ запази достойно мълчание в продължение на месеци,

Мирослав Мазнев: Заради неоснователни обжалвания проекти са забавени с общо над 32 години

Работим на най-ниски цени и това за нас определено не е гордост Има над 2000 санирани обекта, а установените нередности са едва в 1% Да се опорочава трудът на строителя е крайно обидно, казва Мирослав Мазнев изпълнителен директор на Камарата на строителите в България - Наскоро отбелязахте професионалния си празник, г-н Мазнев.

Доротея Тончева: Драмата на моята героиня е, че иска да стане цигуларка на Бога

Голямата актриса е пред премиерата на новата пиеса на Стефан Цанев - Знам, че репетирате “на 200 процента” новата пиеса на Стефан Цанев с дългото заглавие “Възражения на възрастна дама срещу художника, който й рисува портрет”. Как се чувствате? - Заглавието вече е друго: “Цигуларката на Бога”. В пиесата става дума за драматичната съдба на една

Светлин Нейнски: У нас може да има лаборатория за виртуална реалност и изкуствен интелект

Първото издание на специализирания форум “Бъдещето на реалността” ще се проведе на 9 ноември в София. Посетителите ще изпробват 30 различни изживявания - от виртуалната и добавената реалност, комбинирани с изкуствен интелект. Ще се запознаят с най-новите възможности на технологията, ще се срещнат на живо с глобалните лидери,

Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си

Майсторлък е да комбинираш дигиталните методи на преподаване с традиционните, казва директорът на Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" - Варна "Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет,

Акад. Ревалски: Заплатите в БАН на професорите с увеличението ще са като на учителите, на доцентите са по-ниски

Няма скандал и политика в спора на БАН с метеоролозите - Акад. Ревалски, защо оттеглихте споразумението си с министерството на образованието и науката за извеждането на НИМХ? - Не сме го оттеглили. Казахме, че ще преосмислим част от него, защото очакваме някаква реакция от страна на министерството.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber