Миролюб Столарски: Шофьорите ни на средна възраст 53 г., не достигат 5000, не дават да внесем

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7032504 Миролюб Столарски: Шофьорите ни на средна възраст 53 г., не достигат 5000, не дават да внесем Миролюб Столарски: Шофьорите ни на средна възраст 53 г., не достигат 5000, не дават да внесем www.24chasa.bg
Миролюб Столарски

Рано или късно трагедия като тази при Своге щеше да стане 

Готови сме да плащаме стипендии, за да учат за шофьори, но нали трябва да се направи учебна програма

Не знам след 7 години какво ще стане със сегашните шофьори, казва членът на Управителния съвет на Българската асоциация на сдруженията в автомобилният транспорт и собственик на "Карат С"

 

- Господин Столарски, колко автобуса имат “Карат С”?

- 270. Имаме и два камиона за вътрешен транспорт.

- На каква възраст са?

- Най-старият е на 8 години. Имам съвсем нови, които не са регистрирани. Средната възраст е 6 години.

- Като остарее един автобус, какво го правите?

- В повечето случаи го продаваме.

- Какво означава стар автобус?

- За всяка фирма е различно. За мен над 8 г. вече е стар и амортизиран трябва да се продаде.

- Това означава, че ако ги строим на паркинга, няма да намеря автобус без колан, така ли?

- Нямаме такъв автобус, освен градските. Няма автобус, който да е без съответните изисквания за безопасност. Част от тях имат и вградени устройства - дрегери, за проба за алкохол. Преди шофьорът да тръгне на работа, дрегерът трябва да отчете, че не е упатребил алкохол, иначе не тръгва. Всичките ни междуградски и градски автобуси са с видеорегистратори.

- Нямате нужда законът да ги въвежда заедно със задължителните колани.

- От четири години ги имаме. Може би

в 90% от автобусите има

камера, която заснема и

вътре в салона

- Биг Брадър навсякъде - да го е страх да се вози човек с вашите автобуси.

- Какво ви притеснява? На всеки автобус на вратата има надпис, че е с видеонаблюдение. Имахме случай в Сърбия, при който сме сваляли пияни пътници, които тормозят хората наоколо. Ние спираме, викаме полицаите, пускаме камерите, те виждат и вземат решение. Обикновено ги свалят. Това не е ли безопасност на движението? Такива случаи има и в България: започват да се карат с шофьора да спре където искат. Ние започнахме да оборудваме така автобусите след атентата при летището в Сарафово.

- За колко от автобусните фирми няма нужда да се променя законът с изискване за задължителни колани и видеорегистратори?

- 0,02%, “Биомет” и “Карат С”. За другите не зная.

- Трагедията при Своге със загинали 17 души...

- Не е само до 17-е загинали, а ранените? Има хора със счупени тазове, смятате ли, че ще могат да се възстановят както са били?

- Но се вижда вина и в пътя, така ли е?

- Да, но рано или късно това щеше да стане. Не могат да се пускат конкурси и търгове за най-ниска цена. Навсякъде е така, такава е политиката у нас заради липсата на пари и всеки гледа най-ниската цена, но тя не дава най-доброто качество, не дава и най-добрата сигурност. Едно нещо струва 5 лв., не можеш да кажеш, че можеш да го произведеш за 3,50 лв. Ще трябва да се икономиса отнякъде и тогава става лошото качество и пропуските, които се правят, са налице.

- При инцидента край Своге имаме лоша пътна настилка, фирмата не е ремонтирала в срок, шофьорът не подал уведомление, автобусът не минал технически преглед. Получават се едни навързани халки с неспазване на правила. Защо?

- Нарушенията на превозвача са административни, не заради тях стана катастрофата. Според свидетели шофьорът е говорил с някого от пътниците.

Това е

изключително

сериозно

нарушение и е

предпоставка

Разсейването при влизане в завой, в последния момент да реагираш, е фатално. Даже и така да е, но е доказано, че пътят не е качествен. Не може да се каже, че само шофьорът е виновен. Има много други катастрофи там, не може всички да са си говорили.

- Новият шеф на автомобилната администрация Бойко Рановски каза тези дни, че от 23 000 автобуса у нас над половината са произведени без колани, което означава, че са от преди 2007 г. Как да се реши проблемът със старите автобуси, като не могат да се отстранят от пазара?

- В много европейски държави е много тежък техническият преглед на автобусите. Всички минават така наречената “тресачка”. Стендът има едно устройство, което друса гумите и показва къде има хлабини и то най-вече по кормилната част. Това е една плоча, на която стъпват предните гуми.

- Няма ли така да се разпадне някой автобус?

- Ако се разпадне, не го пускат да излезе. Друга проверка - техникът с един метален шиш минава отдолу под автобуса, ако шишът пробие ламарината го спира от движение. Това са две елементарни неща. Автобусът е на принципа на самоносещата се конструкция. И ако конструкцията е изгнила на някои места, самоносеща ли е? Голяма част от тези автобуси, за които казва Рановски, се държат на лепенките.

- На какви лепенки?

- Рекламни лепенки, които прикриват ръждите.

- И мярката е...

- Не забрана на старите автобуси, а повишаване на техническото им състояние. Като е добре поддържан, няма никакъв проблем. Какво, като е стар. При колите, ако е стара и поддържана, става и по-скъпа, ретро автомобил.

- Какви мерки да се вземат срещу смъртта на пътя? В сряда вицепремиерът Томислав Дончев лансира нов единен орган, който да обедини усилията на всички. Нали и сега има междуведомствена комисия?

- Да де, но ми прави впечатление, че пак вкарват министерства, не вкарват представители на тези, които ползват пътищата, които могат да кажат истината. Какво значение има, че органът е от КАТ, АПИ или “Автомобилна администрация”. И сега като правят път имат такава комисия. Те са зависими от правителството.

- Но тези, които ползват пътищата, нямат експертизата.

 - Как да нямат? Не е само за пътищата, а и за качеството на асфалта. Превозвачите имат практиката. Ето, знаем, че в Австрия има три вида асфалт - единият пропуска водата и е грапав, по-шумен е, в градовете е по-тих, но има изисквания за сцепление. Третият е върху бетонни основи, по-здраво хваща бетона, той пък е водонепропусклив, правят се наклони за оттичане на водата. Но това не може да стане с най-ниска цена. Няма лошо, нека да има такъв орган, но да може, дори със съвещателен глас, да си кажат мнението тези, които ползват пътищата.

- Текат промените и разделянето на Закона за движение по пътищата на три. Как ще ги коментирате като човек в ръководството на браншова организация?

- Има нужда от тези промени. Но за съжаление се опитват да ги наложат тези, които не искат тези правила.

- Кои са тези хора - Автомобилна администрация, КАТ, министерства, министри?

- Не, не. Това са разни браншови организации, които се вживяват, че разбират най-много от всички и че представляват всички превозвачи. А между тях има и такива без собственост на нито едно превозно средство. Ние искахме да има едно обединение, което да разработи етичен кодекс в превозите.

- Вие говорите за законопроекта за автомобилната камара, който инициирахте, но беше изтеглен от парламента. Не ви се получи.

- Не ни се получи, защото същността ни е да си вършим работата, а не да плюем по хората. Ние нито убеждавахме някого, нито набеждавахме. Искахме правила в държавата. Те го персонализираха.

- Лично вас персонализираха.

- Да, защото искаме да има някакви правила. Не може едни фирми да правят нарушения и никой нищо да не им казва. На друга фирма за дребни нарушения да ѝ отнемат лиценза. Не може автомобилите им да са без техническо обслужване, а други да спазват изисквания и да са на едно ниво при участие в конкурси. Но смятам, че рано или късно хората ще узреят. Засега са взели надмощие.

- Покрай пакета “Макрон”, който удря нашите превозвачи, се бяхте обединили всички. След това заради камарата се разделихте.

- При първия пакет “Макрон” беше така.

За втория пакет никой не

говори, а той ще удари

автобусните превозвачи

Може би ще се заговори, но когато вече е късно. Късмет при първия пакет е, че бяхме домакини на ЕК и успяхме да го върнем с помощта на премиера Бойко Борисов. Но няма да имаме този късмет за втория пакет.

- А докъде стигна вторият пакет за транспортна мобилност?

- Той се движи тихомълком. Предвижда пълна либерализация на пазара.

- Какво лошо? Ще дойдат примерно французи да ни возят.

- Добре. Те ще ви возят по линията София - Пловдив или София - Бургас, нали? И като фалират българските фирми, до малките населени места ще ви вози някоя фирма с 27-годишни автобуси. Сега, като се правят конкурсите,

към печелившите

линии се прикачват

и непечеливши

Така че автобусните превози изпълняват и социална политика. Французинът ще я изпълнява ли? Ще ви дам пример - германците пуснаха тъй наречения Flixbus (нискотарифни линии - б. а.). От Мюнхен до близко градче цената беше 18 евро, като влезе Flixbus, стана 9 евро. След като смачкаха конкуренцията вдигнаха цената и сега е 27 евро. Така ли трябва да бъде? Ние какво ще направим - затваряме всички малки линии, малките превозвачи умират?

- Ще следим какво става с този пакет, “24 часа” беше много активен по първия пакет за мобилност в защита на превозвачите.

- И медиите, и държавата застанаха много твърдо зад българските превозвачи.

- А какво се случва с кризата с шофьорите?

- Знаете ли каква е средната възраст на водачите на камиони и на автобуси в България? Между 50 и 53 години! Питам, след 7 години какви шофьори ще останат?

- Каква е заплатата на вашите шофьори?

- Моите шофьори,

когато пътуват в чужбина,

вземат между 1800

и 2000 евро

У нас - между 1800 и 2000 лв., зависи от линията.

- И имате ли дефицит на шофьори?

- Разбира се. В момента дори имаме нужда от между 50 и 60 шофьора. А кой лекар започва с такава заплата?

- А защо при тази заплата има дефицит?

- Защото няма хора. Няма. Едно време по училищата имаше кадри, от казармата излизаха, сега няма. Младите хора не стават шофьори. На един млад човек, за да изкара шофьорската книжка, му трябват 2000-2500 лв. стартово, за да покрие предварителните разходи.

- Защо не му ги плащате, за да работи той при вас?

- Аз му ги плащам, но след една година казва: благодаря ти много, довиждане. По законодателство не можеш да го задължиш. Искаме да вкараме работници от други страни - бесарабските българи, примерно. Не можем, защото профсъюзите казват, че има достатъчно шофьори. А в момента в България се търсят между 4500 и 5000.

- Откъде е тази статистика?

- Ние от нашето сдружение сме поискали от превозвачите да дадат данните, подадени към социалните служби, за свободните места за шофьори. Същото е и с монтьорите.

- Странно е, че при такива европейски заплати няма желаещи. А поне за международните превози заплащането наистина ли е такова?

- Такова е. Но ще ви кажа какво правят в Германия, защото са по-хитри от нас. Казват на шофьора: вземаш 2200 евро заплата. Но той подписва договор за самоосигуряване. И работодателят е чист вече.

- За IT специалистите има разрешение да назначават чужденци срещу т. нар. сини карти. Защо при вас ги няма?

- За IT-тата ги има, но няма за шофьори и монтьори. Бизнесът спира да се развива,

има колеги,

на които

камионите им стоят

в гаражите,

защото няма кой да ги кара. Има фирми, които са спечелили конкурси, но спират линии, защото нямат шофьори.

- И какво спешно трябва да се направи?

- Спешно трябва да се направят паралелки в училищата за подготовка на кадри.

- Защо не давате стипендии?

- Готови сме да ги даваме, но нали трябва да се направи учебна програма. Ще помагаме с материална база, но някой трябва да направи учебната програма, да има желание.

- Защо не се срещнете с образователния министър, да си поставите проблемите?

- Срещали сме се. Само че

има едно звено, което е

против това нещо - тези,

които сега обучават

Друга спешна мярка е вкарване на шофьори от трети страни.

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Антон Антонов: Електронна винетка може да се купи и 5 минути преди пътуване

Почти невъзможно е да има нарушители, защото 105 автомобила и 295 рамки по пътищата ще контролират Шофьор без винетка ще може да продължи пътуването в рамките на 24 часа, след като плати такса Преобразуване на валиден хартиен стикер след 1 януари в електронен формат е препоръчително, казва Антон Антонов директор на Националното толуправление

Александър Сиди: Анонимен сайт с позорящо съдържание да се закрива

Разпад на коалицията “Обединени патриоти” няма, казва в интервю депутатът от ВМРО - Г-н Сиди, защо ВМРО написа закон срещу фалшивите новини? - Защото фалшивите новини са отвратително явление и това е една борба, която се води от всички демократични общества в Европа и извън нея. Европейската комисия обаче сега има идея да се бори с явлението с

Арх. Любо Георгиев: За 1 година новите софиянци по официални данни са 22 933-ма

Още акценти от интервюто: Правим социологическо проучване сред 2400 души, за да разберем очакванията на столичани за визията на града до 2050 г. От 14 месеца съм директор на “Софпроект" и отново има планиране на града - доскоро “планиране” бе мръсна дума, защото се е асоциирало с комунизма Софиянци предпочитат южните квартали Няма да

Шкумбата: За пръв път като срещнах Любо Ганев, разбиваше през нощта вратата на къщата си с чук

Любо Ганев: Преди много си удрях главата и съм се научил да си създавам удобства Димитър Туджаров-Шкумбата и Любо Ганев: Подредбата на звездите е еднаква за двама звездни българи. Димитър Туджаров-Шкумбата и Любо Ганев са родени на една и съща дата - 6 ноември. Астралните близнаци се познават от над 30 г. Преди месец Шкумбата навърши 64 г.

Правда Найденова и Добри Данков: Да се учи приложна математика - децата да смятат прости неща, които са им нужни в живота

Нашият предмет става машина за пари - модерно е да си на състезания, но само 15% от учениците имат способности за тях, казват преподавателите Още акценти До пети клас родителите трябва да са активни в домашните, после учениците сами да се справят Масовият успех ще дойде, ако адаптираме учебниците на Западна Европа и САЩ Преди години учителят

ЕНП избра Вебер да оглави ЕК. Той пред "24 часа": Искам България в Шенген сега!

Конгресът на ЕНП в Хелзинки току-що избра Манфред Вебер за кандидат за председател на Европейската комисия от следващата година. - Г-н Вебер, кои ще са вашите предизвикателства, като председател на Европейската комисия, за какъвто току-що получихте невероятните 492 гласа на конгреса на Европейската народна партия?

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Кирил Бошов: Преди да купува кола, всеки ще получава бързо и лесно информация за нейните малус характеристики

70% бонус и 400% малус е силно наложена в света. Не виждам защо нещо, което работи на други пазари, да не може да работи и на нашия Равният старт в “Бонус-малус” е възможността, която се дава на добрите шофьори да останат такива, а на “лошите” - да променят поведението си. Всяко бъдещо нарушение ще ви води в по-висока категория Хайде,

Милена Стоева, председател на съвета на директорите на "Инерком България": Не желаем да бъдем замесвани в политически интриги

 - Г-жо Стоева, „Инерком“ пусна нарочно изявление, в което опровергава твърденията на депутата г-жа Елена Йончева. Обикновено не реагирате на изявления на политици, защо го правите сега? - На първо място смятам, че намесата на политици в една бизнес сделка е недопустима. „Инерком“ запази достойно мълчание в продължение на месеци,

Мирослав Мазнев: Заради неоснователни обжалвания проекти са забавени с общо над 32 години

Работим на най-ниски цени и това за нас определено не е гордост Има над 2000 санирани обекта, а установените нередности са едва в 1% Да се опорочава трудът на строителя е крайно обидно, казва Мирослав Мазнев изпълнителен директор на Камарата на строителите в България - Наскоро отбелязахте професионалния си празник, г-н Мазнев.

Доротея Тончева: Драмата на моята героиня е, че иска да стане цигуларка на Бога

Голямата актриса е пред премиерата на новата пиеса на Стефан Цанев - Знам, че репетирате “на 200 процента” новата пиеса на Стефан Цанев с дългото заглавие “Възражения на възрастна дама срещу художника, който й рисува портрет”. Как се чувствате? - Заглавието вече е друго: “Цигуларката на Бога”. В пиесата става дума за драматичната съдба на една

Светлин Нейнски: У нас може да има лаборатория за виртуална реалност и изкуствен интелект

Първото издание на специализирания форум “Бъдещето на реалността” ще се проведе на 9 ноември в София. Посетителите ще изпробват 30 различни изживявания - от виртуалната и добавената реалност, комбинирани с изкуствен интелект. Ще се запознаят с най-новите възможности на технологията, ще се срещнат на живо с глобалните лидери,

Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си

Майсторлък е да комбинираш дигиталните методи на преподаване с традиционните, казва директорът на Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" - Варна "Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber