Доц. Тодор Ялъмов: Децата могат само за час да се научат да програмират на телефона си

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7020786 Доц. Тодор Ялъмов: Децата могат само за час да се научат да програмират на телефона си Доц. Тодор Ялъмов: Децата могат само за час да се научат да програмират на телефона си www.24chasa.bg
Доц. Тодор Ялъмов СНИМКА: Йордан Симeонов

Съвместният проект на “Виваком” и в.“24 часа” – Образование 4.0” – си поставя амбициозната, но изпълнима цел за дигитализация на образованието у нас.

Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес, като по този начин се повиши неговото качество и приложимост в живота. Не на последно място това ще допринесе за модернизиране на образованието, за учене с удоволствие и интерес.

Партньори в това начинание са и Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.

Една от инициативите на “Виваком” и експертите във въвеждането на облачни технологии в образованието от “Уеб Сървисис” е платформата “Умни дечица”.

За нея и за ученето чрез игра разказва днешният ни събеседник по темата “Дигитално образование” – доц. Тодор Ялъмов. 

С платформата “Умни дечица” учебният материал се усвоява лесно и забавно

Геймификацията дава по-голяма мотивация за учене, казва зам.-деканът на

Стопанския факултет на СУ “Св. Кл. Охридски”

- Доц. Ялъмов, как геймификацията може да подпомогне образованието в училище?

- Геймификацията е част от образователната методика още от средата на ХIХ в. Всички добри начални и предучилищни педагози знаят, че децата учат най-лесно чрез игра. Геймификацията дава много по-голяма мотивация за учене. Сега то се асоциира с нещо скучно. Играта е един от най-лесните начини децата да получат по-голяма мотивация. Има много български фирми, които успяха да направят прекрасни продукти, базирани на информационните и комуникационните технологии. Една от инициативите на “Виваком” и “Уеб Сървисис” е платформата “Умни дечица”, в която е качено учебното съдържание за най-малките в детските градини и началния курс. Усвояването на учебния материал става леко, забавно и ефективно чрез мултимедийни тестове и игри. Има около 500-600 училища, които се обучават чрез такива приложения. Геймификацията отдавна навлиза в образованието.

- Как геймификацията и платформите като “Умни дечица” разчупват формалното образование?

- Те дават възможност на учители, които не са на “ти” с технологиите, да имат готов образователен продукт, с който да могат да работят в детската градина или класната стая. Едно от нещата, които правим с “Уеб Сървисис” за новия задължителен учебен предмет за 3-и и 4-и клас “Компютърно моделиране”, е децата да учат компютърно моделиране чрез компютърна игра “Майнкрафт”.

- Как тя помага на децата да учат и по кои предмети може да се използва?

- Те могат да допрограмират играта. Учебното съдържание, което сме разработили за новия предмет, отговаря на държавните образователни стандарти. Децата

се учат да

програмират

на Scratch

чрез пъзели

и картинки

Има формули, логика, цикъл и всички важни компоненти, но е направено по лесен и интересен начин. Разбира се, има алгоритмично и изчислително мислене. Може интегрирано да се използва и по други предмети – по история, по география, физика, математика. Може да влезеш и да разгледаш Колизея в Рим, което дава едно различно преживяване от това да го гледаш на лист или снимка.

- С какво обучението чрез игри превъзхожда класическия метод на преподаване?

- Не бих казал, че го превъзхожда. Но игрите дават различен тип преживяване на децата – участие, а не да седи на чина, да слуша и да преписва от дъската. Този начин на учене отдавна е в миналото. Един от любимите ми педагози - Уно Сигнеус от ХIХ в., демонстрира, че заниманията със занаятчийски дейности в училище са полезни не само за професионалното ориентиране на децата, но и за цялостното им развитие. Той учи децата да правят играчки от дърво, така те проявяват творчество, имат инициатива.

Телефонът може

да се превърне

в инструмент

за изследване

на света,

което ще даде страхотно самочувствие на децата, че са не само консуматори, но и създатели.

- Какъв е вашият опит и наблюдение при обучението чрез игри?

- Програмирането може да се прави дори от първи клас. Водил съм курсове, където децата правиха приложения за смарттелефон. Поне 60-70% от българчетата могат за един час да бъдат научени да правят прости приложения за умните си телефони и след това да ги споделят. За мен игрофикацията включва правенето на игри. Тя трябва да се прегърне не само от учителите, но и от семейството. Родителите трябва да си говорят с децата за игрите, които играят, и е добре да се оставят да бъдат учени от тях. Ключово е да развиваме въображението при децата, нещо, което не виждам сега във всички предмети, а трябва да бъде основна цел поне в 50-60% от предметите, включително математика, литература, физика и т.н.

- Достатъчно добре ли е навлязла дигитализацията в учебния процес?

- Според мен игрите не са включени достатъчно добре. Може би се броят на пръсти учителите, които систематично вкарват гейминга.

Един добър

педагог може да

използва играта,

която играе детето, дори да е само със стреляне и екшън. Има интересни острови на дигитализация не само в най-големите градове, а и в малките населени места. Има учители, които използват изключително иновативно технологиите, включително телефоните на децата.

- Как телефонът може да се вкара в час, така че да е полезен за децата?

- В учебната тетрадка по история има задача разпознаване на човек на снимка. Детето може да я снима с телефона си и да я потърси в интернет, където ще прочете и допълнителна информация. Това е изключително бързо и лесно за децата. Един прекрасен учител е не този, които е с най-добрите умения за програмиране, а този, който поставя въпроси и дава задачи на учениците, така че те да формират и развият необходимите знания, умения и отношения в ключови области на компетентност – създаване на алгоритми, разбиране на логика и откриване на грешки в чужд код, създаване на видео с анимация и други. Децата са предприемчиви и любопитни по природа. Правейки приложения за телефон, могат да започнат да ги продават и дори да печелят пари.

- Защо според вас бъдещето на образованието е дигитализацията?

- Настоящето на образованието е дигитализацията, защото живеем в дигиталния свят. Трябва

да приемем, че

децата живеят с

телефоните и те

са част от нас,

както обувката, ризата, очилата. Ако погледнем историята, ще видим, че всяка една иновация, която влиза в час, придава стойност.

ВИЗИТКА:

Заместник-декан по научноизследователската дейност и иновациите в Стопански факултет на СУ "Св. Климент Охридски", преподава е-бизнес и управленски дисциплини Има магистратури по икономика и управление, математика и философияПубликува по проблемите на иновациите и новите информационни и комуникационни технологии, антикорупция, сива икономика и корпоративно управление в България и Европа Работил е по проекти за подкрепа на предприемачеството в Източна Европа и Централна АзияОсновава първото "Кодър дожо" в София през 2014 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Доц. д-р Йордан Радков и центърът по интервенционална рентгенология към УМБАЛ „Св. Марина“ получиха Награда „Варна“ за 2019

Носителите на награда "Варна" за 2019г. в категория „Природни науки“ са доц. д-р Йордан Радков и екипът на центъра по интервенционална рентгенология към УМБАЛ „Св. Марина“ с ръководител доц. д-р Чавдар Бъчваров. Наградите бяха връчени днес на тържествена церемония в зала „Пленарна“ на Община Варна от кмета Иван Портних и от председателя на

Студент от Техническия университет спечели стипендия от ЧЕЗ

Победителят е с интерес да се развива в сферата на намаляване на техническите загуби по мрежата Стивън Качулков от Техническия университет в град София спечели конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за студенти, издание 2018-2019 г. До финала достигнаха трима участници. Сертификатите им бяха връчени в навечерието на Деня на българската просвета и

Ректорът на МУ-Варна проф. д-р Красимир Иванов стана „Доктор хонорис кауза” на ВВМУ „Никола Вапцаров”

На вълнуваща церемония днес ректорът на ВВМУ „Никола Вапцаров” флотилен адмирал проф. д.в.н. Боян Медникаров удостои с почетното научно звание „Доктор хонорис кауза” ректора на МУ-Варна проф. д-р Красимир Иванов. Високото академично звание бе връчено на проф. Иванов по решение на Академичния съвет на ВВМУ „Никола Вапцаров” от 5 март 2019г.

ЧЕЗ стартира кампанията по набиране на стажанти за 2019 година

Срокът за подаване на документи и събеседване е до края на месецюни ЧЕЗ стартира набирането на кандидати за стаж през лятото на 2019 година. До края на месец юни е срокът за подаване на документи и събеседване. Над 60 ученици, студенти и дипломанти ще получат възможност да станат част от екипите в компаниите от Групата на ЧЕЗ в България през

Дни на отворените врати в Техническия университет следващата седмица

Какво е усещането на управляваш кораб през фарватера на Варненското пристанище? Как новите технологии помагат на битката с най-коварните болести? Може ли да оцелее човек при силно земетресение? На тези и на много други въпроси, които провокират любопитството им, ще получат отговор посетителите на Техническия университет във Варна по време на Дните

Музеят на Чудомир и Природонаучният музей в Пловдив с нов модерен и дигитален облик

Благодарение на „Ти и Lidl за по-добър живот“, светът на науката и изкуството вече е много по-интерактивен и интересен Музеят на Чудомир в Казанлък и Регионалният природонаучен музей в Пловдив са с обновен дигитален облик и нови модерни технологии, благодарение на „Ти и Lidl за по-добър живот“ – най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Успешен предприемач стана отново студент в ТУ – Варна

Инженер Желязко Вълев завършва преди 20 години Технически университет – Варна със специалност „Технология на машиностроенето и металорежещи машини”. Днес инж. Вълев е собственик на изключително успешната конструкторска фирма „Вълев” ЕООД. За нейните сериозни изпълнителски и конкурентни възможности е показателен дори само фактът,

„Хювефарма“ оборудва кухня в център за специална образователна подкрепа

„Хювефарма“ направи дарение на Центъра за специална образователна подкрепа „Проф. дпн Георги Ангушев“ в София, като оборудва кухня за учениците. Цветовете са избрани в синьо и жълто, за да имат по-силно въздействие върху зрителните способности на децата. Кухнята е оборудвана с плотове, хладилник, съдомиялна, микровълнова печка,

Шуменският университет с четири нови специалности

С четири нови специалности в ОКС „бакалавър“ ще стартира новата учебна година в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“. Специалността Педагогика на обучението по природни науки ще подготвя учители по учебните предмети Човекът и природата, Физика и астрономия, Химия и опазване на околната среда, Биология и здравно образование.

Проф. дтн инж. Цоло Вутов получи почетния знак на ХТМУ

Проф. дтн инж. Цоло Вутов, председател на Научно-техническия съюз по минно дело, геология и металургия, беше удостоен с почетния знак на Химико-технологичния и металургичен университет (ХТМУ). Той беше награден на специална церемония в университета от ректора проф. д-р инж. Митко Георгиев в присъствието на Съвета на ректорите и председателя му

За 8 години са изтеглени кредити за висше образование за 136 993 996 лева

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев внася за разглеждане проект на решение на Министерския съвет за одобряване на максималния размер на новите държавни гаранции за 2020 г. по Закона за кредитиране на студентите и докторантите /ЗКСД/, предава БТА. Предложеният проект на акт има за цел да осигури държавна гаранция за кредитите,

Студенти и докторанти от страната обменят идеи на научна сесия в ТУ - Варна

В Технически университет – Варна за 11 поредна година се провежда Студентска научна сесия. В осем научни секции са представени над 70 доклада и постерни сесии. Организатор е Студентският съвет на ТУ – Варна със съдействието на академичното ръководство и на Община Варна. Форумът се провежда традиционно през пролетта като в него могат да участват

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber