Доц. Тодор Ялъмов: Децата могат само за час да се научат да програмират на телефона си

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7020786 Доц. Тодор Ялъмов: Децата могат само за час да се научат да програмират на телефона си Доц. Тодор Ялъмов: Децата могат само за час да се научат да програмират на телефона си www.24chasa.bg
Доц. Тодор Ялъмов СНИМКА: Йордан Симeонов

Съвместният проект на “Виваком” и в.“24 часа” – Образование 4.0” – си поставя амбициозната, но изпълнима цел за дигитализация на образованието у нас.

Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес, като по този начин се повиши неговото качество и приложимост в живота. Не на последно място това ще допринесе за модернизиране на образованието, за учене с удоволствие и интерес.

Партньори в това начинание са и Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.

Една от инициативите на “Виваком” и експертите във въвеждането на облачни технологии в образованието от “Уеб Сървисис” е платформата “Умни дечица”.

За нея и за ученето чрез игра разказва днешният ни събеседник по темата “Дигитално образование” – доц. Тодор Ялъмов. 

С платформата “Умни дечица” учебният материал се усвоява лесно и забавно

Геймификацията дава по-голяма мотивация за учене, казва зам.-деканът на

Стопанския факултет на СУ “Св. Кл. Охридски”

- Доц. Ялъмов, как геймификацията може да подпомогне образованието в училище?

- Геймификацията е част от образователната методика още от средата на ХIХ в. Всички добри начални и предучилищни педагози знаят, че децата учат най-лесно чрез игра. Геймификацията дава много по-голяма мотивация за учене. Сега то се асоциира с нещо скучно. Играта е един от най-лесните начини децата да получат по-голяма мотивация. Има много български фирми, които успяха да направят прекрасни продукти, базирани на информационните и комуникационните технологии. Една от инициативите на “Виваком” и “Уеб Сървисис” е платформата “Умни дечица”, в която е качено учебното съдържание за най-малките в детските градини и началния курс. Усвояването на учебния материал става леко, забавно и ефективно чрез мултимедийни тестове и игри. Има около 500-600 училища, които се обучават чрез такива приложения. Геймификацията отдавна навлиза в образованието.

- Как геймификацията и платформите като “Умни дечица” разчупват формалното образование?

- Те дават възможност на учители, които не са на “ти” с технологиите, да имат готов образователен продукт, с който да могат да работят в детската градина или класната стая. Едно от нещата, които правим с “Уеб Сървисис” за новия задължителен учебен предмет за 3-и и 4-и клас “Компютърно моделиране”, е децата да учат компютърно моделиране чрез компютърна игра “Майнкрафт”.

- Как тя помага на децата да учат и по кои предмети може да се използва?

- Те могат да допрограмират играта. Учебното съдържание, което сме разработили за новия предмет, отговаря на държавните образователни стандарти. Децата

се учат да

програмират

на Scratch

чрез пъзели

и картинки

Има формули, логика, цикъл и всички важни компоненти, но е направено по лесен и интересен начин. Разбира се, има алгоритмично и изчислително мислене. Може интегрирано да се използва и по други предмети – по история, по география, физика, математика. Може да влезеш и да разгледаш Колизея в Рим, което дава едно различно преживяване от това да го гледаш на лист или снимка.

- С какво обучението чрез игри превъзхожда класическия метод на преподаване?

- Не бих казал, че го превъзхожда. Но игрите дават различен тип преживяване на децата – участие, а не да седи на чина, да слуша и да преписва от дъската. Този начин на учене отдавна е в миналото. Един от любимите ми педагози - Уно Сигнеус от ХIХ в., демонстрира, че заниманията със занаятчийски дейности в училище са полезни не само за професионалното ориентиране на децата, но и за цялостното им развитие. Той учи децата да правят играчки от дърво, така те проявяват творчество, имат инициатива.

Телефонът може

да се превърне

в инструмент

за изследване

на света,

което ще даде страхотно самочувствие на децата, че са не само консуматори, но и създатели.

- Какъв е вашият опит и наблюдение при обучението чрез игри?

- Програмирането може да се прави дори от първи клас. Водил съм курсове, където децата правиха приложения за смарттелефон. Поне 60-70% от българчетата могат за един час да бъдат научени да правят прости приложения за умните си телефони и след това да ги споделят. За мен игрофикацията включва правенето на игри. Тя трябва да се прегърне не само от учителите, но и от семейството. Родителите трябва да си говорят с децата за игрите, които играят, и е добре да се оставят да бъдат учени от тях. Ключово е да развиваме въображението при децата, нещо, което не виждам сега във всички предмети, а трябва да бъде основна цел поне в 50-60% от предметите, включително математика, литература, физика и т.н.

- Достатъчно добре ли е навлязла дигитализацията в учебния процес?

- Според мен игрите не са включени достатъчно добре. Може би се броят на пръсти учителите, които систематично вкарват гейминга.

Един добър

педагог може да

използва играта,

която играе детето, дори да е само със стреляне и екшън. Има интересни острови на дигитализация не само в най-големите градове, а и в малките населени места. Има учители, които използват изключително иновативно технологиите, включително телефоните на децата.

- Как телефонът може да се вкара в час, така че да е полезен за децата?

- В учебната тетрадка по история има задача разпознаване на човек на снимка. Детето може да я снима с телефона си и да я потърси в интернет, където ще прочете и допълнителна информация. Това е изключително бързо и лесно за децата. Един прекрасен учител е не този, които е с най-добрите умения за програмиране, а този, който поставя въпроси и дава задачи на учениците, така че те да формират и развият необходимите знания, умения и отношения в ключови области на компетентност – създаване на алгоритми, разбиране на логика и откриване на грешки в чужд код, създаване на видео с анимация и други. Децата са предприемчиви и любопитни по природа. Правейки приложения за телефон, могат да започнат да ги продават и дори да печелят пари.

- Защо според вас бъдещето на образованието е дигитализацията?

- Настоящето на образованието е дигитализацията, защото живеем в дигиталния свят. Трябва

да приемем, че

децата живеят с

телефоните и те

са част от нас,

както обувката, ризата, очилата. Ако погледнем историята, ще видим, че всяка една иновация, която влиза в час, придава стойност.

ВИЗИТКА:

Заместник-декан по научноизследователската дейност и иновациите в Стопански факултет на СУ "Св. Климент Охридски", преподава е-бизнес и управленски дисциплини Има магистратури по икономика и управление, математика и философияПубликува по проблемите на иновациите и новите информационни и комуникационни технологии, антикорупция, сива икономика и корпоративно управление в България и Европа Работил е по проекти за подкрепа на предприемачеството в Източна Европа и Централна АзияОсновава първото "Кодър дожо" в София през 2014 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Бизнес и международни отношения на английски език в Италия

Един от най-предпочитаните университети в Италия за бизнес, мениджмънт и международни отношения - Universita Cattolica del Sacro Cuorе, кани българските кандидат-студенти на своята презентация в София на 21 ноември от 18:30 ч. в х-л „Маринела“ (бивш „Кемпински“). БЕЗПЛАТНА РЕГИСТРАЦИЯ! Елитната школа заема челна позиция за професионална реализация

Стипендии за обучение в по хотелиерство и туризъм в Швейцария

Четири от най-добрите колежа по туризъм и хотелски мениджмънт в Швейцария, обединени в Swiss Education Group, организират серия от семинари на тема: „Обучение в Швейцария – път към успешна кариера в хотелиерството и туризма“. Събитието е организирано съвместно с агенция за образование „Скай Лайнс“ и ще се проведе в следния график: - 15.

Деница Сачева: 294 училища у нас са със статут на иновативни, 100 повече от 2019 г.

Иновациите са задължителна част за българското образование, защото очакванията от страна на бизнеса, родителите и децата са огромни. За целта са нужни хора като вас, отворени към новото, които не се страхуват да експериментират. Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева при откриването на майсторския клас "Иновации в

Депутатът Станислава Стоянова: 9 100 ученици са върнати обратно в клас

Заради натрупани отсъствия са спрени помощите за деца на повече от сто хиляди семейства 1 239 екипа у нас са ангажирани със съвместната работа по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. На територията на страната това са общо 10 030 учители, директори, социални работници,

МОН въвежда асистиращи технологии за приобщаващо образование до 2 години

През следващите две години Министерството на образованието и науката ще финансира въвеждането на асистиращи технологии за приобщаващо образование, с които да се улесни комуникацията и обучението на децата със специални образователни потребности. Инвестициите ще са част от проект за дигитализацията на българското образование,

Над 9 000 деца са допълнително записани в образователната система в началото на тази учебна година

Над 9 000 деца са допълнително записани в образователната система в началото на тази учебна година. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев на брифинг в Министерския съвет след заседанието на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Павлин Петков: Учителите трябва да имат изпит по новите технологии в края на следването си

Майсторлък е да комбинираш дигиталните методи на преподаване с традиционните, казва директорът на Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" - Варна "Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет,

Учениците: Интересни и важни уроци на таблети и в облак правят училището интересно (Видео)

Таблети да заменят тежките хартиени учебници от по няколкостотин страници, уроците и домашните да са в облачно пространство и достъпни за всеки, а самите уроци да бъдат направени интересни и да са полезни за живота, а също така и най-сетне написани на достъпен език. Тези главни препоръки за промяна в училищното образование направиха над 120

“24 часа” и Vivacom събират “Ученици за дигитално образование” на кръгла маса

Възрастните ще изслушат гледните точки на децата Кръгла маса “Ученици за дигитално образование” организира днес вестник “24 часа” и Vivacom. Целта на дискусията е да покаже гледните точки, нуждите и проблемите в учебния процес на най-пряко засегнатата страна - учениците. Тяхното мнение, и то на различен тип ученици - както на тези,

Десислава Цокова: Учители, преподаващи компютърно моделиране, могат само да си четат пощата

-  Нужни са подкрепа и обучение за преподавателите, защото им е трудно - повечето са над 50 г., не са работили с компютри и не знаят чужди езици - С новите технологии децата се научават да учат Образование 4.0” е съвместна кампания на Vivacom и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование.

30-то юбилейно издание на международния форум за компютърни изкуства „Компютърно пространство“ 2018

www.computerspace.org Форумът за компютърни изкуства Computer Space („Компютърно пространство“) се провежда 30 години и е най-голямото събитие за компютърни изкуства в Югоизточна Европа. Форумът се организира от Студентското общество за компютърно изкуство /СОКИ/ в партньорство с редица организации и институции.

ТУ - Варна и университетът Ovidius в Румъния ще си сътрудничат по стратегията "Син растеж" на Европейската комисия

Ректорите на Технически университет - Варна и Университета Ovidius в Констанца, Румъния, подписаха петгодишен меморандум за сътрудничество. Меморандумът беше подписан в Констанца от проф. Росен Василев, ректор на ТУ – Варна, и проф. Сорин Руджина, ректор на университета Ovidius. На церемонията в аулата на университета,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber