- На Острова рисуват по стените, експериментите оживяват
- SELFIE помага за самооценка, създаден е от ЕК
- DOMINO е чешко национално състезание
за креативни методологии
“Образование 4.0” е съвместна кампания на в. “24 часа” и VIVACOM за дигитализацията на българското образование.
Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда.
Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.
“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.
За международния опит в областта на дигиталното образование разговаряме с Гергана Паси, председател на Дигиталната национална коалиция.
“В успешните модели на дигитално обучение в училище технологиите не са самоцел. Търси се не просто образованието да стане цифрово и модерно, а чрез такава трансформация да се подобрят показателите в класната стая” - това казва Гергана Паси, председател на Дигиталната национална коалиция. Когато такива технологии успешно се въвеждат, виждаме веднага, че има повишаване на резултатите в час, по-добра комуникация учител-ученик, учител-родител и засилен интерес към образованието. Това е и целта на инициативата “Образование 4.0” – за VIVACOM образованието е кауза, за която компанията работи от години и то е засегнато в почти всички нейни дейности.
“Вярваме, че инвестицията в образованието е не само дългосрочен ангажимент, но и основата за просперитет на обществото и икономиката”, казва Веселка Вуткова, директор Корпоративни комуникации на VIVACOM. “В тази сфера водим постоянна и целенасочена политика - както в социалноотговорните ни кампании в полза на обществото, през постоянното обучение на служители и разнообразни стажантски програми и сътрудничества с университети и училища за образоване на млади специалисти, до чисто технологичната сфера и решенията ни за умно училище, които сме внедрили в над 200 училища и 80 детски градини.” Компанията следи най-новите тенденции и успешните модели, които могат да се намерят в по-голяма част от водещите дигитални държави в Европа като Финландия, Естония, Ирландия и подкрепя различни инициативи и проекти, насочени към децата във всяка възраст и етап на образователната система.
След много внимателен педагогически анализ във Великобритания в училищата Bohunt се въвежда т.нар. challenge-based education или изследователски подход в образованието, при който училището се превръща във виртуална действителност. Децата имат свои умни устройства, които още в момента, в който влизат в лабораториите в училището, се свързват със сензорите. Всичките физически и химически експерименти се правят през тази технология.
Въведена е т.нар.
обърната класна стая
Целта не е просто лекторът да предаде под формата на теория материала, а децата да влязат в час предварително подготвени. Процесът в класната стая залага основно на практически експерименти върху наученото преди това. Интересното там е, че може да се пише по самите стени на класната стая, а чиновете са на колелца. Ситуативната промяна в класната стая и групирането по екипи подпомага експерименталния модел в образованието, разказва още Гергана Паси.
SELFIE e инструмент за самооценка, създаден от ЕК, целящ да помогне на училищата сами да оценят дали използват пълния потенциал на дигиталните технологии. SELFIE не се опитва просто да проследи присъствието на дигитални технологии в училищата, а да улови цялостната картина как те се използват за обучение и преподаване.
SELFIE е безплатен инструмент, съдържащ редица въпроси към училищното ръководство, учителите и учениците.
Той дава възможност за самооценка на всяко едно училище, осигурявайки анонимност на всички участници.
В края на самооценката всяко училище получава своя персонализиран доклад селфи, показвайки къде се позиционира учебното заведение в контекста на цифровите технологии за обучение. Докладът посочва силните и слабите страни на даденото училище и местата, където е необходимо подобрение.
Пилотната фаза
на SELFIE приключи,
като в момента инструментът е в процес на усъвършенстване и превод. Като част от Плана за действие в областта на цифровото образование, публикуван по-рано тази година от Европейската комисия, SELFIE ще бъде достъпен на всички европейски езици и готов за употреба във всички държави от ЕС и Западните Балкани от началото на следващата година. Целта е до края на 2019 инструментът да достигне до 1 млн. потребители, включително и в България.
ProgeTiger project (PTP) е проект, основан през 2012 г. в Естония, с цел подобряване цифровата грамотност и компетентност на учениците. РrogeTiger е насочен към предучилищното, начално и професионално обучение, целейки да интегрира технологичното образование в учебната програма, като предоставя на учителите образователни материали и обучения и осигурява финансова подкрепа на детски градини и училища за придобиване на програмиращи устройства. ProgeTiger се фокусира върху дейности, насочени към интегрирането на три тематични групи – инженерни науки, дизайн и технологии и информационни и комуникационни технологии (ИКТ) – в преподаването и изучаването на различни учебни предмети и извънкласни дейности.
DOMINO е чешко национално състезание за креативни методологии на преподаване чрез цифрови технологии. Започнала през 2011, инициативата се фокусира върху добри практики и усилия
да се намали
тежката подготовка
на учителите
Проектите, участващи в DOMINO, са малки части от целия образователен пъзел и могат да бъдат използвани във всяка част на урока.
C.R.A.F.T. е датски проект, който събира заедно ученици от прогимназиалното образование, учители и местната власт с цел развитие на дигиталните им умения.
В рамките на една година ученици, учители и представители на местната власт се обединяват да потърсят решения на реални проблеми чрез използване на дигитални технологии, да разширят кръгозора си и да научат повече за дидактиката, педагогиката и как да използват получените умения в XXI век. В рамките на ежегодния Датския фестивал на образованието общини и училища се състезават какви умения на XXI век владеят и накрая обявяват датския шампион по дигитални умения.