Как да качиш в трамвая Иван с поршето в калта пред панелката?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6978760 Как да качиш в трамвая Иван с поршето в калта пред панелката? Как да качиш в трамвая Иван с поршето в калта пред панелката? www.24chasa.bg

Напоследък много се говори за мерките за изчистване на въздуха в България и по-специално за София, където живеят 20 процента от населението на страната.

Причините са ясни - тази, която плаши най-много държавата, са санкциите от Европейската комисия, защото градовете ни са едни от най-замърсените в Европа. И, разбира се, високата смъртност заради мръсния въздух, която обаче изглежда само като някаква далечна статистика, докато семейството ти не стане част от нея.

Естествено, вредите от фините прахови частици са проблем и за по-уредения свят - в Лондон заради тях всяка година умират по 9000 души, а в Париж - не по-малко от 2500. Няма подобни данни за нашата столица, но в България всеки ден косвени и преки жертви на мръсния въздух стават 50 души. За година това прави 18 хиляди трупа.

И ако грубо го съотнесем към населението на София, получаваме 3600 жертви. Значително повече от Париж, в който живеят почти 2 пъти повече хора. Положението ни не само не е розово, ами направо си е червено-черно.

Затова инициативата на Столична община всеки автомобил да бъде с екостикер е крайно навременна и фактът, че държавата я подкрепя, за да бъдат сертифицирани всички коли до март 2019 г., е едно добро начало.

Но ако искаме въздухът в столицата наистина да бъде изчистен, не бива да спираме само дотам. Не е достатъчно най-замърсяващите категории коли да не бъдат допускани в центъра на София само в дните с рекордни превишения на фини прахови частици във въздуха.

Най-раздрънканите трошки - автомобили, но и камиони, на първо време въобще не трябва да бъдат допускани в центъра на София, а скоро след това и изобщо на територията на столицата и големите градове.

Най-лесно е да следваме мерките на Лондон и Париж. Ясно е, че ние не можем като англичаните да отделим 3,5 милиарда лири бюджет в дългосрочна стратегия срещу замърсяването. Но можем също като тях да въведем такси за влизане в града на старите автомобили и също така зони в центъра, в които дори и нови коли да не стъпват, а само най-екологичните автобуси.

В Париж въведоха винетките за най-големите замърсители, в това чисто и стари камиони и автобуси, още през 2015 г. В Лондон има такса задръстване за всички, които влизат в центъра. Допълнително се взимат пари от автомобилите, които не покриват стандартите на Евро 4. А в момента се обмисля разширяване на зоната със забрана.

И това не е всичко. Не само в Париж и Лондон, но и в градове като Мексико сити, Мадрид и най-близката до нас Атина имат намерение тотално да забранят влизането на дизелови коли до 2025 г.

Всички тези промени, към които светът неминуемо ще крачи все по-бързо, ще са голям шок за българите, които много обичат колите. Автомобилът у нас е най-малко средство за придвижване.

Много по-важен е той като символ на социален статус и възможност на кръстовището, на светофара, в крайната лява лента на магистралата да настъпиш газта и да покажеш, че си наистина мнноооооггоооо голям комплексар в съзнателното желание да демонстрираш колко специален си и в подсъзнателното усилие неуморно да бдиш някой да не те прецака на пътя.

Любовта към автомобила е и причината за хумористичните аномалии - стотици поршета, хиляди всевъзможни джипове с големината на тристаен апартамент, паркирани в калта между панелните блокове в кварталите. По света това е като да си светиш до външната тоалетна в двора с фенерчето на "Айфон 8". В България е просто живот на промоция.

У нас колата е по-важна от дома. А ако може всяко семейство да има по две - перфектно. Затова в София в 70 процента от колите се вози само по 1 човек и едва 11 процента от столичани отиват на работа пеш.

Този начин на живот трябва да се промени. И това трудно ще стане само с морков. Трябва и тояга. До промяна могат да доведат такси за мръсните коли в центъра, строг контрол върху пунктовете за технически преглед, както и все по-гъвкава и диференцираща данъчна политика за различните по екостандарти автомобили.

Центърът на София трябва да става все по-привлекателен за пешеходците и все по-неудобен за шофьорите.

В тази стратегия главният архитект на столицата Здравко Здравков трябва да се ползва с максимална държавна и обществена подкрепа, защото със сигурност е първият главен архитект на София от много години насам с модерна визия, некорумпиран и демонстриращ решителност в интерес на софиянци, а не на съмнителни инвеститори, както се бе превърнало в практика.

Казвам го, защото един от елементите за развитие и промяна на София в неговата стратегия е увеличаване и облагородяване на пешеходните зони, с консултацията на световно доказани урбанисти.

Всичко това означава, че освен въвеждането на нови такси, увеличаването на данъците за стари коли, намаляването - за нови, разширяването на метрото и модернизирането на автобусните линии, трябва да се ограничат и местата за паркиране в центъра.

На първо време поне трябва да се премахнат колите от всички красиви площади в центъра на София, които сега никой не може да види и оцени.

Само така българинът ще се замисли колко коли да поддържа пред блока и дали утре няма да е по-удобно да отиде на работа с автобус или метро. Въздухът ще е по-чист, хората по-здрави, а чуждите туристи сигурно ще станат двойно повече.

Четете още:

Странджа реве, зелените - на море, БСП яха драмата по партизански

Пак Румъния, но дори и "Ал Кайда" в Сомалия ни изпревариха в забрана на найлонови торбички

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Съкратеното следствие е компромис между обвинение и защита

Такова законодателно разрешение е непонятно за правни системи с висок ръст на опасни престъпления Институтът на съкратеното съдебно следствие е създаден, за да облекчи производството. Законодателят е предвидил разумен компромис между обвинението и защитата в случаите, когато подсъдимият признава фактите на обвинението.

Не вярвайте на речниците!

Склонни сме да им се доверяваме безпрекословно. Позоваваме се на тях като на върховна инстанция. Затова е толкова осъдително, когато ни въвеждат в заблуждение Наскоро призовах да не се вярва на гугъл, тъй като заблуждава потребителите си. Но вината му е споделена. Търси в грешни посоки. Много по-сериозен е въпросът с речниците.

Харчовете за храна отхапват по-малко от 1/3 от заплатата

Последните данни за доходите, разходите и потреблението на българските домакинства показват ясно, че стандартът на живот в страната и благосъстоянието на българските граждани продължава да се подобрява и през 2018 г. Тази тенденция като цяло е трайна от 90-те г. с изключение на годините на криза в страната и се потвърждава от няколко

Доц. д-р Георги Н. Николов: В Скопие фалшифицират документи за Гоце Делчев

Ако в македонските учебници се напише историческата истина ще рухне митът за македонската нация - Доц. Николов, защо не можем да се спогодим с македонските историци чий е Гоце Делчев, както за признатия от тях за български цар Самуил? - Не мисля, че и за Самуил нещата са приключили добре. Защото признанието, че той е бил български цар,

Дума на седмицата: “Нотр Дам”

Първият камък е поставен през 1163 г. Първият камък на катедралата “Нотр Дам” (Света Богородица) е поставен през 1163 г. при властването на Луи VII. Изграждането продължава почти две столетия. Реставрации и допълнения към структурата са правени през XVII и XVIII век. Доминиращи в катедралата са двете кули с камбани, построени през XIII век.

Сергей Станишев: Време е левите да спасят Европа. Отново

Статията на президента на ПЕС Сергей Станишев пред "Обзървър".  Преди по-малко от един човешки живот Старият континент бе в руини. Войната беше опустошила съдби, бъдеще, доверие – между хора и държави. Стотици милиони бяха без дом, а десетки милиони се оказаха бежанци. Цивилизацията изглеждаше на ръба на силите си.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Да прегърнем отвореността и взаимноизгодното сътрудничество

Статия на Ли Къцян, премиер на Китайската народна република, за германския вестник "Ханделсблат" Китай и Европа се намират на двата края на Евразийския континент, но географското разстояние не възпрепятства сътрудничеството помежду им. Като премиер на Китай почти всяка година посещавам Европа и от първа ръка усещам приятелството между нашите

Не са виновни кучетата, а ръката над тях

А нахапаните деца ще заминат за Англия и ще разказват за кучешкия живот в България Дeцата или кучетата - изберете сами. Всъщност това изречение е подвеждащо - не можем нито без едните, нито без другите. Поредният случай на нахапани животозастрашаващо хора от пуснати на воля ротвайлери. Знайно е дето ротвайлерът е специално селектирана бойна

Ген. Решетников - ръководител полети - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Вижте останалите карикатури

Коментар на седмица №1: Как Сталин спазари 100% руски контрол в България след листчето с тайната му сделка с Чърчил

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал близо 80 500 прочитания. Британският премиер мрази България заради битката при Галиполи. След година Западът получава Гърция в замяна на Източна Европа Изконно правило при нас, историците, е, че “всяко ново е добре забравеното старо”.

Коментар на седмицата №3: Президентът Радев бори корупцията - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал над 47 000 прочитания. Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Вижте останалите карикатури тук.

Как стигнахме американците. Поне по телевизията

Или защо нашите сериали са добри, колкото „Игра на тронове“ Българското кино най-сетне започна своя възход. Освен филми, усърдно се произвеждат и сериали, като една част от тях дори стават за гледане. Напоследък се загледах и аз в един от телевизионните сеирали, като мога с ръка на сърце да кажа: Определено те държат в напрежение. Има труп.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber