Гергана Паси: Децата не трябва да знаят самоцелно, а да мислят критично, да са аргументирани

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6973482 Гергана Паси: Децата не трябва да знаят самоцелно, а да мислят критично, да са аргументирани Гергана Паси: Децата не трябва да знаят самоцелно, а да мислят критично, да са аргументирани www.24chasa.bg

Връзката учител - родител - дете е нарушена, трябва комплекс от мерки, които да върнат авторитета на преподавателя

- Г-жо Паси, като родител какво смятате, че трябва да се промени в средното образование и в класната стая, която - както показахте - не се е променила през последните 100 г.?

- Всичко, но по умен начин. Класната стая и образованието не са пипани в последните 200, не 100 години. Ако вземем която и да е друга сфера, например транспорта, и се замислим какво се е случило там през последните 100-200 години – ще изброим десетки иновации – двигател с вътрешно горене, автомобила на Хенри Форд, съвременния железопътен транспорт, самолета, велосипеда, ако щете. Ако ви попитам какво ново виждате в класната стая от последните два века - ще се затрудните да ми отговорите.

Учебният процес

все още е лекционен,

учителят е пред дъската (няма значение дали е черна, бяла или интерактивна) и под формата на лекция си изнася материала, който после децата трябва да прочетат и издекламират. Това работеше по наше време, когато преподавателят беше ключарят към всички тези знания. Днес децата, още преди да тръгнат на училище, гледат National Geographic и Animal Planet и понякога знаят много повече и много по-интересни неща от нас, възрастните. Очевидно е, че има нужда от цялостна стратегия за адаптиране на образованието към съвременните изисквания. От промяна на учебните програми през техническо оборудване до обогатяване на уменията на учителите, така че училището да е далеч по-забавно, интересно и практично.

- Какви са впечатленията ви от учителите?

- Аз имам дълбоко уважение към учителя, което са изградили моите родители от най-ранна възраст. В моето семейство беше немислимо родителите да заемат моята страна при спор с учителя. Днес връзката учител-родител-дете е нарушена и често всеки един обвинява другия. При такива обстоятелства образованието трудно осъществява мисията си. Нужен е комплекс от мерки, които да върнат авторитета на учителя, като го направят много по-адаптивен и годен да образова и възпитава деца от нова епоха.

- Казвате, че трябва да се инвестира мощно в квалификацията им. Притежават ли уменията на модерния човек в дигитализиращия се свят?

- В по-голямата си част - не. Но това важи за всички ни. И мнозинството лекари, и мнозинството търговци, и архитектите - която и професия да докоснем, ще си дадем сметка, че технологиите са сварили човека неподготвен. Но при учителя - в много случаи липсата на съвременни умения го дискредитира пред децата, които нерядко знаят повече и учат по-бързо.

- Вашата Дигитална национална коалиция ще помага на учителите от Северозападна България да бъдат обучени как да внедрят технологичните иновации в методите си на образование, какво очаквате да се промени?

- Вече мина първата фаза, в която след национален конкурс избрахме 12 учители, аз ги наричам апостоли. На 12 септември те ще направят първите си практическии семинари – в Плевен, Ловеч, Видин, Монтана и Враца, оттам ще започнем обиколките из малките населени места. Искаме учителите, които вече правят уроците си интересни чрез технологиите,

да “заразят” колегите си

и да предизвикаме

верижна реакция

Специално благодаря на Нов български университет, на Русенския университет и на БАН, които също ни оказват безценна помощ. Ако това пилотно усилие успее, следващата година ще се борим да го направим национално.

- Успяват ли учителите да се справят с агресията между децата?

-Очевидно не, след като такъв голям процент ученици стават обект на агресивно поведение. И тук не говорим само за физически тормоз, а за все по-голямата заплаха на интернет пространството. И би било нечестно да стоварим целия товар върху плещите на училището. Родителите, медиите имат своя дял от отговорността за това, че се озовахме тук. Погледнете грубостта по улиците, вижте ролевите модели, които медиите предлагат. Вестник “24 часа” е едно голямо изключение. Знаете ли, че всяка сутрин Соломон вади страници от вестника, на които

пишете за деца,

спечелили олимпиади

или създали някоя иновация и отделяме специално време да разкажем за това на децата, да им покажем снимки. Не знам колко ни чуват, но все нещо остава в главичките им.

- Адекватен ли е учебният материал на възрастта на учениците?

- Какво значи един учебен материал или учебна програма да са адекватни. За мен те биха били адекватни, ако, след като напуснем училище, си спомняме и използваме тези знания в реалния живот. Например колко пъти елементите на Менделеевата таблица или размножаването на едноклетъчните, които поне по наше време и днес изучаваме подробно, влизат в употреба в моя или вашия живот? Че на мен книгата “Седемте навика на високоефективните хора” ми е помогнала много повече, отколкото една немалка част от знанията, които съвестно съм научила в училище. Това, от което нашите деца се нуждаят, е не да знаят самоцелно, а да умеят практично – например да могат да мислят критично, да са креативни, да могат да се аргументират, да знаят какъв въпрос да зададат, включително кога, да общуват пълноценно, да уважават семейството си, да могат да решават конфликти, да общуват добре, да извършват полезни неща с наученото в училище и т.н. Докато не опредметим образованието с конкретни полезни умения, които ни позволяват да се реализираме ефективно в живота и в избраната професия, децата няма да разбират защо точно ходят на училище.

- Какво трябва да се промени във връзката семейство-училище? Достатъчно активни ли са родителите в училищния живот?

- Семейството и училището са двете страни на една и съща монета - изграждането на добри, способни и адаптивни млади хора. Технологиите не могат да научат младите на емпатия, на съпричастност, на уважение, на благодарност, да ги мотивират да се учат през целия живот. Това може да стане само с чисто човешката мотивация, която детето получава у дома и в училище. И аз имам много случаи в собствената си родителска практика, когато в координирани действия с учителите сме се справяли бързо с разнообразни предизвикателства. Това, което смятам, че трябва да се промени в отношението семейство-училище, е да имаме жива връзка, която да се изгражда превантивно, а не когато вече се е натрупала планина от проблеми.

- Как бизнесът трябва да се включи в училище - с лекции на изявени специалисти от практиката, с помощ при написване на програмите или със стипендии и практики?

-С всичко това като комплекс от мерки. Има толкова добри инициативи на терен - трябва просто да бъде разказано за тях. Сещам се за ТУЕС (Технологичното училище “Елекронни системи”) - това е училище, което работи заедно с Техническия университет, т.е. голяма част от преподавателите са професори в университета и най-успешните директно влизат в университета, а паралелно - в него преподават специалисти от водещи IT компании. Каква по-добра синергия от това. Представете си подобни училища (може и да съществуват), но в други сектори - хранителен, туризъм, строителство и пр. Едно време такива импровизации щяха да са санкционирани от МОН, днес динамиката на времето, в което живеем, ни кара да ги търсим и да ги разширяваме. Виждаме, че целият преход от учене към работа е затруднен, младежката безработица е значително по-голяма от общата безработица,

бизнесът се оплаква,

че не може да намери

качествени специалисти, а повечето завършили си намират работа в области, различни от образованието им. Очевидно системата е счупена и се нуждае от спешни решения.

Гергана Паси е общественик, бивш министър по европейските въпроси и майка на 4 деца. След напускането на политиката тя и съпругът ѝ Соломон Паси се посветиха на редица обществени проекти, част от които се обявиха за първи път от страниците на “24 часа” и по-късно станаха европейски политики – например единното зарядно устройство за GSM телефони и универсалния достъп до WiFi на публични европейски места.

В качеството си на посланик на новите технологии и председател на Дигиталната национална коалиция Гергана Паси и нейният екип развиват серия от проекти през последните години, насочени към подготовка на българското общество за новите предизвикателства на дигиталната революция (e-start@school, CoderDojo България, coding4all, Rail Girls, DigiGirlz, Кампания за разпознаване на фалшиви новини и т.н.). Всички тези проекти се финансират от частни донори и разчитат основно на усилията на мрежа от доброволци.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Деян Денев: На 9.II. лекарствата нито ще изчезнат, нито ще поскъпнат

Новата система за верификация на медикаментите ще увеличи сигурността за гражданите, обяснява Деян Денев - председател на Българската организация за верификация на лекарствата (БОВЛ) и изпълнителен директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители. Завършил е Юридическия факултет на Софийския университет “Свети

Венцислав Караджов: Въвеждаме правила за защита на личните данни, това не е цензура

Нужен е регламент кога свободата на словото надделява над личната неприкосновеност, без него стигаме до лична преценка - Г-н Караджов, въвежда ли се цензура с промените в Закона за защита на личните данни? - Законът за защита на личните данни не въвежда ограничения или други форми на контрол върху словото,

Никола Василев: Нови мотриси - най-рано след пет години, сега ще вземем на лизинг

До половин година ще вкараме влаковете в график, казва изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Още акценти Има голямо забавяне на обществени поръчки за закупуване на резервни части, има бягане от отговорност на почти всички нива  Минималният срок от заявка до стартиране на обществена поръчка е една година,

Цветан Цветанов: Целта е да запазим поне 6-има евродепутати, а защо не и 7

Със лидера на парламентарната група на ГЕРБ, зам.-председател на партията и шеф на националния й предизборен щаб разговаря КРИСТИНА КРЪСТЕВА - Г-н Цветанов, вие възприемате ли се като майстор във висшия пилотаж, както ви определи Бойко Борисов на конференцията на ГЕРБ днес заради това, че потушавате напрежение в парламента?

Лука ди Карло: Ще поискам от Тръмп да отмени заповедта за арест на Чичолина

“Адвокатът на дявола”, който измъкна бившата порнозвезда и депутатка от съдебните бъркотии, говори пред “24 часа” Лука ди Карло е адвокат, плейбой, бивш легионер, любител на мощните мотори и силните емоции. В Италия името му от много време се свързва с бившата порнозвезда Чичолина. Именно чрез Ди Карло тя успя да постигне победи в няколко съдебни

Боян Магдалинчев: По-добре ще е следващият главен прокурор да е от системата

Най-рано на 10 юли откриваме процедурата за избор на наследник на Сотир Цацаров Между 6 и 8 млн. лв. ще струва бившият механотехникум на столичния бул. “Ал. Стамболийски” да се превърне в съдебна сграда София много трудно може да се прекрои така, че делата на жителите на 32 села и 7 кметства да не се гледат вече в столицата,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Милена Велчева: Показах за първи път с дигитални средства Преображението на изложба в най-големия православен храм

Художничката получи втори “Златен витяз” на Славянския форум на изкуствата В навечерието на Коледа известната българска художничка Милена Велчева откри своя изложба в Москва. Изложбата е разгърната в прекрасната одухотворена обстановка на най-големия православен храм в света - “Христос Спасител”, в преддверието на залата на църковните събори.

Обмисляме по-дълга от изискваната гаранция за новия участък от магистрала “Хемус”

Няма да превъзлагаме на други фирми да строят, но може да наемем техника и специалисти, каза Стоян Беличев , който е изпълнителен директор на “Автомагистрали” ЕАД. Имаме амбиция да станем една от водещите компании в строителния сектор.  Разполагаме с капацитет да се справим със строителството на новите 134 км. Отделените 1,35 млрд. лв.

Тихомир Безлов: Ромските барони държат цели общности в "кръгова икономика", от която няма излизане

България е на по-предно място в класацията на “Икономист”, защото избягва крайностите в поведението си Ислямизацията на ромите не се случи. Не се сбъдна и едно от големите опасения - че ислямизираните роми ще се радикализират В живеещите на Запад ромски семейства се раждат по 1-2 деца и този модел се пренесе в някои цигански квартали и у нас В

Петър Кънчев: Детето трябва да търси първо родителя при проблем в интернет

Съвместният проект на “Виваком” и в. “24 часа” - “Образование 4.0” - си поставя амбициозната цел за дигитализация на образованието у нас. Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес, като по този начин се повиши неговото качество и приложимост в живота.

Леона Асланова: Всеки над 18 г. трябва да знае как се оказва първа помощ при инсулт и инфаркт

Грамотността у нас е ниска - не се разпознават първите признаци и хората умират заради липса на информация, казва експертът по иновации - Вие сте експерт по иновации. Може ли да обясните какво означава това, госпожо Асланова? - Консултираме компании - малки, средни и големи, как и в коя сфера могат да бъдат различни и по-смели,

Божана Апостолова: Видяхме срама на Пловдив на откриването на европейската столица на културата

- Кметът Иван Тотев да върне част от парите за спектакъла - Хареса ми само светлинното шоу, то беше ефектно, казва издателката - Г-жо Апостолова, откриващото събитие на европейската столица на културата продължава да предизвиква противоречиви отзиви сред пловдивчани. На какво се дължат те? - Пловдив присъстваше само като територия,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber