Доц. Сотир Марчев: Настройвайте си алармата да ви подсеща за лягане

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6961237 Доц. Сотир Марчев: Настройвайте си алармата да ви подсеща за лягане Доц. Сотир Марчев: Настройвайте си алармата да ви подсеща за лягане www.24chasa.bg

Минимализмът е един от начините да живееш лесно - богат познат при всяка покупка изхвърля 2 стари неща, така остават само наистина нужните. Да подредиш край себе си, помага да “изметеш” стреса и да си подредиш главата, казва доц. д-р Сотир Марчев, дм, изпълнителен директор на Българския кардиологичен институт, доцент по кардиология към Медицинския университет в Плевен, републикански консултант по кардиология. Има две специалности - по кардиология и по вътрешни болести. Акредитиран ехокардиографист на Европейското кардиологично дружество.  Специализирал е в университетски болници в Осака, Виена, Белград. Автор е на над 100 научни публикации и 14 книги в областта на кардиологията, вътрешните болести и общата медицина. Многократно включван в лигата “Лекарите, на които вярваме”, излъчвана всяка година чрез номинациите на читателите на в. “24 часа”.

- Доц. Марчев, връзката между стреса и сърдечното здраве изглежда безспорна, като кардиолог каква рецепта може да дадете за хората с професии, които наричаме инфарктни?

- Наскоро имах повод да говоря по тази тема пред лекари – една от тежките физически и психически професии, която е сред най-улесняващите професионалното прегаряне. Не е случайно, че тя е сред професиите, в които на Запад се наблюдава най-висок процент самоубийства. Според актуалната американска прогноза до края на годината само в САЩ около 300 лекари ще сложат край на живота си.

Имаме тежък занаят, с голямо физическо и психическо натоварване.

“Лечителю, излекувай себе

си” са думи на Христос, описани от апостол Лука в първата глава на неговото Свето евангелие. Но стремежът да се преодолее болестният стрес, преди той да е прегазил здравето ни, трябва да се поощрява сред всички хора, които живеят в напрежение от натоварването си.

Канадският ендокринолог Ханс Селие, който въвежда концепцията на стреса, дава три стандартни съвета за справянето с него: религията, ниски дози алкохол и някои медикаменти. Днес науката разширява тези препоръки с медитацията, достатъчното сън и физическата активност.

За Буда, който създава учението си още 600 г. преди Христос, се е утвърдила легендата, че се ражда като принц и родителите му в стремеж да скрият истината, че в живота има мъка, болести, смърт, го изолират в прекрасен дворец само със здрави млади хора, изпълнени с щастие и жизненост.

Но както гласи легендата, една вечер любопитното дете излиза от двореца и вижда истинското лице на живота, в който има всичко онова, което грижовните родители се опитвали да му спестят. Това води до прозрението за първия принцип на будизма: животът е труден, животът е страдание. По-късно Буда формулира причината: разминаването между нашите желания и даденостите на света около нас, несбъдването на най-амбициозните ни цели, неслучването на мечтите ни.

Буда не спира дотук и обобщава, че

краят на страданието

идва с края на желанието

Тоест една от концепциите на религиите за справянето със стреса е да се намалят целите. Приземяването на мечтите е най-лесният начин човек да избегне напрежението от свръхочакванията.

Ако се чувства стресиран, преуморен, отчаян, съсипан и влезе в някой храм да чуе една литургия, най-вероятно ще си тръгне по-спокоен и уравновесен.

Съвременната западна медицина твърди, че подобен ефект има и медитацията - състояние на поетапно концентриране в себе си, откъсване от мислите и действителността.

- Не е ли достатъчно едно здраво наспиване?

- До чисто духовните практики за справяне със стреса се нареждат и физиологичните механизми за презареждане, какъвто е сънят.

Въпреки индивидуалните особености, общо взето, възрастен човек трябва да спи 7-8 часа.

При хора, които спят

под 6 часа, се наблюдава

повишена честота на

хипертония, сърдечни

заболявания,

мозъчен инсулт

Стресът и сънят са като кокошката и яйцето – нарушеният сън задълбочава стреса, стресът разваля съня. Затова трябва да ги борим едновременно.

Има няколко работещи начина да се справим с безсънието. Първият – да се съобразяваме с биологичния си часовник. Например, ако всеки ден ставаме в 6 и си лягаме в 22 часа, биологичният ни часовник се настройва към този режим на бодърстване и сън. Спазването на графика е най-лесният начин за бързо заспиване и лесно ставане сутрин. Съвременните смартфони имат освен функция за събуждане и възможност да ни подсещат, че е време да си легнем.

Хората произхождаме от дневни животни, за които светлата част на деня е времето за активен живот. Затова светлината е най-възбуждащото нещо за нас, тя ни пречи да спим. Много ще помогнем за настройката си за сън, ако си осигурим тъмна спалня – с плътни щори или пердета блекаут, които не пропускат светлина. Ако няма такава възможност, може да се използва маска за очите. Разумно е

час-два преди лягане

да не гледаме екрани

- тяхната синя светлина пропъжда съня. Бил Гейтс, един от най-богатите хора на света, който може да си позволи всякакви технологии, казва, че два часа преди лягане не пуска телевизор, не ползва компютър, не се взира в смартфона, а чете книга.

Хората освен дневни животни сме и топлокръвни животни с изключение на фазата на бързия сън. По време на тази фаза на съня терморегулацията ни изключва и

ставаме като гущерите

– телата ни придобиват

температурата на

околната среда

Това понижаване на температурата по време на фазата на бързия сън е условие за пълноценен сън. Това е в основата на нормативите за по-ниска температура в спалнята в сравнение с останалите помещения.

Сънят страда също и при крайности в храненето. Ако човек е преял, му е тежко и не може да спи, ако не е ял, се буди от глад. Пречи също прекаляването с вода преди лягане, както и жаждата.

- Може ли пропуснатото през някоя нощ да се навакса с дремване през деня?

- Възможно е, но в ранния следобед, по-късно би се отразило на заспиването вечерта. По същата причина дремването трябва да е кратко. Имам колега, който работи във фирма, но често няма възможност нощем да спи. Той прекарва обедната си почивка в сън в колата в подземния паркинг на фирмата, за да си увеличи времето за пълноценна почивка.

За хората, които не си доспиват през седмицата, подобна компенсация е възможна в събота или неделя. Те могат да върнат на организма натрупаните часове сънен дълг в почивните дни. Ако компенсират в рамките на 7-8 дни пропуските, те не се отразяват на здравето. Може би това обяснява написаното в Библията 6 дни да работим, на седмия да почиваме.

Хроничното недоспиване не остава безнаказано. Има много примери.

Роналд Рейгън, който е

известен и с това, че като

президент спеше по 4 часа

на нощ, в залеза на живота

си беше опустошен от

болестта на Алцхаймер

и не знаеше, че някога е бил най-могъщият човек на планетата.

Същото важи и за Желязната лейди на Великобритания Маргарет Тачър.

- Кои други некомпенсирани ефекти на стреса ни разболяват?

- Много пряка връзка има между стреса, депресията и суицидните мисли.

Стресът води до депресия, депресията често тласка към самоубийство.

Едно от стандартните средства срещу потиснатото настроение е светлината. Не е случайно, че още езическите общества са почитали слънцето и огъня, че са ги свързвали с божества. Просто, но ефективно правило за зареждане с жизненост и енергия е обедната почивка да се прекарва навън на светло, на слънце.

Съвременната медицина твърди, че полза от големи количества витамини няма, а дори е възможно някои да нанасят вреда. Витамин D е един от малкото, които се изтъкват като много нужни за доброто здраве и психическото равновесие. Особено когато е синтезиран естествено в кожата ни под въздействието на слънчевата светлина.

Ако излизането през деня е невъзможно, поне трябва да се стремим към силно осветление на работното място.

Ярката

осветеност

дискретно помага, когато

усетим, че сме на ръба,

че сме обзети от потиснатост и губим интерес към живота.

Подобно действие има и физическата активност. Има концепция, че понятията в мозъка – например за чаша, се формират като сума на всички движения, които можем да направим с една чаша.

Физическата активност помага не само на тялото, а и на психиката, двете са много тясно свързани.

- Къде минават границите на минимума и на максимума движение, които ни осигуряват защита?

- Препоръките на Европейското кардиологично дружество са за средно 150 минути седмично умерено натоварване, или по 30-ина минути през работната седмица на ден. При сериозни тренировки е достатъчно и наполовина на това време, но при тях е увеличен рискът от травми, затова се препоръчват умерените натоварвания. Ако 150-те минути се удвоят, още по-добре, повече ползи ще имаме.

- Има ли универсална практическа мярка за умерено натоварване?

- Най-лесният ориентир е то

да ни кара да дишаме

дълбоко, но по време на

него да можем да говорим

Не успяваме ли – клони към тежко натоварване.

Подходящи са бързото ходене, карането на колело, плуването.

Шляенето пред витрините не се брои, ходенето едва-едва не е натоварване. Но умерените тренировки или дори бързото ходене помагат на психиката толкова, колкото и на тялото.

Още нобеловият лауреат акад. Иван Павлов забелязва ефекта. Днес този факт е безспорен за медицината, знаем също, че заседналият живот разболява. Особено страда сърцето, но закономерността не е правопропорционална. Обездвижените хора по-често получават предсърдно мъждене. Когато се движат умерено, случаите се разреждат. Но

тези, които се натоварват

прекомерно, са по-зле дори

от мързеливите, които

изобщо не помръдват Поредно доказателство, че както казва Буда, средният път е верният. Тъй като произхождаме от същества, които са живели в природата, сред зеленина, и сме наследили феномена тя да ни създава уют и да ни успокоява, по-добър ефект има, ако се упражняваме сред природата, а не във фитнеса например. Друг аргумент е, че зрението ни е пригодено за живот сред природата, за виждане с по-малко напрежение надалече. Тогава мускулите, които командват работата на окото, са отпуснати. Когато цял ден сме затворени в стаи, най-далечното нещо, което виждаме, е стената срещу нас.

За да осигурят подходящия

фокус на лещата на окото

за виждане наблизо,

мускулите се напрягат

И не за час-два, а цял ден, натрупва се умора и е логично вечер да ни боли глава. За много професии е немислимо да излизат често навън. Може да си помогнат с правилото 20-20-20 – на 20 минути за 20 секунди да се вглеждаме най-малко на 20 метра от нас.

И понеже е безспорно, че хаосът е натоварващ, ако искаш да си подредиш главата, да “изметеш боклука” от стреса, първо създай ред в средата около теб.

Много рационален е подходът на мой познат, който има пари да си купи всичко, но живее с ограничен брой вещи. Казва, че ако преценява дали да купи нещо ново, набелязва кои две стари ще изхвърли и така в крайна сметка постепенно остават само наистина необходимите неща. Минимализмът е един от начините да живееш лесно, да си подредиш помещението и да си подредиш главата.

А ако се погрижите и за духа си, кръгът се затваря. Винаги се е знаело, че настроението влияе на външния ни изглед, но се оказа, че процесът е двустранен. Затова, както казват хората,

изправете си раменете,

вдигнете си брадичката,

усмихнете се не за да

впечатлявате другите, а

за себе си - като антистрес

Доброто настроение отблъсква стреса.

- Можем ли с по едно хапче да го “преработваме” и да си живеем между непосилни ангажименти и амбиции?

- През 1988 г. шотландецът Джеймс Блейк получава Нобеловата награда по медицина за откриването на бета-блокерите - лекарства които блокират ефекта на стреса върху тялото, а британската кралица го удостоява с титлата “сър”. Днес можем да добавим, че при разгърната симптоматика на стрес с хипертония и ускорен сърдечен ритъм бета-блокерът помага, но вероятно няма профилактичен ефект срещу такъв рецидив. За това, изглежда, по-голям принос имат АСЕ инхибиторите – лекарства, които блокират хормоналните механизми на стреса.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Проф. Олег Асенов

Проф. Олег Асенов: Въпреки коронакризата събираме повече пари от винетки за леките коли

Ниските държавни заплати гонят IT експертите от толсистемата, казва членът на управителния съвет на АПИ - Проф. Асенов, кое наложи да се дават нови 117 млн. лв. на “Капш” – фирмата, която изгради толсистемата, този път, за да я поддържа в продължение на 5 години? Когато започна изграждането ѝ, неколкократно бе съобщавано

Кметът Николай Димитров със съпругата си Нури

Николай Димитров: Изживейте любовта под звездното небе на Несебър

С правилно разпределяне на парите благоустрояваме всички селища в общината, казва кметът на общината Старият град е част от националния 3D интерактивен каталог на България – IWALK.BG, имаме и мобилно приложение с името Nessebar Населението се увеличи многократно в последните години - това е оценката

Андрей Новаков - евродепутат от ЕНП/ГЕРБ

Андрей Новаков: Аз – премиер, това е твърде дълъг пас за мен

Ако има нужда от мен в следващо правителство, не бих бягал от отговорност ОЩЕ АКЦЕНТИ: Съжалявам, че не съм бил там при посегателството над журналист на конференцията на ГЕРБ Надявам се и мисля, че включително в левицата растат будни хора С ковчези и призиви за смърт се опорочава протестът на иначе младите и готини хора С евродепутата от ЕНП/ГЕРБ

Петър Ганев, ИПИ

Петър Ганев: 2% от данъка върху доходите да отиват в общината според ЕГН-то

Така за пръв път можеш да решиш какво ще се прави с част от твоите налози, казва старши икономистът на Института за пазарна икономика  - Господин Ганев, преди време ИПИ публикува изследване на местните данъци, от което излезе, че в годината на местните избори – 2019-а, никоя община не е посмяла да пипне нито един местен данък, за сметка на 2020 г

Доц. Буланов: В кризата планираме самостоятелно звено за лечение на пациенти с COVID

Доц. Буланов: В кризата планираме самостоятелно звено за лечение на пациенти с COVID

Хирургията учи на дисциплина и труд, вземане на решения в критични ситуации и работа в екип - тренинг, който има значение и в управлението, казва в интервю за в. "24 часа" новият директор на Александровска болница доц. д-р Димитър Буланов.  - Доц. Буланов, досегашната ви мениджърска позиция в областта на лечебната дейност по естествен начин ви

Симеон Дянков

Симеон Дянков : В кризисни времена политическият цикъл се ускорява, няма нищо страшно в това

Трябва бързо и смело решение. Два са възможните варианти – оттегляне на повечето министри и вид експертно правителство или направо да се върви към избори, казва бившият вицепремиер и финансов министър Още акценти:  Финансите се управляват сравнително добре, неслучайно  България влезе в чакалнята на еврозоната Трябват промени, за да се върви напред

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Водещият на рубриката “Включване Z” Митьо Маринов (вляво) разговаря с Лидия Даскалова и Кристиян Стефанов.

Младите от протеста: Искаме тук да градим живота си (Видео)

Две млади лица на протеста - политолозите Лидия Даскалова и Кристиан Стефанов, пред Митьо Маринов в новата рубрика на "24 часа" "Включване Z" В новото от поредицата интервюта 24 годишният Митьо Маринов задава въпроси на две от младите лица на протеста - младият политолог Кристиан Стефанов и зам.-председателката на Националното представителство на

Венцислав Върбанов: Таван по региони за рентите, станаха прекалено високи

Венцислав Върбанов: Таван по региони за рентите, станаха прекалено високи

От 20 г. не е имало толкова тежка година в земеделието, казва председателят на Асоциацията на земеделските производители в България - Г-н Върбанов, в последните дни имахте няколко срещи с премиера и министър Танева. Доволни ли сте от обещаните милиони в подкрепа на производителите? - Определено сме доволни от резултатите

ЖИВКО ТОДОРОВ

Живко Тодоров: Стига политически канибализъм, партиите трябва да си говорят и след изборите

- Прекалено се изостриха личните отношения между политиците, с агресия не става, казва кметът на Стара Загора - Нужен е диалог между президент и премиер, липсата му не е добра за хората - Амбицията ми е да изкарам докрай кметския си мандат, не ме спрягайте за друго   - Г-н Тодоров, как изглежда ситуацията в страната през прозореца на кметския

Биляна Алексиева

Жената с подписите срещу блокадите: Васил Божков опорочи протеста

Над 3000 души са подписаха само за ден и половина. Искаме нещата да се случват по правилния начин, без анархия и безредици,  казва в интервю за "24 часа" Биляна Алексиева.   - Г-жо Алексиева, вие внесохте подписка в прокуратурата и в МВР срещу блокадата на три софийски кръстовища. Защо? - Лично внесох подписката срещу блокадата на София в

Янаки Стоилов: БСП не показва категорична решимост да скъса със зависимостите

Янаки Стоилов: БСП не показва категорична решимост да скъса със зависимостите

За 30 години партията не е била в по-сложна ситуация за запазването си като първостепенна политическа сила, казва известният юрист, който е и член на Националния съвет на партията Още акценти от интервюто: Опасявам се, че прекият избор и конгресът няма да сложат финал на кризата в БСП Над 50 предложения за председател на БСП - това не е израз на

Ангел Ангелов: Наш приорирет е да сме екологични и да не оставим заетите в енергетиката без препитание

Ангел Ангелов: Наш приорирет е да сме екологични и да не оставим заетите в енергетиката без препитание

Търсим варианти, чрез които да адаптираме дейността си спрямо изискванията на Европа и да запазим работните места, казва председателят на Борда на директорите на "Топлофикация Сливен" В последните години в България се коментират все повече плановете на много предприятия, произвеждащи енергия от въглища, за преминаване към нови горива

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber