За Дянков и Николова (става дума за доклад на бившия финансов министър Симеон Дянков и Елена Николова за Световната банка, който разглежда връзката между религиите и развитието на обществата - б.р.) йерархията на религиозните системи се определя от това доколко всяка от тях обслужва по-добре или по-зле капиталистическия материализъм.
Религията и вярата като цяло обаче имат и някои други, неподозирани от авторите на доклада функции.
Религия означава възстановяване на връзката, но не на връзката между личната вяра и печалбата на пазара, а връзката между човека и Бога.
От тази гледна точка всяка религиозна система изпълнява специфична спрямо културната и цивилизационна определеност на изповядващите я народи роля за очертаване на духовна идентичност.
Да, някои религиозни системи си остават по-интровертни - насочени навътре към човека, отколкото навън към пазара.
Авторите на доклада може би ще останат учудени, ако разберат, че тази интровертност се счита за благодат, а не за недостатък по отношение на тази основна функция на религията -
да препраща
към
първоизточника на човешката същност.
Но каквато и да е религиозната система, развитието на човека и обществата към по-сложни и по-висши форми на осъзнаване на света е общ закон на еволюцията, който не подминава никого.
Модернизацията се случва в различни общества, споделящи различни религиозни - изповедни възгледи. Тя възниква в Северозападна Европа, но през 60-те години на ХIХ век избуява с революцията Мейджи в Япония, независимо от това, че нейните религиозни системи и до днес са преимуществено колективистични.
Япония се
модернизира
преди Полша,
която е откъм “правилната”, западната страна на християнското изповедание.
Индия споделя религиозни възгледи, които са образец за интровертност - за индуизма материалната действителност, така силно погълнала Дянков, Николова и института “Катон”, е просто “майа” - илюзия. Реалност е само вътрешният, духовният живот. Това обаче не пречи на Индия да притежава 300 милионна средна класа, а всеки департамент по математика в САЩ да наема за професори преди всичко индийци и руски евреи (преувеличавам, разбира се). Между впрочем Индия е най-многолюдната демокрация в света.
В най-ранната епоха на исляма изповядващите го народи дават непренебрежим принос в спасяването на античното наследство и оползотворяването му в забележителни научни и културни постижения. По-късно ислямът потъва в едно капсулирано битие, което днес се руши - често по примитивен и най-варварски начин.
Светът е по-сложен от въжделенията на пазарния утилитаризъм. Но освен различие в сравнението на религиите и културите има и обща логика. Еволюционната психология през последните десетилетия предоставя нарастващ обем доказателства за това.
Човекът - независимо от културната си идентичност, върви към все по-широка и по-добре структурирана картина на своя свят, преминавайки през присъщи на всички народи етапи в развитие на своето съзнание.
От архаично, магично-кланово и митологично-племенно съзнание към традиционализъм (с който някои като Дугин и великодържавните му приятели не искат да се разделят), към личностно съзряване и автономност в модерните времена, към интегрално съзнание на бъдещия свят.
В тази йерархия
пазарът и
индивидуалният
успех в
материалния
свят играят
значима роля
- но само една от значимите роли. Всичко родено е достойно да умре - и да оцелее, като еволюира в нещо по-висше. Да, могат да се намерят по-висши неща дори и от свободния пазар...
А религиозните системи са различни не за да очертаят превъзходството на едни общества над други, а за да потвърдят още веднъж, че върхът на човешката еволюция може и трябва да бъде атакуван и покоряван от различни страни и с различни подходи - подобно на Еверест.
Всяка култура, всяка традиция носи огромна ценност, защото нито възниква случайно, без смисъл, нито е предназначена за хора, осъдени да останат по-нисши. Многообразието на пътищата на еволюцията е единствената гаранция за нейния успех.
(От фейсбук)